Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
In een ras een defect, in andere een vereiste? Catalburun
Moderator: moderatorteam
- Angelcollies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotseherder
- Contacteer:
Re: In een ras een defect, in andere een vereiste? Catalburun
Triest ....
De bovenste foto's van de honden die zie ik eigelijk voor het eerst ...ik wist niet eens dat het bestond .
Ik persoonlijk vind rassen waar expres een handycap in gefokt is best heel triest
De bovenste foto's van de honden die zie ik eigelijk voor het eerst ...ik wist niet eens dat het bestond .
Ik persoonlijk vind rassen waar expres een handycap in gefokt is best heel triest
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Zondag bij het Swieneparredies hoorde ik dat ze zelfs al te korte neuzen fokken bij varkens waar een korte neus is gewenst. Jee, ook hier, dacht ik toen wel. En die chineze hangbuikers met teveel rimpels op hun kop, waardoor ze blind worden deden me ook even rillen.
Erg gezond en nuchter klinkt het allemaal niet, he?
Erg gezond en nuchter klinkt het allemaal niet, he?
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind het bezopen dat er op uiterlijke kenmerken wordt gefokt die een gezondheidsrisico vormen.
En wat een vreselijk gezicht, die hond met die gespleten neus.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Eens.Hanneke2 schreef:Ik vind het bezopen dat er op uiterlijke kenmerken wordt gefokt die een gezondheidsrisico vormen.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Wat ik wel een probleem vind bij de Chihuahua is dat door de toch wel extremer wordende kop (in verhouding tot het lijf) geboortes steeds moeilijker natuurlijk plaats kunnen vinden. Het mag, vind ik, niet zo worden dat een keizersnede eerder standaard dan uitzondering wordt.
Ook bij Engelse Bulldogs zijn er teveel extremiteiten te vinden.
Ook bij Engelse Bulldogs zijn er teveel extremiteiten te vinden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Die gespleten neus geeft geen problemen.
Het is een enkelvoudig recessief iets dat heel zeldzaam is maar ook bij andere rassen wel eens voorkomt.
Ze hebben er geen last van, het is gewoon een foutje.
Verder hoeft achondroplasme (kortbeningheid) geen probleem te geven, alleen als mensen doorslaan. Omdat het de rest dus niet aantast.
Reuzengroei idem, die bij honden trouwens niet ontstaan is door een foutje maar door selectie.
Groningers zijn de langste mensen ter wereld, die krijgen ook geen fokverbod.
Pas als je bewust gaat selecteren zonder rekening te houden met welzijn gaat het fout.
En laten we wel zijn: uiterlijkheden hebben altijd rassen bepaald.
Dat zijn niet alleen de fouten, rassen danken hun bestaan aan mutaties.
Kleuren, formaten, kenmerken in alle opzochten, het zijn allemaal mutaties.
Mutatie is geen vies woord, hoor.
Het is een enkelvoudig recessief iets dat heel zeldzaam is maar ook bij andere rassen wel eens voorkomt.
Ze hebben er geen last van, het is gewoon een foutje.
Verder hoeft achondroplasme (kortbeningheid) geen probleem te geven, alleen als mensen doorslaan. Omdat het de rest dus niet aantast.
Reuzengroei idem, die bij honden trouwens niet ontstaan is door een foutje maar door selectie.
Groningers zijn de langste mensen ter wereld, die krijgen ook geen fokverbod.
Pas als je bewust gaat selecteren zonder rekening te houden met welzijn gaat het fout.
En laten we wel zijn: uiterlijkheden hebben altijd rassen bepaald.
Dat zijn niet alleen de fouten, rassen danken hun bestaan aan mutaties.
Kleuren, formaten, kenmerken in alle opzochten, het zijn allemaal mutaties.
Mutatie is geen vies woord, hoor.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Helemaal mee eensHanneke2 schreef:Ik vind het bezopen dat er op uiterlijke kenmerken wordt gefokt die een gezondheidsrisico vormen.

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Leuk, dat verband met de mens
Ik heb het wel eens vaker gezegt, maar ik vind dat dieren die niet meer zelfstandig kunnen leven eigenlijk geen bestaansrecht hebben. Dieren die van de mens afhankelijk zijn voor wat betreft de geboorte of de vachtverzorging horen in een rariteitenkabinet. Sorry voor de zere tenen, maar als ik eerlijk ben denk ik dat.
Van die rare eufemistische drogredenen met betrekking tot misvormingen zoals de neus van de catalburun wordt ik ook schijtziek trouwens.

Ik heb het wel eens vaker gezegt, maar ik vind dat dieren die niet meer zelfstandig kunnen leven eigenlijk geen bestaansrecht hebben. Dieren die van de mens afhankelijk zijn voor wat betreft de geboorte of de vachtverzorging horen in een rariteitenkabinet. Sorry voor de zere tenen, maar als ik eerlijk ben denk ik dat.
Van die rare eufemistische drogredenen met betrekking tot misvormingen zoals de neus van de catalburun wordt ik ook schijtziek trouwens.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als je zo denkt hadden we het maar moeten laten bij het domesticeren van de wolf
Kijk, uiterlijke kenmerken fokt men er in, in het begin was dit ook nodig bij bepaalde rassen. Simpel voorbeeld: een Teckel heeft die korte pootjes (dwerggroei in de poten) om zijn werk beter uit te kunnen voeren. En ja dat is tegen de natuur in, maar de gemiddelde Teckel kan er gewoon mee leven hoor. Ben het wel met Nanna eens, als het maar niet extreem word. Kijk, selecteren op nóg kortere poten omdat de keurmeester dat leuk vind, poten die totaal niet meer het gewicht van het lichaam kunnen tillen, dat is kwalijk. Net als te lange ruggen die sowieso een hernia krijgen.
Maar goed, het heeft wel een reden dat ik een ras heb dat redelijk normaal gebouwd is. Een Teckel zou ik niet snel aandurven, net als kortneuzen.

Maar goed, het heeft wel een reden dat ik een ras heb dat redelijk normaal gebouwd is. Een Teckel zou ik niet snel aandurven, net als kortneuzen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
vachtverzorging vind ik een beetje overdreven, een hond is nu ook gewoon een huisdier en vele vinden het kammen, borstelen enz. helemaal prima, soms zelfs heerlijk, dus wat dat betreft .... maar ook met dit, moet iets niet TE worden.Jaap* schreef:Leuk, dat verband met de mens![]()
qua geboorte? ja daar ben ik het wel mee eens. een keizersnede kan gewoon bij elk ras voorkomen, maar als dat eigenlijk gewoon standaard is en ook dekkingen niet meer normaal kunnen? neuh.... laat maar zitten
- Jaap*
- Zeer actief
Van mij hoeven verzogingsbehoeftige honden niet meteen tegen de muur hoor
Ik kan er prima mee leven dat ze er zijn
Maar als je er even goed over nadenkt is het van de zotte (vind ik) dat een dier een gevangene kan worden van z'n eigen vacht als wij er niet op passen. Maar ik ben sowieso nogal van het funktionele.

Ik kan er prima mee leven dat ze er zijn

Maar als je er even goed over nadenkt is het van de zotte (vind ik) dat een dier een gevangene kan worden van z'n eigen vacht als wij er niet op passen. Maar ik ben sowieso nogal van het funktionele.
- Jaap*
- Zeer actief
Dat is mijn punt ook niet. Het gaat mij er om dat ik vind dat een dier niet in die mate afhankelijk hoort te zijn naar mijn meningNanna schreef:Maar om ze te verbieden omdat er weleens een gek rondloopt die zijn beest laat verkommeren vind ik wel ver gaan.

- Jaap*
- Zeer actief
Felix in zo functioneel dat hij betere bestemmingen kiestNanna schreef:Zet Felix, en een Komondor in full coat een week in de barre vrieskou op de poesta in Hongarije. Ik dènk dat ik wel weet wie gaat uiterst functioneel gaat overleven.Jaap* schreef:Maar als je er even goed over nadenkt is het van de zotte (vind ik) dat een dier een gevangene kan worden van z'n eigen vacht als wij er niet op passen. Maar ik ben sowieso nogal van het funktionele.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar ja maar... honden, zelfs ook honden die nog een functie hebben in het land van oorsprong, kunnen ook vachten hebben, waar de baas/herder oid. echt wel wat mee moet, honden die gefokt worden om met en voor een baas te werken.Jaap* schreef:Van mij hoeven verzogingsbehoeftige honden niet meteen tegen de muur hoor![]()
Ik kan er prima mee leven dat ze er zijn![]()
honden zijn natuurlijk geen wolven he

een korthaar... denk je dat die overleefd buiten? dag en nacht , bij ook temperaturen onder 0 ? een functie heeft het vaak dus wel zeker, of had.. maar ja.. een fokker moet zorgen, dat honden met ( veel) onderhoud gewoon niet bij debielen terecht komt, daarom is het nog niet van de zotte dat ze gefokt worden en bestaan

- Jaap*
- Zeer actief
Er zijn toch ook wel dikke vachten die niet tot in het hiernamaals doorgroeien? (hoop ikyamie schreef:ja maar ja maar... honden, zelfs ook honden die nog een functie hebben in het land van oorsprong, kunnen ook vachten hebben, waar de baas/herder oid. echt wel wat mee moet, honden die gefokt worden om met en voor een baas te werken.Jaap* schreef:Van mij hoeven verzogingsbehoeftige honden niet meteen tegen de muur hoor![]()
een korthaar... denk je dat die overleefd buiten? dag en nacht , bij ook temperaturen onder 0 ? een functie heeft het vaak dus wel zeker, of had.. maar ja.. een fokker moet zorgen, dat honden met ( veel) onderhoud gewoon niet bij debielen terecht komt, daarom is het nog niet van de zotte dat ze gefokt worden en bestaan

- Jaap*
- Zeer actief
Nou, hupsakee. Plak die vacht dan op zo'n hond die zo nodig in de vrieskou op de hongaarse poesta wil rondhobbelenNanna schreef:Ja hoor, Neem een Bearded collie, of een Bobtail.Jaap* schreef:Er zijn toch ook wel dikke vachten die niet tot in het hiernamaals doorgroeien? (hoop ik)
Gelukkig hoeven die niet verzorgd te wordenWant geen doorgroeivacht.

Ben ik ook weer tevreden

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
jah... en dan krijg je ditJaap* schreef:Felix in zo functioneel dat hij betere bestemmingen kiestNanna schreef:Zet Felix, en een Komondor in full coat een week in de barre vrieskou op de poesta in Hongarije. Ik dènk dat ik wel weet wie gaat uiterst functioneel gaat overleven.Jaap* schreef:Maar als je er even goed over nadenkt is het van de zotte (vind ik) dat een dier een gevangene kan worden van z'n eigen vacht als wij er niet op passen. Maar ik ben sowieso nogal van het funktionele.

- Hanneke2
- Zeer actief
Wilde dieren in extreem koude gebieden hebben ook dikke vachten waar niemand ooit een kam doorheen haalt...Jaap* schreef:Er zijn toch ook wel dikke vachten die niet tot in het hiernamaals doorgroeien? (hoop ikyamie schreef:ja maar ja maar... honden, zelfs ook honden die nog een functie hebben in het land van oorsprong, kunnen ook vachten hebben, waar de baas/herder oid. echt wel wat mee moet, honden die gefokt worden om met en voor een baas te werken.Jaap* schreef:Van mij hoeven verzogingsbehoeftige honden niet meteen tegen de muur hoor![]()
een korthaar... denk je dat die overleefd buiten? dag en nacht , bij ook temperaturen onder 0 ? een functie heeft het vaak dus wel zeker, of had.. maar ja.. een fokker moet zorgen, dat honden met ( veel) onderhoud gewoon niet bij debielen terecht komt, daarom is het nog niet van de zotte dat ze gefokt worden en bestaan)
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nee., maar dat wil niet zeggen, dat die vacht niet verzorgd word, schuren aan bomen, bij elkaar schuren enz enz.Hanneke2 schreef:
Wilde dieren in extreem koude gebieden hebben ook dikke vachten waar niemand ooit een kam doorheen haalt...

tja wilde dieren.. dat zijn onze honden toch niet?
- Jaap*
- Zeer actief
yamie schreef:jah... en dan krijg je ditJaap* schreef:Felix is zo functioneel dat hij betere bestemmingen kiest![]()

Waar heb je die foto vandaan?

- Hanneke2
- Zeer actief
De vraag was of er vachten waren die niet eeuwig bleven doorgroeien.yamie schreef:nee., maar dat wil niet zeggen, dat die vacht niet verzorgd word, schuren aan bomen, bij elkaar schuren enz enz.Hanneke2 schreef:
Wilde dieren in extreem koude gebieden hebben ook dikke vachten waar niemand ooit een kam doorheen haalt...![]()
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ibiza hotshot.nlJaap* schreef:yamie schreef:jah... en dan krijg je ditJaap* schreef:Felix is zo functioneel dat hij betere bestemmingen kiest![]()
![]()
![]()
Hahahaha, die doe ik in lijstje boven de mand
![]()
Waar heb je die foto vandaan?

is een van de foto's, die *evie* toen gemaakt had, toen ze jullie in bakkeveen was tegengekomen

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja? als ze niet kunnen schuren, gebeurt dat misschien ook welHanneke2 schreef:De vraag was of er vachten waren die niet eeuwig bleven doorgroeien.yamie schreef:nee., maar dat wil niet zeggen, dat die vacht niet verzorgd word, schuren aan bomen, bij elkaar schuren enz enz.Hanneke2 schreef:
Wilde dieren in extreem koude gebieden hebben ook dikke vachten waar niemand ooit een kam doorheen haalt...![]()

- Jaap*
- Zeer actief
Toen had hij z'n zwembroek niet aan volgens mijyamie schreef:is een van de foto's, die *evie* toen gemaakt had, toen ze jullie in bakkeveen was tegengekomen![]()

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Even over die vachten. Ik had het er in een ander topic ook over. Waar het mij om gaat is dat dat een gen is. Een gen dat overal terecht kan komen. Dus bv in de broodfok. Er zitten overal in de wereld teefjes maltezers pups te krijgen in strontschuren zonder dat iemand zich met hun vacht bemoeid. Die worden verkocht aan mensen die deels dat hondje in de tuin zullen zetten. Zeker in de VS. Ik wil niet weten welk percentage klitten in hun oksels krijgt. Nu heb ik begrepen dat dat verschrikkelijk pijnlijk is. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen. Denk maar eens dat je okselhaar met een gewichtje vast zou zitten aan je borst. En dat je dan moest zwaaien met je armen om vooruit te komen :N:
Mijn inschatting is toch wel dat 50% van de langharige hondjes problemen krijgt met de vacht. Goddank is het in NL geaccepteerd om je shitzu te scheren.
De meest functionele vachten zitten natuurlijk ook op de berghonden en de poolhonden. Dat zijn geen doorgroeivachten want die ruien gewoon en dat regelen de honden helemaal zelf. Ze hebben ook klitten en vilt maar niet onder hun oksels. Daar hebben ze die lange vacht nl niet.
Een maltezer of willekeurig welk ander ras is uiteraard alleen zielig als het ergens zit waar ze niet goed gekamt worden. Maar helaas denk ik dat dat wel heel vaak zo is en dat dat veel meer leed geeft dan wij allemaal weten. Trimsalons kunnen daar wel wat meer over zeggen denk ik en dan zijn dat nog de hondjes waar de eigenaar de moeite neemt om hem uberhaubt naar een trimsalon te brengen.
Persoonlijk kende ik niemand die 100% de vacht van zo'n hond bij kan houden. Dus alle maltezers, alle poedels met lang haar en alle afghanen die ik ooit gekend heb hadden in meer of mindere mate klitten en vilt zo nu en dan. En dat waren honden die op het eerste gezicht prima verzorgd werden. Als je 4 afghanen hebt kun je dat nauwelijks meer bijbenen. Die moeten zo vaak en lang gekamt worden dat een mens altijd de fout in gaat. Zeker als de honden niet meewerken en snappen en grommen als je ze kamt.
De maltezer die ik gekend heb had de pech dat haar baasje ziek werd. Dat hondje liep als een grote witte viltbaal door het huis en kroop onder de kast als er bezoek was. Was niet meer te benaderen terwijl dat altijd een lief hondje was. Gek van de pijn en de klitten. Ik wil niet weten hoeveel snoezelige pluize-puppies zo eindigen in hun leven. Ooit gekocht als wollig beertje en nu een vies vervilt sjaggerijnig keffertje waar nooit iemand nog de kam doorheen trekt. Gewoon scheren in de lente waardoor het twee maanden respijt krijgt en dan groeit de dwangbuis weer dicht rond het hondje 

Mijn inschatting is toch wel dat 50% van de langharige hondjes problemen krijgt met de vacht. Goddank is het in NL geaccepteerd om je shitzu te scheren.
De meest functionele vachten zitten natuurlijk ook op de berghonden en de poolhonden. Dat zijn geen doorgroeivachten want die ruien gewoon en dat regelen de honden helemaal zelf. Ze hebben ook klitten en vilt maar niet onder hun oksels. Daar hebben ze die lange vacht nl niet.
Een maltezer of willekeurig welk ander ras is uiteraard alleen zielig als het ergens zit waar ze niet goed gekamt worden. Maar helaas denk ik dat dat wel heel vaak zo is en dat dat veel meer leed geeft dan wij allemaal weten. Trimsalons kunnen daar wel wat meer over zeggen denk ik en dan zijn dat nog de hondjes waar de eigenaar de moeite neemt om hem uberhaubt naar een trimsalon te brengen.

Ik vind dit allemaal wel heel erg ver gezocht. Dus omdat er mensen zijn die hun honden niet verzorgen, zou zo'n ras er maar gewoon niet moeten zijn.
Er zijn ook meer dan genoeg mensen die hun kinderen niet verzorgen, moeten wij er dan ook maar niet meer zijn??
En welke hond kan nog echt zelfstandig leven, zonder de mens?
Er zijn ook meer dan genoeg mensen die hun kinderen niet verzorgen, moeten wij er dan ook maar niet meer zijn??
En welke hond kan nog echt zelfstandig leven, zonder de mens?
- Lin&Noa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.
Dat meisje op de foto had trouwens geen hypofysen. Dus ook geen hormonen...Ze is een jaar of 16 dacht ik.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind het wel erg dat dat soort hondjes in de broodfok zitten, verkocht worden aan iedereen die wil betalen en dat marktplaats er vol mee staat. Want laten we eerlijk zijn, het zijn niet een paar hondjes die met klitten lopen. Ik ken weinig goed doorgekamde hondjes hoor. Volgens mij moet de gemiddelde shitzu elke dag uitgekamt worden.Neeltje schreef:Ik vind dit allemaal wel heel erg ver gezocht. Dus omdat er mensen zijn die hun honden niet verzorgen, zou zo'n ras er maar gewoon niet moeten zijn.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Die reus is gephotoshopt
Een tijd geleden heb ik hier een keer de vraag gesteld of de levensduur van erg grote mensen ook korter is dan van kleinere soortgenoten, net als bij de grote rassen.Dit omdat we toendertijd wel erg veel vooral grote vrienden en kennissen verloren terwijl de kleintjes uitermate taai blijken.

Een tijd geleden heb ik hier een keer de vraag gesteld of de levensduur van erg grote mensen ook korter is dan van kleinere soortgenoten, net als bij de grote rassen.Dit omdat we toendertijd wel erg veel vooral grote vrienden en kennissen verloren terwijl de kleintjes uitermate taai blijken.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Yes! Ik ben 1.60!Marie-Josée schreef:Die reus is gephotoshopt![]()

Ik vind vachten niet zo'n probleem mits de eigenaar ervan bewust is wat hij nou echt in huis haalt. Echte handicappen, tja.. Ik vind Teckels leuk, maar Engelse Bullen die niet normaal kunnen bevallen..
In hoeverre is iets écht een handicap zodat het echt niet leuk meer is om te fokken? (zoals bijv. de rug van een Teckel)