Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen mbv stroomstoten.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: trainen mbv stroomstoten.

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef:ik zou ze zo graag allemaal niet meer zien. germ hondjes. en het baasje maar denken dat ze goed bezig zijn terwijl het hondje pesten en gemeen is
Een clicker gebruiken is hondje pesten en gemeen. Ah okay. Een clickerwoord ook? :denken: En wat vind jij verantwoord TT gebruik dan eigenlijk? Ik neem aan zoals Malinois doet, zomaar een gokje :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

mariaa schreef:dat geloof ik zeker! maar honden zijn afhankelijk en ontzettend loyaal naar de baas....en honden weten niet beter dan wat ze gewend zijn :(
Ik zie ook in de agility honden die nog steeds voor de baas werken, met hart en ziel. Terwijl ik denk 'die hond gaat afhaken'. Kwaliteit van de hond zullen we maar zeggen he :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja wie heeft er dan een blinde vlek :F:
Edirfle
Actief

Ongelezen bericht door Edirfle »

Ik denk dat er best wel honden zijn bij wie de tt helpt bij het trainen. Die blijven zo in één bepaald deel gefixeerd dat een kleine stroomstoot ze kan helpen om zich weer op de baas te richten.
Alleen moet de trainer wel ontzéttend goed weten waar hij mee bezig is. En je moet heel goed weten bij welke hond je dit wel in kan zetten en bij welke niet.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat toen ik hoorde dat de trainer bij Kyra had gesuggereerd om een stroomstootje te proberen om d'r meer baasgericht te maken/houden ik het íneens hélemaal niet erg meer vond dat m'n vriend toch al niet zo fanatiek met trainen was (hij is kort daarna ook helemaal gestopt)

Kyra d'r gedrag komt voort uit angst en volgens mij is corrigeren met prijnprikkels dan toch echt het laatste wat je moet doen :N:
Groetjes van Elf
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Zoek stok! schreef:
massam schreef:ik zou ze zo graag allemaal niet meer zien. germ hondjes. en het baasje maar denken dat ze goed bezig zijn terwijl het hondje pesten en gemeen is
Een clicker gebruiken is hondje pesten en gemeen. Ah okay. Een clickerwoord ook? :denken: En wat vind jij verantwoord TT gebruik dan eigenlijk? Ik neem aan zoals Malinois doet, zomaar een gokje :F:

geen idee of dat ik wat malinois doet. rare aanname ook. ik zie wat ze hier schrijft maar heb haar nooit zien trainen :denken:

als je een woord gebruikt als klik (klik/woord en dan beloning en later alleen de klik/woord als beloning denken te gebruiken) dan vind ik dat hondje pesten ja.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Wahya schreef:Ik vind de vergelijking met een halti en een clicker nogal scheef gaan. De clicker is een hulpmiddel wat zich enkel en alleen baseert op positieve bekrachtiging. De halti is vooral een pijnvrij controlemiddel.
.
ja hoor, ff ferm rukken aan die halti als hond toch voorbij baasje loopt. Honden vinden dat héérlijk en hun nek... ach, dat kan wel tegen een stootje.
En clickeren... viir je soms toch gewoon een héél saldo ineens af, of sta je maar wat te clicken en beloon je dan maar niet (click IS immers de beloning)... héérlijk vinden de honden dat :cheer: :cheer:
Wahya
Actief
Mijn ras(sen): Alaskan malamute

Ongelezen bericht door Wahya »

@ Massam, dan mis je toch iets over hoe associatie en conditionering werkt bij een hond. Het beroemde Pavlov-effect enzo. Overigens leer ik mensen altijd aan 'klik is altijd brokje' Shapen zit niet in het weghalen van het brokje, maar in de klik langer uitstellen.
Toch is het zeer waarschijnlijk dat alleen al de klik een lekker gevoel oproept bij de hond, indien de associatie goed is gemaakt. Dat ik daar niet voor kies is omdat ik heb gemerkt dat bij mijn Alaskan Malamutes de clicker als bekrachtiging afneemt. Ze zien er niet bepaald gestresst uit, dus hondje pesten slaat echt helemaal nergens op. Het is eerder dolle pret als ik de clicker tevoorschijn haal en prompt wordt vol enthousiasme alles wat is aangeleerd met de clicker door de hond uitgevoerd.

@ Maart, met een halti hoor je niet te rukken. En zoals jij de clicker beschrijft gaat ook nergens over. Sorry hoor. Voor jou geldt hetzelfde, als je je in associatie en conditionering verdiept, dan weet je hoe het wel werkt. Voor zover het dan gaat om fout gebruik bij de clicker. Het ergste wat bij foutief van de clicker kan gebeuren is dat het ding zijn kracht verliest. Het vormt geen sterke prikkel meer. Een TT fout gebruikt veroorzaakt meer ellende..

Daar krijg je gedrukte honden van, of trainingsschade zoals ik ergens zo mooi las. Een hond met een clicker getraind vertoont nooit gedrukt gedrag is altijd open, vrolijk en leergierig. Het initiatief komt namelijk uit de hond. Die gaat zoeken naar gedrag dat hem wat oplevert. Dat is echt een heel ander uitgangspunt dan zorgen dat je geen correctie krijgt.
maart
Zeer actief

Wahya schreef:
@ Maart, met een halti hoor je niet te rukken. En zoals jij de clicker beschrijft gaat ook nergens over. Sorry hoor. Voor jou geldt hetzelfde, als je je in associatie en conditionering verdiept, dan weet je hoe het wel werkt. Voor zover het dan gaat om fout gebruik bij de clicker. Het ergste wat bij foutief van de clicker kan gebeuren is dat het ding zijn kracht verliest. Het vormt geen sterke prikkel meer. Een TT fout gebruikt veroorzaakt meer ellende..

Daar krijg je gedrukte honden van, of trainingsschade zoals ik ergens zo mooi las. Een hond met een clicker getraind vertoont nooit gedrukt gedrag is altijd open, vrolijk en leergierig. Het initiatief komt namelijk uit de hond. Die gaat zoeken naar gedrag dat hem wat oplevert. Dat is echt een heel ander uitgangspunt dan zorgen dat je geen correctie krijgt.
ow, dus hoe je een clicker/halti verkeerd gebruikt (en dat er hopen mensen dit verkeerd gebruiken) mag je niet neerschrijven?
Maar verkeerd tt gebruikt wordt meteen wel als standaard aangenomen, en wordt je meteen aangevallen als je het juiste gebruikt ervan wél beschrijft?

Met een halte hoor je inderdaad niet te rukken. Maar met een TT hoor je ook geen 15 seconden lang je hond te mishandelen (wat het dan immers is in mijn ogen, net als die halti).

Het ergste wat bij verkeerd gebruik van clicker kan gebruiken is verlies van kracht? Ga jij op je beurt dan maar wat meer gaan verdiepen hoor en kijk wat verder dan je neus lang is.

Ik train ondertussen ook al jaren met clicker. én TT.
van beide heb ik al misbruik gezien, hoe het niet moet dus. en wat dat veroorzaakt bij de honden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mariaa schreef:
malinois schreef:
mariaa schreef:deze methode neigt in mijn ogen te veel naar machtsmisbruik :( (zelfs in het geval van de "zachte kriebeltjes " in de nek)
ik merk dat ik er ook moeite mee heb dat het schijnbaar voor veel mensen normaal is om op deze manier honden te trainen.

ik zou het alleen overwegen als de kwaliteit van leven voor de honden verbeterd kan worden.
dat kan, mijn honden reageren er uitstekend op, lopen vrolijk en attent programma.
Buiten lopen ze er net zo mee als ze zonder zouden doen,
alleen lopen nu andere honden voor mijn gevoel veiliger en de konijnen en eenden ook.
dat geloof ik zeker! maar honden zijn afhankelijk en ontzettend loyaal naar de baas....en honden weten niet beter dan wat ze gewend zijn :(
ze lopen toch ook zonder TT... dus als die zo vreselijk was liepen ze niet met zoveel plezier... overigens staat hier nog wel ergens een filmpje van mijn zielige hond die buiten ook met een TT loopt...

Afbeelding

En Massam kent hem in het echie, heeft hem op de mouw gehad dus weet hoe zielig hij is, ook op het veld. (niet met trainen, wel met de Doedag en ook daar had hij de TT gewoon om zoals gebruikelijk, want om wil niet zeggen ook gebruiken)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wahya schreef:@ Massam, dan mis je toch iets over hoe associatie en conditionering werkt bij een hond. Het beroemde Pavlov-effect enzo. Overigens leer ik mensen altijd aan 'klik is altijd brokje' Shapen zit niet in het weghalen van het brokje, maar in de klik langer uitstellen.
Toch is het zeer waarschijnlijk dat alleen al de klik een lekker gevoel oproept bij de hond, indien de associatie goed is gemaakt. Dat ik daar niet voor kies is omdat ik heb gemerkt dat bij mijn Alaskan Malamutes de clicker als bekrachtiging afneemt. Ze zien er niet bepaald gestresst uit, dus hondje pesten slaat echt helemaal nergens op. Het is eerder dolle pret als ik de clicker tevoorschijn haal en prompt wordt vol enthousiasme alles wat is aangeleerd met de clicker door de hond uitgevoerd.

een hond met verkeerd gebruik van een halti heeft een verrotte nek... nee da's wat..
alles wat verkeerd gebruikt wordt maakt schade... daarom laat ik hem ook alleen bedienen door iemand die weet wat hij doet en dit diverse malen bij diverse honden bewezen heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
:19: Massam heeft me nog nooit zien trainen... :19:
Nogmaals de trainingsfilmpjes staan gewoon op mijn site hoor, met TT... ik heb niks te verbergen nl.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wahya schreef:
raar dan toch dat mijn honden open vrolijk en leergierig zijn, ondanks gebruik van de TT.
Zelfs daar keer op keer elke wedstrijd/examen daar opmerkingen over krijg... zeer attent en vrolijk volgende hond.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

massam schreef:ik vind de vergelijking met een clicker of halti inderdaad enorm scheef.

maar dan vooral omdat ik een clicker en een halti vééél hondonvriendelijker vind dan de TT op verantwoorde wijze gebruikt.

:N: ja kom maar :N:
Kun je me uitleggen wat er hondonvriendelijk is aan clickertraining?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Belle schreef:
massam schreef:ik vind de vergelijking met een clicker of halti inderdaad enorm scheef.

maar dan vooral omdat ik een clicker en een halti vééél hondonvriendelijker vind dan de TT op verantwoorde wijze gebruikt.

:N: ja kom maar :N:
Kun je me uitleggen wat er hondonvriendelijk is aan clickertraining?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik heb gezien hoe diverse middelen verkeerd (vooral lichamelijk) kunnen worden ingezet, bij clickertraining heb ik daar geen voorstelling van.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Belle
Zeer actief

massam schreef: als je een woord gebruikt als klik (klik/woord en dan beloning en later alleen de klik/woord als beloning denken te gebruiken) dan vind ik dat hondje pesten ja.
Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling van clickertraining. Volgens mij heb je er een heel verkeerd beeld van.
Het weglaten van de beloning wordt naar mijn idee veel vaker gedaan door mensen die niet met de clicker trainen. Die hebben al snel het idee dat de hond het maar met een 'stembeloning' of een aai moet doen. Clicken zonder te belonen zie ik echt zelden gebeuren. Dan zie ik nog eerder dat mensen de click vergeten (of de clicker te lastig vinden) en wel belonen met voer.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
M@scha
Zeer actief

Belle schreef:
massam schreef: als je een woord gebruikt als klik (klik/woord en dan beloning en later alleen de klik/woord als beloning denken te gebruiken) dan vind ik dat hondje pesten ja.
Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling van clickertraining. Volgens mij heb je er een heel verkeerd beeld van.
Het weglaten van de beloning wordt naar mijn idee veel vaker gedaan door mensen die niet met de clicker trainen. Die hebben al snel het idee dat de hond het maar met een 'stembeloning' of een aai moet doen. Clicken zonder te belonen zie ik echt zelden gebeuren. Dan zie ik nog eerder dat mensen de click vergeten (of de clicker te lastig vinden) en wel belonen met voer.

ik zie het standaard.

aanleren is klik-koekje, klik-koekje. geen enkel probleem mee. klik wordt aankondiger van het koekje.

daarna wil je op afstand gaan trainen want het is nogal lastig als je wil klikken dat je hond zo mooi vooruit gaat bij bijvoorbeeld de plaatsoefening en dan als je klikt naar je toekomt voor het koekje dus ga je de beloning uitstellen of weglaten. dit staat letterlijk in verschillende boekjes over clickeren.

aankondiger van de beloning (klik) levert dan ineens niks meer op en de hond gaat nog harder proberen om te doen wat hij denkt dat je wil. en dat levert naar mijn idee teveel stress op op termijn. dan zie je honden al schuimbekkend alle standjes uitproberen die hij kent om maar die beloning te krijgen.

doe je altijd klik-beloning en dus de relatie aankondiger-koekje in stand houden hoor je mij niet, al zou ik zelf nog liever de associatie nog verer trekken door het tegelijk te doen. als je vaak genoeg echt tegelijk klikt/braaf zegt en tegelijk koekje geeft dan pas krijgt de klik/braaf de waarde van het koekje. anders blijft het een aankondiger en moet je die wel opvolgen.

dat niet doen is in mijn ogen hondje pesten.

kan goed dat het volgens jou/jullie altijd klik-koekje moet zijn, lijkt mij duidelijk dat ik daar geen problemen mee heb. maar dat is niet wat ik in methodeboeken lees en om mij heen zie. het is simpelweg onmogelijk om de klik de beloning te laten zijn als je dat niet asocieerddoor het tegelijk aan te bieden en zo het gelijk aan elkaar maakt.

en dan nog even over de reu van malinois.. ondanks dat ik het supercool vond maar het ook doodeng vond heb ik echt het idee dat meneer enorme schik had toen. ik heb geen spanning gezien behalve die van wemogenwatdoenwemogenwatdoen :cheer:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ah dus nu gaan we alle hulp methodes afzeiken , gewoon geen enkele hond meer wat leren want het is allemaal dierenbeulerij :pffff:
:S:
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ah dus nu gaan we alle hulp methodes afzeiken , gewoon geen enkele hond meer wat leren want het is allemaal dierenbeulerij :pffff:
:S:

nou ik persoonlijk ben geen heel grote hulpmiddelen fan nee, maar afzeiken doe ik niet. ik geef aan wat ik ervan vind. afzeiken is: ik vind het stom :pffff: en vervolgens geen argumenten geven waarom je dat vindt. beetje zoals veel reacties op de TT zeg maar :engel:

ennuh.. een hond iets aanleren kan ook zónder hulpmiddelen he :engel:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik heb het idee dat de aandacht een beetje wordt afgeleid van het onderwerp, viel me zomaar door, dus even een schot voor open doel.
ik heb het ook niet zo op hulpmiddelen en toch kan ik het soms begrijpen, het is de persoon die erachter staat die het maakt tot wat het is :wink:
Ik ben een dierenbeul :pffff: want ik gebruik een bench, als hulpmiddel om het veilig te houden `s nachts
aan de andere kant ben ik op de A cursus denk ik de enige die stelselmatig weigert een GL te gaan gebruiken :19:
waar de grens ligt is persoonlijk, een TT zou voor mij een brug te ver zijn.( ik vind het een stom ding) :pffff: :mrgreen:
als ik dat nodig zou hebben om iets van mijn hond op de goede manier gedaan te krijgen dan wil ik misschien teveel van hem.
ik laat mijn hond wel bepalen wat mogelijk is, en niet de hulpmiddelen.
hoe belangrijk kan het zijn om een niveau hoger te komen :U:
boeiend.
maar goed iemand die op buldoggen valt gaat al niet voor een hoog niveau van gehoorzaamheid :Q:
wat dat betreft is de CC, een nare hond voor mij, het luistert gewoon :ugh:
echt heel erg eng
M@scha
Zeer actief

TT is voor mij ook een brug te ver, maar dat is enkel en alleen omdat ik zo ongeveer niets verwacht van mijn honden dus ik heb geen aanleiding.

op hondentraingebied wat betreft mijn eigen honden ben ik zo ongeveer ambitieloos :engel:

maar TT kun je bij mij voor zo ongeveer alles vervangen. ik vind het ook geen heftiger middel dan andere hulpmiddelen die je zo bij de pets place kan kopen.

ik train voor de lol. lola vindt behendigheid leuk, maar dan wel alleen de grote dingen want hekjes zijn voor mietjes :pffff: dus doen we 2 hekjes en dan 15x de tunnel etc. gewoon omdat ze het zo leuk vindt... :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Als je de clicker zo gebruikt als jij beschrijft, vind ik het inderdaad hondje pesten. Je krijgt dan honden die constant aan het stressen zijn omdat ze maar geen beloning krijgen en een baasje die als het 'meezit' nog z'n geduld gaat verliezen ook. Iemand een clicker in de hand duwen zegt natuurlijk geen klap over hoe diegene traint. Goed clickeren is behoorlijk moeilijk. Ik train driekwartier prive obedience met Izzie en ben na afloop veel meer uitgeput dan zij. Omdat ik constant moet nadenken en luister naar de trainer. Een clicker is ook niet heiligmakend. Ik heb raakvlakkentraining met Izzie met de clicker gedaan. Een van de eerste dingen die onze nieuwe trainer deed, was de clicker uit m'n handen pakken. We geven nu constante signalen dat wat ze doet goed is, waardoor ze niet gaat zoeken naar wat we van haar willen. Bij obedience leg ik de clicker overigens ook regelmatig weg als ik nuances wil aangeven (zoals bijvoorbeeld met voorkomen met apport waar ik nu hard mee bezig ben). Maar....om nou in het algemeen te zeggen dat een apparaatje dat een klikgeluid maakt hondonvriendelijker is dan een apparaatje dat stroomstoten geeft, vind ik wel bijzonder.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Als je de clicker zo gebruikt als jij beschrijft, vind ik het inderdaad hondje pesten. Je krijgt dan honden die constant aan het stressen zijn omdat ze maar geen beloning krijgen en een baasje die als het 'meezit' nog z'n geduld gaat verliezen ook. Iemand een clicker in de hand duwen zegt natuurlijk geen klap over hoe diegene traint. Goed clickeren is behoorlijk moeilijk. Ik train driekwartier prive obedience met Izzie en ben na afloop veel meer uitgeput dan zij. Omdat ik constant moet nadenken en luister naar de trainer. Een clicker is ook niet heiligmakend. Ik heb raakvlakkentraining met Izzie met de clicker gedaan. Een van de eerste dingen die onze nieuwe trainer deed, was de clicker uit m'n handen pakken. We geven nu constante signalen dat wat ze doet goed is, waardoor ze niet gaat zoeken naar wat we van haar willen. Bij obedience leg ik de clicker overigens ook regelmatig weg als ik nuances wil aangeven (zoals bijvoorbeeld met voorkomen met apport waar ik nu hard mee bezig ben). Maar....om nou in het algemeen te zeggen dat een apparaatje dat een klikgeluid maakt hondonvriendelijker is dan een apparaatje dat stroomstoten geeft, vind ik wel bijzonder.
hoe jij dit verteld is dus hetzelfde als het gebruik van de TT.
Niet ik bedien deze met trainen maar mijn trainer hanteerd deze... Hij is de enige die kan zien hoe wij als combinatie iets doen, ik zie dat niet op het moment dat ik train met een hond.
Zowel een clicker als TT kun je verkeerd gebruik en verkeerd gebruik is nooit goed voor een hond of dat nu een clicker, slipketting, halti of TT betreft.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:hoe jij dit verteld is dus hetzelfde als het gebruik van de TT.
Dus als de hond een trilling voelt volgt er een beloning in de vorm van voer of spel?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:hoe jij dit verteld is dus hetzelfde als het gebruik van de TT.
Dus als de hond een trilling voelt volgt er een beloning in de vorm van voer of spel?
Het gehele verhaal doelde ik op.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Bij mij wel :wink:
M@scha
Zeer actief

toevallig vond ik dit in een ander topic. deze reactie is van 26 maart, dus niet heel oud en ingo o zegt precies wat ik probeer aan te geven en ook wordt duidelijk dat véél mensen denken dat de klik geen aankondiger maar vervanger van de beloning kan zijn wat dus niet zo is als je na elkaar klikt en beloont. ik heb het een beetje uit elkaar getrokken en ik vond de quotes te belangrijk om er één weg te kunnen halen ivm de 3 quotes regel :tongue:
Wahya schreef: Alleen heb ik wel ontdekt dat het beter werkt te shapen d.m.v. de click steeds langer uit te stellen dan de voerbeloning weg te laten na de click.
Inge O schreef:
MirandaH schreef:
Zoek stok! schreef:Dat laatste is niet de theorie achter de clicker. Op een click volgt altijd een beloning.
Is niet waar, er wordt ook in literatuur aangeraden om de beloning na de click weg te laten, waarbij de click zelf dan het aangeleerde beloningssignaal wordt, net als braaf eerst wordt aangeleerd met aaien en daarna braaf zelf het signaal wordt.
maar tegenover deze bewering staan er nog veel meer die dat flagrant tegenspreken, maw. : deze hypothese (meer is het nooit geweest) is achterhaald : de click moet een zeer betrouwbare beloningsvoorspeller worden en wordt dus nooit echt een beloning op zich.

vind ik eigenlijk nogal logisch, ik ben ook niet tevreden met mijn loonstrookje alleen, ik wil het toevallig toch ook wel graag op mijn rekening zien.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

massam schreef:

ik zie het standaard.

aanleren is klik-koekje, klik-koekje. geen enkel probleem mee. klik wordt aankondiger van het koekje.

daarna wil je op afstand gaan trainen want het is nogal lastig als je wil klikken dat je hond zo mooi vooruit gaat bij bijvoorbeeld de plaatsoefening en dan als je klikt naar je toekomt voor het koekje dus ga je de beloning uitstellen of weglaten. dit staat letterlijk in verschillende boekjes over clickeren.
Dat komt waarschijnlijk omdat in de theorie van klassieke conditionering inderdaad staat dat de de neutrale stimulus (in dit geval de click) op den duur de waarde krijgt van de ongeconditioneerde stimulus (het voer). De hond van Pavlov gaat ook kwijlen van alleen maar de bel. Er staat echter ook in die theorie dat dit effect uitdooft. Een van de belangrijkste regels bij ons is dan ook "click = koekje" (zelfs als je een keer per ongeluk clickt).
aankondiger van de beloning (klik) levert dan ineens niks meer op en de hond gaat nog harder proberen om te doen wat hij denkt dat je wil. en dat levert naar mijn idee teveel stress op op termijn. dan zie je honden al schuimbekkend alle standjes uitproberen die hij kent om maar die beloning te krijgen.

doe je altijd klik-beloning en dus de relatie aankondiger-koekje in stand houden hoor je mij niet, al zou ik zelf nog liever de associatie nog verer trekken door het tegelijk te doen. als je vaak genoeg echt tegelijk klikt/braaf zegt en tegelijk koekje geeft dan pas krijgt de klik/braaf de waarde van het koekje. anders blijft het een aankondiger en moet je die wel opvolgen.
volgens de klassieke leertheorie heeft tegelijkertijd niet hetzelfde effect als na elkaar. De neutrale stimulus moet een voorspeller zijn van de ongeconditioneerde stimulus

dat niet doen is in mijn ogen hondje pesten.
Mee eens, maar dat is dus niet zoals ik clickertraining zie en toepas

kan goed dat het volgens jou/jullie altijd klik-koekje moet zijn, lijkt mij duidelijk dat ik daar geen problemen mee heb. maar dat is niet wat ik in methodeboeken lees en om mij heen zie. het is simpelweg onmogelijk om de klik de beloning te laten zijn als je dat niet asocieerddoor het tegelijk aan te bieden en zo het gelijk aan elkaar maakt.

en dan nog even over de reu van malinois.. ondanks dat ik het supercool vond maar het ook doodeng vond heb ik echt het idee dat meneer enorme schik had toen. ik heb geen spanning gezien behalve die van wemogenwatdoenwemogenwatdoen :cheer:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Interessante discussie. Ik vind het super dat iedereen op een normale manier met elkaar blijft communiceren :ok:

Ik gebruik ook een clicker en na de klik volgt altijd een beloning. Ik weet ook niet beter, dan dat dat de bedoeling is. Omdat je met een clicker beter kan timen en de klik altijd hetzelfde klinkt is het, vind ik een goed hulpmiddel. Ik gebruik de clicker trouwens alleen met het aanleren van gedrag wat ik uit kan lokken. Het freestyle of shapen ben ik geen voorstander van. Hoe kan de hond nou weten wat ik bedoel als ik een doos neerzet, dat hij/zij erin moet. Ik zie dat heel veel honden daar heel veel stress bij hebben en dat vind ik bij geen enkele trainingmethode niet horen. Het weglaten van de beloning na de klik, vind ik inderdaad ook hondje pesten.

Het trainen met een tt om, vind ik, als het gebruikt wordt door mensen die er verstand van hebben en met honden die in zulke driften zitten dat het de enige manier is om door te komen niet verkeerd. Ook ik heb er over nagedacht om het in te zetten bij Sita. Als zij wild ziet, is ze pleitte. En dan niet een minuutje, het kan gerust een kwartier zijn. Als ik door het gebruik van een tt zeker weet, dat ze weer overal goed los kan lopen, dan zou ik echt overwegen om het te doen. Maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd, dus probeer het eerst maar op een andere manier.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:toevallig vond ik dit in een ander topic. deze reactie is van 26 maart, dus niet heel oud en ingo o zegt precies wat ik probeer aan te geven en ook wordt duidelijk dat véél mensen denken dat de klik geen aankondiger maar vervanger van de beloning kan zijn wat dus niet zo is als je na elkaar klikt en beloont.
Waar ik het dus niet mee eens ben. Ik ken het ook helemaal niet van waar ik train en ook niet uit de theorie die ik gebruik, maar blijkbaar is er idd een stroming die dat doet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Wahya
Actief
Mijn ras(sen): Alaskan malamute

Ongelezen bericht door Wahya »

Dat is niet zo ingewikkeld hoor, dat freestylen en vormt de basis van clickertraining. Zoals je wellicht weet is het afgeleid van dolfijnentraining. Juist omdat je een dolfijn niet in een bepaalde houding kunt lokken door de vis boven zijn snoet te laten bengelen is deze manier van trainen uitgevonden. Freestylen kan in het begin wat wennen zijn, vooral voor de baas, omdat hij in kleine stapjes moet leren denken.

Hond kijkt naar de doos, per ongeluk, klik. Hond denkt daar verder niks over. Hond kijkt weer per ongeluk naar de doos, klik. He? Wat was dat nou? Binnen een korte tijd (vaak binnen een paar minuten zie je de hond gericht gaan kijken naar de doos. Hond kijkt iedere keer naar de doos? Volgende stap hond zet stapje naar de doos. Kijken wordt niet meer beloond. Voor een hond die eerst traditioneel is getraind kunnen de eerste paar sessies wat stress opleveren. Daarna gaat hij enthousiast op zoek naar welk gedrag iets oplevert. Het wordt een spel. In een houding lokken kan, maar is dus helemaal niet noodzakelijk. Juist niet eigenlijk. Het voordeel van deze manier van clickeren is dat de hond mentaal ook enorm wordt geprikkeld wat bij actieve honden een groot voordeel oplevert.

Maar goed, dat is eigenlijk nogal offtopic.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”