Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
trainen mbv stroomstoten.
Moderator: moderatorteam
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: trainen mbv stroomstoten.
Alle (hulp)middelen kan je inzetten om een dier mee te (mis)handelen
. Het is aan degene die die middelen gebruikt om ze op een goede manier in te zetten.

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Hoe zou jij eigenlijk reageren als ik zou schrijven dat Bram en Izzie met de TT getraind worden in de agility? Bram had het tunnelgat verkeerd na de kattenloop in een wedstrijd. Stel, ik laat een filmpje zien dat Bram met zo'n ding om loopt en hij krijgt een 'tikkie' als hij naar het verkeerde tunnelgat rent. Gewoon nieuwsgierig wat je daar van zou vinden?Liesbeth schreef:Alle (hulp)middelen kan je inzetten om een dier mee te (mis)handelen. Het is aan degene die die middelen gebruikt om ze op een goede manier in te zetten.

Linda, Izzie en Bram
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik heb een tijd geleden echt getwijfeld over het wel/niet inzetten van een TT om vooral jakko's jagen onder controle te krijgen.(onder begeleiding dan hé, ik ga zelf niet klungelen)
Ik moet er wel bij zeggen dat dat kwam nadat ik had gelezen dat er 2 RR waren doodgereden op de weg omdat ze achter een konijn aan gingen, ik werd er bang van en zag mijn honden al dood op de weg liggen.
Daarna sloeg de twijfel toch weer toe en zelf heb ik dan zoiets: bij twijfel niet doen, je moet er zelf 100% achter staan, denk ik.
Nu, toch maar (weer) aan de slag met een lange lijn, trainen op áppel, belonen met lekkers als hij goed luistert.
Het gaat alweer een stukje beter, maar het jagen écht afleren, dat lukt me niet, daarvoor heeft hij teveel succes gehad en hij vind het enorm leuk om te doen.
Maar eerlijk, ik sluit het gebruik van een tt niet uit, vooral als dat zou betekenen als Jakko nooit meer los zou kunnen.
Dan zou ik er wel eentje inzetten.
Ik moet er wel bij zeggen dat dat kwam nadat ik had gelezen dat er 2 RR waren doodgereden op de weg omdat ze achter een konijn aan gingen, ik werd er bang van en zag mijn honden al dood op de weg liggen.
Daarna sloeg de twijfel toch weer toe en zelf heb ik dan zoiets: bij twijfel niet doen, je moet er zelf 100% achter staan, denk ik.
Nu, toch maar (weer) aan de slag met een lange lijn, trainen op áppel, belonen met lekkers als hij goed luistert.
Het gaat alweer een stukje beter, maar het jagen écht afleren, dat lukt me niet, daarvoor heeft hij teveel succes gehad en hij vind het enorm leuk om te doen.

Maar eerlijk, ik sluit het gebruik van een tt niet uit, vooral als dat zou betekenen als Jakko nooit meer los zou kunnen.
Dan zou ik er wel eentje inzetten.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Zoek stok! schreef:Hoe zou jij eigenlijk reageren als ik zou schrijven dat Bram en Izzie met de TT getraind worden in de agility? Bram had het tunnelgat verkeerd na de kattenloop in een wedstrijd. Stel, ik laat een filmpje zien dat Bram met zo'n ding om loopt en hij krijgt een 'tikkie' als hij naar het verkeerde tunnelgat rent. Gewoon nieuwsgierig wat je daar van zou vinden?Liesbeth schreef:Alle (hulp)middelen kan je inzetten om een dier mee te (mis)handelen. Het is aan degene die die middelen gebruikt om ze op een goede manier in te zetten.
Zoals je t hier nu omschrijft valt een tt gebruiken in deze situatie bij mij onder misbruik, waarom? Omdat je de hond corrigeerd maar dehond niet kan begeleiden naar het gewenste gedrag, de hond moet dat in de situatie zoals jij beschrijft zelf uitzoeken en weetdus effectief eigenlijk niet waar hij voor gecorrigeerd wordt.
Dit is overigens wel een vd grootste fouten die mensen die correcties gebruiken in hun trainingen maken, corrigeren om t corrigeren en maar vd hond verwachten dat die zelf wel de goede uitwerking weet.....
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat ben ik niet met je eens als ik hem een commando geef om naar mij toe te komen (en hij dat dus niet doet) en ik hem vervolgens naar het juiste tunnelgat wil sturen. Leg mij eens uit wat het verschil is met de TT gebruiken voor niet komen op commando in jullie appeldeel of de dummy niet terugbrengen in de jacht? En nee, het is niet mijn bedoeling om het TT gebruik in de agility te gaan promoten. Maar wel dat ik denk dat het hele forum op z'n kop zou staan als ik een filmpje plaats van Bram met TTcrutz schreef:Zoek stok! schreef:Hoe zou jij eigenlijk reageren als ik zou schrijven dat Bram en Izzie met de TT getraind worden in de agility? Bram had het tunnelgat verkeerd na de kattenloop in een wedstrijd. Stel, ik laat een filmpje zien dat Bram met zo'n ding om loopt en hij krijgt een 'tikkie' als hij naar het verkeerde tunnelgat rent. Gewoon nieuwsgierig wat je daar van zou vinden?Liesbeth schreef:Alle (hulp)middelen kan je inzetten om een dier mee te (mis)handelen. Het is aan degene die die middelen gebruikt om ze op een goede manier in te zetten.
Zoals je t hier nu omschrijft valt een tt gebruiken in deze situatie bij mij onder misbruik, waarom? Omdat je de hond corrigeerd maar dehond niet kan begeleiden naar het gewenste gedrag, de hond moet dat in de situatie zoals jij beschrijft zelf uitzoeken en weetdus effectief eigenlijk niet waar hij voor gecorrigeerd wordt.
Dit is overigens wel een vd grootste fouten die mensen die correcties gebruiken in hun trainingen maken, corrigeren om t corrigeren en maar vd hond verwachten dat die zelf wel de goede uitwerking weet.....

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat je niet domweg bij een loslopende hond op knopjes kan gaan drukken, wat ik weet van agility (sorry niet veel) is dat er voornamelijk los gewerkt wordt, hierdoor kan je dus niet voorspellen wat de hond doet als je stroom geeft, kan juist wel nog meer ongewenst gedrag gaan vertonen, de andere kant op rennen etc
voorbeeld, iemand had bij zijn terugroepen stroom gebruikt en dat netjes aan de lijn aangeleerd, de wist dus waar die correctie voor diende, vervolgens dacht deze zelfde persoon ook wel in een andere oefening stroom te kunnen gebruiken, alleen hier zonder de hond in t gewenste gedrag na de correctie te begeleiden, dit was een oefening op afstand, 3x raden wat de hond zijn reactie was op stroom.......
Zelf ook een hele wijze les geleerd ooit, m'n afstandbediening aan de helper (eigen clubgenoot destijds) meegegeven, lage stand, afgesproken alleen kort te drukken, helaas, stand door die persoon op max gezet en blijven drukken, dit heeft daardoor best wat trainingsschade opgeleverd, inmiddels gelukkig op de nieuwe club goed om kunnen buigen.....
Mijn les, nog kritischer in gebruik, zeker als ik op anderen vertrouw;)
voorbeeld, iemand had bij zijn terugroepen stroom gebruikt en dat netjes aan de lijn aangeleerd, de wist dus waar die correctie voor diende, vervolgens dacht deze zelfde persoon ook wel in een andere oefening stroom te kunnen gebruiken, alleen hier zonder de hond in t gewenste gedrag na de correctie te begeleiden, dit was een oefening op afstand, 3x raden wat de hond zijn reactie was op stroom.......
Zelf ook een hele wijze les geleerd ooit, m'n afstandbediening aan de helper (eigen clubgenoot destijds) meegegeven, lage stand, afgesproken alleen kort te drukken, helaas, stand door die persoon op max gezet en blijven drukken, dit heeft daardoor best wat trainingsschade opgeleverd, inmiddels gelukkig op de nieuwe club goed om kunnen buigen.....
- Zoek stok!
- Zeer actief
En waar was dat dan voor, als ik vragen mag? Overigens bevestig je hiermee wel mijn stelling dat veel mensen de TT wel degelijk op hogere standen gebruiken, zoals jouw clubgenootcrutz schreef:Zelf ook een hele wijze les geleerd ooit, m'n afstandbediening aan de helper (eigen clubgenoot destijds) meegegeven, lage stand, afgesproken alleen kort te drukken, helaas, stand door die persoon op max gezet en blijven drukken, dit heeft daardoor best wat trainingsschade opgeleverd, inmiddels gelukkig op de nieuwe club goed om kunnen buigen.....

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd zijn er (helaas) nog genoeg die niet weten/willen weten waarom er meerdere standen op zitten.
Waar het voor mij voor nodig was, een beet (pit, niet blijvend bijten) bij aankomst in bij de helper in het bos, uitgebouwd van kort en open veld naar afstand, kort en openveld was altijd goed, in het bos als ik het niet kon zien probeerde hij het wel....geen zwaar "vergrijp" dus ook niet nodig de oefening opnieuw op te bouwen, want t begrip was er (gezien de oefening in zicht ongeacht de afstand wel goed uitgevoerd werd) daarom zo, en als t het heb over lichte stand bedoel ik 10/15 vd 100, een stand die ik op de binnenkant pols alleen als jeuk/kriebel ervaar
Waar het voor mij voor nodig was, een beet (pit, niet blijvend bijten) bij aankomst in bij de helper in het bos, uitgebouwd van kort en open veld naar afstand, kort en openveld was altijd goed, in het bos als ik het niet kon zien probeerde hij het wel....geen zwaar "vergrijp" dus ook niet nodig de oefening opnieuw op te bouwen, want t begrip was er (gezien de oefening in zicht ongeacht de afstand wel goed uitgevoerd werd) daarom zo, en als t het heb over lichte stand bedoel ik 10/15 vd 100, een stand die ik op de binnenkant pols alleen als jeuk/kriebel ervaar
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Dus de hond associeerde de baas met de correctie? Of begrijp ik het nou verkeerd? Ik meende dat de TT er juist altijd voor behoord te zorgen dat de hond de correctie niet met de baas associeerd?crutz schreef: voorbeeld, iemand had bij zijn terugroepen stroom gebruikt en dat netjes aan de lijn aangeleerd, de wist dus waar die correctie voor diende, vervolgens dacht deze zelfde persoon ook wel in een andere oefening stroom te kunnen gebruiken, alleen hier zonder de hond in t gewenste gedrag na de correctie te begeleiden, dit was een oefening op afstand, 3x raden wat de hond zijn reactie was op stroom.......
Ik zou een stroomband kunnen overwegen als het jachtgedrag van Luka onhoudbaar zou zijn, maar dan zeker niet met een correctie die 15 sec duurt.
Voor de rest kan ik geen situatie verzinnen waarin ik hem zou willen gebruiken.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
@carma, ik heb het ook over misbruik van de tt
overigens associeerde hij het niet met de baas, maar met de oefening hierkomen omdat dat zo beoefend was en de oefening waarin de tt toen gebruikt werd blijkbaar nog niet begrepen werd door de hond en die dus bij de correctie het zelf invulde en retour ging naar zijn baas, want die oefening met die correctie kende hij....

overigens associeerde hij het niet met de baas, maar met de oefening hierkomen omdat dat zo beoefend was en de oefening waarin de tt toen gebruikt werd blijkbaar nog niet begrepen werd door de hond en die dus bij de correctie het zelf invulde en retour ging naar zijn baas, want die oefening met die correctie kende hij....
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Sorry dan heb ik je idd verkeerd begrepencrutz schreef:@carma, ik heb het ook over misbruik van de tt![]()

- Liesbeth
- Zeer actief
Persoonlijk vind ik dat een te zwaar hulpmiddel. Ik zal zo'n ding ook niet gauw inzetten, alleen in het uiterste geval.Zoek stok! schreef:Hoe zou jij eigenlijk reageren als ik zou schrijven dat Bram en Izzie met de TT getraind worden in de agility? Bram had het tunnelgat verkeerd na de kattenloop in een wedstrijd. Stel, ik laat een filmpje zien dat Bram met zo'n ding om loopt en hij krijgt een 'tikkie' als hij naar het verkeerde tunnelgat rent. Gewoon nieuwsgierig wat je daar van zou vinden?Liesbeth schreef:Alle (hulp)middelen kan je inzetten om een dier mee te (mis)handelen. Het is aan degene die die middelen gebruikt om ze op een goede manier in te zetten.
Bv gevalletje Tessa met het jagen op vogels. Toen ze gisteren achter die eend en jongen aanging en vastpakte, had ik dat ding echt wel gebruikt als ze die om had gehad. Maar alleen om haar erop te attenderen dat ze toch echt naar me moet luisteren.
Voor de rest gebruik ik geen hulpmiddelen, op een jachtlijn na dan. Er ligt hier een slipketting al jaren ergens in een kast te roesten. Het trekken en stuiteren van Tessa aan de riem krijg ik er zo langzamerhand ook wel uit, zonder halti oid.
Voor mij hoeft een TT ook niet zo nodig, maar ik heb geen echte antipatie (meer) tegen zo'n ding. Wel tegen de personen die een TT (of ander hulpmiddel) verkeerd gebruiken.
Ik heb overigens wel sterk de indruk dat een TT in sommige/veel gevallen te makkelijk wordt omgehangen. Ik ben er niet voor om hem bij voorbaat om te hangen, zonder dat je weet of je hem überhaupt nodig gaat hebben. Ben bang dat je daarmee de drempel verlaagt en de TT sneller inzet dan nodig is.
Edit:
in het geval van die eend zou ik dan ook NIET op de knop drukken op het moment dat ze die eend vastheeft, maar als ze niet reageert op mijn 'hier'.
Ik denk dat ik haar alleen maar fanatieker zou maken als ik haar prikkel op het moment dat ze die eend vastheeft en dan juist het arme dier dood bijt.
Moeder en kroost zwemmen iig nog in de vijver rond en ma had Tessa dondersgoed in de gaten. Tessa zat sowieso aan de riem en kon geen kwaad, maar volgens mij wist de eend dat dit dezelfde hond van gisteren was. Op een andere hond reageerde ze iig niet met waarschuwingskreten en bij Tessa wel.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 10 mei 2010 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
deze methode neigt in mijn ogen te veel naar machtsmisbruik
(zelfs in het geval van de "zachte kriebeltjes " in de nek)
ik merk dat ik er ook moeite mee heb dat het schijnbaar voor veel mensen normaal is om op deze manier honden te trainen.
ik zou het alleen overwegen als de kwaliteit van leven voor de honden verbeterd kan worden.

ik merk dat ik er ook moeite mee heb dat het schijnbaar voor veel mensen normaal is om op deze manier honden te trainen.
ik zou het alleen overwegen als de kwaliteit van leven voor de honden verbeterd kan worden.

- senna en odin
- Zeer actief
Dit is dus eigenlijk waar ik op doelde maar de bewoording niet zo snel van kon vinden. Ik benoemde het door de hond jouw wil op te leggen.deze methode neigt in mijn ogen te veel naar machtsmisbruik
Tevens vind ik het te makkelijk om zo'n ding in te zetten.......hoef je niet een jaar fysiek met je hond bezig te zijn om hem iets bij te brengen maar je hangt em een kastje om de nek en luistert hij niet dan pats...15sec stroom door je giebel. Je weet als je een hond aanschaft dat het veel bloed zweet en tranen zal kosten op hem op te voeden en hem ( ook voor zijn eigen veiligheid) aan het luisteren te krijgen.
Er wordt tevens geschreven over het goed en fout gebruiken van de TT. In mijn ogen is een hond niet gemaakt om er met stroom op los te gaan om hem te corrigeren of aan het luisteren te krijgen. Hoe zacht of hard die stoot ook is.
De alpha in een wolvenroedel heeft ook geen TT. Ook dan worden er andere manieren gebruikt om de roedel volgzaam te krijgen. Manieren waar talloze boeken over zijn geschreven hoe wij als mens dit voor een hond kunnen uitbeelden/nabootsen om het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Ik heb het hier dan wel over het gebruik van de TT op de huishond en niet in "werksituaties" want daar kan ik niet over oordelen, geen ervaring mee
Groetjes Belinda

Van alle 'positieve' argumenten die reeds beschreven zijn, blijf ik het een onpasselijke methode vinden.
Ik kan me herinneren vanuit mijn GT stageperiode dat een TT enkel en alleen als correctiemiddel op bv. jachtgedrag werd ingezet. Dus alleen werd ingezet bij gedragingen die gevaar voor de hond opleverden. Maar zeker niet als trainingshulpmiddel dat nu veelal aan de orde is binnen de africhting en jachttraining. Persoonlijk vind ik het een tekortkoming van een eigenaar om zo'n ding te 'moeten' inzetten in trainingsverband op een huishond van een eigenaar die puur met een hobby bezig is. Heb daar al menig lullig verkeerd voorbeeld van gezien wat het jachttrainen betreft en van mij mag het verboden worden. Op al mijn honden heb en zal ik het nooit gebruiken. Dat is mijn simpele mening.

Ik kan me herinneren vanuit mijn GT stageperiode dat een TT enkel en alleen als correctiemiddel op bv. jachtgedrag werd ingezet. Dus alleen werd ingezet bij gedragingen die gevaar voor de hond opleverden. Maar zeker niet als trainingshulpmiddel dat nu veelal aan de orde is binnen de africhting en jachttraining. Persoonlijk vind ik het een tekortkoming van een eigenaar om zo'n ding te 'moeten' inzetten in trainingsverband op een huishond van een eigenaar die puur met een hobby bezig is. Heb daar al menig lullig verkeerd voorbeeld van gezien wat het jachttrainen betreft en van mij mag het verboden worden. Op al mijn honden heb en zal ik het nooit gebruiken. Dat is mijn simpele mening.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
zeg ik dan dat dit niet gebeurd?Zoek stok! schreef:En waar was dat dan voor, als ik vragen mag? Overigens bevestig je hiermee wel mijn stelling dat veel mensen de TT wel degelijk op hogere standen gebruiken, zoals jouw clubgenootcrutz schreef:Zelf ook een hele wijze les geleerd ooit, m'n afstandbediening aan de helper (eigen clubgenoot destijds) meegegeven, lage stand, afgesproken alleen kort te drukken, helaas, stand door die persoon op max gezet en blijven drukken, dit heeft daardoor best wat trainingsschade opgeleverd, inmiddels gelukkig op de nieuwe club goed om kunnen buigen.....
Mijn les, nog kritischer in gebruik, zeker als ik op anderen vertrouw;)![]()
Ik zeg alleen dat ik het in de IPO zo goed als niet meer zie, zowel bij ons niet als waar ik ben wezen kijken... misschien omdat dit veelal wedstrijdgerichte verenigingen zijn die weten dat ze niet ver komen met een hond die iets laat zien nav een te zware correctie.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kan, mijn honden reageren er uitstekend op, lopen vrolijk en attent programma.mariaa schreef:deze methode neigt in mijn ogen te veel naar machtsmisbruik(zelfs in het geval van de "zachte kriebeltjes " in de nek)
Buiten lopen ze er net zo mee als ze zonder zouden doen, alleen lopen nu andere honden voor mijn gevoel veiliger en de konijnen en eenden ook.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja jij blijft maar bij die 15 sec. hier blijft een correctie hooguit een tikje dus een sec. of 2 hooguit...senna en odin schreef: Tevens vind ik het te makkelijk om zo'n ding in te zetten.......hoef je niet een jaar fysiek met je hond bezig te zijn om hem iets bij te brengen maar je hangt em een kastje om de nek en luistert hij niet dan pats...15sec stroom door je giebel.
En niet fysiek bezig? Wat denk je dat ik dan ben met mn hond? dat ik in de kantine ga zitten en mn hond zelf het complete programma loopt?

Blijkt wel weer dat je niet ziet dat een hond ook nog beloond wordt naast een correctie. Elke oefening wordt positief afgesloten nl. eerder ga ik niet van het veld.
precies en het kost mij evenveel bloed zweet en tranen als jou hoor...Je weet als je een hond aanschaft dat het veel bloed zweet en tranen zal kosten op hem op te voeden en hem ( ook voor zijn eigen veiligheid) aan het luisteren te krijgen.
ja en... prima toch jouw mening... ik kan je het hele verhaal van BB mailen hoor met zijn uitleg hierover... de NeProPro... kan het alleen zelf niet zo makkelijk uitleggen als hij dat doet dus geef me je mailadres maar.Er wordt tevens geschreven over het goed en fout gebruiken van de TT. In mijn ogen is een hond niet gemaakt om er met stroom op los te gaan om hem te corrigeren of aan het luisteren te krijgen. Hoe zacht of hard die stoot ook is.
De alpha in een wolvenroedel heeft ook geen TT. Ook dan worden er andere manieren gebruikt om de roedel volgzaam te krijgen. Manieren waar talloze boeken over zijn geschreven hoe wij als mens dit voor een hond kunnen uitbeelden/nabootsen om het zo natuurlijk mogelijk te houden.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook jij ziet het (als zovelen) als laatste redmiddel en dat is het simpelweg niet... het is een hulpmiddel net als clicker, halti of wat dan ook... ook dat zijn geen laatste redmiddelen maar normale hulpmiddelen.SandraH schreef:Van alle 'positieve' argumenten die reeds beschreven zijn, blijf ik het een onpasselijke methode vinden.![]()

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
@ topicstarter TT vind ik persoonlijk geen mishandeling. Mits juist gebruikt en onder de juiste omstandigheden. Dus niet zoals je verteld een stroomstoot van 15 sec.
Daar zie ik dan het nut weer niet van in. Maar goed, ik ben sowieso niet van de training met TT's omdat mijn honden dat in mijn ogen absoluut niet nodig hebben.
Ik kan me echter omstandigheden bedenken waar het wel nodig is, en dan ben ik er dus ook niet altijd op tegen. Wel kijkende naar de hond/situatie of het gebruik van de TT geoorloofd is.
.... als je ergens mijn honden mee zou verpesten en hun karakter mee zou vernaggelen,
dan zou het wel met een TT zijn. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een TT te gebruiken tegen het jagen waarvoor ze gefokt zijn.
Natuurlijk wel oplettend dat dat alleen in gebieden gebeurd waar het veilig is, en geen schade aangericht kan worden.
Daar zie ik dan het nut weer niet van in. Maar goed, ik ben sowieso niet van de training met TT's omdat mijn honden dat in mijn ogen absoluut niet nodig hebben.
Ik kan me echter omstandigheden bedenken waar het wel nodig is, en dan ben ik er dus ook niet altijd op tegen. Wel kijkende naar de hond/situatie of het gebruik van de TT geoorloofd is.
Gewoon nooit aan een lopende hond beginnen danZoek stok! schreef:
O en of ik de TT zou gebruiken. Wel als dat het verschil maakt tussen wel of niet loslopen als het gaat om jagen en ik al het andere al geprobeerd heb. Ja, dan zou ik een TT zeker overwegen. Maar niet met de illusie dat de hond er zo van zou genieten. Dat dan weer niet.

dan zou het wel met een TT zijn. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een TT te gebruiken tegen het jagen waarvoor ze gefokt zijn.
Natuurlijk wel oplettend dat dat alleen in gebieden gebeurd waar het veilig is, en geen schade aangericht kan worden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- senna en odin
- Zeer actief
@Malinois:Ik zeg ook duidelijk mbt de huishond....mensen die met hun honden werken, dat geef ik aan dat ik dáár geen ervaring mee heb.
En die 15 sec is wat ik op het andere forum had gelezen...hoe jullie ermee omgaan en dat te weten te komen...daar ben ik dit topic over begonnen. Helaas dubbel en ondoordacht omdat het al eens aan de orde is geweest, maar zolang loop ik hier nog niet rond
Of het echt is zoals ik het zie..een "martelding" om je hond jouw wil op te leggen.
Mijn ongeloof was ook over die 15sec. Dat je je hond zolang een schok toedient om te moeten luisteren
. Dát grenst voor mij idd aan dierenmishandeling. Net zoals een schop of een beste vuistslag ( wat ik ook al eens gezien heb).
Of dat een hond met zo'n apparaat om ( hond ken ik zelf), om het geringste of nix een stroomstoot krijgt...zelfs als hij aan het snuffelen slaat terwijl baasje daar nu net even geen zin in heeft.
Zo'n TT had ze gekocht onder het motto van mijn hond luistert niet....zit in zijn karakter.
Dat hondlief de hele dag in de bench zit als madam aan het werk is, wordt er voor de volledigheid even niet bij verteld.
Dat bedoel ik met als je goed met je hond( lees huishond) oefent en traint je je hond echt wel ( voor een huishond) goed aan het luisteren krijgt.
Ik wil best wel geloven dat er verschillen zijn in de soorten apparaten en dat je niet iedereen over een kam moet scheren die zo'n ding gebruikt. Maar tis mijn ding gewoon niet.
En die 15 sec is wat ik op het andere forum had gelezen...hoe jullie ermee omgaan en dat te weten te komen...daar ben ik dit topic over begonnen. Helaas dubbel en ondoordacht omdat het al eens aan de orde is geweest, maar zolang loop ik hier nog niet rond

Of het echt is zoals ik het zie..een "martelding" om je hond jouw wil op te leggen.
Mijn ongeloof was ook over die 15sec. Dat je je hond zolang een schok toedient om te moeten luisteren

Of dat een hond met zo'n apparaat om ( hond ken ik zelf), om het geringste of nix een stroomstoot krijgt...zelfs als hij aan het snuffelen slaat terwijl baasje daar nu net even geen zin in heeft.
Zo'n TT had ze gekocht onder het motto van mijn hond luistert niet....zit in zijn karakter.
Dat hondlief de hele dag in de bench zit als madam aan het werk is, wordt er voor de volledigheid even niet bij verteld.
Dat bedoel ik met als je goed met je hond( lees huishond) oefent en traint je je hond echt wel ( voor een huishond) goed aan het luisteren krijgt.
Ik wil best wel geloven dat er verschillen zijn in de soorten apparaten en dat je niet iedereen over een kam moet scheren die zo'n ding gebruikt. Maar tis mijn ding gewoon niet.
Groetjes Belinda

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Ik vind de vergelijking met een halti en een clicker nogal scheef gaan. De clicker is een hulpmiddel wat zich enkel en alleen baseert op positieve bekrachtiging. De halti is vooral een pijnvrij controlemiddel. De TT baseert zich op het leren vermijden van een onaangename prikkel.
Het handelt zich ook vaak om een bepaalde cultuur die binnen een bepaalde tak van sport als normaal wordt beschouwd.
Ik zou het even aan een vriend van mij moeten vragen, maar er is een training die zich richt op africhting (IPO) en die zonder TT en aanverwante hulpmiddelen werkt maar alleen op basis van positieve bekrachtiging.
Ieder zijn ding, maar ik ben in de praktijk nog nooit een situatie tegen gekomen waarvan ik dacht 'okay, nu moet ik de baas gaan voorstellen een TT te gaan gebruiken.'
Of een TT nu slechter is dan een ferme correctie met een slipketting o.i.d. weet ik niet. Ik heb er geen ervaring mee. Wel met de slipketting, niet met de TT.
Vroeger onderwees ik mensen ook in het gebruik van de slipketting. Nu ik al weer een hele tijd werk met positieve bekrachtiging en het (her)shapen van gedrag doe ik zelfs dat niet meer.
Of het een of ander nu beter of slechter is laat ik graag in het midden. Gedrag afleren d.m.v. een onaangename prikkel is in mijn ervaring eigenlijk niet nodig. Kwestie van zorgen dat ander gedrag meer oplevert. Daartoe moet je wel eerst zoeken naar de payoff van een bepaald gedrag. Haal dat weg, zet er iets anders tegenover en dat is, nogmaals in mijn ervaring, afdoende.
Het handelt zich ook vaak om een bepaalde cultuur die binnen een bepaalde tak van sport als normaal wordt beschouwd.
Ik zou het even aan een vriend van mij moeten vragen, maar er is een training die zich richt op africhting (IPO) en die zonder TT en aanverwante hulpmiddelen werkt maar alleen op basis van positieve bekrachtiging.
Ieder zijn ding, maar ik ben in de praktijk nog nooit een situatie tegen gekomen waarvan ik dacht 'okay, nu moet ik de baas gaan voorstellen een TT te gaan gebruiken.'
Of een TT nu slechter is dan een ferme correctie met een slipketting o.i.d. weet ik niet. Ik heb er geen ervaring mee. Wel met de slipketting, niet met de TT.
Vroeger onderwees ik mensen ook in het gebruik van de slipketting. Nu ik al weer een hele tijd werk met positieve bekrachtiging en het (her)shapen van gedrag doe ik zelfs dat niet meer.
Of het een of ander nu beter of slechter is laat ik graag in het midden. Gedrag afleren d.m.v. een onaangename prikkel is in mijn ervaring eigenlijk niet nodig. Kwestie van zorgen dat ander gedrag meer oplevert. Daartoe moet je wel eerst zoeken naar de payoff van een bepaald gedrag. Haal dat weg, zet er iets anders tegenover en dat is, nogmaals in mijn ervaring, afdoende.
Ik zie het inderdaad absoluut niet als trainingsmiddel en zal dat op die manier ook nooit gaan zien. Om een hond een gehoorzaamheidsoefening te laten uitvoeren, heb ik tot op heden geen TT nodig gehad op een trainingsveld. Inmiddels naast jouw artikel van BB ook een groot artikel vorig jaar in het GRCN clubblad van een bekende blonde mevrouw (zo bekend dat de naam me ontschoten is...). Vergelijkend met het artikel van BB. Neem je de praktijk, dan klopt er veelal bar weinig van en zijn de meningen enorm verdeeld binnen die jachttrainingsgroepen. Bij relatief nog veel werkgroepen is dat ding verboden of wordt alleen in uiterste noodgevallen gebruikt bij honden die najagen of bij het aanleren van snel voorbrengen op zo'n 40 meter en verder en revieracties. Er wordt dan gesproken in de diverse artikelen over 'niet meer dan een kieteltje', maar in de praktijk en in de 'wandelgangen' gaat het toch wat verder dan zo'n 'kieteltje'. Nee hoor, word van dat soort wantoestanden helemaal wars. Kan me niet verenigen met dat onbehaaglijke gevoel dat ik niet eerlijk tegenover mijn hond kan zijn, omdat ik een goed geslepen oefening zo snel mogelijk onder de knie moet hebben.malinois schreef:Ook jij ziet het (als zovelen) als laatste redmiddel en dat is het simpelweg niet... het is een hulpmiddel net als clicker, halti of wat dan ook... ook dat zijn geen laatste redmiddelen maar normale hulpmiddelen.SandraH schreef:Van alle 'positieve' argumenten die reeds beschreven zijn, blijf ik het een onpasselijke methode vinden.![]()
Er zijn gelukkig zat honden die op een vrij positieve manier toch een leuk staaltje werk laten zien, zonder gebruik van dergelijke middelen. Vooralsnog ga ik er vanuit dit soort middelen niet nodig te hebben en anders mijn prestatielust maar een tandje lager te zetten.
In dergelijke artikelen zoals onderstaand, wordt gerefereerd aan verkeerd gebruik:
http://www.nojg.nl/Jachthonden/Nieuws%2 ... banden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien het feit dat 'men' echt wel weet heeft van de misstanden, zou het verboden moeten worden dat eigenaren zo'n ding op eigen houtje gaan bedienen. Dat zou alleen aan een trainer voorbehouden moeten zijn en bij voorkeur helemaal niet. Want uit hetzelfde stukje blijkt (wat ik al eerder schreef), dat er toch zat honden en eigenaren zijn die zonder TT kunnen en behoorlijk positief op eenzelfde niveau presteren.
Tot zover mijn frustratie over het gebruik van de TT binnen een jachttraining. Over de africhting weet je mijn mening wel, die is voor jou niet zo interessant.

Wahya schreef:Ik vind de vergelijking met een halti en een clicker nogal scheef gaan. De clicker is een hulpmiddel wat zich enkel en alleen baseert op positieve bekrachtiging. De halti is vooral een pijnvrij controlemiddel. De TT baseert zich op het leren vermijden van een onaangename prikkel.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik vind de vergelijking met een clicker of halti inderdaad enorm scheef.
maar dan vooral omdat ik een clicker en een halti vééél hondonvriendelijker vind dan de TT op verantwoorde wijze gebruikt.
:N: ja kom maar :N:
maar dan vooral omdat ik een clicker en een halti vééél hondonvriendelijker vind dan de TT op verantwoorde wijze gebruikt.

- Liesbeth
- Zeer actief
Maar van die mishandeling, want dat is het stomweg, kan je het apparaat geen schuld geven. Het is nog altijd de persoon met dat kastje die folterdsenna en odin schreef:@Malinois:Ik zeg ook duidelijk mbt de huishond....mensen die met hun honden werken, dat geef ik aan dat ik dáár geen ervaring mee heb.
En die 15 sec is wat ik op het andere forum had gelezen...hoe jullie ermee omgaan en dat te weten te komen...daar ben ik dit topic over begonnen. Helaas dubbel en ondoordacht omdat het al eens aan de orde is geweest, maar zolang loop ik hier nog niet rond![]()
Mijn ongeloof was ook over die 15sec. Dat je je hond zolang een schok toedient om te moeten luisteren. Dát grenst voor mij idd aan dierenmishandeling. Net zoals een schop of een beste vuistslag ( wat ik ook al eens gezien heb).

Jaren geleden op een ponyconcours gezien dat een man zijn dochter met haar pony wilde laten starten met een zelf gefabriceerd bit, want anders kon ze hem niet houden. Het bit was gemaakt van een fietsketting

Terugkomend op de TT, wat mij betreft mogen die dingen echt uit de reguliere handel gehaald worden en alleen worden verkocht via een GT of andere gecertificeerde club (net zoals de blafband bv).
-
- Zeer actief
TT zie ik niet in het straatbeeld gelukkig een halti of GL woordig wel,( heel vaak zelfs) vind ik ook bagger als ik zie wat er mee gebeurtmassam schreef:ik vind de vergelijking met een clicker of halti inderdaad enorm scheef.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Waarom vind je dat wat anders, wat maakt een hond die een sport doet zo anders dan een hond die dat niet doet? Omdat er punten te verdienen zijn, is het ineens een ander verhaal? Of je moet met werkhonden praktijkhonden bedoelen. Honden die daadwerkelijk met een politiehondengeleider de straat op gaan. Dat is bij IPO niet het geval.senna en odin schreef:@Malinois:Ik zeg ook duidelijk mbt de huishond....mensen die met hun honden werken, dat geef ik aan dat ik dáár geen ervaring mee heb.

Linda, Izzie en Bram
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
S@ndr@ schreef:TT zie ik niet in het straatbeeld gelukkig een halti of GL woordig wel,( heel vaak zelfs) vind ik ook bagger als ik zie wat er mee gebeurtmassam schreef:ik vind de vergelijking met een clicker of halti inderdaad enorm scheef.
straatbeeld is voor mij geen graadmeter of ik iets ok vind of niet (jij ook niet volgens mij

ik zou ze zo graag allemaal niet meer zien. germ hondjes. en het baasje maar denken dat ze goed bezig zijn terwijl het hondje pesten en gemeen is

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
dat geloof ik zeker! maar honden zijn afhankelijk en ontzettend loyaal naar de baas....en honden weten niet beter dan wat ze gewend zijnmalinois schreef:dat kan, mijn honden reageren er uitstekend op, lopen vrolijk en attent programma.mariaa schreef:deze methode neigt in mijn ogen te veel naar machtsmisbruik(zelfs in het geval van de "zachte kriebeltjes " in de nek)
Buiten lopen ze er net zo mee als ze zonder zouden doen, alleen lopen nu andere honden voor mijn gevoel veiliger en de konijnen en eenden ook.