Anne&Taar schreef:Veenmug schreef:Jaap* schreef:Van een echt gesprek zal het wel niet komen zo te zien. Maar zie je, na 40 jaar hondenervaring, echt elke beet als een aanval?
Baseer je álles op die ene seconde, en is alles wat er aan vooraf is gegaan en wat de hond wellicht heeft gebracht tot dat moment van geen enkele betekenis voor je?
Nee. Niet iedere beet is een aanval maar wat ik omschreef duidelijk wel. Alle honden zowel bij mijn ouders thuis als later bij onszelf leefden met ons en hoefden niet afgezonderd te worden van al dan niet aangekondigde visite hetzij volwassenen hetzij kinderen.
Ik neem geen enkel risico voor herhaling na zo'n soort voor mij niet te verklaren gebeurtenis.
Mvg Veenmug
Vooropgesteld dat ik t volkomen niet met je eens ben dat mensen een aanval baggetaliseren;
ik weet zeker dat de gemiddelde eigenaar er kapot van is dat zijn hond bijt. En dat dergelijke veroordelende opmerkingen zoals 'hij moet meteen dood' ertoe bijdragen dat mensen 'excuses' gaan verzinnen. Stel, om maar een voorbeeld te noemen, dat die hond van je ouders gruwelijke HD ontwikkeld had? En hierdoor bang was dat t kind, zoals mogelijk al eerder gebeurd was, over hem of haar heen zou struikelen? Daar zul je nooit meer achter komen als het enige goede advies euthanasie zou zijn. Kijk, ik heb bepaald hoogdrempelige honden, maar mochten ze ooit eens bijten, dan ben ik t iig aan mezelf verplicht ook naar secundaire omstandigheden te kijken: MIsschien heb ik zelf bij de opvoeding wel een of ander steekje laten vallen?
Inderdaad.
Toen Kaya in een fractie van een seconde beet naar de voorbij lopende vrouw, vond ik het meer dan vreselijk.
Ongeloof eerst, toen liet ze de blauwe plek zien en met de tranen over mijn wangen heb ik excuses gemaakt. Kaya had het écht écht nooit eerder gedaan en er was ook niets te merken aan haar.
Toen ze me een half jaar later in mijn gezicht beet, was ik volkomen ontdaan. Het is niet eens te beschrijven eigenlijk hoe ik me voelde, zo intens verdrietig en 'verraden'.
Na een tijd kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk niet eerlijk bezig was... mijn Kaya, mijn meisje die ik vanaf pup heb en altijd voor mij en haar hondenroedel door het vuur is gegaan. Die altijd alles keurig had gedaan en dagelijks zo haar best doet alles goed te doen en ze doet één ding fout en ik voelde me 'verraden'.
Kaya verdiende meer kansen, verdiende het absoluut niet om hierdoor een enkeltje dierenarts te krijgen.
Ik vind het moeilijk om uit te leggen, want er spelen best veel gevoelens voor mij mee hierbij.
Het is een hond, het is geen robot. Honden maken ook fouten, hebben ook pijn, handelen ook impulsief, kunnen ook nadien schrikken (Kaya kroop over de grond van ellende nadat ze mij gebeten had).
Je moet ze ook kunnen vergeven, de goede dingen blijven zien en natuurlijk wel in acht houden dat ze het wél kunnen doen en hier in de toekomst rekening mee houden dat je die omstandigheden zoveel mogelijk vermijd.