Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft jouw hond ooit al eens iemand gebeten?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Heeft jouw hond ooit al eens iemand gebeten?

Ongelezen bericht door mariaa »

valt het jullie ook zo op dat iedereen altijd je hond wil aaien, het lijkt wel een maatschappelijk norm :scratch: alsof het konijnen van de kinderboerderij zijn :mrgreen:
daar word ik soms best moe van....als ik nee zeg dan lijkt het net of de honden gevaarlijk zijn, al ik ja zeg dan moet ik goed opletten dat alles goed verloopt, en de honden vinden er zoiezo weinig aan :hmmm:
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ja onze bella heeft twee keer mijn moeder gebeten en 1 keer een hardloper.
alledrie de keren totaal onbedoeld. ze heeft last van hondenangstagressie.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

bellabeest schreef:ja onze bella heeft twee keer mijn moeder gebeten en 1 keer een hardloper.
alledrie de keren totaal onbedoeld. ze heeft last van hondenangstagressie.
Van wát?
En betekent dat dat je moeder en die jogger op een hond lijken? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Freek heeft 2 keer een buurman gebeten, nou ja was meer schampschot :mrgreen: , hij was helemaal gek van Freek en 1 keer kwam hij heel snel op Freek toelopen die hem op het laatste moment pas zag en het niet leuk vond, en een keer sta ik een brief te posten en hij komt van achter me, Freek zit voor me en geeft me een klapje op mijn rug, toen hing Freek heel even in zijn mouw, maar de buurman vind hem nog steeds heel leuk hoor. :ok:

Baco nog nooit, ik zorg wel altijd dat ze uit Baco zijn zone blijven, dat klinkt erger als het is, vooral buiten vind Baco de meeste mensen wel oke, ik zal wel altijd ervoor zorgen dat als hij aangeeft dat iemand hem niets interesseert dat diegene hem ook niet aanhaalt, hij zal niet bijten maar gewoon te voorkoming van.

Een hond bijt nooit voor niets, eruit meppen heeft dan ook geen enkele zin, en lost denk ik ook niets op, alleen een nog meer verstoorde houding.
Afbeelding
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

nee.
en dat gaan we proberen zo te houden.
Afbeelding
blijf vragen stellen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

mariaa schreef:valt het jullie ook zo op dat iedereen altijd je hond wil aaien, het lijkt wel een maatschappelijk norm :scratch: alsof het konijnen van de kinderboerderij zijn :mrgreen:
daar word ik soms best moe van....als ik nee zeg dan lijkt het net of de honden gevaarlijk zijn, al ik ja zeg dan moet ik goed opletten dat alles goed verloopt, en de honden vinden er zoiezo weinig aan :hmmm:
Er zijn weinig mensen die 2 grote zwarte honden willen aaien, maar een enkele keer gebeurt het wel en des te 'linker', want omdat het bijna nooit gebeurt zijn ze het ook niet gewend.

Zo liep ik laatst in mijn bijna altijd rustige poldertje, bleek de route als wandelroute in de krant te hebben gestaan :ugh: en dus mega
veel wandelaars.
Nu doen mijn honden in principe niets tegen mensen, dus aan de wandel dus maar.
Kaya hou ik wel goed in de gaten, maar van haar mag de wereld om haar heen vergaan, want ze ziet de mensen niet eens.
Puchu hou ik een klein oogje op, want heel soms wil hij weleens blaffen of springen tegen mensen.

Maar alles verliep prima, totdat een man ineens Puchu begon te aaien. Nu is Puch alles behalve agressief tegen mensen, maar hij is wel wat terughoudend in zijn karakter (vanuit het ras ook) dus Puch liet gelaten het geaai toe een beetje hulpeloos kijkend :F:
Ik lette dus op de man en Puchu en even niet op Kaya, maar Kaya vond dat zij ook maar aandacht moest krijgen en stond bij de man voordat ik er erg in had.
Gezien het ene bijtincident van jaren geleden, krijg ik het dan altijd spaans benauwd.
De man aaide haar, Kaya keek wat achterdochtig en ik heb de bende maar weer geroepen om door te lopen.

Afijn, soms weet ik dus ook niet precies wat ik ermee moet, want om nu op zo'n moment te zeggen dat hij haar niet mag aaien, dat vind ik
ook weer zo wat.
gewoon maar snel uit de voeten maken dan :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

mariaa schreef:valt het jullie ook zo op dat iedereen altijd je hond wil aaien, het lijkt wel een maatschappelijk norm :scratch: alsof het konijnen van de kinderboerderij zijn :mrgreen:
Mensen vragen het vaak niet eens hier. Bij Saartje nog wel, omdat dat een heel klein laag bij de gronds hondje is, dus als je die wil gaan aaien moet je echt door de knieen enzo, en dat doe je niet zo snel "eventjes snel", dus dan wordt het vaak wel gevraagd. Maar Vera? Oh da's toch zo'n ras dat altijd lief is? Die wordt gewoon in het voorbij gaan geaaid door veel mensen. En hoewel Vera aandacht van mensen erg leuk vindt, vindt ze zo'n snelle hand over d'r kop tijdens passeren dus weer helemaal niet zo prettig. Maar goed, ze laat het wel prima toe, schrikt ook niet ofzo, dus toe maar dan :19:
Het 'allermooiste' blijf ik nog vinden dat toen ze nog geen jaar oud was ik even van haar weg keek op een veldje, weer terug keek, en er een kleuter op d'r rug bleek te zitten, handen om d'r kop heen geslagen :eek: :smile:

Verder blijkt Vera sowieso een hele lastige hond te zijn om NIET te aaien. Ik vraag het mensen in het OV nog weleens. Vera ligt dan altijd heel rustig iedereen te negeren, beetje te dutten bij mijn stoel. Maar mensen willen dan altijd contact met haar zoeken, en gaan dan op afstand naar haar staren en van die 'lok geluidjes' maken. Daarop vraag ik dan vaak even vriendelijk "zou u haar misschien willen negeren?", maar dat blijkt 8 van de 10 keer een onmogelijke opgave. Zodra mensen een staart zien kwispelen als reactie op hun gelok kunnen ze niet meer nadenken ofzo, en zeggen ze vaak ook gewoon tegen me "nee sorry, ik moet 'm gewoon even aaien!".
Nou ja, het is wel eerlijk van die mensen zal 'k maar zeggen dan :roll: :mrgreen:
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Nope nooit
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Moos schreef:
Maar mensen willen dan altijd contact met haar zoeken, en gaan dan op afstand naar haar staren en van die 'lok geluidjes' maken. Daarop vraag ik dan vaak even vriendelijk "zou u haar misschien willen negeren?", maar dat blijkt 8 van de 10 keer een onmogelijke opgave. Zodra mensen een staart zien kwispelen als reactie op hun gelok kunnen ze niet meer nadenken ofzo, en zeggen ze vaak ook gewoon tegen me "nee sorry, ik moet 'm gewoon even aaien!".
Nou ja, het is wel eerlijk van die mensen zal 'k maar zeggen dan :roll: :mrgreen:
:smile: ik zie het voor me....
dit maak ik dus ook regelmatig mee met onze honden, maar dan juist vaak bij bekende mensen :19:
als ik vraag om de honden te negeren of in iniedergeval niet te aaien dan lijkt het wel of mensen zich juist willen bewijzen als "hondenfluisteraar" :mrgreen:
of kinderen die het vragen en als ik dan zeg "nee aai maar niet " dan doen ze het even later toch :hmmm:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Chris heeft één keer een kop als een donderwolk getrokken bij een wat hem betreft veel te vrijpostige jonge DA. Ik heb hem maar snel uit haar handen geplukt. :mrgreen: Tweede keer donderwolkkop was toen de gewone DA hem op de weegschaal wilde duwen. Zijn eer te na, kennelijk, en een snap zou er wel ingezeten hebben. Aidan en joggers is een bekend probleem, dat is één keer niet goed gegaan, aan het gewrijf van de jogger aan zijn been te zien. Sindsdien let ik nog tien keer extra op.

Durga heeft kortgeleden een eendagskuiken naar mij toe verdedigd, van haar heb ik een klap met de hoektand gevoeld. Dat heb ik afgestraft. Onpedagogisch misschien maar ze is zo behept met de gewoonte om haar eten te verdedigen tegen haar broers en de katten dat ik dat in de hand wil houden. Van pup af aan kan ik haar alles afpakken maar voor eendagskuikens maakt ze kennelijk een uitzondering. :blauwoog:

De keren dat ik gebeten ben toen de twee broers slaags raakten tellen voor mij niet mee, dat was niet naar mij gericht.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
mariaa schreef:
Moos schreef: en zeggen ze vaak ook gewoon tegen me "nee sorry, ik moet 'm gewoon even aaien!".
:smile: ik zie het voor me....
:80: ik gelukkig niet :N: :mrgreen: .

dat soort antwoorden zou je hier dus echt nooit krijgen - ik lees hier nu al 7 jaar mee maar blijf me nog steeds verbazen over de manier waarop mensen 'bij jullie' vaak reageren :oeps: :mrgreen: .
De laatste mensen die zo reageerden waren een stel Amerikaanse toeristen :mrgreen:
"oh I'm sooo sorry", zeiden ze er ook nog veelvuldig bij terwijl ze maar bleven aaien :smile:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

valt het jullie ook zo op dat iedereen altijd je hond wil aaien
Neuh... ook niet zo'n last van. Hoe zou dát nu toch komen :mrgreen:
Daisy kon je er géén groter plezier mee doen. Ze had mensen waar ze écht niets van moest hebben, maar dat waren er héél weinig. Verder kon ze bij iedereen haar aandacht gaan halen, makkelijke hond was het!
Spike vind het maar niets dat geaai, hij laat het wel toe, maar ik haal hem wél uit die situatie dan. Hij wil het eigenlijk liever niet. Of hij moet die mensen kennen, dán is het weer wel leuk, of kinderen, zijn ook wel oké.
Kelly vind het oké als ze zelf een aai wil halen bij andere mensen, gebeurt ook wel. Ze moeten alleen niets van haar willen verder.
Indy is ook wel terughoudend naar vreemde mensen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Daisy@ schreef:
valt het jullie ook zo op dat iedereen altijd je hond wil aaien
Neuh... ook niet zo'n last van. Hoe zou dát nu toch komen :mrgreen:
Daisy kon je er géén groter plezier mee doen. Ze had mensen waar ze écht niets van moest hebben, maar dat waren er héél weinig. Verder kon ze bij iedereen haar aandacht gaan halen, makkelijke hond was het!
Spike vind het maar niets dat geaai, hij laat het wel toe, maar ik haal hem wél uit die situatie dan. Hij wil het eigenlijk liever niet. Of hij moet die mensen kennen, dán is het weer wel leuk, of kinderen, zijn ook wel oké.
Kelly vind het oké als ze zelf een aai wil halen bij andere mensen, gebeurt ook wel. Ze moeten alleen niets van haar willen verder.
Indy is ook wel terughoudend naar vreemde mensen.
Ik heb er ook geen last van. Vroeger toen ik alleen Nika had kwam het wel regelmatig voor dat (vooral oudere) mensen ineens riepen....oh...een boxer :I: en dan vroegen of ze haar mochten aaien. Nou ja...zolang ze het niet erg vonden om een beetje lomp een poot tegen je been of buik te krijgen was dat prima. Waren doorgaans mensen die vroeger zelf een boxer gehad hadden.
Met de herders heb ik er werkelijk nooit last van, hoewel het geen probleem (meer) zou zijn.
Marouck is wat overenthousiast :O: maar zal nooit bijten en Biène vindt het tegenwoordig ook wel prima, mits ze het aan ziet komen. Als pup was Biène heel terughoudend maar dat is in de loop der jaren minder geworden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Tease heeft nog nooit een mens gebeten, geloof ook niet dat hij dat zal doen, of hij moet gevaar opmerken voor mij....?? Dat weet ik ook niet helemaal zeker dan hahaah!
Maar ook als hij schrikt of iemand op hem af komt gerend bijt/gromt hij niet. Ook grommen/lip optrekken vind ik not done! Dus dat gebeurd ook niet.

Kira heeft wel ooit gebeten, mij :mrgreen:
3 x volgens mij, en dat zou er wel meer worden als ze bij de DA geen muilkorf op heeft haha!
Kira is een herplaatser, toen ze net bij ons was ( 5 jaar , kettinghond ) lag ze op de bank en ik stapte er van achter op, ze sliep vast dus schrok wakker en greep direct in mijn been....ai! Eigen schuld.....blauwe plek haha!

Nog ooit toen ik een hond tegen kwam in het bos, en ze viel gewoon uit, maar ik liep te tussen in, dus toen zij greep ging mijn been naar voren, tja ik liep, dus toen zat ze weer in mijn been.

Nu zal dat nooit meer gebeuren!
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik vind het soms ook wel moeilijk om geen contact met een hond te maken. als ik bij een golden in de trein zou zitten kriebelen mijn handen ook. maar ik zou wel naar je luisteren hoor marloes. :mrgreen: ik zou overigens nooit lomp op een hond afstappen om hem te gaan aaien. hoogstens me een beetje in de buurt ophouden en kijken of ze voor een aai naar me toe willen komen. :I:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:ik vind het soms ook wel moeilijk om geen contact met een hond te maken. als ik bij een golden in de trein zou zitten kriebelen mijn handen ook. maar ik zou wel naar je luisteren hoor marloes. :mrgreen: ik zou overigens nooit lomp op een hond afstappen om hem te gaan aaien. hoogstens me een beetje in de buurt ophouden en kijken of ze voor een aai naar me toe willen komen. :I:
Haha, ik snap dat ook wel hoor. Ik merk bij mezelf ook wel dat als ik bij een hond in de trein of bus zit, ik toch een beetje naar die hond ga kijken enzo.
Maar ik heb dan liever dat mensen wel gewoon echt naar haar toelopen om te aaien, en dat het daarna ook klaar is, dan dat mensen semi verlegen blijven lonken. Dat is irritant namelijk, omdat ik Vera niet 10-20-30 minuten lang netjes kan laten blijven liggen als er iemand een stoel verder steeds contact met haar probeert te maken, maar dan net niet helemaal :boos: :mrgreen:
Als dat soort types niet luisteren naar mijn "zou u haar willen negeren alstublieft?", dan ben ik tegenwoordig ook heel makkelijk, dan laat ik de lijn vieren. Veel plezier met d'r dan :F:
Heel gek, maar vaak is dat gelonk wel over nadat Vera bijna op schoot heeft gezeten :engel:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Moos schreef: Heel gek, maar vaak is dat gelonk wel over nadat Vera bijna op schoot heeft gezeten :engel:
Doen als ze net gezwommen heeft. :mrgreen:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Mijn mening en je kan wat mij tot in het oneindige discussieren. In de huidige maatschappij heeft iedere hond een hoge bijtdrempel nodig. 40 jaar honden zowel ouderlijk huis als eigen honden met maar 1 aanvallend incident op eigen kind. Betekende ook laatste reis DA. Ter info kind liep gewoon langs de mand en hond knalde er uit gelukkig op de ouderwetse dikke luier. Gewoon blijven vergoeilijken en door fokken met dit soort honden en het `begrip`van de eigenaren

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Veenmug schreef:Mijn mening en je kan wat mij tot in het oneindige discussieren. In de huidige maatschappij heeft iedere hond een hoge bijtdrempel nodig. 40 jaar honden zowel ouderlijk huis als eigen honden met maar 1 aanvallend incident op eigen kind. Betekende ook laatste reis DA. Ter info kind liep gewoon langs de mand en hond knalde er uit gelukkig op de ouderwetse dikke luier. Gewoon blijven vergoeilijken en door fokken met dit soort honden en het `begrip`van de eigenaren

Mvg Veenmug

Mja, en als het niets te maken heeft met fokken (niet alle honden zijn immers 'gefokte' rashonden) en vergoelijken (zonder i overigens) maar domweg samenloop van omstandigheden?
En dan toch na een incident je hond af laten maken?
Het zal wel... :roll:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Rami schreef:
Veenmug schreef:Mijn mening en je kan wat mij tot in het oneindige discussieren. In de huidige maatschappij heeft iedere hond een hoge bijtdrempel nodig. 40 jaar honden zowel ouderlijk huis als eigen honden met maar 1 aanvallend incident op eigen kind. Betekende ook laatste reis DA. Ter info kind liep gewoon langs de mand en hond knalde er uit gelukkig op de ouderwetse dikke luier. Gewoon blijven vergoeilijken en door fokken met dit soort honden en het `begrip`van de eigenaren

Mvg Veenmug

Mja, en als het niets te maken heeft met fokken (niet alle honden zijn immers 'gefokte' rashonden) en vergoelijken (zonder i overigens) maar domweg samenloop van omstandigheden?
Excuses over het vergoelijken-vergoeilijken. Miereneuken-mierenneuken heeft hier niets mee te maken.
Blijf er bij dat honden in onze maatschappij een hoge bijtdrempel horen te hebben.

Mvg veenmug
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Veenmug schreef:
Rami schreef:

Mvg Veenmug

Excuses over het vergoelijken-vergoeilijken. Miereneuken-mierenneuken heeft hier niets mee te maken.
Blijf er bij dat honden in onze maatschappij een hoge bijtdrempel horen te hebben.

Mvg veenmug
Wat mij in jouw post stoort is dat jij blijkbaar ergens leest dat eigenaren het vergoelijken. Ik lees dat helemaal niet. Ik denk met name dat het belangrijk is dat de juiste hond op de juiste plek terecht komt. Ik vind het onzin om 'te eisen' dat elke hond een hondvriendelijke allemansvriend is en zich alles laat welgevallen. Wel vind ik dat fokkers zeer voorzichtig moeten zijn met waar ze honden die dat bepaald niet zijn plaatsen. Bij jou dus bijvoorbeeld niet :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef: Wat mij in jouw post stoort is dat jij blijkbaar ergens leest dat eigenaren het vergoelijken. Ik lees dat helemaal niet. Ik denk met name dat het belangrijk is dat de juiste hond op de juiste plek terecht komt. Ik vind het onzin om 'te eisen' dat elke hond een hondvriendelijke allemansvriend is en zich alles laat welgevallen. Wel vind ik dat fokkers zeer voorzichtig moeten zijn met waar ze honden die dat bepaald niet zijn plaatsen. Bij jou dus bijvoorbeeld niet :F:

Precies. Ik lees dat goed praten ook niet. Wat ik wel lees is kennis en inzicht in het wezen hond.

En Veenmug: nog even over 'onze maatschappij'. Is dat een maakbare maatschappij waarin alles wat afwijkt van het wenselijke maar opgeruimd moet worden? Zonder begrip, zonder inzicht.
Ik vind van niet. Maar goed ik wijk ook af van het gangbare. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Wat mij stoort in de post van veenmug is dat de volledige verantwoordelijkheid bij de hond wordt neergelegt.
Het, blijkbaar, compleet voorbijgaan aan een eventuele eigen rol in het geheel stoort mij.
Veenmug
Zeer actief

40 jaar ervaring met honden,ouderlijk huis en eigen gezin. Aanval op een kind in mijn gezin accepteer ik niet en betekent einde. Wanneer iemand kiest voor iets anders hetzijzo.

Mvg Veenmug
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Veenmug schreef:40 jaar ervaring met honden,ouderlijk huis en eigen gezin. Aanval op een kind in mijn gezin accepteer ik niet en betekent einde. Wanneer iemand kiest voor iets anders hetzijzo.

Mvg Veenmug
Ik heb geen kinderen en het is ook niet waarschijnlijk dat er ooit kinderen gaan komen.
In de dagelijkse maatschappij ben ik prima in staat om kinderen en mijn honden gescheiden te houden.
Toen eergisteren mijn nichtjes en neefje (3 en 6 jaar oud) hier waren om me te "helpen" in mijn tuin, zat het traphek naar de kamer dicht, op het moment dat we naar binnen gingen zijn de honden de bench ingegaan. Kinderen kun je prima duidelijk maken dat ze bij die bench weg moeten blijven, dat ze geen vingers tussen spijlen van een kennel stoppen etc.
Als mijn honden zonder toezicht in de auto zitten, zit Biène in een kennel waar gaas voorzit, zodat ze niet door de tralies heen kan bijten. En de kooi wordt dan afgesloten met een hangslot zodat niemand de deur open kan maken.
Mijn honden lopen bewust alleen maar los in gebieden waar nauwelijks andere mensen komen, zie ik die wel dan gaan ze aan de lijn.
Ik neem dus alle voorzorgen die ik maar kan nemen om te zorgen dat mijn honden nooit in de omstandigheid komen dat ze iemand bijten.

Juist in gezinnen wordt er vaker "laks" omgesprongen met de hond. Kinderen en honden worden alleen gelaten zonder toezicht omdat iemand bv. even naar de wc moet. De hond moet alles maar accepteren....rennende kinderen, kinderen die bovenop de hond gaan zitten, kinderen die in ogen van de hond prikken etc. En dan wordt het gek gevonden als een hond een keer bijt. Ja daaaaaaaag!

De oorzaak ligt niet altijd bij de hond en net zoals ik niet alles hoef te pikken hoeft mijn hond dat ook niet. Tuurlijk is het klote als je hond bijt, en zeker als het je eigen kind betreft snap ik nog dat je het vertrouwen kwijt bent en je de hond een spuitje laat geven, maar dat wil niet zeggen dat het altijd terecht is. Er zijn vaak genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat de hond bijt (een muilkorfje kan al een simpele oplossing zijn).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Veenmug schreef: Blijf er bij dat honden in onze maatschappij een hoge bijtdrempel horen te hebben.
Maar ook honden met een hoge bijtdrempel kunnen wel eens bijten...
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jaap*
Zeer actief

Veenmug schreef:Aanval op een kind in mijn gezin accepteer ik niet en betekent einde. Wanneer iemand kiest voor iets anders hetzijzo.
Van een echt gesprek zal het wel niet komen zo te zien. Maar zie je, na 40 jaar hondenervaring, echt elke beet als een aanval?
Baseer je álles op die ene seconde, en is alles wat er aan vooraf is gegaan en wat de hond wellicht heeft gebracht tot dat moment van geen enkele betekenis voor je?
Laatst gewijzigd door Jaap* op 09 mei 2010 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Mvg Veenmug

Dan mag jij mij vertellen welke forummer dat vergoeilijkt :piew:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge schreef:
Veenmug schreef:40 jaar ervaring met honden,ouderlijk huis en eigen gezin. Aanval op een kind in mijn gezin accepteer ik niet en betekent einde. Wanneer iemand kiest voor iets anders hetzijzo.

Mvg Veenmug
Ik heb geen kinderen en het is ook niet waarschijnlijk dat er ooit kinderen gaan komen.
In de dagelijkse maatschappij ben ik prima in staat om kinderen en mijn honden gescheiden te houden.
Toen eergisteren mijn nichtjes en neefje (3 en 6 jaar oud) hier waren om me te "helpen" in mijn tuin, zat het traphek naar de kamer dicht, op het moment dat we naar binnen gingen zijn de honden de bench ingegaan. Kinderen kun je prima duidelijk maken dat ze bij die bench weg moeten blijven, dat ze geen vingers tussen spijlen van een kennel stoppen etc.
Als mijn honden zonder toezicht in de auto zitten, zit Biène in een kennel waar gaas voorzit, zodat ze niet door de tralies heen kan bijten. En de kooi wordt dan afgesloten met een hangslot zodat niemand de deur open kan maken.
Mijn honden lopen bewust alleen maar los in gebieden waar nauwelijks andere mensen komen, zie ik die wel dan gaan ze aan de lijn.
Ik neem dus alle voorzorgen die ik maar kan nemen om te zorgen dat mijn honden nooit in de omstandigheid komen dat ze iemand bijten.

Juist in gezinnen wordt er vaker "laks" omgesprongen met de hond. Kinderen en honden worden alleen gelaten zonder toezicht omdat iemand bv. even naar de wc moet. De hond moet alles maar accepteren....rennende kinderen, kinderen die bovenop de hond gaan zitten, kinderen die in ogen van de hond prikken etc. En dan wordt het gek gevonden als een hond een keer bijt. Ja daaaaaaaag!

De oorzaak ligt niet altijd bij de hond en net zoals ik niet alles hoef te pikken hoeft mijn hond dat ook niet. Tuurlijk is het klote als je hond bijt, en zeker als het je eigen kind betreft snap ik nog dat je het vertrouwen kwijt bent en je de hond een spuitje laat geven, maar dat wil niet zeggen dat het altijd terecht is. Er zijn vaak genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat de hond bijt (een muilkorfje kan al een simpele oplossing zijn).
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de kans dat zo'n 'goedzak hond die nooooooit zal bijten' eerder een incident veroorzaakt dan een hond bij iemand die donders goed weet dat hij niet de makkelijkste hond heeft. Die laatste is daar namelijk steeds mee bezig en die eerste denkt dat alles mag en kan met de hond. En gossie, dan blijkt dat zelfs Bello grenzen stelt, nou op naar de dierenarts voor een spuit, wat een vals beest.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de kans dat zo'n 'goedzak hond die nooooooit zal bijten' eerder een incident veroorzaakt dan een hond bij iemand die donders goed weet dat hij niet de makkelijkste hond heeft. Die laatste is daar namelijk steeds mee bezig en die eerste denkt dat alles mag en kan met de hond. En gossie, dan blijkt dat zelfs Bello grenzen stelt, nou op naar de dierenarts voor een spuit, wat een vals beest.
Dat denk ik ook, en daar moet ik ook aan denken als er weer eens geroepen wordt dat die Goldens en Labjes toevallig wel het meeste bijten.
Afgezien van het feit dat er nogal errug veel Golden en Labjes zijn, denk ik dat bij dat soort indcidenten vaak ook mee zal spelen dat mensen denken dat alles maar kan bij dat soort honden.
Ik merk dat sinds ik Vera heb toch wel heel duidelijk. Het is zo'n blonde retriever, en die zijn gewoon altijd lief, punt. Mensen laten ook zeer regelmatig kindjes recht op haar aflopen, terwijl ze er zelf bij staan te glimlachen "hondje he? ga hondje maar aaien". Tegenwoordig kan dat wel, maar toen ze een drukke puber was heb ik weleens boze ouders gehad als ik die kindjes zelf weer wegstuurde.
Moos en Saar waren/zijn ook erg aaibaar, maar zo'n Golden lijkt soms wel een magneet voor met name kinderen (met ouders die dan dus denken dat zo'n hond nooooit zal bijten). En daar gaat het, denk ik, dan vaak mis in een thuissituatie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”