Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer ontstoken pootje - Update

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dreetje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Weer ontstoken pootje - Update

Ongelezen bericht door Dreetje »

Sil heeft nu voor de 2e keer in 1 maand een ontstoken nagel/teen.
Eerst was het rechtsachter en nu is de linksachter aan de beurt.
Weer ontstekingsremmers/pijnstillers gekregen, gelukkig geen antibiotica. (4 weken geleden heeft ie natuurlijk
ook al een kuur gehad)
Ik was zelf niet mee naar de dierenarts, maar ze heeft gezegd dat als het nu
weer snel nog een keer zo is dat er dan foto's gemaakt moeten worden.
Zouden ze dan foto's van de poten maken en zo ja wat kunnen ze hier dan op zien?
Laatst gewijzigd door Dreetje op 23 mei 2010 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Andrea

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Weer ontstoken pootje

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Heeft de DA enig idee waar het van komt? En hoe ziet het eruit?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik zou niet weten waarvoor die foto's dan zijn, want ze heeft het niet aan hetzelfde pootje.
Hanneke2
Zeer actief

gemini6 schreef:Ik zou niet weten waarvoor die foto's dan zijn, want ze heeft het niet aan hetzelfde pootje.
En daarom zou ik aan SLO gaan denken.

Ik vind mezelf altijd zo drammerig overkomen als ik dat zeg, zo van 'Mijn hond heeft het, dus de jouwe misschien ook'. Maar aan de andere kant weet ik van zoveel mensen die jaren hebben lopen dokteren zonder goeie diagnose, en dan weegt tien keer onterecht drammen wellicht wel op tegen die ene keer dat het raak is. :roll:

Als het nagelbed rood en wat opgezet is, en er komt zwarte viezigheid onder het nagelbed vandaan, dan zou het SLO kunnen zijn. Dat is een bizarre anti-immuunziekte waarbij de eigen nagels worden afgestoten, en als je er niks aan doet, gaat de hond nagels verliezen. Als je er wel iets aan doet, is er prima mee te leven.

Genoeg gedramd.
Dreetje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Heeft de DA enig idee waar het van komt? En hoe ziet het eruit?

Het is op de bovenkant net boven de nagel een beetje rood en dik.
Hanneke2 schreef:
gemini6 schreef:Ik zou niet weten waarvoor die foto's dan zijn, want ze heeft het niet aan hetzelfde pootje.
En daarom zou ik aan SLO gaan denken.

Ik vind mezelf altijd zo drammerig overkomen als ik dat zeg, zo van 'Mijn hond heeft het, dus de jouwe misschien ook'. Maar aan de andere kant weet ik van zoveel mensen die jaren hebben lopen dokteren zonder goeie diagnose, en dan weegt tien keer onterecht drammen wellicht wel op tegen die ene keer dat het raak is. :roll:

Als het nagelbed rood en wat opgezet is, en er komt zwarte viezigheid onder het nagelbed vandaan, dan zou het SLO kunnen zijn. Dat is een bizarre anti-immuunziekte waarbij de eigen nagels worden afgestoten, en als je er niks aan doet, gaat de hond nagels verliezen. Als je er wel iets aan doet, is er prima mee te leven.

Genoeg gedramd.
Er komt geen viezigheid uit en ik vind het zo vreemd dat het aan verschillende poten is.
We gaan het in ieder geval goed in de gaten houden.
Andrea

Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Nou Hanneke, ik ben anders erg blij dat je je ervaringen met Jack hier op het forum hebt gezet anders had ik nu nog niet geweten wat er met Cyntha aan de hand is.

Andrea: Ik betwijfel of er op foto's iets te zien is. Heeft Sil hier, behalve dan een maand geleden, al eerder last van gehad? Een ontstoken nagelbed kan natuurlijk bij iedere hond een keer gebeuren, maar als het vaker voorkomt zonder duidelijke aanleiding zou ik denken dat er meer aan de hand is en dan is SLO wel aannemelijk. Hoe zien de overige nagels (en eventueel de voetzooltjes) er verder uit?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Dreetje
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Nou Hanneke, ik ben anders erg blij dat je je ervaringen met Jack hier op het forum hebt gezet anders had ik nu nog niet geweten wat er met Cyntha aan de hand is.

Andrea: Ik betwijfel of er op foto's iets te zien is. Heeft Sil hier, behalve dan een maand geleden, al eerder last van gehad? Een ontstoken nagelbed kan natuurlijk bij iedere hond een keer gebeuren, maar als het vaker voorkomt zonder duidelijke aanleiding zou ik denken dat er meer aan de hand is en dan is SLO wel aannemelijk. Hoe zien de overige nagels (en eventueel de voetzooltjes) er verder uit?
Ik heb het even nagkeken en in november vorig jaar heeft hij het ook al eens gehad.
Ik zie verder geen gekke dingen, nagels en voetzooltjes zien er normaal uit.
Ik denk dat je toch beter het bloed kan onderzoeken ipv foto's maken :denken:
Andrea

Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Bekijk onderstaande links eens. Helaas bijna alles in het Engels, omdat er relatief weinig over bekend is. Ik ben geen arts dus ik durf niets met stelligheid te beweren, maar zoals je de problemen omschrijft zou het mij niet verbazen als het om een milde/beginnende vorm van SLO gaat. Overigens niet schrikken van sommige bloederige foto's, niet iedere SLO-hond heeft het zo heftig. Mijn Cyntha bijv. heeft nog nooit spontaan nagels verloren, en Jack van Hanneke pas eentje meen ik.

http://mapleviewanimalhospital.net/uplo ... trophy.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.podencoinnood.nl/content/ind ... &Itemid=64" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.grassmere-animal-hospital.com/SLO.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rr-oona.com/DLE/AI-SLO-eng.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bloodaxe.com/SLO.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.greyhound-data.com/dir/404/T ... ing_of.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Wat Tamara zegt, het kan een milde of beginnende vorm zijn. Die hele enge foto's zijn volgens mij ook van honden die er heel lang onbehandeld mee hebben gelopen, bij Jack is het godzijdank lang zo erg niet.

Bij Jack begon het met het spontaan verliezen van 1 nagel (die is wel terug gekomen, maar heel broos en dun, dus die hou ik superkort), en een zwart randje vuil bij een nagel aan zijn andere voorpoot. En juist dat feit dat het niet bij 1 voet blijft zou bij jullie ook op SLO kunnen duiden.

Ik zou je adviseren om het bij de DA ter sprake te brengen (zeker voor er dure foto's gemaakt worden, die fout heb ik ook gemaakt, klauwen met geld voor die foto's waarop helemaal niks te zien was). En ik zou gewoon voor de gein, omdat het baadt het niet / schaadt het niet-spul is, visolie gaan geven. Zo'n relatief goedkope pot bij het kruidvat ofzo, en ik weet zo gauw de dosering niet, maar Jack weegt 22/23 kilo en krijgt 6 van die grote capsules per dag. Mocht het uiteindelijk iets heel anders dan SLO blijken te zijn, dan kan die visolie helemaal geen kwaad, en is het wel SLO, dan kan je het misschien op die manier in de kiem smoren.
Hanneke2
Zeer actief

Dreetje schreef:
Tamara/Bayko schreef:Nou Hanneke, ik ben anders erg blij dat je je ervaringen met Jack hier op het forum hebt gezet anders had ik nu nog niet geweten wat er met Cyntha aan de hand is.

Ik heb het even nagkeken en in november vorig jaar heeft hij het ook al eens gehad.
Ik zie verder geen gekke dingen, nagels en voetzooltjes zien er normaal uit.
Ik denk dat je toch beter het bloed kan onderzoeken ipv foto's maken :denken:
Je kan specifiek bloed laten testen op SLO, bij Jack is dat niet gedaan omdat de DA er uiteindelijk 99% van overtuigd was dat het SLO was. Ik geloof ook niet dat er bij Cintha een bloedtest gedaan is?
Tamara/Bayko
Zeer actief

Cyntha's bloed is ook (nog) niet getest, maar dat kun je wel laten doen. Toen ik bij m'n DA aankwam met het SLO verhaal, moest ie toegeven dat hij er nog niet bekend mee was (wel met andere auto-immuunziekten). Ik heb hem toen een hoop info gegeven en hij heeft er zelf ook nog wat medische documentatie op na geslagen. Daaruit trok hij de conclusie dat Cyntha's symptomen toch wel heel erg op SLO duiden dus daar houden we het op. Cyntha krijgt alleen visoliecapsules. Deze maand heeft ze toevallig een terugval gehad (onder invloed van haar loopsheid?) en hebben we voor het eerst een week Rimadyl moeten gebruiken. Doe ik natuurlijk liever niet, maar we hebben het op die manier wel weer onder controle gekregen voor zover je daarover kunt spreken bij een auto-immuunziekte. De andere optie was afwachten, met het risico dat de nagels operatief verwijderd moesten worden. Die ellende heeft ze in het verleden al eens gehad dus dat voorkom ik liever.
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als ik het goed zie, zijn niet altijd de nagels ontstoken. Kan SLO ook op een teen beginnen, dus nog geen nagels aantasten? Zo ja, heeft iemand daar voorbeelden van die hier geplaatst kunnen worden?
Hanneke2
Zeer actief

SandraH schreef:Als ik het goed zie, zijn niet altijd de nagels ontstoken. Kan SLO ook op een teen beginnen, dus nog geen nagels aantasten? Zo ja, heeft iemand daar voorbeelden van die hier geplaatst kunnen worden?
Met de tenen zelf is bij SLO in principe niks mis, de onstekingen zijn secundair volgens mij. Dus je kan rode ontstoken nagelbedjes hebben, maar dat komt omdat die nagels al bij de aanzet problemen veroorzaken.

Maar ik denk wel dat het allereerste symptoom een wat rood/geïrriteerd nagelbed bij 1 teen is. En de desbetreffende nagel kan er dan nog prima uitzien, want daar was helemaal niks mis mee tot het immuunsysteem besloot dat die nagel gevaarlijk was. :roll:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Hanneke2 schreef:
SandraH schreef:Als ik het goed zie, zijn niet altijd de nagels ontstoken. Kan SLO ook op een teen beginnen, dus nog geen nagels aantasten? Zo ja, heeft iemand daar voorbeelden van die hier geplaatst kunnen worden?
Met de tenen zelf is bij SLO in principe niks mis, de onstekingen zijn secundair volgens mij. Dus je kan rode ontstoken nagelbedjes hebben, maar dat komt omdat die nagels al bij de aanzet problemen veroorzaken.

Maar ik denk wel dat het allereerste symptoom een wat rood/geïrriteerd nagelbed bij 1 teen is. En de desbetreffende nagel kan er dan nog prima uitzien, want daar was helemaal niks mis mee tot het immuunsysteem besloot dat die nagel gevaarlijk was. :roll:
OK, dank je wel voor je reactie, Hanneke. Ik vraag het hierom: vorig jaar had Whooper wekenlang last van een zwaar ontstoken teen. Het is nog maar de vraag of dat echt werd veroorzaakt door 'iets' van buitenaf. Mijn dierenarts maakte toen een opmerking dat dit bij sommige honden veelvuldig terug kan komen en dat het ook een ontsteking kan zijn die vanuit de nagelschacht kan plaatsvinden. Dan zou het erop uit kunnen draaien dat zo'n teen geamputeerd moet worden. Een paar weken geleden is het weer even terug gekomen. Gelukkig was ik er op tijd bij en is het snel de kop ingedrukt, maar na het lezen van dit topic schoot het toch even door mijn hoofd. Zou het niet....maar ik hou zijn nagels erg goed in de gaten en die veranderen niet.
Hanneke2
Zeer actief

SandraH schreef:
Hanneke2 schreef:

OK, dank je wel voor je reactie, Hanneke. Ik vraag het hierom: vorig jaar had Whooper wekenlang last van een zwaar ontstoken teen. Het is nog maar de vraag of dat echt werd veroorzaakt door 'iets' van buitenaf. Mijn dierenarts maakte toen een opmerking dat dit bij sommige honden veelvuldig terug kan komen en dat het ook een ontsteking kan zijn die vanuit de nagelschacht kan plaatsvinden. Dan zou het erop uit kunnen draaien dat zo'n teen geamputeerd moet worden. Een paar weken geleden is het weer even terug gekomen. Gelukkig was ik er op tijd bij en is het snel de kop ingedrukt, maar na het lezen van dit topic schoot het toch even door mijn hoofd. Zou het niet....maar ik hou zijn nagels erg goed in de gaten en die veranderen niet.
Als ik dat zo lees zou ik bij Whooper niet aan SLO denken. Ik geloof ook niet dat ik ooit iets gelezen heb over teenamputatie bij SLO-honden, omdat na uittrekken van alle nagels (als uiterste redmiddel in extreme gevallen) die tenen weer 'opknappen'.

Desondanks blijft het altijd heel vervelend, ellende aan die poten. Ik duim dat Whoopers tenen helemaal gezond blijven!
Dreetje
Zeer actief

Re: Weer ontstoken pootje - Update

Dreetje schreef:Sil heeft nu voor de 2e keer in 1 maand een ontstoken nagel/teen.
Eerst was het rechtsachter en nu is de linksachter aan de beurt.
Weer ontstekingsremmers/pijnstillers gekregen, gelukkig geen antibiotica. (4 weken geleden heeft ie natuurlijk
ook al een kuur gehad)
Ik was zelf niet mee naar de dierenarts, maar ze heeft gezegd dat als het nu
weer snel nog een keer zo is dat er dan foto's gemaakt moeten worden.
Zouden ze dan foto's van de poten maken en zo ja wat kunnen ze hier dan op zien?
Afgelopen donderdag is er een röntgenfoto gemaakt en daar bleek uit dat er een scheurtje zit in het bot bij z'n tenen(ik ben niet zo anatomisch
onderlegt :19: ) en een bultje (ontsteking??) We moeten het de komende twee weken rustig aan doen en dan weer terug naar de dierenarts.
Andrea

Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Even een vraagje over visolie, ik heb zalmolie van Lars, is dat ook goed? Een van mijn hondjes heeft ook slechte nagels, en heeft de afgelopen tijd al 3x ineens kreupel gelopen, 1 van de teentjes was duidelijk gevoelig en zag wat rood, het mank lopen was wel na een dag of 2 weer voorbij, misschien ook een lichte vorm van Slo?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

fleurie schreef:Even een vraagje over visolie, ik heb zalmolie van Lars, is dat ook goed? Een van mijn hondjes heeft ook slechte nagels, en heeft de afgelopen tijd al 3x ineens kreupel gelopen, 1 van de teentjes was duidelijk gevoelig en zag wat rood, het mank lopen was wel na een dag of 2 weer voorbij, misschien ook een lichte vorm van Slo?
Zou best kunnen. En zalmolie is volgens mij net zo goed als 'gewone' visolie, alleen een beetje duurder. :D

Bij slechte nagels is visolie met de combi vitamine B simpelweg altijd goed.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”