kristof schreef:Emma schreef:is het een idee om op cursus te gaan met hem? dan leer je onder begeleiding met je hond om te gaan, als je met andere honden in de groep loopt.
het KAN dat je hondje banger/onzekerder geworden is na de castratie. maar dat uit zich meestal pas na 4 maanden ongeveer. omdat dan pas de hormoonhuishouding verandert door de castratie.
eerder denk ik toch aan een klein rangorde/status/vertrouwens probleempje. je hond moet leren op jou te vertrouwen. en niet om het heft in eigen handen te nemen en zelf de andere honden even af te blaffen. ook kan het zijn dat hij zich nog vol mannelijkheid acht ( wat minder zou moeten worden) en dat hij merkt dat andere honden nu al anders reageren op hem. dus dan kan hij alleen zijn muil nog openen om te laten zien dat hij nog man is. dan moet je nu ingrijpen. anders wordt het een gewoonte.
Idd. En het is dat laatste! Hij wil tonen dat hij ook een mannetje is!
We zeggen nee en trekken wat aan de koort. Dus hopelijk verminderd dat wel.
Maar naar de hondentraining gaan wij niet. We maken geen robot van onze hondjes. Ze hebben een eigen wil en daar knoeien we niet aan.
Met "wat aan het koord trekken" ben je waarsachijnlijk niet erg duidelijk.
ik zou eerder zorgen dat de aandacht van de hond op mij gericht is voor hij de neiging krijgt tot blaffen/uitvallen.
De basiscursus van een hondentraining is, in Nederland tenminste, meestal bedoeld om dit soort oplossingen te helpen ontwikkelen.
Niet om "robotjes" te maken van een hond
Het is soms even zoeken naar de juiste hondenschool.
Kijk wat er is in de buurt en ga (zonder hond) kijken hoe de basiscursussen worden gegeven.
Het zou je nog wel eens mee kunnen vallen