Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sterilisatie teef (dus geen castratie)
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
sterilisatie teef (dus geen castratie)
heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
lijfje heeft een cyclus van 4 maanden en omdat ze nu nog maar met z'n tweeen zijn is kiefer alleen als ze uit logeren gaat. maar hij trekt het heel slecht en is erg overstuur. hij eet ook niet en nu is lijf alweer een paar weken terug maar aniek was hier gister en schrok er wel van hoe mager kiefer was. dat is dus veel erger geweest en het is echt niet leuk voor hem.
dus ik wil ze liever niet meer scheiden maar lijf ook niet castreren. dus ik zit aan sterilisatie te denken zodat ze niet meer vruchtbaar is en ze bij elkaar kunnen blijven.
zou dat wat zijn of zou het toch beter zijn om haar te castreren?
lijfje heeft een cyclus van 4 maanden en omdat ze nu nog maar met z'n tweeen zijn is kiefer alleen als ze uit logeren gaat. maar hij trekt het heel slecht en is erg overstuur. hij eet ook niet en nu is lijf alweer een paar weken terug maar aniek was hier gister en schrok er wel van hoe mager kiefer was. dat is dus veel erger geweest en het is echt niet leuk voor hem.
dus ik wil ze liever niet meer scheiden maar lijf ook niet castreren. dus ik zit aan sterilisatie te denken zodat ze niet meer vruchtbaar is en ze bij elkaar kunnen blijven.
zou dat wat zijn of zou het toch beter zijn om haar te castreren?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: sterilisatie teef (dus geen castratie)
wanneer je het leuk vindt dat Kiefer continu probeert Lijf te dekken? Misschien lukt het hem ook nog... Maar je maakt hem echt niet rustiger door die loopse teef onder zijn neus te houden alleen omdat er geen pups meer van kunnen komen.
- Hutsje
- Zeer actief
ja, daar zeg je wat. maar hij probeert het niet continu want ik breng haar vaak pas heel laat weg. dus dan zou het alleen om de vruchtbare dagen zijn en dat zijn er niet zoveel. of hij haar echt kan dekken? zou wel moeten kunnen (er was laatst een oepsnest van een bassethound met een kruising bernersennen) maar ik weet niet of dat zo erg is?Rosita Compagner schreef:wanneer je het leuk vindt dat Kiefer continu probeert Lijf te dekken? Misschien lukt het hem ook nog... Maar je maakt hem echt niet rustiger door die loopse teef onder zijn neus te houden alleen omdat er geen pups meer van kunnen komen.

-
Neeltje
Ik zou dan ook gewoon castreren, anders hou je inderdaad nog 'n hitsige reu rondlopen. En waarom geen castratie, zeker omdat ze zo vaak loops is? Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik zou daar dan voor kiezen.
- Hutsje
- Zeer actief
ze wordt 3 binnenkort. ze heeft helemaal geen last van de loopsheid en daarna ook niet. lichamelijk is ze een beetje schijnzwanger (dikke melklijsten) maar verder niet. ik ben bang dat haar vacht vervelend wordt en dat ze nog veel erger gefixeerd raakt op eten (ze mag dan ook minder) en dat ze ms toch wel wat slomer wordt. tegen kanker hoef ik het niet meer te doen, daar is ze te oud voor. dan had ik het meteen na de 1e loopsheid moeten doen.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
tegen/ter preventie van baarmoederontstekingen kun je het natuurlijk wel doen
D'r vacht wordt niet vervelend, dus die zorg heb je niet. Ik geloof dat ik eerder Kiefer te lijf (hahaha) zou gaan met een Suprelorin implantaat als castratie van Lijf je zo tegenstaat.
-
Neeltje
Ik denk dat je bij een teef het minste angst hoeft te hebben dat ze slomer wordt, want daar is juist de kans groter dat ze wat feller worden. Ik dacht eerder aan baarmoederontsteking om dat te voorkomen dan melkklierkanker. Zeker nu je zegt dat ze toch ietwat schijnzwanger is iedere keer. Het komt gewoon te vaak voor en dan kun je nu beter een gezonde hond opereren dan straks misschien een doodzieke hond.
Ik kan niets zeggen over dikker worden of vachtverandering, wat ik daar over de jaren heen heb gehoord, is dat echt per hond verschillend.
Maar dan ben je ook af van het gesjouwd met je reu, kan die lekker thuis blijven en zich goed in zijn vel voelen.
Maar goed, dat zou mijn keuze zijn.
Ik kan niets zeggen over dikker worden of vachtverandering, wat ik daar over de jaren heen heb gehoord, is dat echt per hond verschillend.
Maar dan ben je ook af van het gesjouwd met je reu, kan die lekker thuis blijven en zich goed in zijn vel voelen.
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Ik snap je idee wel maar ik denk niet dat het veel rust zal brengen. Kiefer gaat natuurlijk nog steeds uit zijn bol in de standdagen en het lijkt me voor lijf niet echt prettig aan hem vast te hangen :N:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Na sterilisatie blijft ze loops worden, lekker ruiken en zal Kiefer dus steeds zo opgewonden zijn.
Ik zou dus kiezen voor castratie van Lijf in dit geval.
Slomer worden hoef je denk ik niet bang voor te zijn (was Marouck maar wat slomer geworden
)
Een cyclus van 4 maanden is nogal wat, Marouck was om de 4,5 tot 5 maanden loops en ik vond dat echt behoorlijk vaak. Dikke melklijsten had Marouck ook en uiteindelijk kreeg ze 2x een behoorlijke melkklierontsteking wat heel pijnlijk voor haar was.
Gefixeerd zijn op eten is wel een risico. Marouck was dat nooit maar na haar castratie heeft ze wel de neiging dingen van het aanrecht te jatten. Ze is echter goed op gewicht te houden door gewoon lekker te bewegen en iets minder voer te geven.
Slomer worden hoef je denk ik niet bang voor te zijn (was Marouck maar wat slomer geworden
Een cyclus van 4 maanden is nogal wat, Marouck was om de 4,5 tot 5 maanden loops en ik vond dat echt behoorlijk vaak. Dikke melklijsten had Marouck ook en uiteindelijk kreeg ze 2x een behoorlijke melkklierontsteking wat heel pijnlijk voor haar was.
Gefixeerd zijn op eten is wel een risico. Marouck was dat nooit maar na haar castratie heeft ze wel de neiging dingen van het aanrecht te jatten. Ze is echter goed op gewicht te houden door gewoon lekker te bewegen en iets minder voer te geven.
Laatst gewijzigd door Inge op 03 mei 2010 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik denk idd dat hij alsnog niet gaat eten e.d. Als Izzie elke vier maanden loops zou zijn, zou ik castreren.

Linda, Izzie en Bram
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
Volgens mij worden teven tegenwoordig allemaal gesteriliseerd, alleen eierstokken verwijderd dacht ikInge schreef:Na sterilisatie blijft ze loops worden, lekker ruiken en zal Kiefer dus steeds zo opgewonden zijn.
Slomer worden hoef je denk ik niet bang voor te zijn (was Marouck maar wat slomer geworden)

- linda1985
- Zeer actief
Dit vond ik op een website:
Wat is een sterilisatie?
Dit is de gebruikte naam voor het onvruchtbaar maken van vrouwelijke huisdieren, maar eigenlijk is de term "sterilisatie" bij een hond of kat onjuist. Een sterilisatie (zoals bij de mens) is het afbinden van de eileiders, waarbij de eierstokken en de baarmoeder blijven zitten. Bij de teef echter worden meestal de eierstokken en soms ook de baarmoeder (bijvoorbeeld bij een baarmoederontsteking) compleet verwijderd. Dit is een castratie. Dierenartsen noemen het een ovario-hysterectomie, afgekort OVH. Tegenwoordig worden vrijwel alleen de eierstokken verwijderd en spreekt men van een ovari-ectomie (OVE). De baarmoeder blijft bij deze operatie dus gespaard, maar deze 'verschrompelt' op den duur wel omdat de hormonen van de eierstokken wegvallen
Wat is een sterilisatie?
Dit is de gebruikte naam voor het onvruchtbaar maken van vrouwelijke huisdieren, maar eigenlijk is de term "sterilisatie" bij een hond of kat onjuist. Een sterilisatie (zoals bij de mens) is het afbinden van de eileiders, waarbij de eierstokken en de baarmoeder blijven zitten. Bij de teef echter worden meestal de eierstokken en soms ook de baarmoeder (bijvoorbeeld bij een baarmoederontsteking) compleet verwijderd. Dit is een castratie. Dierenartsen noemen het een ovario-hysterectomie, afgekort OVH. Tegenwoordig worden vrijwel alleen de eierstokken verwijderd en spreekt men van een ovari-ectomie (OVE). De baarmoeder blijft bij deze operatie dus gespaard, maar deze 'verschrompelt' op den duur wel omdat de hormonen van de eierstokken wegvallen

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik denk dat ze daar juist op doeltlinda1985 schreef:Een sterilisatie (zoals bij de mens) is het afbinden van de eileiders, waarbij de eierstokken en de baarmoeder blijven zitten.

Linda, Izzie en Bram
-
Neeltje
Dat is een keuze die de eigenaar zelf maakt (als die zich er tenminste in heeft verdiept), niet de dierenarts, want bij mij worden teven toch echt wel gecastreerd.linda1985 schreef:Volgens mij worden teven tegenwoordig allemaal gesteriliseerd, alleen eierstokken verwijderd dacht ikInge schreef:Na sterilisatie blijft ze loops worden, lekker ruiken en zal Kiefer dus steeds zo opgewonden zijn.
Slomer worden hoef je denk ik niet bang voor te zijn (was Marouck maar wat slomer geworden)
Gefixeerd zijn op eten is wel een risico. Marouck was dat nooit maar na haar castratie heeft ze wel de neiging dingen van het aanrecht te jatten. Ze is echter goed op gewicht te houden door gewoon lekker te bewegen en iets minder voer te geven.Dus niet meer heel de baarmoeder, die verschrompeld vanzelf na sterilisatie en de teef wordt ook niet meer loops
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
effect 'baarmoederbesparende' operatie is als castratie. Waarom doen ze dat eigenlijk, die bm laten zitten? Minder ingrijpend? Maar qua resultaat is het dus geen sterilisatie waarbij alles intact blijft behalve de vruchtbaarheid.
- linda1985
- Zeer actief
Blijkbaar omdat door het verwijderen van de baarmoeder de teven meer kans hebben op incontinentie

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:tegen/ter preventie van baarmoederontstekingen kun je het natuurlijk wel doenD'r vacht wordt niet vervelend, dus die zorg heb je niet. Ik geloof dat ik eerder Kiefer te lijf (hahaha) zou gaan met een Suprelorin implantaat als castratie van Lijf je zo tegenstaat.
Volgens mij werkt dat implantaat ook voor teven, mss dat een optie?
- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
Fien is ook gecastreerd en aan de vacht merk je niks.. en ze is zeker niet slomer, sterker nog, ze is het fitst van allemaal.
Groet, Janine
- _Do_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
- Contacteer:
Ik wild ehet liever ook niet, maar die van mij had te veel last van schijnzwangerschappen.
Ik heb haar laproscopisch laten helpen, en haar baarmoeder is blijven zitten.
Is mij prima bevallen. Na een dag huppelde ze weer vrolijk rond. Ze had zelf te veel last van de schijnzwangerschap.
Volgens mij is er geen een dierenarts die alleen de eierstokken doorknipt en alles laat zitten.
Ik heb haar laproscopisch laten helpen, en haar baarmoeder is blijven zitten.
Is mij prima bevallen. Na een dag huppelde ze weer vrolijk rond. Ze had zelf te veel last van de schijnzwangerschap.
Volgens mij is er geen een dierenarts die alleen de eierstokken doorknipt en alles laat zitten.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
http://www.droversroad.nl/
- CKS
- Zeer actief
Nee, daar hoopte men op, maar helaas werkt dat niet zo. De incontinentie wordt veroorzaakt door de hormonale veranderingen. En die zijn dus hetzelfde, of je de baarmoeder laat zitten of niet.linda1985 schreef:Blijkbaar omdat door het verwijderen van de baarmoeder de teven meer kans hebben op incontinentie
Hier wordt de baarmoeder altijd verwijderd, overigens.
Kees
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel hoor, als jij dat persé wilt dan doen ze dat. 't Is geen standaard procedure, dat niet, maar 'r kan wel._Do_ schreef:
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Alleen de eierstokken weghalen is ook castratie, je haalt iets weg en stopt de productie van het geslachtshormoon. Als je de eileiders dichtbint oid dan heet het sterilisatie, de hormoon productie gaat dan gewoon door maar er kan geen bevruchting plaatsvinden.linda1985 schreef:Volgens mij worden teven tegenwoordig allemaal gesteriliseerd, alleen eierstokken verwijderd dacht ikDus niet meer heel de baarmoeder, die verschrompeld vanzelf na sterilisatie en de teef wordt ook niet meer loops
Bij honden doen ze zelden aan sterilisatie omdat de productie van het geslachtshormoon dan gewoon door gaat en je reu dus overal op blijft klimmen (als dat de reden is dat je hem wilt castreren) en je teef gewoon loops blijft worden.
Als mijn teefje elke 4 maanden loops zou worden zou ik ook castratie overwegen Huts, het lijkt me een enorme belasting voor jullie alle drie.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Hutsje
- Zeer actief
dat implantaat is geen optie voor kiefer (wordt een beetje lastig als hij een keer moet dekkenRosita Compagner schreef:tegen/ter preventie van baarmoederontstekingen kun je het natuurlijk wel doenD'r vacht wordt niet vervelend, dus die zorg heb je niet. Ik geloof dat ik eerder Kiefer te lijf (hahaha) zou gaan met een Suprelorin implantaat als castratie van Lijf je zo tegenstaat.

- Hutsje
- Zeer actief
nou, qua karakter is ze fel genoeg :N: . en zij gaat steeds uit logeren, kiefer blijft al thuisNeeltje schreef:Ik denk dat je bij een teef het minste angst hoeft te hebben dat ze slomer wordt, want daar is juist de kans groter dat ze wat feller worden. Ik dacht eerder aan baarmoederontsteking om dat te voorkomen dan melkklierkanker. Zeker nu je zegt dat ze toch ietwat schijnzwanger is iedere keer. Het komt gewoon te vaak voor en dan kun je nu beter een gezonde hond opereren dan straks misschien een doodzieke hond.

- Hutsje
- Zeer actief
nee, ik zou hem dan wel een t-shirt aan doen denk ik hoorBons schreef:Ik snap je idee wel maar ik denk niet dat het veel rust zal brengen. Kiefer gaat natuurlijk nog steeds uit zijn bol in de standdagen en het lijkt me voor lijf niet echt prettig aan hem vast te hangen :N:

- Hutsje
- Zeer actief
kiefer wordt pas gek als lijf weg is, daarvoor en daarna niet. maar elke 4 maanden wordt mij ook wel erg gortig onder deze omstandigheden hoorInge schreef:Na sterilisatie blijft ze loops worden, lekker ruiken en zal Kiefer dus steeds zo opgewonden zijn.

- Hutsje
- Zeer actief
hij stopt pas met eten zodra lijf weg is want dat vindt hij het ergste volgens mij. voor die tijd is hij helemaal niet zo opgewonden maar hij wordt gek als ze er niet meer is.Zoek stok! schreef:Ik denk idd dat hij alsnog niet gaat eten e.d. Als Izzie elke vier maanden loops zou zijn, zou ik castreren.

- Hutsje
- Zeer actief
klopt iddZoek stok! schreef:Ik denk dat ze daar juist op doeltlinda1985 schreef:Een sterilisatie (zoals bij de mens) is het afbinden van de eileiders, waarbij de eierstokken en de baarmoeder blijven zitten.

- Hutsje
- Zeer actief
dat is voor het eerst dat ik dat hoor! ga ik eens achteraan.crutz schreef:Rosita Compagner schreef:tegen/ter preventie van baarmoederontstekingen kun je het natuurlijk wel doenD'r vacht wordt niet vervelend, dus die zorg heb je niet. Ik geloof dat ik eerder Kiefer te lijf (hahaha) zou gaan met een Suprelorin implantaat als castratie van Lijf je zo tegenstaat.
Volgens mij werkt dat implantaat ook voor teven, mss dat een optie?

- Hutsje
- Zeer actief
ja, dat is het nu ook wel geworden helaas. het moet wel leefbaar blijven en voor mij is het niet zo erg alhoewel het heel vervelend is maar voor kief is het echt zielig. en dan is elke 4 maanden wel vaak.Bons schreef:Als mijn teefje elke 4 maanden loops zou worden zou ik ook castratie overwegen Huts, het lijkt me een enorme belasting voor jullie alle drie.