Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke hond past bij ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: welke hond past bij ons?

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Een Samojeed was ook het eerste dat bij mij opkwam. :wink:

Is het bij een Tamaskan niet beter als je al een hond hebt, Rahne? Dat is toch best belangrijk voor een Tamas?
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Annette1986 schreef:de tamaskan spreekt idd wel aan, en dan zal er een 2e hond bij moeten komen.
Een shiba inu (en andere inu's) zijn geloof ik dus dat wat ik niet zoek, heel eigenwijs, eigenzinnig en wegloperig. Tenminste, dat is wat ik lees.
Dat je een Shiba of Akita niet makkelijk los kan laten lopen klopt deels wel. Echter staat daar tegenover dat die honden zeer trouw zijn aan hun baas. Mijn zwager heeft een Akita en een Collie. Moet zeggen dat die Akita makkelijker los te laten is dan de Collie. Bij mij in de buurt wonen ook mensen met een Akita (teef) en die laten de hond altijd los lopen. Moet wel zeggen dat die hond ook zelf weer naar huis loopt als zij klaar is, al is de baas nog niet klaar met de ronde. Met Taiko (een Shiba) probeer ik haar te trainen in het los lopen. Bij de hondenvereniging kan ik hem buiten les uren los laten lopen op het veld. Daar staat toch een hek omheen dus kan hij niet weglopen. Moet zeggen dat hij wel meteen komt als ik hem los heb.

Het eerste ras wat bij mij opkwam voor jullie is de IJslandse hond. Die zijn goed te trainen. En ik moet zeggen dat ik ze echt prachtig vind.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb ooit bij een paar mensen geïnformeerd naar de Akita.
Want ik vind het echt prachthonden.
Maar loslaten was voor hun wel degelijk moeilijk, vanwege de agressie naar geslachtsgenoten.
Dat schijnt toch wel veel voor te komen bij de Akita, werd me verteld.
Een iemand die ik sprak, liet naar honden (reu en teef) alleen uit aan een lange lijn...
Ik vond het risico in ieder geval te groot om dat ras te nemen (als je ontspannen in losloopgebied wil lopen).
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Sjoera
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef:Ik heb ooit bij een paar mensen geïnformeerd naar de Akita.
Maar loslaten was voor hun wel degelijk moeilijk, vanwege de agressie naar geslachtsgenoten.
Een iemand die ik sprak, liet naar honden (reu en teef) alleen uit aan een lange lijn...
Ik vond het risico in ieder geval te groot om dat ras te nemen (als je ontspannen in losloopgebied wil lopen).
Dat kan bij alle rassen voorkomen zeker met reuen onderling. Mijn Tibetaan kan ook dominant zijn tegen andere reuen. En er lopen hier in het losloopgebied genoeg andere reuen van verschillende rassen met dat probleem.
Als je nagaat dat er in Japan de Akita een tijd geleden als blindengeleidenhond gebruikt werd, dan zijn ze zeker ook goed op te voeden en te trainen.
Er zit ook verschil in de Am.Akita en de Akita Inu. Mijn zwager heeft een (rood met wit)Akita Inu teef.
Afbeelding
JohanB
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Oud duitse-herder

Ongelezen bericht door JohanB »

Ik denk zelf dat een Akita Inu bij je beschrijving past.
Afbeelding

Kan goed loslopen, is ook een leuke film over deze hond gemaakt
genaamd: Hachiko a dogs story. Is zeker de moeite waard om te zien.

Groeten,

Johan
Runa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Runa »

Ik was aan het denken aan een alaskan malamute???
Ik weet dat ze rustiger zijn dan de husky en wel het noordpool uiterlijk hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

LongFields schreef:
Lin-C schreef:Misschien is een Eurasier wat voor jullie? Mijn vader heeft er een en het is een schat van een hond. De karaktereigenschappen die jij opnoemt bezit een Eurasier zéker weten. Alleen twijfel ik of deze blij wordt van behendigheid...
Gisteren was er een in Almere, en die liep op een gegeven moment gewoon de ring uit, om bij de tent en een van zijn baasjes een knuffel te gaan halen. :mrgreen:
Haha, jahoor dat herken ik wel. Amigo, de Eurasier van mijn vader is ook erg van het knuffelen.
Sjoera
Zeer actief

Toen ik even een blik in een van mijn hondenboeken keek, zag ik een ras en moest meteen aan jou denken. En wel de Finse Spits. Dat zijn ook oerhonden. Zien er prachtig uit, en ook geschikt om mee te trainen.

Aard:
Onafhankelijk
Fijngevoelig
Levendig
Waaks
Moedig
Uitstekende waakhond
Lief voor kinderen
Huiselijk
Gezellig
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Nog een zijstraatje dan: de Kuvasz?

Afbeelding
Afbeelding
Iedere dag feest!
Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder

Ongelezen bericht door Joenino »

En wat denk je van een kruising? Bv een chow chow x herder? :P Hoor van iedereen dat die van mij op een poolhond lijkt. Of een husky gekruist met een herder? Dan heb je toch het uiterlijk van een poolhond maar hopelijk het karakter van een herder. Een akita is ook een mooie optie.

Tis maar net wat je er mee wilt gaan doen. Aangezien de meste poolhonden of kruisingfen daarvan toch veel beweging nodig hebben.

Laat ons weten wat het wordt.
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
Sjoera
Zeer actief

Zie hier een foto van de Finse Spitz
Afbeelding
Afbeelding
Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annette1986 »

hey!!

dank jullie voor alle tips!!

We zijn momenteel inderdaad aan het kijken naar een finse spits, heb wat contact gehad met een fokker en die stuurt me dit:
Hoi Annette,

Afwisseling is fijn voor een hond, maakt eigenlijk niet uit wat voor ras het is.

Een hond kan best 3 uurtjes alleen zijn er zijn wel meer honden die dat moeten.

Het los laten lopen van een Finse Spits gaat wel maar je moet wel wachten of in de buurt van de plek blijven waar hij het bos is ingegaan, daar komt hij meestal ook terug.

Je moet wel geduld hebben want hij komt echt niet als je hem roept, pas als hij vindt dat ie genoeg gezien en geroken heeft komt ie terug.

Wat cursussen betreft, dat doen ze goed zolang ze het leuk vinden, wordt het een moet, en saaie herhalingslessen dan kun je het schudden, dat doen ze niet.

dus ben nu weer bang dat ik dan dus 5 uur voor de ingang van mijn bos sta te wachten, en das ook niet helemaal de bedoeling.

En een kruising hebben we inderdaad ook al wel gedacht, maar daarmee ben ik bang dat je dan een nest krijgt dat niet is gefokt naar richtlijnen die je voor bijvoorbeeld HD hebt, en omdat het wel een wet grotere hond is wil ik niet dat ie gezondheidsproblemen krijgt.

Naast de finse spits zijn we ook wat verder gaan zoeken en waren het erover eens dat een australische herder (volledig andere hond :hmmm: ik weet het :P) misschien ook wel in het plaatje past. Niet zo poolhondig, maar dat vinden we allebij ook een mooie hond
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

JohanB schreef:Ik denk zelf dat een Akita Inu bij je beschrijving past.
Afbeelding

Kan goed loslopen, is ook een leuke film over deze hond gemaakt
genaamd: Hachiko a dogs story. Is zeker de moeite waard om te zien.

Groeten,

Johan
Ik denk dat je met de meeste akita's niet onbezorgd op een lekkere zondagmiddag door het bos kan wandelen... Ook behendigheid zie ik de akita niet zo snel doen hoor. En als eerste hond zou ik zeker dit ras niet aanraden.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Sjoera schreef:
Danoontje powerrr schreef:Ik heb ooit bij een paar mensen geïnformeerd naar de Akita.
Dat kan bij alle rassen voorkomen zeker met reuen onderling. Mijn Tibetaan kan ook dominant zijn tegen andere reuen. En er lopen hier in het losloopgebied genoeg andere reuen van verschillende rassen met dat probleem.
Als je nagaat dat er in Japan de Akita een tijd geleden als blindengeleidenhond gebruikt werd, dan zijn ze zeker ook goed op te voeden en te trainen.
Er zit ook verschil in de Am.Akita en de Akita Inu. Mijn zwager heeft een (rood met wit)Akita Inu teef.
Dat is waar, maar dat is bij sommige rassen toch heftiger dan bij andere?
En offtopic: wat is het verschil in gedrag van de Amerikaanse en de Japanse Akita?
Ben ik zelf wel benieuwd naar.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Runa
Zeer actief
Zwitserse witte herder

Is een alaskan malamute niets voor jullie?
Afbeelding
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Wanneer jullie zover zijn, kijk dan eens op http://www.dierenasiels.com.
Er staat vast wel een hond bij die bij jullie past :wink: .
Afbeelding
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

ik raad je aan om bij div erkende fokkers langs tegaan om tekijken of het ras wat je zoekt wel daadwerkelijk het ras is
en zijn zoveel rassen die bij een mens kunnen passen
wij hebben er meer dan 10 over gedaan wat wij nu een heerlijke ras vond
dat zijn voor ons d emosselers geworden maar die past niet bij iedereen denker goed over na
ben benieuwd met wat voor leuks je komt :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou eens gewoon met de rassen gaan wandelen, clubwandelingen ofzo. Dan krijg je een goed idee wat je kan verwachten qua wandelen.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Het niet los kunnen van de husky is gewoon echt niet waar, ik heb er 5 waaronder 3 herplaatsers die alleen kennels hebben gezien en alle 5 lopen ze los.

Het kost heel veel meer geduld ja dat wel maar het kan wel degelijk.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Danoontje powerrr schreef: En offtopic: wat is het verschil in gedrag van de Amerikaanse en de Japanse Akita?

ik heb beide, ik vind de amerikanen vriendelijker/minder dominant als een jap.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Mijn Keeshond is een ster in behendigheid, kan heel goed meekomen met redddingswerk, luistert heel goed, maar als het hem niet boeit, haakt ie af :lol1: Hi ziet wel degelijk konijnen en reeën en rent daar ook echt wel achteraan. Maar een Kees wil bij de baas blijven ,dus na 30 sec komt hij terug.
Hij loopt vrijwel altijd los en iedereen is werkelijk dol op hem!

Volgens mij is dat precies wat je zoekt!
Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annette1986 »

hey!

dank jullie wel allemaal.
We moeten idd eens echt naar de rassen gaan kijken 'in real life'
dan krijg je toch het beste beeld denk ik. Ook ga ik maar eens contact opnemen met fokkers. Want mijn hond komt wel bij een fokker vandaan zodra ik m ga aanschaffen. Puur omdat je dan beter bent geweerd tegen (erfelijke) ziektes en misvormingen (als HD).
Een garantie is er nooit, maar je kan je best doen om het te voorkomen toch! :D

Ondanks dat we weg zijn van het uiterlijk en een aantal poolhonden misschien ook wel zouden kunnen bij ons thuis, ben ik bang dat dat het toch niet helemaal gaat worden. Ik wil er ontspannen mee kunnen wandelen in het bos, en daarbij een hond die wel terugkomt als ik dat wil, en van wat ik lees van jullie en op de rasomschrijvingen op het internet is de kans dat dat helemaal naar wens is vrij klein.
We zijn nu dus ook wat verder aan het oriënteren op andere rassen en komen dan op een australische herder en een beauceron (franse herder) en daarnaast zijn we nog steeds erg gek op een poolhond, maar is het waarschijnlijk niet verstandig als onze eerste eigen hond.

@Nuyvilaq: Ik geloof echt dan jou huskys lekker los kunnen lopen, maar zoals je zegt het kost heel veel geduld, en ik denk dat je er ook wel mazzel mee moet hebben. Zeker omdat wij van plan zijn 1 hond aan te schaffen en dus niet het voordeel zullen hebben van een volwassen hond die helpt onze pup op te voeden.
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
Runa
Zeer actief
Zwitserse witte herder

Veel succes met je verdere zoektocht, ik had gedacht dat een malamute wel had gekunt, degene dat ik ken lopen los zonder problemen.
Maar een beauceron is ook prachtig en zovele andere, ik weet zeker dat je de perfecte hond zal tegenkomen.
Heel veel succes nog!!!!! :ok:

Groetjes Kristel
Afbeelding
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

De tamaskan kost misschien idd wat maar net als rahne zegt is het een super hond waarbij je niet 123 hoeft te vrezen dat deze ervan door gaat. Natuurlijk net als bij elk ras ligt een hoop aan de opvoeding maar mijn ervaring met de Tamaskan is toch wel dat de meeste het liefst hun eigen roedel in het zichtveld houden.

Mocht je met meerderen over hun ervaringen met het ras willen praten en is engels geen probleem voor je raad ik je ook het tamaskan forum aan: http://www.tamaskan.eu/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

antheman schreef:Mijn Keeshond is een ster in behendigheid, kan heel goed meekomen met redddingswerk, luistert heel goed, maar als het hem niet boeit, haakt ie af :lol1: Hi ziet wel degelijk konijnen en reeën en rent daar ook echt wel achteraan. Maar een Kees wil bij de baas blijven ,dus na 30 sec komt hij terug.

Daarom zei ik al, Wolfskeeshond. Geweldige honden!
En Grote Keeshonden zijn ook mooi maar best zeldzaam hier in NL toch? Duitsland zitten wel wat fokkers..
Sjoera
Zeer actief

="Danoontje powerrr
En offtopic: wat is het verschil in gedrag van de Amerikaanse en de Japanse Akita?
In 1946 bestonden er nog een paar exemplaren. Opnieuw zette een edelman zich in om het ras te redden. Hij hield tijdens de oorlog een aantal Akita's verborgen, (dit tegen officiële bevelen in), om zo na de oorlog opnieuw een fokkerij te beginnen. Tegelijkertijd kruist een ander de Akita met de Duitse Herdershond en verkocht een deel daarvan voor hoge bedragen aan Amerikaanse soldaten. Zo kwam de Akita in de Verenigde Staten terecht. Door snelle verspreiding hiervan bestaan er nu beide lijnen naast elkaar, (het Japanse- en het Amerikaanse type). De Am.Akita heeft dus Herderbloed in zich.

Aard Akita: Betrouwbaar, Actief, Goede waakhond, Gelijkmatig temperament, Schrander, Trouw, Waardig, Onverstoorbaar, Zelfstandig, Intelligent

Aard Am. Akita: Waardig, Onafhankelijk, Loyaal, Erfelijk verdedigings instinct, Buitengewoon aanhankelijk, Onverstoorbaar, Nieuwsgierig, Trouw
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ken meerdere Eurasiers die behendigheid doen. Breitensport vinden ze ook erg leuk.
Ze houden van afwisseling.

Ik vind een Buhund ook een goede keuze trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

SandraH schreef:
Rosita Compagner schreef:Mijn Westie's waren goed opvoedbaar en liepen niet weg.......... De Cairn is in mijn ogen net iets makkelijker. Misschien moeten jullie een Golden Retriever nemen :engel:
Dat GR'tjes zijn beslist geen engeltjes........vraag dan goed door op karakter en jachtaanleg, neem bij voorkeur een wat baasgerichtere teef, want er zitten er bij dat zijn net wolven in schaapskleren...gespleten persoonlijkheden...:S: maar voor de rest zijn die van mij schatten, hoor.
Eens. :wink: Ik heb er meerdere gehad welke gewoon best pittig waren.
Maar goe, das off-topic...Mij lijkt de Tamaskan wel een leuk ras, helemaal als ik jullie eisen zo bekijk.
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Als het je puur om het los lopen gaat, is een IJslander ook geschikt.
Maar echt, laat je heel goed informeren voor je er aan begint.
Menig eigenaar struikelt toch over het geblaf helaas.
En achter o.a. vogels aan zitten is er nu eenmaal diep in gebakken.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

LéonieHonden schreef:
antheman schreef:Mijn Keeshond is een ster in behendigheid, kan heel goed meekomen met redddingswerk, luistert heel goed, maar als het hem niet boeit, haakt ie af :lol1: Hi ziet wel degelijk konijnen en reeën en rent daar ook echt wel achteraan. Maar een Kees wil bij de baas blijven ,dus na 30 sec komt hij terug.

Daarom zei ik al, Wolfskeeshond. Geweldige honden!
En Grote Keeshonden zijn ook mooi maar best zeldzaam hier in NL toch? Duitsland zitten wel wat fokkers..
In de Achterhoek en Gelderland worden de wolfsgrauwe Kezen nog steeds als erfhond gebruikt. :wink:

Grote Kezen zijn bijna uitgestorven in NL.

Wat in NL nog voorkomt, zijn de pommetjes en de wolfsgrauwe grote kees. De andere varieteiten zie je bijna niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”