Ja klopt, ik was ook gespannen.... zelfs al gespannen als ik een hond zag voordat hij 'm zag, want ik wist dat het weer bal zou worden als het een reu was. En zo blijf je in een cirkeltje ronddraaien.StormenRoxy schreef:oke ik ga het is proberen.. want vaak ben je toch gespannen als hij zo agressief word.. dus dat word ook moeilijk voor mij zelfCaro. schreef:Dat doet Puchu ook, sterker nog: als hij de plas ruikt van een reu, dan gaan zijn nekharen al overeind en begint hij al.StormenRoxy schreef: dat is inderdaad zo'n beetje storm.. heel moeilijk te bereiken.. en roxy snapt het direct.. ik hoef de toeter maar aan te raken en ze staat al voor mijn neus... kan haar zelfs terug roepen van een stel fazanten..
schamen doe ik mij niet voor storm... als ze me staan aan te staren zeg ik dat de show over is
maar relaxed lopen lukt niet echt.. omdat ie al begint als ie die andere hond ziet..
En toch trek ik me er niks meer van aan.
In het begin deed ik dus helemaal niks meer, ik reageerde totaal niet. Inmiddels schat ik de situatie in en eventueel plaats ik een 'luchtige en humoristische' opmerking. Dit moet je wel menen natuurlijk, want anders hoort je hond het. Met humor klinkt vaak je stem al heel erg luchtig, dus zeg ik gekke dingen.
Ondertussen train ik wel stiekum door, want kijkt hij even na zo'n opmerking dan zeg ik bv 'héé moet je eens kijken Puch wat ik hier voor lekkerrrsssss heb'en zo blijf ik de aandachtsoefeningen er een beetje in houden in de hoop dat dit ooit toch nog verder uitgebouwd kan worden.
Ik probeer het wel zoveel mogelijk in te schatten of het zin heeft of niet, want 9 keer een 'nee' van je hond is niet goed. Is hij te hysterisch dan doe ik dus alsof mijn neus bloedt en onderneem geen enkele actie behalve rustig doorlopen.
Ik betrapte me er zelfs op dat ik verstarde als ik een andere hond zag en een seconde twijfelde over wat ik zou doen (omdraaien, oefeningen. doorlopen), en gegarandeerd dat je hond daar direct op reageert met 'wat is er, wie is er, grrrrrr'.
Het is echt een knop omdraaien en er 'schijt aan hebben'. Niet meer reageren, niet in het minst reageren (dus ook niet meer omdraaien). Je moet natuurlijk niet recht op zo'n hond aflopen
Nu 'moet' je niks natuurlijk, maar ik merkte hier echt verbetering toen ik zelf die knop omzette.
Het is geen wondermiddel hoor, want ik heb nog steeds een galbakkie naar andere reuen, maar het scheelt wel een hoop vooral in de mate van uit z'n plaat gaan.
En dan hoop ik dat het zoveel minder gaat worden, dat ik uiteindelijk toch wat kan met 'koekie/snoepie/kaas/rookwost'. Maar het was te erg bij hem om die aandachtsoefeningen te kunnen doen, dus eerst moet er meer rust bij hem zijn en dat lijkt nu toch langzaam te gebeuren (ik ben hier nu ongeveer een half jaar mee bezig).