Alleen wat hij absoluut niet wil eten zijn haren en veren. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Zalmkoppen en hele visjes lust hij niet, eendagskuikentjes niet, hertenkoppen niet. Ook niet als ik de dingen verknip of in stukjes snij zodat hij ziet dat er vlees onder zit. Nu vraag ik mij af, moet ik hem geen supplementen geven omdat hij dit niet eet?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geen haren en veren eten
Moderator: moderatorteam
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Geen haren en veren eten
Voor Rhodin stel ik zijn voer zelf samen. Ik BARF en hij krijgt de percentages volgens het boekje van Tannetje Koning en eet (bijna) alles met smaak op. Hij krijgt zo veel mogelijk verschillende soorten vlees (gevogelte, wild, rund, schaap, paard, enz.) en verder af en toe fruit, yoghurt, groenten, rauwe eieren en honing. Voor zijn heupen krijgt hij Glucosamine en ook visolie. Hij ziet er prima uit.
Alleen wat hij absoluut niet wil eten zijn haren en veren. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Zalmkoppen en hele visjes lust hij niet, eendagskuikentjes niet, hertenkoppen niet. Ook niet als ik de dingen verknip of in stukjes snij zodat hij ziet dat er vlees onder zit. Nu vraag ik mij af, moet ik hem geen supplementen geven omdat hij dit niet eet?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Geen haren en veren eten
In haren en veren zitten volgens mij geen voedingsstoffen. Het zijn de verhoornde delen van de buitenste huidlaag.

-
mwillow
Met het rood gearceerde simuleer je een prooidier en vervang je o.a. het 'huid en haar'-gedeelte dmv een ruwvezelfunctie. Je hoeft dan niet met supplementen aan de gang als je hond verder gezond is.-Gaby- schreef:Hij krijgt zo veel mogelijk verschillende soorten vlees (gevogelte, wild, rund, schaap, paard, enz.) en verder af en toe fruit, yoghurt, groenten, rauwe eieren en honing.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Je hoeft niet perse hele prooidieren te geven om tot een compleet menu te komen.
Mijn honden eten ook niks met vacht en vis eten ze ook niet.9uitgezonderd een blikje tonijn
).
Vacht(ruwe vezel) word hier ook vervangen door zemelen en diverse soorten pitten.
Rauwe groente krijg ik er ook met geen mogelijkheid in, dan maar niet.
, gekookt overigens wel dus dat krijgen ze geregeld als tafelrestje.
Gaat al jaren prima zo.
Mijn honden eten ook niks met vacht en vis eten ze ook niet.9uitgezonderd een blikje tonijn
Vacht(ruwe vezel) word hier ook vervangen door zemelen en diverse soorten pitten.
Rauwe groente krijg ik er ook met geen mogelijkheid in, dan maar niet.
Gaat al jaren prima zo.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
alm@ schreef:In haren en veren zitten volgens mij geen voedingsstoffen. Het zijn de verhoornde delen van de buitenste huidlaag.
Fijn! Hij is verder wel gezond, maar ik zie dat hij soms bepaalde soorten klei/modder eet en de laatste tijd ook stokken opeet. Daarom begon ik mij dat af te vragen. Betekent dit misschien dat hij tekorten zou kunnen hebben? Hij is ook erg geobsedeerd door eten en dat is ook wel eens lastig.SandraH schreef:Met het rood gearceerde simuleer je een prooidier en vervang je o.a. het 'huid en haar'-gedeelte dmv een ruwvezelfunctie. Je hoeft dan niet met supplementen aan de gang als je hond verder gezond is.-Gaby- schreef:Hij krijgt zo veel mogelijk verschillende soorten vlees (gevogelte, wild, rund, schaap, paard, enz.) en verder af en toe fruit, yoghurt, groenten, rauwe eieren en honing.
Wat voor pitten geef jij ze? En zemelen, die kun je toch gewoon kopen in de supermarkt? Of zit dat ook veel door bepaalde producten heen?wendy71 schreef:Vacht(ruwe vezel) word hier ook vervangen door zemelen en diverse soorten pitten.
-
mwillow
-Gaby- schreef:Fijn! Hij is verder wel gezond, maar ik zie dat hij soms bepaalde soorten klei/modder eet en de laatste tijd ook stokken opeet. Daarom begon ik mij dat af te vragen. Betekent dit misschien dat hij tekorten zou kunnen hebben? Hij is ook erg geobsedeerd door eten en dat is ook wel eens lastig.
Over 'soms' zou ik me niet druk maken. Het is in veel gevallen een natuurlijk aangelegd gedrag. Sommige schrijvers stellen dat door het verstrekken van een natuurlijke rauwe voeding de gedomesticeerde huishond bepaalde instincten weer kan aanleren die door met name een niet soortgerichte voeding (brok) teniet is gedaan. Dat is o.a. het instinct om zelf uit de natuur te halen wat het nodig heeft aan bv. boomschors, mossen, wortels, grassen etc.etc.
Het stokken vreten is niet bijster gerelateerd aan het aanvullen van tekorten. Bepaalde boomsoorten zoals de wilg zijn zelfs erg smakelijk en 'gewoon' een lekkernij voor een hond die daar kijk op heeft. Of je dat moet toelaten, is een tweede want het verteert in stokkenvorm errrug slecht en stokdelen kunnen klem komen te zitten in de bek. Een hond met nog een stukje instinct in zich weet bij ziek zijn precies wat gras vreten is en honden die wel regelmatig de gelegenheid krijgen om in de 'natuur' boomschors, mossen, wortels, kruidenplanten etc. te zoeken, weten ook dat precies te vinden.
Een echt probleem zou ik er voor wat betreft 1 van mijn honden van maken als hij zich geobsedeerd stort op hondendrollen. Dan weet ik dat hij wat mist uit zijn voeding. Niet zozeer als hij een stok vreet of af en toe wat klei of modder vreet....meestal zitten in die klei/modder kleine kreeftjes, mosseltjes of insecten verscholen. Pas op met aarde uit de tuin, daarin zitten vaak veel chemicaliën die je hond binnenkrijgt.
Ben je bang dat hij wel iets te kort komt uit de voeding, dan zou je je menu eens laten checken. In niet supplementenvorm helpt bij veel honden het door de week verstrekken van iets meer (echte) vuile pens en/of het verstrekken van prooidieren met darminhoud tegen modder en poepvreten en bv. kefir als natuurlijk probioticum, kiemspruiten zoals alfalfa, gebroken pitten en zaden waarin veel vitamine B's en mineralen zitten, plus stoffen die het darmstelsel reinigen. In supplementenvorm zou je een tijdje probioticapoeder kunnen geven.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Pitten: zonnebloem pitten, pompoenpitten(is ook goed tegen wormen ed), walnoten, pijnboompitten, sesamzaad etc.
Zemelen: ja, die van de supermarkt, ik heb ze van zonnatura en dat zijn tarwezemelen, goed voor een mooie compacte ontlasting.
Zemelen: ja, die van de supermarkt, ik heb ze van zonnatura en dat zijn tarwezemelen, goed voor een mooie compacte ontlasting.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Sandor
Haren en veren zijn dacht ik niks meer dan keratine en vaak niet eens verteerbaar.