Onze Senna had een zware allergie voor gluten en granen. Twas vorig jaar zomer net een gatenkaas. Hij heeft zich zoooo erg lopen krabben dat het gewoon zielig was. We hebben allerlei testen laten doen( bloed, afkrabsels,dieet, dermatoloog) niets hielp en uiteindelijk zei zelfs de dierenarts dat als het zo bleef er nog maar een oplossing overbleef omdat het niet meer te harden was voor het beestje(inslapen) .
Ik ben toen gaan lezen over vers voeren en de overstap alvast naar Smuldier gemaakt. Eerst een week de pens compleet gegeven om zijn maag te zuiveren. En ontgiften dat ie deed. Stinken als een ouwe sok, flinke prut in de ogen en een hele doffe, vieze vacht. En het ergste ...de jeuk leek nog heviger. Ik wist echter dat we moesten doorzetten en idd na een dag of 8 begon het krabben te minderen, de zwarte plekken over zijn hele vel werden minder, er kwamen nieuwe stoppeltjes haar op alle kale plekken( lees over zijn hele lichaam)
Het allerbelangrijkste vond ik dat hij helemaal opfleurde. Hij speelde weer met onze andere hond, daagde hem zelfs uit.
Hij is overgegaan op de glutenvrij variant en sindsdien is het veeeeeel beter met zijn huid en vacht. Hij heeft nog wel ontgiftingsperiodes en dan lijkt het weer minder te worden maar na twee weken zie je dat het weer afneemt.
Anyway...ik ben helemaal off topic

maar ik wil alleen maar de verandering ( waar ik heel blij mee ben)van hem op vers(smuldier) aangeven.
Hij is overigens 32 kilo, mooi slank en hij krijgt de ene dag 400 en de andere dag 800 gram> gemiddeld dus 600gr per dag en daar doet hij het goed op.
Waneer mijn portemonee het weer toelaat komt er een grote vrieskist en dan wil ik langzaam over op helemaal vers!!!! Ik heb een heel mooi menu gekregen en dat ga ik zeker uitproberen.
Hij poept overigens twee keer per dag een drietal kleine keutels, goed hard. Beduidend minder dan op brokken en hij drinkt ook veel minder omdat er in de smul al veel vocht zit