Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fietsen met de hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita inu
fietsen met de hond
Daar wil ik langzaamaan mee gaan beginnen, Aiko is nu bijna 9 maanden en één bonk energie. Om die energie een beetje kwijt te raken wil ik hem gaan wennen aan het fietsen. Is 9 maanden een leeftijd waarop je dit al kan gaan doen? Zo ja, zijn hier bepaalde schema's voor (net als hardloopschema's voor de baas)
Dank alvast!
Dank alvast!

-
- Zeer actief
Re: fietsen met de hond
Met 9 maanden zou je hem wat mij betreft al kunnen wennen aan de fiets. Alleen, is de zomer wel een goede tijd om te gaan beginnen met naast de fiets lopen met een hond met zo'n dikke vacht?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Met Izzie ben ik iets later begonnen, dat kwam vooral door de sneeuwperiode. En ja, er zijn vast talloze schema's. Maar ik ben gewoon de eerste keer tien minuten gegaan en zit nu op circa twintig minuten. Ik step overigens ipv fietsen (ze trekt de step en loopt een deel los). Denk er overigens wel aan dat z'n conditie beter wordt als je gaat fietsen....oftewel: hij krijgt weer meer energie 

Linda, Izzie en Bram
- duba
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
ik lees even mee.
Wil tzt ook met onze hond gaan fietsen maar die is nog wat te jong nu (5 maanden)
gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?
Wil tzt ook met onze hond gaan fietsen maar die is nog wat te jong nu (5 maanden)
gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?
- Zoek stok!
- Zeer actief
Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Datzelfde geldt voor Chris. Ik begon met de springer en dat heeft hem een behoorlijke angst voor naast de fiets lopen bezorgd. Nu gewoon aan de lijn doet hij het heel goed.Zoek stok! schreef:Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?
- Sjoera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Met 9 maanden kun je prima rustig aan beginnen met fietsen. Schema's zijn leuk en soms handig als richtlijn, maar ik zou vooral op de hond zelf letten. Ik zou met 5 minuutjes beginnen en dan rustig uitbouwen. In het begin is het t beste om om de dag even te fietsen. Op deze manier is de spieropbouw optimaal (heb ik mij laten vertellen
).

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Hoeveel KM fiets je dan ongeveer?Zoek stok! schreef:Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Euh....geen idee. Ik fiets niet hard hoor, want dat vindt Bram niet leuk aan de lijn. Hij mag ook een stuk los en dan gaat hij ineens een stuk snellersjaak-k schreef:Hoeveel KM fiets je dan ongeveer?Zoek stok! schreef:Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?

Linda, Izzie en Bram
- Carma
- Zeer actief
Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.sjaak-k schreef:Hoeveel KM fiets je dan ongeveer?Zoek stok! schreef:Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.Carma schreef: Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.

Linda, Izzie en Bram
- sjaak-k
- Zeer actief
Op die manier. Ik vond een half uur al lang. Max vindt fietsen leuk, zo leuk dat ik de eerste kilometer alleen maar hoef te remmen (hij trekt dan), daarna is zijn eerste energie wel verbrandt en blijft hij mooi naast lopen. Ik fiets het poep en plas rondje wel eens, dat is ~ 3 KM. Daar doe ik minder dan 10 minuten over. Ik ben ook niet zo'n fiets fan
. Ik ga wel eens op fiets richting het bos, daar kan hij mooi loslopen, maar dat trapt zo zwaar
.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Izzie trekt enorm op de fiets, daarom ben ik overgestapt naar de step. Mag ze ongestoord trekken zonder dat ik op m'n snuit val. Ze mag eerst een stuk zo hard ze maar wil (ik zal daar eens een filmpje van maken, ben een waar kijkcijferkanon in het dorpsjaak-k schreef:Op die manier. Ik vond een half uur al lang. Max vindt fietsen leuk, zo leuk dat ik de eerste kilometer alleen maar hoef te remmen (hij trekt dan), daarna is zijn eerste energie wel verbrandt en blijft hij mooi naast lopen. Ik fiets het poep en plas rondje wel eens, dat is ~ 3 KM. Daar doe ik minder dan 10 minuten over. Ik ben ook niet zo'n fiets fan. Ik ga wel eens op fiets richting het bos, daar kan hij mooi loslopen, maar dat trapt zo zwaar
.

Linda, Izzie en Bram
- aboutbudha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
- Contacteer:
meer bewegen=meer energie.
denk spelletjes kunnen je hond moe maken en stimuleren de hersens maar geeft de hond niet meer lichamelijke energie.
denk spelletjes kunnen je hond moe maken en stimuleren de hersens maar geeft de hond niet meer lichamelijke energie.

blijf vragen stellen
- Zoek stok!
- Zeer actief
Niet fietsen met een teef die loops is.
Dit staat ook op die site, waarom is dat?

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
O, maar waarom kan een loopse teef geen belasting aan dan? Ik ga ook gewoon trainen met Izzie als ze loops is.Jip schreef:Ik denk dat het te belastend is als een teef loops is het is nogal flinke inspanning een half uur fietsenZoek stok! schreef:Niet fietsen met een teef die loops is.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Oeps, ik fiets gewoon met een loopse teef, enige effect dat ik van de week zag is dat ze zelf de turbo aanzette!Jip schreef:Ik denk dat het te belastend is als een teef loops is het is nogal flinke inspanning een half uur fietsenZoek stok! schreef:Niet fietsen met een teef die loops is.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Sterker nog, ik was van plan juist wat meer te gaan steppen als Izzie loops isGos schreef:Oeps, ik fiets gewoon met een loopse teef, enige effect dat ik van de week zag is dat ze zelf de turbo aanzette!

Linda, Izzie en Bram
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hier een grote fietsfanaat. Momenteel fiets ik 3 (max 4) keer per week met Kay(18 maanden nu). De tijden die ik fiets verschillen van een dik half uur tot een krap anderhalf uur (deze ook wel opgesplits in 2 stukken van 3kwartier en deze nu niet vaker dan 1 x per week). Moet zeggen dat er ook altijd stukken tussen zit waarbij Kay losloopt en dus lekker voor zichzelf rent, maar dus groot en deel naast mij in draf (hetzij met hetzij zonder lijn). Nu heb ik hier een prachtig gebied om te fietsen dat helpt natuurlijk ook enorm mee. Ik wil nog eens een kilometerteller ofzo op de fiets, met Kay in draf heb je in de regel nog een behoorlijk hoog tempo. Ik ga uit van ongeveer 15 km per uur?

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hij kan het best hoor, zo klein is hij niet.Zoek stok! schreef:Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.Carma schreef: Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.
Caja loopt denk ik ook gemiddeld 4 a 5 km per half uur

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
gyanty schreef:Hier een grote fietsfanaat. Momenteel fiets ik 3 (max 4) keer per week met Kay(18 maanden nu). De tijden die ik fiets verschillen van een dik half uur tot een krap anderhalf uur (deze ook wel opgesplits in 2 stukken van 3kwartier en deze nu niet vaker dan 1 x per week). Moet zeggen dat er ook altijd stukken tussen zit waarbij Kay losloopt en dus lekker voor zichzelf rent, maar dus groot en deel naast mij in draf (hetzij met hetzij zonder lijn). Nu heb ik hier een prachtig gebied om te fietsen dat helpt natuurlijk ook enorm mee. Ik wil nog eens een kilometerteller ofzo op de fiets, met Kay in draf heb je in de regel nog een behoorlijk hoog tempo. Ik ga uit van ongeveer 15 km per uur?
15 km per uur is hard hoor. Caja kan wel 16/17 km per uur in draf halen, maar dat lang volhouden is een ander verhaal.

- White
- Actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Hier zijn we ook met kleine stukjes begonnen toen Mike een maand of 15 was, hij is van 7 januari, dus zijn we het jaar erop begonnen toen het weer mooier werd en sindsdien zitten we regelmatig op de fiets.
Wel vind ik het hierbij fijner dat ie een (K9)tuig omheeft, dan kan de lijn niet laag onder de poten doorkomen en je kunt niet (onbewust) aan zijn nek trekken in elk geval.
Wel vind ik het hierbij fijner dat ie een (K9)tuig omheeft, dan kan de lijn niet laag onder de poten doorkomen en je kunt niet (onbewust) aan zijn nek trekken in elk geval.
groetjes Daan en een poot van Mike

- Zoek stok!
- Zeer actief
Dan bedoel ik maar, Bram draaft zeker veel langzamer dan Caja naast de fiets. Maar het is prima zo hoor, hij heeft enorme lol en dat vind ik dan weer leuk. En het is ook weer niet zo dat hij ultra-langzaam gaat, ik kan gewoon fietsen. Maar wij weten wel hoe hard Bram kan draven als hij dat wilmarye schreef:Hij kan het best hoor, zo klein is hij niet.Zoek stok! schreef:Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.Carma schreef: Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita inu
Hey super dank jullie wel voor de antwoorden!
En Christo, als ik ga fietsen doe ik dat s'ochtendsvroeg, hij heeft het nu tijdens de normale wandelingen al warm en het is nog niet eens hoogzomer...
En Zoek stok!, steppen lijkt mij ook geweldig! Hoe ben je daarmee begonnen? Eerst een cursus gevolgt of lekker zelf aan de slag gegaan?
En Christo, als ik ga fietsen doe ik dat s'ochtendsvroeg, hij heeft het nu tijdens de normale wandelingen al warm en het is nog niet eens hoogzomer...
En Zoek stok!, steppen lijkt mij ook geweldig! Hoe ben je daarmee begonnen? Eerst een cursus gevolgt of lekker zelf aan de slag gegaan?

- Carma
- Zeer actief
Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo?Zoek stok! schreef:Dan bedoel ik maar, Bram draaft zeker veel langzamer dan Caja naast de fiets. Maar het is prima zo hoor, hij heeft enorme lol en dat vind ik dan weer leuk. En het is ook weer niet zo dat hij ultra-langzaam gaat, ik kan gewoon fietsen. Maar wij weten wel hoe hard Bram kan draven als hij dat wilmarye schreef:Hij kan het best hoor, zo klein is hij niet.Zoek stok! schreef:Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.

- Zoek stok!
- Zeer actief
O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weerCarma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo?Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan
Misschien moet je net zo'n ultra-modern-computerachtig-dingetje als Marye op je fietsen laten monteren, dan kun je het bijhouden

Linda, Izzie en Bram
- sjaak-k
- Zeer actief
Ik vond het sowieso al knap dat de fiets overeind bleef bij 2 a 3 KM/h, maargoed, wellicht zijwieltjes ofzoZoek stok! schreef:O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weerCarma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo?Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan
Misschien moet je net zo'n ultra-modern-computerachtig-dingetje als Marye op je fietsen laten monteren, dan kun je het bijhouden
Dan gaan we idd wel harder

- Carma
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weerCarma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo?Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan
Ik zag het al helemaal voor me; Bram in een über rustig drafje en jij al slingerend ernaast om maar niet om te vallen met de fiets......"maar we fietsen wel hoor

- Carma
- Zeer actief
sjaak-k schreef:Ik vond het sowieso al knap dat de fiets overeind bleef bij 2 a 3 KM/h, maargoed, wellicht zijwieltjes ofzoZoek stok! schreef:O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weerCarma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo?Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan

Edit: @Aiko: ik step ook met Luka, ik ben het gewoon gaan doen.Het is inderdaad vreselijk luek en ook nog eens goed voor je eigen conditie

Laatst gewijzigd door Carma op 27 apr 2010 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.