Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Daar wil ik langzaamaan mee gaan beginnen, Aiko is nu bijna 9 maanden en één bonk energie. Om die energie een beetje kwijt te raken wil ik hem gaan wennen aan het fietsen. Is 9 maanden een leeftijd waarop je dit al kan gaan doen? Zo ja, zijn hier bepaalde schema's voor (net als hardloopschema's voor de baas)

Dank alvast!
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Fin »

Met 9 maanden zou je hem wat mij betreft al kunnen wennen aan de fiets. Alleen, is de zomer wel een goede tijd om te gaan beginnen met naast de fiets lopen met een hond met zo'n dikke vacht?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Met Izzie ben ik iets later begonnen, dat kwam vooral door de sneeuwperiode. En ja, er zijn vast talloze schema's. Maar ik ben gewoon de eerste keer tien minuten gegaan en zit nu op circa twintig minuten. Ik step overigens ipv fietsen (ze trekt de step en loopt een deel los). Denk er overigens wel aan dat z'n conditie beter wordt als je gaat fietsen....oftewel: hij krijgt weer meer energie :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door duba »

ik lees even mee.
Wil tzt ook met onze hond gaan fietsen maar die is nog wat te jong nu (5 maanden)
gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?
Zoek stok!
Zeer actief

duba schreef:gebruiken jullie zo'n speciale veer aan de fiets?
Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Zoek stok! schreef:
Met Bram fiets ik twee keer per week een half uur. Niet met springer, want dat vindt hij doodeng.
Datzelfde geldt voor Chris. Ik begon met de springer en dat heeft hem een behoorlijke angst voor naast de fiets lopen bezorgd. Nu gewoon aan de lijn doet hij het heel goed.
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Ook ik lees mee. Wil het later met Taiko ook gaan proberen.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Met 9 maanden kun je prima rustig aan beginnen met fietsen. Schema's zijn leuk en soms handig als richtlijn, maar ik zou vooral op de hond zelf letten. Ik zou met 5 minuutjes beginnen en dan rustig uitbouwen. In het begin is het t beste om om de dag even te fietsen. Op deze manier is de spieropbouw optimaal (heb ik mij laten vertellen :wink: ).
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Zoek stok! schreef:
Hoeveel KM fiets je dan ongeveer?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

sjaak-k schreef:
Zoek stok! schreef:
Euh....geen idee. Ik fiets niet hard hoor, want dat vindt Bram niet leuk aan de lijn. Hij mag ook een stuk los en dan gaat hij ineens een stuk sneller :denken: Ik heb een vaste route die ik braaf twee keer per week afleg, die is een half uur. Ik vind er niet veel aan, maar doe het voor Brams rug op doktersadvies.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief

sjaak-k schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef: Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.
Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sjaak-k
Zeer actief

Op die manier. Ik vond een half uur al lang. Max vindt fietsen leuk, zo leuk dat ik de eerste kilometer alleen maar hoef te remmen (hij trekt dan), daarna is zijn eerste energie wel verbrandt en blijft hij mooi naast lopen. Ik fiets het poep en plas rondje wel eens, dat is ~ 3 KM. Daar doe ik minder dan 10 minuten over. Ik ben ook niet zo'n fiets fan :ugh:. Ik ga wel eens op fiets richting het bos, daar kan hij mooi loslopen, maar dat trapt zo zwaar :mrgreen:.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

sjaak-k schreef:Op die manier. Ik vond een half uur al lang. Max vindt fietsen leuk, zo leuk dat ik de eerste kilometer alleen maar hoef te remmen (hij trekt dan), daarna is zijn eerste energie wel verbrandt en blijft hij mooi naast lopen. Ik fiets het poep en plas rondje wel eens, dat is ~ 3 KM. Daar doe ik minder dan 10 minuten over. Ik ben ook niet zo'n fiets fan :ugh:. Ik ga wel eens op fiets richting het bos, daar kan hij mooi loslopen, maar dat trapt zo zwaar :mrgreen:.
Izzie trekt enorm op de fiets, daarom ben ik overgestapt naar de step. Mag ze ongestoord trekken zonder dat ik op m'n snuit val. Ze mag eerst een stuk zo hard ze maar wil (ik zal daar eens een filmpje van maken, ben een waar kijkcijferkanon in het dorp :mrgreen: ) en daarna moet ze draven. Bram trekt niet naast de fiets. Hij loopt keurig netjes naast me te draven en zo gaan we dan het dorp door naar een plek waar hij even los kan draven. En dan weer terug. De arts gaf aan dat twee keer per week een half uur voldoende is om de rugspieren te onderhouden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

meer bewegen=meer energie.
denk spelletjes kunnen je hond moe maken en stimuleren de hersens maar geeft de hond niet meer lichamelijke energie.
Afbeelding
blijf vragen stellen
Zoek stok!
Zeer actief

Niet fietsen met een teef die loops is.

Dit staat ook op die site, waarom is dat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Jip schreef:
Zoek stok! schreef:Niet fietsen met een teef die loops is.

Ik denk dat het te belastend is als een teef loops is het is nogal flinke inspanning een half uur fietsen
O, maar waarom kan een loopse teef geen belasting aan dan? Ik ga ook gewoon trainen met Izzie als ze loops is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jip schreef:
Zoek stok! schreef:Niet fietsen met een teef die loops is.

Ik denk dat het te belastend is als een teef loops is het is nogal flinke inspanning een half uur fietsen
Oeps, ik fiets gewoon met een loopse teef, enige effect dat ik van de week zag is dat ze zelf de turbo aanzette! :80: Zou het niet gewoon zijn omdat je de kans loopt andere honden achter je fiets aan te krijgen? :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:Oeps, ik fiets gewoon met een loopse teef, enige effect dat ik van de week zag is dat ze zelf de turbo aanzette! :80:
Sterker nog, ik was van plan juist wat meer te gaan steppen als Izzie loops is :ugh: Omdat het op een drukke zondag nogal lastig is om een gebied te vinden waar ik rustig kan wandelen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier een grote fietsfanaat. Momenteel fiets ik 3 (max 4) keer per week met Kay(18 maanden nu). De tijden die ik fiets verschillen van een dik half uur tot een krap anderhalf uur (deze ook wel opgesplits in 2 stukken van 3kwartier en deze nu niet vaker dan 1 x per week). Moet zeggen dat er ook altijd stukken tussen zit waarbij Kay losloopt en dus lekker voor zichzelf rent, maar dus groot en deel naast mij in draf (hetzij met hetzij zonder lijn). Nu heb ik hier een prachtig gebied om te fietsen dat helpt natuurlijk ook enorm mee. Ik wil nog eens een kilometerteller ofzo op de fiets, met Kay in draf heb je in de regel nog een behoorlijk hoog tempo. Ik ga uit van ongeveer 15 km per uur?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
Carma schreef: Ik leg zo'n 4 a 5 km in een half uur af als ik met Luka fiets. Wij hebben dan een rustig tempo waarbij Luka in draf blijft.
Hij kan het best hoor, zo klein is hij niet.

Caja loopt denk ik ook gemiddeld 4 a 5 km per half uur
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

gyanty schreef:Hier een grote fietsfanaat. Momenteel fiets ik 3 (max 4) keer per week met Kay(18 maanden nu). De tijden die ik fiets verschillen van een dik half uur tot een krap anderhalf uur (deze ook wel opgesplits in 2 stukken van 3kwartier en deze nu niet vaker dan 1 x per week). Moet zeggen dat er ook altijd stukken tussen zit waarbij Kay losloopt en dus lekker voor zichzelf rent, maar dus groot en deel naast mij in draf (hetzij met hetzij zonder lijn). Nu heb ik hier een prachtig gebied om te fietsen dat helpt natuurlijk ook enorm mee. Ik wil nog eens een kilometerteller ofzo op de fiets, met Kay in draf heb je in de regel nog een behoorlijk hoog tempo. Ik ga uit van ongeveer 15 km per uur?

15 km per uur is hard hoor. Caja kan wel 16/17 km per uur in draf halen, maar dat lang volhouden is een ander verhaal.
Afbeelding
White
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door White »

Hier zijn we ook met kleine stukjes begonnen toen Mike een maand of 15 was, hij is van 7 januari, dus zijn we het jaar erop begonnen toen het weer mooier werd en sindsdien zitten we regelmatig op de fiets.
Wel vind ik het hierbij fijner dat ie een (K9)tuig omheeft, dan kan de lijn niet laag onder de poten doorkomen en je kunt niet (onbewust) aan zijn nek trekken in elk geval.
groetjes Daan en een poot van Mike
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:
Zoek stok! schreef:

Dan bedoel ik maar, Bram draaft zeker veel langzamer dan Caja naast de fiets. Maar het is prima zo hoor, hij heeft enorme lol en dat vind ik dan weer leuk. En het is ook weer niet zo dat hij ultra-langzaam gaat, ik kan gewoon fietsen. Maar wij weten wel hoe hard Bram kan draven als hij dat wil :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Hey super dank jullie wel voor de antwoorden!

En Christo, als ik ga fietsen doe ik dat s'ochtendsvroeg, hij heeft het nu tijdens de normale wandelingen al warm en het is nog niet eens hoogzomer...

En Zoek stok!, steppen lijkt mij ook geweldig! Hoe ben je daarmee begonnen? Eerst een cursus gevolgt of lekker zelf aan de slag gegaan?
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
marye schreef:
Zoek stok! schreef:Ik denk dat wij eerder 2 a 3 km halen. Maar Bram is veel kleiner he hahaha.

Dan bedoel ik maar, Bram draaft zeker veel langzamer dan Caja naast de fiets. Maar het is prima zo hoor, hij heeft enorme lol en dat vind ik dan weer leuk. En het is ook weer niet zo dat hij ultra-langzaam gaat, ik kan gewoon fietsen. Maar wij weten wel hoe hard Bram kan draven als hij dat wil :wink:
Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo? :hmmm: Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan :pffff: Misschien moet je net zo'n ultra-modern-computerachtig-dingetje als Marye op je fietsen laten monteren, dan kun je het bijhouden :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo? :hmmm: Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan :pffff: Misschien moet je net zo'n ultra-modern-computerachtig-dingetje als Marye op je fietsen laten monteren, dan kun je het bijhouden :wink:
O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weer :mrgreen: Dan gaan we idd wel harder :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sjaak-k
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Carma schreef:Met wandelen loop je zo'n 4 a 5 km per uur, dus dan fietsen jullie op (menselijk) wandeltempo? :hmmm: Ik verdenk jullie er toch van dat jullie sneller gaan :pffff: Misschien moet je net zo'n ultra-modern-computerachtig-dingetje als Marye op je fietsen laten monteren, dan kun je het bijhouden :wink:
O haha is dat zo? Ik heb totaal geen verstand van km/pu dat blijkt wel weer :mrgreen: Dan gaan we idd wel harder :wink:
Ik vond het sowieso al knap dat de fiets overeind bleef bij 2 a 3 KM/h, maargoed, wellicht zijwieltjes ofzo :smile:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Zoek stok! schreef:

Ik zag het al helemaal voor me; Bram in een über rustig drafje en jij al slingerend ernaast om maar niet om te vallen met de fiets......"maar we fietsen wel hoor :pffff: "
:smile:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

sjaak-k schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik vond het sowieso al knap dat de fiets overeind bleef bij 2 a 3 KM/h, maargoed, wellicht zijwieltjes ofzo :smile:
:lol1: Jij had hetzelfde visioen dus :wink: :lol1:

Edit: @Aiko: ik step ook met Luka, ik ben het gewoon gaan doen.Het is inderdaad vreselijk luek en ook nog eens goed voor je eigen conditie :wink:
Laatst gewijzigd door Carma op 27 apr 2010 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”