Even een vraagje van een leek.
Is een cryptorchide reu hetzelfde als een gecastreerde reu? Of moeten cryptorchide reuen alsnog gecastreerd worden?
Was ff nieuwsgierig, had er namelijk een discussie over of een gecastreerde reu hetzelfde was als een cryptorchide reu.
Ik vond van niet, omdat mij leek dat cryptorchide een aangeboren afwijking was, en gecastreerd dan heeft de reu wel twee ingedaalde ballen gehad, maar heeft de eigenaar ervoor gekozen om de reu steriel te maken.
Wat vinden jullie?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
monorchide of cryptorchide reuen
Moderator: moderatorteam
-
wortel
- Actief
- Aantal honden: 1
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Re: monorchide of cryptorchide reuen
Bij cryptorchide reuen is bekend dat ze steriel zijn, echter is dit geen castratie hoor.
Monorchide reuen zijn gewoon vruchtbaar, het is wel erfelijk. Dus nooit fokken met een monorchide reu.
Sommige dierenartsen raden nog steeds castratie bij monorchide en cryptorchide reuen aan omdat in een aantal gevallen de testikel in de buik kan ontaarden in een tumor (relatief kleine kans)
Er is ook nog Anorchidie, dan hebben reuen helemaal geen testikels. Dat noemen ze wel een natuurlijke castratie.
Monorchide reuen zijn gewoon vruchtbaar, het is wel erfelijk. Dus nooit fokken met een monorchide reu.
Sommige dierenartsen raden nog steeds castratie bij monorchide en cryptorchide reuen aan omdat in een aantal gevallen de testikel in de buik kan ontaarden in een tumor (relatief kleine kans)
Er is ook nog Anorchidie, dan hebben reuen helemaal geen testikels. Dat noemen ze wel een natuurlijke castratie.

-
mwillow
Re: monorchide of cryptorchide reuen
http://home.planet.nl/~verel032/Medisch ... chidie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een cryptorchide reu is niet hetzelfde als een gecastreerde reu. Bij de laatste zijn door de castratie ook de hormonen weggenomen. Dat is bij een hond met niet ingedaalde teelballen niet het geval. Die heeft nog volop zijn lusten. Ik had een cryptorchide reu die inmiddels is gecastreerd. Hij kreeg enorme prostaatproblemen waardoor het noodzaak was hem te ontdoen van zijn 2 niet ingedaalde teelballen die in zijn buikholte zaten. Dit is geen normale castratie, maar een behoorlijk zware buikoperatie.
Een cryptorchide reu is niet hetzelfde als een gecastreerde reu. Bij de laatste zijn door de castratie ook de hormonen weggenomen. Dat is bij een hond met niet ingedaalde teelballen niet het geval. Die heeft nog volop zijn lusten. Ik had een cryptorchide reu die inmiddels is gecastreerd. Hij kreeg enorme prostaatproblemen waardoor het noodzaak was hem te ontdoen van zijn 2 niet ingedaalde teelballen die in zijn buikholte zaten. Dit is geen normale castratie, maar een behoorlijk zware buikoperatie.