Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shih tzu met te nauwe neusgaten/luchtpijp

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jeany
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Shih tzu

Shih tzu met te nauwe neusgaten/luchtpijp

Ongelezen bericht door Jeany »

Hallo allemaal,

Vorig jaar oktober hebben wij Jean opgehaald en bij thuiskomst merkte wij dat ze moeite had met ademen. De dag erna ben ik naar de dierenarts gegaan en deze vertelde mij dat haar neusgaten te klein waren en dat wanneer het niet zou vergroeien of wanneer zij het erg benauwd zou krijgen er een operatie noodzakelijk zou zijn.
Jean is dus inderdaad geholpen aan haar neus. Toen ik haar ging ophalen vertelde de dierenarts dat hij het vermoeden had dat ook haar luchtpijp veel te smal was,maar dat de operatie aan haar neus voldoende zou zijn.
Goed,ik geloof dat want het is tenslotte een dierenarts.

Mijn man en ik wilde er graag nog een 2 hond bij.Dus wij zoeken en toevallig had een vriendin van ons een nestje liggen.
Zo is Angel bij ons terecht gekomen 2 weken geleden.
Nu is bij haar afgelopen maandag hetzelfde geconstateerd.Ben me wezeloos geschrokken.Je verwacht niet dat het een 2de keer gebeurt.

Dit keer ben ik op internet gaan zoeken en vond op google een aangeboren afwijking met de naam BOS.

Ben best geschrokken van dat artikel,omdat daar stond dat een te smalle luchtpijp wel degelijk kwaad kan.

Aankomende week wil ik een second opion laten uitvoeren bij alle twee.
Toch wilde ik graag vragen hier op het forum of er iemand is die ervaring heeft met deze aangeboren afwijking en hoe dat bij jullie verlopen is.

Hoop op antwoord.Alvast bedankt!

Groetjes,Monique
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Shih tzu met te nauwe neusgaten/luchtpijp

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ja de 1 leerd bij de eerste ervaring al en de ander schrikt zich zelfs bij de 2e ervaring pas kapot.
Beetje inlezen en info opzoeken had je al een boel ellende en geld bespaard.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jeany
geregistreerd lid

bouvierpoedel schreef:ja de 1 leerd bij de eerste ervaring al en de ander schrikt zich zelfs bij de 2e ervaring pas kapot.
Sorry hoor,maar op dir soort reacties zit ik niet te wachten.
Ik had me ingelezen en elk ras heeft zijn voor en nadelen,toch?

Nu wil ik alleen het beste voor mijn hondjes,vandaar dat ik zoek naar mensen met ervaring hiermee.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Helaas een bekend probleem bij de kortsnuiten, idd had wat meer verdiepen daarin een hoop ellende kunnen voorkomen
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Je zou denken dat een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen stoot.. :roll:
Verder eens met bouvierpoedel en crutz.

Maar om even on topic te blijven, ook je tweede Shitzuh zou die operatie moeten ondergaan om van dat vreselijke probleem verlost te worden.
Lijkt me voor het hondje niet fijn(zeer zwak uitgedrukt), te moeten ademhappen zodra de temperatuur boven de 20 graden gaat.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Jeany schreef:
Dus wij zoeken en toevallig had een vriendin van ons een nestje liggen.
Fokt je vriendin Shih's met stamboom? Ik vind dit bij de rasstandaard:

Grote, open neusgaten. Naar beneden gerichte neus is hoogst ongewenst, zoals ook kleine neusgaten.

Ik denk dat je je hondjes bij pret- of broodfokkers vandaan hebt. Zeer sneu voor de hondjes :ugh:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Jeany schreef:
bouvierpoedel schreef:ja de 1 leerd bij de eerste ervaring al en de ander schrikt zich zelfs bij de 2e ervaring pas kapot.
Sorry hoor,maar op dir soort reacties zit ik niet te wachten.
Ik had me ingelezen en elk ras heeft zijn voor en nadelen,toch?

Nu wil ik alleen het beste voor mijn hondjes,vandaar dat ik zoek naar mensen met ervaring hiermee.
Ja als jij zegt dat je je ingelezen hebt zul je toch ook hebben gelezen over de nadelen zoals je nu schrijft.
Dus je bent de problemen bewust aan gegaan om 2 x een pup te kopen.
Dus wat is je probleem.??
Als je vind dat alles zijn nadeel heeft dan zul je ook hebben gelezen hoe daarmee om te gaan.
.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik denk dat als je het geld voor de aanschaf en de operatie optelt je een goed gefokt hondje had kunnen kopen. Heb je niet op het neusje gelet bij het uitzoeken van je 2e pup, lijkt mij wel met de ervaring die je hebt. Ik zou mijn hondje laten opereren en aan iedereen die het maar horen wilt vertellen dat je hondjes met een korte snuit beter bij een goede fokker kan kopen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Jeany
geregistreerd lid

Ik ben me heel bewust dat ik nu niet echt een slimme zet heb gedaan,maar het is natuurlijk heel makkelijk om met een vinger naar me te wijzen en kritiek te geven.

Toch ligt het feit er dat Jean en Angel hier in huis lopen en ik verantwoordelijk voor hun ben.En ik voor hun er het beste van wil maken.
Daarom had ik gehoopt mensen te vinden die hier ervaring mee hebben en hun ervaring met mij wilde delen of mij advies kunnen geven.

En nee,het is zeker geen pretje op zo'n klein hondje naar adem te zien snakken.....
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Nanna schreef: Terugbrengen. Ik zou niet nóg zo'n naar adem snakkend wezen om me heen kunnen dulden.
Houden, het beestje leeft nu toch al. Op tijd laten repareren door de dierenarts en dan kunnen beide ademsnakkers gezellig met elkaar spelen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat balen zeg. Volgens mij is het typisch een gevolg van het uiterlijk van de Shih Tzu. Dus daarin ga ik wel met de anderen mee dat als je zorgvuldig een fokker uit had gezocht, je dit had kunnen voorkomen. Die korte snuit van de Shih Tzu is best onnatuurlijk en bij zo'n pretnestje word daar niet op gelet (kleine neusgaten + kleine neusgaten, waarom ook niet?). Een goede fokker zou zo'n hondje uit de fokkerij halen of bij geringe problemen een dekreu gebruiken met een langere snuit en grotere neusgaten.

In ieder geval succes met ze, ik hoop dat ze beiden goed herstellen :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je hebt er nog niet op geantwoord, maar hebben ze papieren?
Dan zou ik de fokker niet alleen schadevergoeding vragen maar ook waarschuwen, want dit wil je niet in je lijnen.

En denkt de fokker mee te gaan betalen aan deze operatie?
Dat zou ik wel eisen.
Je hebt daar namelijk gewoon recht op. Een hond is een product en dat dient deugdelijk te zijn.

Verder: opereren, iedereen hiertegen waarschuwen en nooit meer zo'n domme fout maken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jeany
geregistreerd lid

Marjoleine schreef:Je hebt er nog niet op geantwoord, maar hebben ze papieren?
Dan zou ik de fokker niet alleen schadevergoeding vragen maar ook waarschuwen, want dit wil je niet in je lijnen.

En denkt de fokker mee te gaan betalen aan deze operatie?
Dat zou ik wel eisen.
Je hebt daar namelijk gewoon recht op. Een hond is een product en dat dient deugdelijk te zijn.

Verder: opereren, iedereen hiertegen waarschuwen en nooit meer zo'n domme fout maken.
Zoals je zelf wel vermoed,ze hebben geen van beide papieren.
De fokker wil een bijdrage geven van 50% voor de operatie,maar dan alleen bij een door haar gekozen dierenarts.

Alleen weet ik niet wat ze doet als de operatie duur uitvalt. Zij gaat ervan uit dat een operatie aan de neusgaten voldoende is.
White
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door White »

Sja, Shih Tzu's....die worden momenteel waanzinnig veel op marktplaats aangeboden...

Kennisje van me had er twee, reu en teef en toen werd teefje loops, dus broekje aan gedaan en toch is het de reu gelukt om het teefje te dekken.
Nu heeft mijn moeder een van de pups van dat nest tegen een hele schappelijke prijs gekocht en nu, een jaar later, wordt er al regelmatig gevraagd wanneer ze deze gaat laten dekken :eek:

Bij die kennis komen er in elk geval geen pupjes meer, dat is een ding wat zeker is en ook bij mijn moeder zullen er geen pupjes komen.
Maar hoeveel mensen komen wel in de verleiding wegens de enorme vraag naar Shih Tzu pupjes en kruizingen?
En die lezen echt niet alles na zoals TS nu wel heeft gedaan...

Wat ik me wel afvraag, hadden de moeders van de pupjes last van hetzelfde probleem?
En kon je het direct al merken?

Ik ken het probleem verder niet van dit ras, mijn moeder haar meisje heeft nergens last van en van de andere zes/zeven bij hun in de straat(kun je nagaan hoe populair dit ras is) heb ik dit ook nog niet gehoord.
groetjes Daan en een poot van Mike
Afbeelding
Jeany
geregistreerd lid

White schreef:Sja, Shih Tzu's....die worden momenteel waanzinnig veel op marktplaats aangeboden...

Kennisje van me had er twee, reu en teef en toen werd teefje loops, dus broekje aan gedaan en toch is het de reu gelukt om het teefje te dekken.
Nu heeft mijn moeder een van de pups van dat nest tegen een hele schappelijke prijs gekocht en nu, een jaar later, wordt er al regelmatig gevraagd wanneer ze deze gaat laten dekken :eek:

Bij die kennis komen er in elk geval geen pupjes meer, dat is een ding wat zeker is en ook bij mijn moeder zullen er geen pupjes komen.
Maar hoeveel mensen komen wel in de verleiding wegens de enorme vraag naar Shih Tzu pupjes en kruizingen?
En die lezen echt niet alles na zoals TS nu wel heeft gedaan...

Wat ik me wel afvraag, hadden de moeders van de pupjes last van hetzelfde probleem?
En kon je het direct al merken?

Ik ken het probleem verder niet van dit ras, mijn moeder haar meisje heeft nergens last van en van de andere zes/zeven bij hun in de straat(kun je nagaan hoe populair dit ras is) heb ik dit ook nog niet gehoord.
Volgens de fokker van Jean mankeren haar ouderdieren niets en voelt zich daarom niet verantwoordelijk.
Achteraf blijkt dat de moeder van Angel het niet heeft,maar haar vader helaas wel.

Er werd mij bij aankoop verteld dat Angel goede neusgaten had want dat had haar dieenarts niets over gezegd.
Angel liep nog maar een paar dagen bij mij in huis toen ik het vermoeden had dat ze hetzelfde mankeerde als Jean. Mijn eigen dierenarts bevestigde dit vermoeden..
Op zich merk je het direct..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jeany schreef:Volgens de fokker van Jean mankeren haar ouderdieren niets en voelt zich daarom niet verantwoordelijk.
Dat is erg jammer voor die fokker, maar zo werkt dat helaas niet.
Het is hun product en dus zijn ze aansprakelijk. Zo simpel is dat, het is gewoon de Nederlandse wet.
Hun keuze te fokken, hun keuze te verkopen en hun verantwoording een deugdelijk product te leveren.
Dit probleem is bekend bij kortneuzen en dus is het hun verantwoording zich zo goed mogelijk voor te lichten.
Ze zullen dus moeten aantonen dat ze te goeder trouw waren, ofwel: een verklaring moeten overleggen dat de ouderdieren het niet hadden. Een dierenarts verklaring uiteraard, niet een van henzelf.
Ze zijn gehouden je een vergoeding te geven tot de aanschafprijs en als je het voor laat komen waarschijnlijk wel meer.

Ik raad je aan even naar het Juridisch loket te gaan.
http://www.juridischloket.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ze even mailen.

Dit valt onder consumentenrecht en ze zullen je gratis voorzien van advies.

Ik kan me erg boos maken over dit soort dingen. Als ze verstandig waren geweest (en dat geldt voor beide fokkers) zouden ze dit probleem kennen en de kopers ervan op de hoogte stellen, en ook melden dat de ouderdieren voor zover hen bekend geen risico liepen of lijder waren. Mét verklaring dus.
Ik raad je echt aan er werk van te maken. Het hoeft je niets te kosten dan wat inspanning.
Dat haalt misschien deze twee fokkers uit het circuit en dat scheelt toch weer enkele nesten.

Afbeelding

yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

het is makkelijk te wijzen naar iemand die een hondje koopt en dan zonder stamboom.
Nou en????
Ik kan het me wel voorstellen.
Kom maar weer met de negatieve reacties. :oeps:
Ik heb er zelf 2 gehad,mijn ouders hebben er 2 en ik ken er veel meer,maar dit heb ik nog nooit gehoord.
En makkelijk gezegd zeg:Breng maar terug.
Zodra dat kleintje bij je binnen komt dan ben je verkocht.
Ik zie me al om het weer op te pakken en terug te brengen.
Je houd er toch van?
ja misschien had ze moeten kijken voor ze het hondje kocht. :U:
Ook wel een klein beetje stom om dat niet goed te bekijken,maar het is nu eenmaal zo.
:oohja:
maar ik wensje heel veel sterkt met je kleintje.
En inderdaad even naar een ander da gaan om het te checken.
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Jeany
geregistreerd lid

Marjoleine schreef:
Jeany schreef:Volgens de fokker van Jean mankeren haar ouderdieren niets en voelt zich daarom niet verantwoordelijk.
Dat is erg jammer voor die fokker, maar zo werkt dat helaas niet.
Het is hun product en dus zijn ze aansprakelijk. Zo simpel is dat, het is gewoon de Nederlandse wet.
Hun keuze te fokken, hun keuze te verkopen en hun verantwoording een deugdelijk product te leveren.
Dit probleem is bekend bij kortneuzen en dus is het hun verantwoording zich zo goed mogelijk voor te lichten.
Ze zullen dus moeten aantonen dat ze te goeder trouw waren, ofwel: een verklaring moeten overleggen dat de ouderdieren het niet hadden. Een dierenarts verklaring uiteraard, niet een van henzelf.
Ze zijn gehouden je een vergoeding te geven tot de aanschafprijs en als je het voor laat komen waarschijnlijk wel meer.

Ik raad je aan even naar het Juridisch loket te gaan.
http://www.juridischloket.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ze even mailen.

Dit valt onder consumentenrecht en ze zullen je gratis voorzien van advies.

Ik kan me erg boos maken over dit soort dingen. Als ze verstandig waren geweest (en dat geldt voor beide fokkers) zouden ze dit probleem kennen en de kopers ervan op de hoogte stellen, en ook melden dat de ouderdieren voor zover hen bekend geen risico liepen of lijder waren. Mét verklaring dus.
Ik raad je echt aan er werk van te maken. Het hoeft je niets te kosten dan wat inspanning.
Dat haalt misschien deze twee fokkers uit het circuit en dat scheelt toch weer enkele nesten.
Dank je wel voor je reactie!

Ik ga hier zeker iets mee doen.

Groet,Monique
Jeany
geregistreerd lid

yvonne dl schreef:het is makkelijk te wijzen naar iemand die een hondje koopt en dan zonder stamboom.
Nou en????
Ik heb er zelf 2 gehad,mijn ouders hebben er 2 en ik ken er veel meer,maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Je houd er toch van?
Ook wel een klein beetje stom om dat niet goed te bekijken,maar het is nu eenmaal zo.
Dank je wel voor je reactie.
Ben inderdaad niet echt slim geweest maar het zeit zo.

Ik ga zeker naar de dierenarts en hoop het beste voor allebei mijn meisjes..

Groet,Monique
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

yvonne dl schreef:het is makkelijk te wijzen naar iemand die een hondje koopt en dan zonder stamboom.
Nou en????
Je houd er toch van?
Ik denk niet dat het iets met wijzen te maken heeft. Als je toch al zo'n hondje hebt met problemen, en je wil er nog een, dan ga je toch zorgvuldiger te werk?

Ik blijf het ook raar vinden dat er wordt gezegd dat de hond "aangeboren afwijking met de naam BOS". Ja natuurlijk heeft de hond BOS (als ook mijn hond) anders zag de hond er nl. niet uit zoals deze er nu uit ziet.

Ik zou de pup houden maar gewoon bij je eigen dierenarts laten opereren en niets meer vertrouwen wat de 'fokker' zegt, want die weet niet waar die mee bezig is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Ik blijf het ook raar vinden dat er wordt gezegd dat de hond "aangeboren afwijking met de naam BOS". Ja natuurlijk heeft de hond BOS (als ook mijn hond) anders zag de hond er nl. niet uit zoals deze er nu uit ziet.
:denken:
BOS is Bracheocefaal Obstructief Syndroom. Een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die voorkomen bij kortsnuiten.
Het is dus geen benaming voor kortsnuiten.
Het syndroom omvat volgende afwijkingen: vernauwing van de neusopeningen,
een te lang zacht gehemelte, een naar buiten klappen van de laryngeale luchtzakken en een inklappen van het strottenhoofd. Vernauwing van de neusopening en een verlengd zacht gehemelte zijn de primaire anatomische componenten van het syndroom. Eversie van de laryngeale luchtzakken en inklappen van het strottenhoofd treden secundair op.
Al deze zaken kúnnen voorkomen bij kortsnuiten, ze hebben er een verhoogde kans op.
Het is dus niet zo dat alle kortsnuiten dit hebben maar dat kortsnuiten een verhoogd risico hebben en dat risico heeft te maken met de constructie van de schedel en voorsnuit.

Dus Neeltje, ik weet niet of jouw hond een van de afwijkingen heeft die bij BOS horen, maar dat is dus geen wet van Meden en Perzen.
Het uiterlijk geeft weliswaar het risico op de afwijking, maar de afwijking is niet per definitie gekoppeld aan het uiterlijk.

Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Marjoleine schreef:
Neeltje schreef:Ik blijf het ook raar vinden dat er wordt gezegd dat de hond "aangeboren afwijking met de naam BOS". Ja natuurlijk heeft de hond BOS (als ook mijn hond) anders zag de hond er nl. niet uit zoals deze er nu uit ziet.
:denken:
BOS is Bracheocefaal Obstructief Syndroom. Een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die voorkomen bij kortsnuiten.
Het is dus geen benaming voor kortsnuiten.
Het syndroom omvat volgende afwijkingen: vernauwing van de neusopeningen,
een te lang zacht gehemelte, een naar buiten klappen van de laryngeale luchtzakken en een inklappen van het strottenhoofd. Vernauwing van de neusopening en een verlengd zacht gehemelte zijn de primaire anatomische componenten van het syndroom. Eversie van de laryngeale luchtzakken en inklappen van het strottenhoofd treden secundair op.
Al deze zaken kúnnen voorkomen bij kortsnuiten, ze hebben er een verhoogde kans op.
Het is dus niet zo dat alle kortsnuiten dit hebben maar dat kortsnuiten een verhoogd risico hebben en dat risico heeft te maken met de constructie van de schedel en voorsnuit.

Dus Neeltje, ik weet niet of jouw hond een van de afwijkingen heeft die bij BOS horen, maar dat is dus geen wet van Meden en Perzen.
Het uiterlijk geeft weliswaar het risico op de afwijking, maar de afwijking is niet per definitie gekoppeld aan het uiterlijk.
OK, dat wist ik niet. Alhoewel Tirsa wel kleine neusgaten heeft, ademt ze goed en snurkt nauwelijks.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:OK, dat wist ik niet. Alhoewel Tirsa wel kleine neusgaten heeft, ademt ze goed en snurkt nauwelijks.
Weer wat geleerd ;)

Ik krijg er helemaal inspiratie van :mrgreen:

Afbeelding

gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik heb een Shih Tzu teefje van bijna 12 jaar. Ik kan niet zeggen dat ze het benauwd heeft, maar 's nachts kan ze soms wel behoorlijk snurken :mrgreen: :mrgreen:

Als ik jou was zou ik naar een andere dierenarts gaan en hem om een second opinion vragen, of nog beter naar een specialist.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef: Al deze zaken kúnnen voorkomen bij kortsnuiten, ze hebben er een verhoogde kans op.
Nee, sorry, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Alle kortsnuiten hebben deze problemen. Soms zo erg dat ze dood neervallen en soms subklinisch ("hij snurkt alleen maar een beetje soms"). Maar ze hebben er allemaal in meer of minder mate last van.
Wel dus, of ken jij een niet kortsnuitras met dezelfde problemen?

TS: het heeft geen zin om een schuldige te zoeken. Als je een kortsnuit wilt dan weet je dat je een hondje hebt dat zijn hele leven zwak is. Laat deze hondjes alsjeblieft zo snel mogelijk opereren en denk de volgende keer dat je een pup koopt na of je het echt zo belangrijk vindt dat een hond geen neus mag hebben ;)

Kees
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Casey schreef:
Marjoleine schreef: Al deze zaken kúnnen voorkomen bij kortsnuiten, ze hebben er een verhoogde kans op.
Nee, sorry, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Alle kortsnuiten hebben deze problemen. Soms zo erg dat ze dood neervallen en soms subklinisch ("hij snurkt alleen maar een beetje soms"). Maar ze hebben er allemaal in meer of minder mate last van.

TS: het heeft geen zin om een schuldige te zoeken. Als je een kortsnuit wilt dan weet je dat je een hondje hebt dat zijn hele leven zwak is. Laat deze hondjes alsjeblieft zo snel mogelijk opereren en denk de volgende keer dat je een pup koopt na of je het echt zo belangrijk vindt dat een hond geen neus mag hebben ;)

Kees
Ik ken ook een Teckel die snurkt. Hoe verklaar je dat dan? Snurken staat toch niet gelijk aan die afwijking.
Jeany
geregistreerd lid

Casey schreef:

Kees
Al heeft een shih tzu een neus van een meter.Ik heb gekozen voor dit ras om het karakter en niet om zijn neus.
Waarom kiezen mensen een engelse bull?Of wat voor ras dan ook? Omdat je je aangetrokken voelt tot een bepaald ras...Toch?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Nee, sorry, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Alle kortsnuiten hebben deze problemen. Soms zo erg dat ze dood neervallen en soms subklinisch ("hij snurkt alleen maar een beetje soms"). Maar ze hebben er allemaal in meer of minder mate last van.
Dat mag, Kees.
Ik weet hoe je over kortsnuiten denkt.
Ik zeg alleen wat de faculteit hier zegt.
Je moet me goed lezen.
Wat ik zeg is dat kortsnuiten een verhoogd risico hebben, maar dat niet alle kortsnuiten dit probleem hebben.
Als ik zeg dat de afwijking niet per definitie gekoppeld is aan het uiterlijk bedoel ik daarmee dat niet alle kortsnuiten dit probleem hebben.
Maar wellicht had ik dat beter kunnen formuleren (ik vond al dat het ongelukkig klonk eerlijk gezegd).

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Ach ga weg ,als de Shih een flinke neus had gehad dan had je een ander ras genomen.
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

Waar slaat dit nu weer op?? :denken:
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”