Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Officiele foto's?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Officiele foto's?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik wil Izzie's heupen, ellebogen en rug laten röntgenen. Ik zat er aan te denken om dit in de week voor een vierdaagse agilityworkshop te doen in juli. Izzie is dan bijna zeventien maanden oud. Officiële HD en ED foto's mogen pas met achttien maanden. Ik zou dan dus een maand te vroeg zijn. Dan zeg je, waarom niet wachten dan. Maar mijn vraag is eigenlijk: waarom zou ik wachten? Ze springt op small en ik ga pas echt naar large vanaf achttien maanden. Maar ik vind het wel fijn om te weten dat alles in orde is als ik naar die workshop ga.

Mijn plan is om het röntgenen bij Maarten Kappen te laten doen. Hij kan de foto's prima beoordelen op sportgeschiktheid. Wat heeft het voor een teef waar niet mee gefokt gaat worden voor meerwaarde om ze door de Raad te laten beoordelen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maartje
Zeer actief

Re: Officiele foto's?

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik lees mee.....
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Tja heb daar zelf ook over nagedacht en toch besloten om met 18 mnd te laten rontgen en dit ook officieel te laten beoordelen. Waarom. Als ik het officieel laat doen heeft de fokker er ook nog wat aan.
Daarnaast ook al heb ik nu geen fokplannen in de toekomst kan ik niet kijken.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:Als ik het officieel laat doen heeft de fokker er ook nog wat aan.
Wat heeft de fokker er dan aan? Die wil toch weten of alles in orde is? Dat blijkt toch ook uit onofficiële foto's? Gewoon benieuwd hoor, ik zal het de fokker van Izzie ook even vragen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Je wilt het per se voor die workshop weten?

Bowie haar heupen heb ik officieel laten röntgenen tijdens haar castratie. Officieel omdat ik een officiele uitslag wil hebben. Ik wilde echt weten wat of het een A, B of weet ik veel wat zou zijn :wink: . Je weet hoe het er hier aan toegaat als mensen wel hun honden hebben laten röntgenen maar niet officieel. Je krijgt altijd te horen, ja maarrrr, niet officieel dus eigenlijk zegt het nog niets :blah:

Bij Fien net zo. Haar heupen en ellebogen officieel laten röntgenen en haar schouders heb ik er ook op laten zetten maar die kunnen niet officieel beoordeeld worden. (HD A en ED vrij :pffff: ) Ik wilde voor mezelf er per se een officieel kaartje aan hebben hangen :wink:

Ik zou dus een maand wachten en dan alles officieel laten doen. Je weet maar nooit waar het goed voor is.
Zelf merk ik het nu ook met Bowie en haar mankproblemen. Een officiele uitslag geeft een da en/of orthopeed ook een beter beeld, het zegt namelijk daadwerkelijk iets.
Laatst gewijzigd door Tamara. op 25 apr 2010 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
White
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door White »

Als je het niet officieel laat beoordelen, dan maakt het niet uit als je een maand te vroeg bent naar mijn mening.
Het gaat hier niet om een heel groot ras en je wilt er niet mee fokken, wat dat betreft vind ik het al super dat je helemaal laat röntgenen ipv alleen een sportkeuring te doen.

Maar mocht je later nog wel fokplannen hebben, dan is het wel zonde, want dan zou ze opnieuw voor de ED foto's moeten (HD mag immers al met 12 maanden).
groetjes Daan en een poot van Mike
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wij hebben het officieel laten doen, deels omdat we misschien een nestje wilde fokken en deels omdat we het wel prettig vonden een duidelijke uitslag te hebben (als schatting werd het: A, misschien B). Met haar zusjes wordt ook gefokt dus dan vind ik haar uitslag ook wel belangrijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Voor jezelf en voor Izzy zal dit prima zijn.
Ik ben niet thuis in het ras, dus ik zou het even met de fokker overleggen. Ziet deze een meerwaarde in officiële onderzoeken of niet? Het advies van de fokker zou ik meenemen waar je Izzy laat onderzoeken.

Als voorbeeld patella onderzoek bij het kooikerhondje. Ik wist al dat het fout was bij Lumi, maar heb haar wel officieel laten onderzoeken en vaststellen zodat het voor het ras bekend is wat zij heeft. Voor mij geen meerwaarde, maar mogelijk wel voor het ras, omdat haar vader wel vaker is ingezet in de fokkerij.
Lumi haar ellebogen, rug en heupen heb ik laten onderzoeken in Putten en dus niet officieel. Hiervoor zie ik binnen het kooikerhondje een te geringe toegevoegde waarde om deze foto's 'officieel' te laten maken.
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef: maarten kappen zal best heel kundig zijn, maar zijn oordeel plaatst izzie ergens wat 'buiten categorie' voor wat de uitslag betreft.
Ik weet niet hoe ze in de sportwereld zijn en in hoeverre jij je wel of niet iets aantrekt van commentaar maar stel dat Izzie een keertje mank loopt of iets gaat niet helemaal zoals je zelf zou willen. Ja maar ja, jij hebt je hond niet officieel laten röntgenen dus ja, eigenlijk zeggen die foto's niets :blah: :blah: Zo kan dat gaan natuurlijk :wink:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Zoek stok! schreef:
*Anita* schreef:Als ik het officieel laat doen heeft de fokker er ook nog wat aan.
Wat heeft de fokker er dan aan? Die wil toch weten of alles in orde is? Dat blijkt toch ook uit onofficiële foto's? Gewoon benieuwd hoor, ik zal het de fokker van Izzie ook even vragen.
Ik denk dat de fokker meer duidelijkheid heeft met een officiele uitslag dan een uitslag afgegeven door een dierenarts al is Maarten niet de minste. Ik vond het destijds ook fijn om te horen wat de uitslagen waren van de nakomelingen van de moeder van Toya.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik het zelf zonde vind om alle onderzoeken te laten doen en dan niks officieel te hebben.
Tja en dat maandje wacht ik dan nog maar.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik lees ook mee. Enige is dat ik met 11 maanden Noah gerontged heb en dat was goed. Ik twijfel ook of ik haar nogmaals rontgen en ook of ik het officieel laat doen. Zij kan niet fokkerij in, dat is al uitgesloten
Perry en Noah

Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Natuurlijk zal ik de fokker van Abby melden dat er foto´s zijn gemaakt, maar ik ga daar niet van laten afhangen of ik wel of niet officiele foto´s laat maken. Ik neig er op dit moment naar geen officiele foto´s te laten maken.
Waar ik heen wil, weet ik nog niet. Ik twijfel tussen Putten en Eersel.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik zou denk ik toch ook gewoon een maand wachten en dan als Tamara. ook bedoeld. Heb daarin weinig toe te voegen. Voor Izzie zelf zal het inderdaad weinig uitmaken (behalve als de beoordeling niet zou kloppen), maar toch...gevoelsmatig dus.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Tamara.
Zeer actief

Maartje schreef:Natuurlijk zal ik de fokker van Abby melden dat er foto´s zijn gemaakt, maar ik ga daar niet van laten afhangen of ik wel of niet officiele foto´s laat maken. Ik neig er op dit moment naar geen officiele foto´s te laten maken.
Je doet het natuurlijk niet alleen om de fokker een plezier te doen maar het lijkt me voor een fokker wel heel fijn om te weten wat voor officiele uitslag een bepaalde combi geeft. Ook al is het een druppel op een gloeiende plaat maar voor het ras zegt het ook iets, alle info is meegenomen. Niet alleen voor deze fokker maar ook voor toekomstige :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tamara. schreef:
Je doet het natuurlijk niet alleen om de fokker een plezier te doen maar het lijkt me voor een fokker wel heel fijn om te weten wat voor officiele uitslag een bepaalde combi geeft. Ook al is het een druppel op een gloeiende plaat maar voor het ras zegt het ook iets, alle info is meegenomen. Niet alleen voor deze fokker maar ook voor toekomstige :wink:
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Een niet officiële uitslag kan nergens in een database opgenomen worden. Wanneer we ooit honden op fokwaarde gaan selecteren heb je dus wél wat aan een officiële uitslag. Ik was erg blij dat 7 van de 8 pupkopers bereid waren hun hond officieel te laten beoordelen. Er was zelfs een castraat bij.
duitse herder
Zeer actief

Tamara. schreef:
Maartje schreef:Natuurlijk zal ik de fokker van Abby melden dat er foto´s zijn gemaakt, maar ik ga daar niet van laten afhangen of ik wel of niet officiele foto´s laat maken. Ik neig er op dit moment naar geen officiele foto´s te laten maken.
Maar andersom gebeurd het dus ook niet. Als mensen gaan afrontgen en uitslag is niet goed, sturen mensen het ook niet op. Ik vind het eerlijk gezegd ook veel geld, 300 euro of iets. Andere kant heb je wel gelijk, je kan altijd zeggen dat de heupen goed waren
Perry en Noah

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

duitse herder schreef:
Tamara. schreef:
Maar andersom gebeurd het dus ook niet. Als mensen gaan afrontgen en uitslag is niet goed, sturen mensen het ook niet op. Ik vind het eerlijk gezegd ook veel geld, 300 euro of iets. Andere kant heb je wel gelijk, je kan altijd zeggen dat de heupen goed waren

als je Off. gaat Röntgenen , dan zijn de uitslagen gewoon bekend en op te vragen ;)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je het geld wat je betaald aan de raad (ik dacht zo rond de 90 euro voor HD en ED) er voor over hebt, zou ik het officieel laten doen. Ik denk dat ze dan toch iets beter bekeken worden, omdat er een panel van drie personen naar kijkt in plaats van één dierenarts. En als het wel goed is maar met kleine onduidelijkheid, bijvoorbeeld met een hoge NB waarde, goede aansluiting maar botafwijking 1, zou ik dat persoonlijk fijn vinden om te weten.
Zoek stok!
Zeer actief

Okay okay jullie hebben me overtuigd :tongue:

Ik neem Izzie in de tussentijd nog wel een keer mee naar Leida als ik toch met Bram moet. Mag ze nog even keuren of alles nog in orde is :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

ik ga deze week naar Putten voor officiële HD/ED-foto's
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Okay okay jullie hebben me overtuigd :tongue:
Da's snel :mrgreen:
duitse herder
Zeer actief

Wat zijn de totale kosten ongeveer? Ik heb noah niet officieel gedaan en was toen al meer dan 150 euro kwijt
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:
Tsja ik zat al te twijfelen he, anders had ik het niet gevraagd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:
Tsja ik zat al te twijfelen he, anders had ik het niet gevraagd :wink:
Ik begrijp het hoor :mrgreen: :wink: Maar ik kan me wel voorstellen dat je, als je zo'n intensieve workshop gaat volgen, je al op de hoogte wilt zijn van het gestel van Izzie.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:Ik begrijp het hoor :mrgreen: :wink: Maar ik kan me wel voorstellen dat je, als je zo'n intensieve workshop gaat volgen, je al op de hoogte wilt zijn van het gestel van Izzie.
Ze is al een keer goed gecheckt, maar dan zonder foto's. Dat laat ik gewoon nog een keer doen. En mocht er een indicatie zijn om toch foto's te laten maken, dan doe ik dat. Safer kan ik het niet maken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara. schreef:Ik begrijp het hoor :mrgreen: :wink: Maar ik kan me wel voorstellen dat je, als je zo'n intensieve workshop gaat volgen, je al op de hoogte wilt zijn van het gestel van Izzie.
Ze is al een keer goed gecheckt, maar dan zonder foto's. Dat laat ik gewoon nog een keer doen. En mocht er een indicatie zijn om toch foto's te laten maken, dan doe ik dat. Safer kan ik het niet maken :wink:
Laat je de foto's met een roesje maken?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tamara. schreef:Je doet het natuurlijk niet alleen om de fokker een plezier te doen maar het lijkt me voor een fokker wel heel fijn om te weten wat voor officiele uitslag een bepaalde combi geeft. Ook al is het een druppel op een gloeiende plaat maar voor het ras zegt het ook iets, alle info is meegenomen. Niet alleen voor deze fokker maar ook voor toekomstige :wink:
Dit dus.
Als fokker heb ik niets aan foto's zonder officiële uitslag.
Een ras heeft daar ook niets aan, het komt namelijk niet in een database.
Hoe meer uitslagen hoe beter je beeld wordt.

Dus ik zou het voor het ras officieel doen, ook al zou je niet zelf gaan fokken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara. schreef:
Zoek stok! schreef:
Laat je de foto's met een roesje maken?
Dat wil ik even overleggen. ED en rug wordt denk ik lastig zonder roesje. En rug wil ik juist absoluut hebben, gezien Brams blessure. Ik wil een uitgangspositie-foto hebben van Izzie's rug.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Dat wil ik even overleggen. ED en rug wordt denk ik lastig zonder roesje. En rug wil ik juist absoluut hebben, gezien Brams blessure. Ik wil een uitgangspositie-foto hebben van Izzie's rug.
Bij Fien en Bowie ben ik er bij gebleven, tijdens het maken van de foto's, beiden met roesje. Ik vind het erg knap hoor als er foto's gemaakt worden zonder roesje, in ieder geval ED foto's. Wat een gedoe en moeilijke posities allemaal :N:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik zou het officieel laten doen. Zelfs de zeer ervaren mensen zoals Maarten kunnen fouten maken in hun beoordeling. Of zoals het destijds bij Cyntha ging: dat Maarten wel zag dat een kom ietsiepietsie ondiep was, maar verwachtte dat het een B of misschien zelfs A zou zijn omdat de heupen er voor de rest super uitzagen. Hirschfeldstichting plakte er uiteindelijk een C op en ook later in Duitsland kreeg ze een C1.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”