Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pedigree Dogs Exposed

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

avianflu
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): labrador/cocker spaniel mix en een vuilnisbak

Pedigree Dogs Exposed

Ongelezen bericht door avianflu »

Hoihoi,
Ik vroeg me af of iemand van jullie deze docu heeft gezien, ik zie net pas dat hij hij 2008 komt maar ik heb hem net gister gezien. Het gaat over de gevolgen van het doorfokken van rassen om kosten wat het kost aan de rasstandaard te voldoen en shows te winnen.

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressr ... dogs.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik ook behoorlijk schokkend vond was een of ander oud verlept w**f (sorry) die ridgebacks fokte. Ze zat doodleuk zat te vertellen dat als er dus een puppy zonder streep (ridge) word geboren hij gewoon wordt afgemaakt :ugh: . Een ridgeback zonder ridge was nl geen ridgeback en had een genetische fout :oohja: . Vervolgens klaagde ze nog dat ze een oude dierenarts moest zoeken om ze af te maken omdat de jonge dierenarsten gezonde puppy's niet in wilde slapen. Wat belachelijk was want een ridgeback zonder ridge was dus niet gezond :roll: .

Gebeuren dit soort dingen in NL ook? dat een gerespecteerd fokker (dus niet malafide) zomaar gezonde pups afmaakt?
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Re: Pedigree Dogs Exposed

Ongelezen bericht door Lellibel »

Die heb ik gezien ja. Maar het is eigenlijk zo logisch, maar we denken er nooit over na. Hoe komen bull terriërs aan zulke sterke kaken? Juist, elke hond met zwakke kaken werd vermoord. Nu is de vorm heel belangrijk, de kop moet eivormig zijn, of de hond beland in het asiel of dergelijke.
Afbeelding
avianflu
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): labrador/cocker spaniel mix en een vuilnisbak

Ongelezen bericht door avianflu »

Maar waar het in deze docu vooral over ging dat de rassen dus niet meer sterker worden maar er alleen maar op achteruit gaan door de weinige genetische variatie. Door het fokken van vader dochter ed. Ik weet even niet meer welk hondenras het was, maar er was dus een hondenras in de UK waar er duizenden van zijn maar waar de genetische variatie gelijk staat aan 50 honden. Dit met allerlei nare erfelijke ziektes als gevolg. Deze erfelijke ziektes worden vervolgens gewoon ontkent door fokkers en erger nog door de kennel club.
Wetenschappers in deze docu voorspellen ook dat veel hondenrassen gewoon zullen uitsterven als het zo doorgaat.

Maargoed, ik snap dat vroeger honden werden afgemaakt als ze niet aan de eisen voldeden. Maar in deze tijd had ik gehoopt dat het anders was, vooral omdat je in deze docu gerespecteerde fokkers ziet. Ik vind castreren/steriliseren en plaatsen (zei het dan voor een lagere prijs) toch een betere optie.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat deze documentaire al meerdere malen besproken is, vanaf het moment dat hij voor het eerst te zien was. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”