Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarschijnlijk gescheurde kruisband

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nieky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Lab/Golden
Aantal honden: 1

Waarschijnlijk gescheurde kruisband

Ongelezen bericht door Nieky »

Vrijdagmiddag is Diesel na een sprong verkeerd terecht gekomen. Hij gilde van de pijn en wilde daarna niet meer lopen. Direct naar de DA gegaan. Bij de DA gaf hij echter geen kik. Maar hij gebruikt zijn poot absoluut niet. De DA vermoed nu dat hij zijn kruisband heeft gescheurd.
Morgenmiddag wordt door de orthopeed een foto gemaakt en horen we de verdere procedure.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat de operatie en de verdere revalidatie? Iemand enige idee van de kosten (nee, niet verzekerd, dat zouden we nog steeds eens uit gaan zoeken :( )

Het is zo hartverscheurend nu....hij hobbelt wel op 3 poten maar je kan zien dat hij pijn heeft..
Afbeelding
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Re: Waarschijnlijk gescheurde kruisband

Ongelezen bericht door Terry »

Die kleine van ons is net afgelopen woensdag onder het mes geweest om de kruisband te repareren. Hij zit in de bench en mag er uit voor de noodzakelijke behoeftes. Op het moment is de strijd meer om hem van het litteken af te laten blijven dan het niet lopen. Donderdag moeten we terug voor controle en gaan we bespreken hoe we die kleine goed op de been krijgen.
Heb begrepen dat we voorlopig 6 weken bezig zijn!
Groetjes, Terry
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Het gaat om een golden?
Mijn Berner is vrijdag geopereerd, ook kruisband gescheurd.
Kosten?? :O: Schrik niet.... Ik was ruim 1500 euro kwijt
Zij heeft een gemoderniseerde TTA operatie gehad, waarbij het bot van scheenbeen is ingezaagd, daartussen zit een soort plug, om de aantal graden van de knie weer goed te krijgen (tussen 94 en 96 graden meen ik zo te herinneren) Daaronder de ingezaagde stuk zitten 2 schroeven en daar tussen zit dus ruimte, daar moet weer bot groeien.
Ondanks dat het een dure operatie is, en het kort geleden is, ben ik nu al tevreden.
Ze kan er weer op lopen, nu al, ze belast de poot het zelfde als de 'goede' poot, waar de knie ook al iets speling gaf, hopelijk alleen overblasting en geen beginnende scheurtjes.
Mocht je een goede Orthopeed zoeken, kan ik je Hopmans in Roden aanraden!

Achteraf is het met dit soort 'grappen' altijd jammer dat er geen verzekering is, gelukkig heb ik die wel voor mijn hond, helemaal als de andere poot het straks ook begeeft
Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het mee valt voor jouw Diesel.

EDIT: Zie dat je in ZH woont, dan is Roden wel erg ver weg voor jullie
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Staff-Love
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Staff-Love »

Och jeetje wat een rotbericht :roos:
Timy is afgelopen dinsdag in Sleeuwijk geopereerd aan zijn afgescheurde kruisband, Timy heeft het aan beide kanten dus word hij over 2 maanden aan zn andere kruisband geopereerd.
Bij Timy hebben ze de resten van zn kruisband verwijderd, en de menisci gecorrigeerd, vervolgens hebben ze het gewrichtskapsel zodanig gehecht dat gewricht meer steun krijgt van het kapsel, daarna hebben ze een kunskruiband geplaatst.
Hij moet anderhalve maand streng revalideren
dat houdt in: de eerste 2 weken strikte rust! hij mag 3tot 6 x per dag 3 tot 5 minuutjes naar buiten even plassen en poepen en weer naar binnen.
4 x per dag koelen met ijs ( een maand lang)
2x per dag carprodyl
2x per dag antibiotica
3x per dag rek strek en buig-oefeningen

De kosten waren 700 euro ongeveer, voor 1 kruisbandoperatie
maar het ligt er waarschijnljk ook aan wat voor hond het is en hoeveel vloeistof e.d hij nodig heeft

Ik wens jullie veel succes en sterkte toe
groetjes Carmen
Afbeelding

Je kunt voor geld een hele mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart

Voor de deur van ons geweten ligt de hond van ons geheugen
Myra
Zeer actief
Contacteer:

Ligt idd aan het soort operatie
Een kunstkruisband is goedkoper, maar geeft niet het gewenste resultaat bij honden zwaarder dan ong 15 kilo.
Mijn hond heeft dus geen kruisband meer nodig, en kan er dus niks meer aan scheuren
Voor grote honden is de TTA, of wat mijn hond dan heeft gehad, TCC (gemoderniseerd, niet die grote plaat in de poot, maar schroeven) en de TPLO.
Myra krijgt elke dag antibiotica. Metacam halve dosering voor het ontestekingsremmend effect en vocht, en pijnstilling.
Idd ook rust, alleen voor de behoeftes eruit.
Myra kon na 24 uur al de poot belasten en ze belast hem nu net zoveel als de andere gelukkig, zodat overbelasting van de andere knie minimaal is
Afbeelding
*Mike en *Myra
Staff-Love
Actief

Timy gaat er nu pas écht op lopen, de Hr. Strikkers in Sleeuwijk zei ook dat TTA een veel betere constructie is, maar dat het bij Staffords, Rottweilers,Am.Bulldoggen,en nog een soort geloof ik, beter was om de kunstkruisband te laten zetten ondanks dat hij wéér af kan scheuren, omdat ik toen op dat moment zooooveel informatie kreeg, dacht ik dat ik iets opving over dat het kwam omdat deze honden meer gespierd zijn,en nog iets maar dat zal ik vrijdag navragen als we de hechtingen eruit gaan laten halen.
groetjes Carmen
Afbeelding

Je kunt voor geld een hele mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart

Nieky
Zeer actief

Re: Waarschijnlijk gescheurde kruisband - update

Nou vanmiddag zijn de foto's gemaakt.
Het blijkt dus niet de kruisband te zijn maar de band rond het enkelgewricht. Er moet een plaat met stalen pinnen in worden gezet. Daarna nog 6 weken gips :ugh:

Hij wordt morgenochtend direct geopereerd. Gelukkig wel, hij had zo;n pijn vandaag. Hij moest nuchter blijven voor de foto's en mocht alleen vanmorgen nog een pijnstiller. Die smekende blik heel de dag... :(

Bedankt voor al jullie informatie alvast. :E:

Monique
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Contacteer:

Sterkte! Lijkt me ook niet niks, zes weken in het gips :eek:
Afbeelding
*Mike en *Myra
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Pffff, heel veel sterkte en beterschap voor Diesel.
Groetjes, Terry
Nieky
Zeer actief

Re: Diesel

Ik heb mijn schat net opgehaald bij de DA. In plaats van gips heeft hij nu een heel mooi blauw steunverband :lol1:
De operatie was erg goed geslaagd volgens de arts, vandaar dat er geen gips nodig was. Eind van de week weer terug voor controle. De pinnen moeten er 8 weken inblijven en daarna er misschien worden uitgehaald. Het zou ook kunnen dat ze kunnen blijven zitten.

Hij is heel moe en heel zielig nu. Maar ik kan het wel van de daken schreeuwen van blijdschap. Jeetje wat kun je zo'n hond missen zeg. Ben zo gelukkig dat hij weer thuis is. :smile:

Over 2 weken gaan we naar Texel. Aangezien Diesel dol is op zee en strand zal dit helaas wat minder worden voor hem. Hij mag natuurlijk voorlopig helemaal niets. Maakt niet uit, als hij maar bij ons is :roos:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

lekker he als zoiets dan weer achter de rug is, op naar een voorspoedig herstel :ok:
Dayne
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Dayne »

Fijn dat de operatie goed gegaan is... :E:
Heel veel sterkte gewenst met de revalidatie.
annelies661
Actief

Ongelezen bericht door annelies661 »

Jeetje wat sneu zeg!!
Heel fijn dat de operatie zo goed gegaan is!!

Nu maar hopen dat ze snel verder opknapt!!
Eigenaar van 2 schatten van honden: Een rottweiler en een bastaardje..
Nieky
Zeer actief

Re: Diesel

Nou het is inmiddels avond en hij jankt en piept van de pijn...zo zielig.

Ik heb vanavond nog even de DA gebeld omdat hij vandaag geen pijnstillers meer mag. Nu mag hij gelukkig straks nog een hele kleine dosis.

En dat voor een hond die nooit geen kik geeft.... :hmmm:
Misschien dat ik vannacht wel op de bank slaap...
Afbeelding
annelies661
Actief

Ongelezen bericht door annelies661 »

He jakkes wat sneu :ugh:
Wat zul je je machteloos voelen...

Sterkte ermee! Ik hoop dat ze genoeg heeft aan die extra dosis!
Eigenaar van 2 schatten van honden: Een rottweiler en een bastaardje..
Myra
Zeer actief
Contacteer:

Dat had Myra de eerste nacht ook heel erg, kwam door de narcose en medicatie werd mij verteld, volgende dag was het over :U:
Afbeelding
*Mike en *Myra
Staff-Love
Actief

Hoe gaat het nu met Diesel? ben wel nieuwsgierig want heb er niets meer over gelezen...?
Geef hem maar een dikke knuffel van me
Groetjes Carmen
Afbeelding

Nieky
Zeer actief

Re: Waarschijnlijk gescheurde kruisband -update

Carmen,

Wat lief dat je dat vraagt :roos:

Het ging in eerste instantie geweldig!. Na 10 dagen mocht hij al proberen zonder steunverband te lopen en dat ging geweldig. Wel moesten we hem strak aan de lijn houden anders wilde hij direct weer rennen en springen.

Na 2 weken gingen we op vakantie en Diesel ging mee. Omdat hij nog steeds lijnrust had, lieten we hem in het huisje en mocht ie nergens mee naartoe. Totdat we op een middag thuiskwamen. Bloeddoorlopen ogen, manken, zijn achterpoot weer helemaal optrekken. Foute boel voor mijn gevoel.
Direkt kontakt gezocht met onze eigen DA. Die adviseerde om zo snel mogelijk langs te komen. We zijn de volgende avond naar huis gereden en naar de DA gegaan. Tot mijn grote opluchting zat alles voor het gevoel nog helemaal goed. De DA dacht dat hij zich misschien toch weer verstapt had. Direkt weer in een steunverband en nu zodanig dat hij er niet op kan lopen.
Afgelopen week is er een controlefoto gemaakt en alles ziet er goed uit. Gelukkig wel. Alleen mag hij nog niet lopen op de poot. Toch nog strikte lijnrust en steunverbanden voorlopig.

Best wel zielig hoor, je merkt dat hij ontzettend gefrustreerd raakt. 2 maal per dag naar de uitlaatplek, voor de rest alleen plasjes in het grasveld voor de deur. Maar goed het is even niet anders. Ik hoop alleen dat hij in onze vakantie weer mag zwemmen; dat is zijn grootste passie.

Monique
Afbeelding
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

superr om te lezen dat alles er goed uit ziet.

Ik ga voor jullie duimen dat hij over een tijdje weer lekker kan zwemmen.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Staff-Love
Actief

Och jeetje Monique! :roos: wat erg! je voelt je eigen al rot omdat hij in het huisje moest blijven en dan tref je hem mankend aan :ugh: jullie zullen je wel rot geschrokken zijn...en dan ben je ook nog eens op vakantie!
Wel rot dat je niet precies weet er gebeurd is, had hij geen vocht in zn hak ?
En heeft ie nu nog steeds steunverband of mocht dat er nu ook af?
Wat een geluk dat de controlefoto er goed uitzag! dat is voor jullie natuurlijk een héle opluchting!
Het is allemaal even een kl*te tijd die je hebt, maar door die rust en oefeningen die je hem moet geven word ie wel weer lekker de oude diesel :)
De Passie voor zwemmen klinkt bekend hier haha, Timy zal ook wel dankbaar zijn als hij weer mag.
Morgen ga ik trouwens met Timy voor controle van zn geopereerde pootje, als alles goed is dan gaat de operatie van zn volgende knietje 13 juli plaatsvinden, ook heeft Timy 2 bultjes op zijn lijf die worden morgen ook gelijk onderzocht.
Dubbel spannend voor ons dus.. :ugh:
Groetjes Carmen en een pootje van Timy
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”