HmNanna schreef:Ik vind dat als je een hond hebt waarvan je weet dat ie erin gaat hangen en niet meer loslaat je met zo'n hond in openbare ruimtes niets te zoeken hebt. Of hij moet gemuilkorfd zijn.
Maar niet met een steile bek gaan rondlopen van "jij hebt je hond maar bij je te houden anders hangt die van mij erin".![]()
Je kiest voor een ras met grote kans op hondagressie, dan moet je ook maar voor de gevolgen die daarbij horen kiezen. Dus NIET op zondagmiddag op een drukke Dam gaan rondparaderen.
Lijkt me voor zo'n hond trouwens ook geen feest.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Politie Amsterdam peppersprayed honden (filmpje AT5)
Moderator: moderatorteam
-
chrico
- Zeer actief
Re: Politie Amsterdam peppersprayed honden (filmpje AT5)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Ik zeg toch ook dat die gebeten honden ook niet onder controle staan? Maar je aangelijnde hond die je niet kan beletten in een andere hond te hangen, staat dat net zo min.MARC_S schreef:
En waar komen die honden die gebeten worden dan vandaan? Van naast hun baas netjes lopend in de stad? Feit is gewoon helaas dat mensen hun honden aan de lange lijn op je hond af sturen. Of wel gewoon loslaten in de stad. Ja en dan? Want natuurlijk deed ik alles om dat te voorkomen. Ik ren wel weg, zo de weg op tussen de auto's. Ik ga wel roepen tegen die hond, NEE!, GA NAAR JE BAAS! en ik sta zwaar voor schut. In de stad hoor je je hond zo te vervoeren dat hij zich niet op andere honden gaat richten. En dat gebeurd gewoon niet. En dan nog waren er honden die ook mee de straat op lopen en dan trek je je hond omhoog en dan springt die hond naar je hond en dan zet je hem neer en laat het ze maar uitzoeken. Pech, dat is dan echt mijn schuld niet en ik ga mijn hond er ook niet voor muilkorven. Zelfs wettelijk ben ik dan helemaal niks verplicht.![]()
En als de honden vechten trek je ze uit elkaar en scheld je die baas uit en loopt door.
Er hoort zoveel niet. Saar hoorde ook niet door tig honden het bos uitgejaagd te worden in het kader van "mijn hond wil alleen maar spelen hoor", maar ja, het gebeurt. En toen bleef ik dus ook van heel veel plekken weg, want mijn hond was anders de lul. Niet eerlijk, maar ja, dat is wel meer niet
En ik vind zoals je het nu zegt al iets heel anders worden. Je deed het net even voorkomen alsof Dapper maar mocht grijpen "want jij zat niet fout". Dat is iets heel anders dan alles uit de kast trekken om het te voorkomen.

-
chrico
- Zeer actief
Dat is meestal zoMARC_S schreef:Als mijn honden me ontglippen en ze rennen naar een aangelijnde stafford dan vind ik het mijn schuld als ze gebeten worden inderdaad. Je kan ook gewoon zorgen dat ze luisteren of beter opletten. Niet elke hond is aardig en dat zijn echt alleen stafford en co niet. Mensen willen dat niet weten en willen daar geen rekening mee houden. Meestal totdat ze zelf een hond hebben die niet van buurten houdt. Dan begrijpen ze het beterchrico schreef:En als beide baasjes dus net zoveel verantwoording nemen zonder het bij de 1 zwaarder te laten tellen dan bij de ander is er niets aan de handMoos schreef: Ook aangelijnd moet je je hond onder controle hebben, en dat is ie niet als hij in elke willlekeurige hond hangt die te dichtbij komt. Net zo min als die buurtende hond onder controle is.Beide hebben net zoveel verantwoording
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Beide zijn geen feitenNanna schreef:Feit is óók dat veel mensen met agressieve lijers totaal niet opletten of die riem laten glippen.MARC_S schreef: En waar komen die honden die gebeten worden dan vandaan? Van naast hun baas netjes lopend in de stad? Feit is gewoon helaas dat mensen hun honden aan de lange lijn op je hond af sturen.
Alsof mensen met aardige honden van die domme lui zijn en mensen met agressieve klojo's allemaal van die hondenkenners
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Te makkelijk. Mijn honden zijn aan de riem rond het huis ook zeker geen schatjes. En toch worden ze nooit door aangelijnde staffords gepakt hoor.Nanna schreef:Feit is óók dat veel mensen met agressieve lijers totaal niet opletten of die riem laten glippen.MARC_S schreef: En waar komen die honden die gebeten worden dan vandaan? Van naast hun baas netjes lopend in de stad? Feit is gewoon helaas dat mensen hun honden aan de lange lijn op je hond af sturen.
Alsof mensen met aardige honden van die domme lui zijn en mensen met agressieve klojo's allemaal van die hondenkenners
-
chrico
- Zeer actief
Dat ben ik niet met je eens, denk dat dat jouw beeld isNanna schreef:
Maar wel vaak voorkomende situaties
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Dat mag niet, dan heb je namelijk vooroordelenMARC_S schreef:[ Een klein regeltje dat je je honden met een bochtje om een stafford leidt is toch niet zo erg?

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Moos schreef:Dat mag niet, dan heb je namelijk vooroordelenMARC_S schreef:[ Een klein regeltje dat je je honden met een bochtje om een stafford leidt is toch niet zo erg?![]()
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
Wuilus liet ik wel gaan.Moos schreef: En ik vind zoals je het nu zegt al iets heel anders worden. Je deed het net even voorkomen alsof Dapper maar mocht grijpen "want jij zat niet fout". Dat is iets heel anders dan alles uit de kast trekken om het te voorkomen.
- Moos
- Zeer actief
Maar ik heb het toch ook nergens gehad over 'in de pan hakken' zonder bloed enzo? Ik heb het steeds over er echt in gaan hangen "want tja, had die hond maar niet zo dichtbij moeten komen". En dan zat in het geval waarmee het begon de gebeten hond ook nog aan de lijn, dus die kan nooit asociaal van afstand aan zijn komen rennen ofzo waardoor je zelf hard weg moet rennenMARC_S schreef:
Wuilus liet ik wel gaan.Die was heel woest, heel groot en hakte elke hond de pan in zonder bloed of andere slechte effecten. Dat vond ik dan een wijze les voor de baas van de andere hond.
En ze hadden nooit wat op een zeer gedeukt ego na en het klonk altijd alsof ze eraan gingen. Hard he?
Maar dat deed ik en ik had gelijk.
Ik wil ook de weg niet op hoeven rennen en mijn hond niet ophangen en schreeuwen. En waarom moet ik tussen 2 grote vechtende honden gaan staan. Als het ging gebeuren en mijn hond zat vast dan gooide ik haar wel snel los. Dapper niet, Wuilus zeker wel. Ik heb ook rechten en ik laat me niet als een paranoïde gek op straat lopen of er geen honden komen aanrennen daar waar dat niet mag.

-
laeken
- Zeer actief
Ik had doodnormale honden die iedereen heeft. 2 asielkruisingen. Ik ga ze echt niet wegdoen omdat mensen het niet aan kunnen dat hun hond op z'n lazer krijgtNanna schreef:MARC_S schreef: Ik heb ook rechten en ik laat me niet als een paranoïde gek op straat lopen of er geen honden komen aanrennen daar waar dat niet mag.![]()
Je kunt je ook gewoon een gezellige hond aanschaffen, dan heb je die problemen helemaal niet
Eer ik me toch door mijn keuze in honden tot paranoïde gek liet degraderen....
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Ik loop en fiets ook zeer regelmatig met mijn hond door centrum Groningen. Onderweg naar hondencursus/oma/vrienden/station is de snelste en soms enige weg nu eenmaal door het centrum. Ook neem ik Rhodin vaak mee naar de markt en ook dat vindt hij hartstikke leuk.
Ik let gewoon goed op en ik heb nog nooit een rare situatie gehad. Ik vind het geen "rond paraderen" als ik mijn hond heb om mij overal te vergezellen, ook als ik door de stad moet. Als men gewoon goed op let met zijn of haar hond zijn de situaties van het filmpje prima te voorkomen. Ik vind wel dat je met een hondagressieve hond beter op moet letten dan wanneer je hond een lieve goedzak is. Ik kan me best voorstellen dat je met je supermakkelijke hondje daar niet de hele tijd op aan het letten bent.
Als mijn hond alles zou grijpen wat in zijn buurt kwam en gaten zou maken, dan had hij een muilkorf om. Ik hoop dat het baasje van de vasthoudende hond in het filmpje dit ook gaat doen in de toekomst.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Hier sluit ik me helemaal bij aan. (Behalve dat ik met Mikey in geen enkel stadscentrum ga lopen.)Cash schreef:Nou ik vind dat nogal wat zeg.chrico schreef:Dan ga ik er vanuit dat jij je honden netjes naast laat lopen en ze nergens op af laten gaan want zoniet, dan vind ik dat je niet moet zeuren als het een keer fout gaatMoos schreef:
Daarom zei ik dus in mijn eerste bericht ook, de kwesie 'opletten' is voor mij geheel afhankelijk van de situatie. Mijn honden doen niks, dus ik vind dan niet dat ik lopende op de Dam ogen van voren en achteren moet hebben want stel dat er een grijphond aangelijnd opeens in de mijne hangt. Zouden de mijne ook geen lieverdjes zijn, dan word het heel anders.
In mijn ogen heeft diegene met de agressieve hond toch echt even meer op te letten hoor. En ja dus ook op honden eigenaren die niet zien dat jouw hond gelijk slachtoffers maakt als deze even iets te dicht in de buurt komt.
In mijn geval let ik dus zelf gewoon altijd overal goed op. Zie ik iemand staan met hond dan loop ik er of ver genoeg omheen of ik maak oog contact waarbij duidelijk wordt voor de ander dat ze niet kunnen snuffelen.
Ik loop zelf in de zomer vaak met Hera in het centrum van Bergen op Zoom met mijn ouders. Dat gaat prima hoor.
Ik weet dat mijn hond slachtoffers maakt dus heb ik ogen voor en achter en zorg er voor dat dat onschuldige opdringerige hondje er zonder kleerscheuren vanaf komt. Wat maakt het dat zo`n beest het verdiend om te worden afgeslacht? Of zelfs wat maakt het dat de eigenaren van zo`n hond dat verdienen ?.
Gr. Aniek

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Als een hond een keer ergens opklapt wil dat niet zeggen dat hij dat standaard doet.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Bijna geen 1 hond die alleen maar dominant of onderdanig is.
Ik snap ook soms die hele heisa niet over knokkende honden.
Het hoord gewoon bij de hond en ook bij de mens een vorm van aggressie.
Iedereen staat in verhouding anders tot elkaar .
Mensen en honden.
We halen allemaal lieve/gevoelige/beschermende/aggresieve karakter trekjes bij elkaar naar boven.
Wij schelden elkaar verrot en een hond bekt effe.
Durven we het niet dan verschuift onze aggressie naar de volgende persoon die zwakker is .
Honden en mensen zijn niet veel anders.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Bijna geen 1 hond die alleen maar dominant of onderdanig is.
Ik snap ook soms die hele heisa niet over knokkende honden.
Het hoord gewoon bij de hond en ook bij de mens een vorm van aggressie.
Iedereen staat in verhouding anders tot elkaar .
Mensen en honden.
We halen allemaal lieve/gevoelige/beschermende/aggresieve karakter trekjes bij elkaar naar boven.
Wij schelden elkaar verrot en een hond bekt effe.
Durven we het niet dan verschuift onze aggressie naar de volgende persoon die zwakker is .
Honden en mensen zijn niet veel anders.

-
chrico
- Zeer actief
Maar....Moos schreef:
Een snuffende aangelijnde hond zie je echt wel gewoon aankomen als je dus oplet omdat je weet dat jouw hond er in gaat hangen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Valerie schreef:Kom nou, lekker de amerikaanse bulldog de schuld geven. Je bent toch wel aardig dom bezig als het je lukt om je honden te laten vechten midden op de damKom nou dan verdien je geen hond, en dat geld voor de labrador eigenaar even goed.
Die politie agent was ook lekker bezig met het erger te maken, dat hij er zelf geen verstand van heeft oke maar bel dan iemand die het wel heeft.
Bellen terwijl die bull de lab vast heeft en houd? En al die tijd de honden (bull) maar gewoon zijn gang laten gaan?? Zoiets bedoel je
Sorry hoor. Als eigenaar van zowel de Bull als Lab zou ik blij zijn dat een politieagent ze dmv pepperspray los zou krijgen. Ik zou allang al blij zijn als ik er als Bull eigenaar vanaf kom zonder in beslagname. ALs je met zo'n hond de straat op wilt moet je wel zorgen dat als hij/zij gaat vechten (wat de reden ook is) dat je weet hoe je hem/haar los kunt krijgen. Als je dat niet weet moet je lekker een yorkie aanschaffen.
Beide hebben gewoon op te letten. Zowel de eigenaar van de lab als van de bull, maar die met een bull heeft iets meer verantwoording om dit soort dingen te voorkomen vind ik. Vind dat al zou de lab hebben gegromd of wat dan ook en je weet dat je hond daar niet tegen kan je maar te zorgen hebt dat de hond zo straks naast je loopt dat er totaal geen ruimte is om vast te pakken.
MARC_S schreef:Dat zgn "slot" is er zolang de andere hond los probeert te komen of zolang er aan de andere hond getrokken wordt.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
chrico
- Zeer actief
Deze discussie kwam voort uit het stukje dat er gezegd werd, mensen met agressieve honden hebben een grotere verantwoording. Dus als je met een agressieve (wat is agressief) Hond in de stad zou lopen moet je bij voorbaat een muilkorf om zodat mensen met sociale honden hun honden kunnen laten buurten.Budkes schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan. (Behalve dat ik met Mikey in geen enkel stadscentrum ga lopen.)Cash schreef:Nou ik vind dat nogal wat zeg.chrico schreef:
Dan ga ik er vanuit dat jij je honden netjes naast laat lopen en ze nergens op af laten gaan want zoniet, dan vind ik dat je niet moet zeuren als het een keer fout gaat
In mijn ogen heeft diegene met de agressieve hond toch echt even meer op te letten hoor. En ja dus ook op honden eigenaren die niet zien dat jouw hond gelijk slachtoffers maakt als deze even iets te dicht in de buurt komt.
In mijn geval let ik dus zelf gewoon altijd overal goed op. Zie ik iemand staan met hond dan loop ik er of ver genoeg omheen of ik maak oog contact waarbij duidelijk wordt voor de ander dat ze niet kunnen snuffelen.
Ik loop zelf in de zomer vaak met Hera in het centrum van Bergen op Zoom met mijn ouders. Dat gaat prima hoor.
Ik weet dat mijn hond slachtoffers maakt dus heb ik ogen voor en achter en zorg er voor dat dat onschuldige opdringerige hondje er zonder kleerscheuren vanaf komt. Wat maakt het dat zo`n beest het verdiend om te worden afgeslacht? Of zelfs wat maakt het dat de eigenaren van zo`n hond dat verdienen ?.
Mijn mening is dat beide verantwoording dragen en niet alleen 1 partij. Leg je die verantwoording bij een ander moet je niet zeuren als het fout gaat.
Heb je een hond die op tilt slaat bij het zien alleen al van een andere hond dan is een muilkorf op zijn plaats maar bij een hond die niet van buurtende honden houd vind ik het onzin om een muilkorf om te moeten doen midden in de stad van amsterdam waar aanlijnen verplicht is. Zo veel honden lopen daar niet en daarbij kan je elkaar makkelijk ontwijken behalve als beide baasjes niet opletten zoals in dit geval. Dat de ene hond sterker is dan de ander maakt het onzin om te roepen hij moet een muilkorf om.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Als die andere hond er vervolgens echt inhangt is komen buurten niet minstens net zo aso. Naar iemand toelopen is niet net zo aso als iemand voor zijn bek slaan.chrico schreef:Maar....Moos schreef:
Een snuffende aangelijnde hond zie je echt wel gewoon aankomen als je dus oplet omdat je weet dat jouw hond er in gaat hangen.waarom krijgt die snuffelende aangelijnde hond de gelegenheid om op een andere aangelijnde hond af te gaan? Dat is minstens net zo aso. Ze brengen anderen en zichzelf in de problemen
Ik heb het dus niet over een snauw of een grauw, maar meteen happen en vastbijten.

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Dan ben ik benieuwd hoe jij reageert als ik eens uitgebreid aan je kont kom snuffelenMoos schreef:Als die andere hond er vervolgens echt inhangt is komen buurten niet minstens net zo aso. Naar iemand toelopen is niet net zo aso als iemand voor zijn bek slaan.chrico schreef:Maar....Moos schreef:
Een snuffende aangelijnde hond zie je echt wel gewoon aankomen als je dus oplet omdat je weet dat jouw hond er in gaat hangen.waarom krijgt die snuffelende aangelijnde hond de gelegenheid om op een andere aangelijnde hond af te gaan? Dat is minstens net zo aso. Ze brengen anderen en zichzelf in de problemen
Ik heb het dus niet over een snauw of een grauw, maar meteen happen en vastbijten.
Honden moeten altijd alles maar accepteren, ik vind het echt onzin. Als iemand met zijn hond bij mijn hond komt, terwijl ik stilsta en mijn hond bij mij houdt, dan kan ik daar helemaal niets aan doen.
-aanvulling, ik kan er wel iets aan doen, en dat doe ik overigens meestal ook, ondanks dat ik weet dat mijn hond niet aan zal vallen, jaag ik de andere hond direct weg-
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik wil hier toch even op reageren. Toevallig is er onlangs een hondje gegrepen door een ambull in de nek en ook deze hond had enkel vel vast. Er is flink aan gerukt en getrokken. Het hondje heeft moeten knokken voor zijn leven, want de huid was compleet losgetrokken van het spierweefsel en sterft daardoor af. Het is niet meer doorbloedt namelijk. Geruk aan vel is echt niet onschuldig, zeker niet als het met grote kracht gepaard gaat.MARC_S schreef:Ogen indrukken? Zijn dat knopjes voor los?![]()
Ik lees hier wel hele vreemde ingrepen. Ik vind het iets overtrokken soms want wat er op dit filmpje gebeurde is natuurlijk eigenlijk niks.De ene hond heeft de andere bij een vel vast. Die hechtingen hebben die honden door het getrek. Ik vond het een klein akkefietje moet ik zeggen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Ach kom op zeg. Dus als een vreemde hond te dichbtij komt (ik heb het ook niet over dat hij minutenlang staat te snuffelen, dan heeft namelijk iedereen ruimmm de tijd om in te grijpenbennie schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe jij reageert als ik eens uitgebreid aan je kont kom snuffelen.
Honden moeten altijd alles maar accepteren, ik vind het echt onzin. Als iemand met zijn hond bij mijn hond komt, terwijl ik stilsta en mijn hond bij mij houdt, dan kan ik daar helemaal niets aan doen.
Je hoeft van mij overigens geen muilkorf om te doen bij je "erin hanger' hoor, als je het op een andere manier kan voorkomen. Maar denken van "tja, jammer, moet die hond maar niet te dichtbij komen" vind ik echt belachelijk.

-
chrico
- Zeer actief
Kan zijn dat jij een ander beeld voor ogen heb dan ik en wij uiteindelijk hetzelfde bedoelen.Moos schreef:Als die andere hond er vervolgens echt inhangt is komen buurten niet minstens net zo aso. Naar iemand toelopen is niet net zo aso als iemand voor zijn bek slaan.chrico schreef:Maar....Moos schreef:
Ik ga uit van mijn eigen honden en heb daar dan een beeld bij wat zou kunnen gebeuren. Als ik ergens aan het lopen ben in de stad vraagt mijn hond al niet om besnuffeld te worden. Zijn hele houding vraagt er niet om dus is het al aso als een hond het wel doet. Komt een hond dichtbij en heeft toch een kans gehad om te snuffen dan zal hij grommen en weg snauwen. Ik ben van mening dat een hond die hem nadert dit alleen doet als hij denkt hem te kunnen hebben of een hond met een gebrek (volwassen honden, dus een a sociale hond).
Als zo een hond niet reageert hierop met aftaaien dan kan het fout gaan. Dit gebeurd in fracties van sec en stel nou dat hij de ander grijpt dan ziet het er voor jou uit als direct grijpen maar er is toch echt wel het 1 en ander aan communicatie tussen de honden aan vooraf gegaan. Ik vind het gewoon jammer dat er dan meteen geroepen word van het ligt aan de 1 die dan ook de hele verantwoording krijgt toegeschoven. Nog steeds vraag ik mij af waarom honden mogen snuffen als zij aangelijnd zitten, want die mensen gillen het hardst als het fout gaat
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Net zoals ik het belachelijk vind dat honden maar allemaal vriendjes moeten zijn omdat wij mensen dat zo graag willenMoos schreef:Maar denken van "tja, jammer, moet die hond maar niet te dichtbij komen" vind ik echt belachelijk.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Zo ga je idd op een gegeven moment wel denken. Ik was al nooit voorstander van dat andere honden zomaar even komen buurten en al helemaal niet als ze aan de lijn zijn.Moos schreef: Ach kom op zeg. Dus als een vreemde hond te dichbtij komt (ik heb het ook niet over dat hij minutenlang staat te snuffelen, dan heeft namelijk iedereen ruimmm de tijd om in te grijpen) dan mag een andere hond er in gaan hangen om niet meer los te laten? "Want ik hou mijn hond wel netjes bij me, dus heeft die ander dikke pech?".
Je hoeft van mij overigens geen muilkorf om te doen bij je "erin hanger' hoor, als je het op een andere manier kan voorkomen. Maar denken van "tja, jammer, moet die hond maar niet te dichtbij komen" vind ik echt belachelijk.
Ik heb 1 hond hier die uit angst aan zou vallen, probeer dit altijd te voorkomen, maar dat wordt me niet altijd even makkelijk gemaakt.
als er dan iemand komt en die zijn hond wil laten snuffelen en ik zeg "wil je hem bij je houden" en ze doen dat niet, wil ik de lijn ook weleens laten vieren ja. Of er komt een hond aanrennen en baas nergens te bekennen?? Nu weet ik dat mijn hond enkel knokt en geen schade toebrengt, maargoed als ik er alles aan doe om te voorkomen, verwacht ik dat van andere mensen ook. hoe lief je hond ook mag zijn.
Ik vergelijk het ook met mensen, als iedere voorbijganger jou een aai over je bol zou geven of een snuffel aan je kont, dan is de kans dat voorbijganger nummer 4 of 5 een mep krijgt erg groot, ligt dat dan aan jou? of aan de handeling van die voorbijgangers?
Das simpelweg realiteit, van mij hoeft er nooit geknokt te worden, om dat simpel op te lossen houdt je rekening met elkaar.
- Moos
- Zeer actief
Nee, maar dat bedoel ik dus ook inderdaad nietchrico schreef: Kan zijn dat jij een ander beeld voor ogen heb dan ik en wij uiteindelijk hetzelfde bedoelen.
Ik ga uit van mijn eigen honden en heb daar dan een beeld bij wat zou kunnen gebeuren. Als ik ergens aan het lopen ben in de stad vraagt mijn hond al niet om besnuffeld te worden. Zijn hele houding vraagt er niet om dus is het al aso als een hond het wel doet. Komt een hond dichtbij en heeft toch een kans gehad om te snuffen dan zal hij grommen en weg snauwen. Ik ben van mening dat een hond die hem nadert dit alleen doet als hij denkt hem te kunnen hebben of een hond met een gebrek (volwassen honden, dus een a sociale hond).
Als zo een hond niet reageert hierop met aftaaien dan kan het fout gaan. Dit gebeurd in fracties van sec en stel nou dat hij de ander grijpt dan ziet het er voor jou uit als direct grijpen maar er is toch echt wel het 1 en ander aan communicatie tussen de honden aan vooraf gegaan. Ik vind het gewoon jammer dat er dan meteen geroepen word van het ligt aan de 1 die dan ook de hele verantwoording krijgt toegeschoven. Nog steeds vraag ik mij af waarom honden mogen snuffen als zij aangelijnd zitten, want die mensen gillen het hardst als het fout gaat
Ik bedoel dat stel dat dat Labje even te dicht bij die ambull kwam, desnoods om te snuffelen, maar ik heb het dan over secondes, niet minuten, en dat die ambull er meteen in hing.
Dat soort situaties bedoel ik. Ik bedoel niet dat er gesnauwd wordt, of dat een hond maar blijft komen om te klieren e.d.
Situaties die jij omschrijft heeft iedereen sowieso goed de tijd om ernaar te handelen. Ik heb het over situaties die zo snel gaan: "snuffel-HAP en VAST", zeg maar

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat mij betreft zit er een groot verschil tussen de communicerende hond en de niet communicerende hond. Een hond moet kunnen anticiperen op het gedrag van de ander.
Sociaal betekent niet per definitie dat een hond tegen iedere andere hond maar aardig is, maar wel dat hij duidelijk een opbouw laat zien in zijn gedrag waarop de andere hond kan anticiperen. Een hond die er gelijk opklapt mist dus een paar stappen die wel als normaal worden beschouwd binnen de communicatie.
Als je een hond hebt die gelijk grijpt en je kiest ervoor je te begeven in drukke gebieden vind ik het inderdaad wel zo slim en netjes om de hond te muilkorven.
De starheid van "moet de ander zijn hond maar niet in de buurt laten komen" begrijp ik niet zo goed, want er ineens opklappen is niet zoals het hoort en daarvan kun je niet verwachten dat andere mensen daarop anticiperen.
Als ik in de kroeg per ongeluk tegen iemand aanloop verwacht ik ook geen roei voor mijn hersens. Zowel, is het echt geen eigen schuld, dikke bult, want is het nog altijd de ander die buitensporig reageert.
Sociaal betekent niet per definitie dat een hond tegen iedere andere hond maar aardig is, maar wel dat hij duidelijk een opbouw laat zien in zijn gedrag waarop de andere hond kan anticiperen. Een hond die er gelijk opklapt mist dus een paar stappen die wel als normaal worden beschouwd binnen de communicatie.
Als je een hond hebt die gelijk grijpt en je kiest ervoor je te begeven in drukke gebieden vind ik het inderdaad wel zo slim en netjes om de hond te muilkorven.
De starheid van "moet de ander zijn hond maar niet in de buurt laten komen" begrijp ik niet zo goed, want er ineens opklappen is niet zoals het hoort en daarvan kun je niet verwachten dat andere mensen daarop anticiperen.
Als ik in de kroeg per ongeluk tegen iemand aanloop verwacht ik ook geen roei voor mijn hersens. Zowel, is het echt geen eigen schuld, dikke bult, want is het nog altijd de ander die buitensporig reageert.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Ik snap dat deels wel, maar weet je, het is ook zo makkelijk als jouw hond niet degene is die de lul is. Mijn kleintje, Saar, is als pup een aantal keren opgejaagd door Duitse Herders, Witte Herders, en Mechelaars. Ze is toen een tijd heel bang geweest van dat soort honden. Maar denk je dat mensen hun Herder bij zich gingen houden als ik dat vroeg? Tuurlijk niet, want dat ervaar jij dus ook.May Linn schreef:
Zo ga je idd op een gegeven moment wel denken. Ik was al nooit voorstander van dat andere honden zomaar even komen buurten en al helemaal niet als ze aan de lijn zijn.
Ik heb 1 hond hier die uit angst aan zou vallen, probeer dit altijd te voorkomen, maar dat wordt me niet altijd even makkelijk gemaakt.
als er dan iemand komt en die zijn hond wil laten snuffelen en ik zeg "wil je hem bij je houden" en ze doen dat niet, wil ik de lijn ook weleens laten vieren ja. Of er komt een hond aanrennen en baas nergens te bekennen?? Nu weet ik dat mijn hond enkel knokt en geen schade toebrengt, maargoed als ik er alles aan doe om te voorkomen, verwacht ik dat van andere mensen ook. hoe lief je hond ook mag zijn.
Ik vergelijk het ook met mensen, als iedere voorbijganger jou een aai over je bol zou geven of een snuffel aan je kont, dan is de kans dat voorbijganger nummer 4 of 5 een mep krijgt erg groot, ligt dat dan aan jou? of aan de handeling van die voorbijgangers?
Das simpelweg realiteit, van mij hoeft er nooit geknokt te worden, om dat simpel op te lossen houdt je rekening met elkaar.
Alleen, mijn hond was dan de lul, en dus pastte ik me continu aan. Liep alleen in bepaalde gebieden, tilde Saar op, liep met ogen in mijn achterhoofd, etc etc. Ik kon niet zeggen "nou dan laat ik haar lekker gaan, zal ze leren", want mijn hond was de pineut als iemand zijn Herder weer eens niet bij zich riep.
Ik vind het zo 'makkelijk' om dan wel te denken van "dan laat ik mijn hond lekker gaan" als jouw eigen hond dus niet degene is die dan gegrepen wordt. Als het wel jouw eigen hond is die de lul is kan iedereen opeens wel prima opletten, maar als het om andermans hond gaat dan wordt het soms schijnbaar een ander verhaal.
(en dan doel ik niet specifiek op jouw hond hoor, want grauwen en snauwen zonder gaten heb ik niet zo heel veel moeite mee).
Laatst gewijzigd door Moos op 16 apr 2010 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Werkt bij mij net zo.Martijn schreef:Mijn huidige honden zijn wel sociaal en vinden andere honden leuk. Dan wil ik nog steeds niet hebben dat mensen zomaar hun hond komen laten ruiken.
Anticipeer er maar gewoon op of ik daar trek in heb. Vragen dus. Zo moeilijk is dat niet.
Maar hoe vaak ik niet van die goedbedoelde onnozele eigenaren met een rollijn hun hondje even laten vieren om gezellig kennis te maken.
En de meeste honden aan de lijn zijn toch iets anders in gedrag dan los.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden wil ik ook niet besnuffeld aan de lijn hebben. Ik hou ook afstand en wens geen gedoe. Maar als het wel gebeurt hangt er niet éen ineens in een andere hond.Martijn schreef:Mijn huidige honden zijn wel sociaal en vinden andere honden leuk. Dan wil ik nog steeds niet hebben dat mensen zomaar hun hond komen laten ruiken.
Anticipeer er maar gewoon op of ik daar trek in heb. Vragen dus. Zo moeilijk is dat niet.
Als dat wel zo is vind ik dat je daar als eigenaar van een bijter op hoort te anticiperen als je je in een druk gebied begeeft.
Ik vind zelf dat je altijd uit moet gaan van redelijkheid; wat is er in redelijkheid te verwachten.
Ik vind het niet redelijk als een hond bij langslopen in een andere hond hangt. Dat is niet iets wat je verwacht. Je mag dus in mijn ogen ook niet verlangen dat andere mensen dat verwachten. Dan moet je dus als eigenaar daarin je verantwoordelijkheid nemen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
chrico
- Zeer actief
Volgens mij zit het gebrek erin dat veel mensen de communicatie missen tussen honden waardoor het lijkt alsof een hond er in 1 keer opklaptEline* schreef:Wat mij betreft zit er een groot verschil tussen de communicerende hond en de niet communicerende hond.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan