Het is een beetje geven en nemen, zoals ook altijd
Als Tristan 's losloopt en zijn neus volgt

en de ander zegt rustig maar beslist dat hun teefje loops is, dan kom ik 'm direct halen. Als de ander dan even stopt en Tristan weg"duwt" of contact verhindert (zo heel snel ben ik niet namelijk) dan is het prima. Dan zeg ik sorry, lijn 'm aan en neem 'm mee en als ik denk dat het weer ver genoeg weg is, en ik weer "leuk genoeg" mag hij weer even los.
Hysterisch gaan gillen naar elkaar werkt niet, maar soms moet je wel duidelijk zijn. Ik moet duidelijk zijn als ik een loslopende hond richting Merlijn zie lopen (die aangelijnd is). Merlijn gaat dat niet waarderen als het een reu is. Ik heb dan geen tijd voor een schitterende volzin met veel "alsjebliefts"... en dan is het toch "hond bij je roepen graag, de mijne bijt" (ongeacht of dat op dat moment en bij die hond ook echt gaat geberen). Als dan de baas dichterbij is, leg ik het graag in langere zinnen uit

Als een druk doende hond op Guinnie af"dendert" zal ik ook zelf ingrijpen met een "nee" naar die hond, om te voorkomen dat Guinnie dat gaat vertellen. Dat doet ze op zich keurig hoor, daar niet van, maar ik vind het niet nodig dat een hond voor speels/druk kennis komen maken op zijn falie hoeft te krijgen van haar. Ze houdt niet van druk gedoe om haar heen.. ze trekt eerst lip op, en bij aanhoudend stuiteren, doet ze dat evt nog een keer en dan is het "snap". De meeste honden snappen dat prima

maar voor mij hoeft dat niet te gebeuren. Helemaal voorkomen kan ik het niet ;-(
Ze maakt geen gaatjes... maar ze maakt wel duidelijk dat ze met rust gelaten wil worden. Met 13 mag dat van mij. Honden die haar rustig benaderen en waar ze zelf op afstapt om te snuffelen gaat 99 v/d 100 gevallen wel goed; we blijven er dan bij.. houden onze handen in de buurt om haar indien nodig wel meteen weg te kunnen trekken.
Het is geen agressie als zodanig en als de situatie het toelaat kunnen we dat ook prima uitleggen aan andere bazen.
Incidenteel vertelt ze dat ook aan Merlijn en Tristan, als die echt om haar heen aan het stuiteren zijn... dan spelen ze maar een metertje verder....
Ach... wat ik al zei... beetje geven, beetje nemen... duidelijke aanwijzingen naar andere honden bazen kunnen geen kwaad.... hysterisch gillen leidt er meestal niet toe dat ik goed meewerk
Suzanne