Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
paar vraagjes...
Moderator: moderatorteam
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
paar vraagjes...
Als ik jullie zo lees dan bedenk ik me echt dat ik echt een leek ben op honden gebied ......
even een paar kleine vraagjes door elkaar anders moet ik iedere keer een topic openen en dat vind ik nutteloos...
1. Fietsen:
Diesel loopt heel netjes naast de fiets, hij loopt het zelfde tempo valt naar niets uit enz. Als we langs een hond fietsen dan probeert hij er niet naar toe te gaan maar gaat juist heel hard rennen, zodat ik door de straat vlieg... hoe kan ik er voor zorgen dat hij dat dus niet doet?
ik heb echt het idee dat hij er totaal geen lol in ziet. Hij loopt met zijn oren naar achter en kijkt heel erg verveeld zo van "moet dit"?
Klopt het dat een hond naast de fiets alleen in draf mag en niet mag galoperen, want ik zie hier een hoop mensen met hun hond voorbij gaan die in galop lopen...?
Diesel wil alleen in galop als hij de riem in zijn bek heeft... als hij de riem niet in zijn bek heeft dan blijft hij gewoon in draf. Als hij de riem in zijn bek heeft zeg ik nee of los en dan doet hij dat, maar dan stopt hij ook gelijk en gaat dan in slakken tempo in draf.... Is het slecht om af en toe in galop te gaan, maar dan zonder de riem in zijn bek, zo ja hoe doe ik dat??? want het is alleen als hij opgejut wordt door mij van kom rennen ofzo.
2. Wassen:
Beetje een rare vraag, maar hoe wassen jullie de dekens, kussens enz van de hond. Wij hebben een wasmaschine van 8 jaar oud en als ik daar een was in doe met haren dan kan ik er donder op zeggen dat de volgende 2 wassen ook vol met haren zitten. Ook als ik de dekens al heb uit geklopt..?
even een paar kleine vraagjes door elkaar anders moet ik iedere keer een topic openen en dat vind ik nutteloos...
1. Fietsen:
Diesel loopt heel netjes naast de fiets, hij loopt het zelfde tempo valt naar niets uit enz. Als we langs een hond fietsen dan probeert hij er niet naar toe te gaan maar gaat juist heel hard rennen, zodat ik door de straat vlieg... hoe kan ik er voor zorgen dat hij dat dus niet doet?
ik heb echt het idee dat hij er totaal geen lol in ziet. Hij loopt met zijn oren naar achter en kijkt heel erg verveeld zo van "moet dit"?
Klopt het dat een hond naast de fiets alleen in draf mag en niet mag galoperen, want ik zie hier een hoop mensen met hun hond voorbij gaan die in galop lopen...?
Diesel wil alleen in galop als hij de riem in zijn bek heeft... als hij de riem niet in zijn bek heeft dan blijft hij gewoon in draf. Als hij de riem in zijn bek heeft zeg ik nee of los en dan doet hij dat, maar dan stopt hij ook gelijk en gaat dan in slakken tempo in draf.... Is het slecht om af en toe in galop te gaan, maar dan zonder de riem in zijn bek, zo ja hoe doe ik dat??? want het is alleen als hij opgejut wordt door mij van kom rennen ofzo.
2. Wassen:
Beetje een rare vraag, maar hoe wassen jullie de dekens, kussens enz van de hond. Wij hebben een wasmaschine van 8 jaar oud en als ik daar een was in doe met haren dan kan ik er donder op zeggen dat de volgende 2 wassen ook vol met haren zitten. Ook als ik de dekens al heb uit geklopt..?

- Angelcollies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotseherder
- Contacteer:
Re: paar vraagjes...
Als antwoord op je laatste vraag , ik borstel eerst de kleden en hondenbedden en doe ze dan in de was
En dan is een langhaar collie ineens heel handig , want de natte haren vormen in de machiene dotjes .
En dan is een langhaar collie ineens heel handig , want de natte haren vormen in de machiene dotjes .
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Draf is de beste gang voor naast de fiets, omdat je de conditie en de spieren zo het beste opbouwt.
In continue galop worden de gewrichten van voren heel erg belast volgens mij.
Terwijl in draf juist de achterhand goed ontwikkelt wordt.
Ik laat Nando wel korte stukjes galopperen: dat vind hij leuk.
Misschien kun je contact met Diesel maken vòòrdat hij begint te trekken?
Of rechtsomkeert gaan, net zoals bij het wandelen.
Ik vind dat persoonlijk te veel gedoe, dus ik laat mijn hond gewoon even trekken.
Mijn hond kent de commando's draf en galop en die heb ik aangeleerd door het commando te geven wanneer hij net oversprong in die gang en een braaf erbij te geven.
Hij kent ook het commando 'tempo' en 'rust' voor wanneer hij loopt te klieren, maar haast niet meer nodig.
Als je niet wil dat hij in de riem hangt kun je misschien een bal in zijn bek stoppen.
In continue galop worden de gewrichten van voren heel erg belast volgens mij.
Terwijl in draf juist de achterhand goed ontwikkelt wordt.
Ik laat Nando wel korte stukjes galopperen: dat vind hij leuk.
Misschien kun je contact met Diesel maken vòòrdat hij begint te trekken?
Of rechtsomkeert gaan, net zoals bij het wandelen.
Ik vind dat persoonlijk te veel gedoe, dus ik laat mijn hond gewoon even trekken.
Mijn hond kent de commando's draf en galop en die heb ik aangeleerd door het commando te geven wanneer hij net oversprong in die gang en een braaf erbij te geven.
Hij kent ook het commando 'tempo' en 'rust' voor wanneer hij loopt te klieren, maar haast niet meer nodig.
Als je niet wil dat hij in de riem hangt kun je misschien een bal in zijn bek stoppen.
- eee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie - Aantal honden: 2
- Contacteer:
vraag 1)
galop is inderdaad minder goed omdat dan de gewrichten / spieren niet regelmatig worden belast. vergelijk het met een mens: voor ons is het ook beter om te joggen dan om te sprinten, anders is de kans op letsel/blessures groter. overigens laat ik de hond af en toe ook in galop hoor, het is denk ik meer dat je het beter niet te vaak kan doen.
als hij zo hard wil gaan rennen moet je proberen om zijn aandacht te trekken. dus zie je het al aan komen, dan gelijk beginnen met afleiden dmv speeltje, geluidje, snoepje enz. dan leert hij dat hij niet hard hoeft te gaan rennen, omdat jij veel te leuk bent om bij te blijven.
vraag 2)
tja, ik klop de kleedjes gewoon uit en stofzuig ze anders nog even. heel soms was ik ze, en dan zorg ik dat de haren er al zoveel mogelijk af zijn. probeer anders zo'n rolding met plakspul eraan. werkt ook redelijk goed.
veel succes met alles!
galop is inderdaad minder goed omdat dan de gewrichten / spieren niet regelmatig worden belast. vergelijk het met een mens: voor ons is het ook beter om te joggen dan om te sprinten, anders is de kans op letsel/blessures groter. overigens laat ik de hond af en toe ook in galop hoor, het is denk ik meer dat je het beter niet te vaak kan doen.
als hij zo hard wil gaan rennen moet je proberen om zijn aandacht te trekken. dus zie je het al aan komen, dan gelijk beginnen met afleiden dmv speeltje, geluidje, snoepje enz. dan leert hij dat hij niet hard hoeft te gaan rennen, omdat jij veel te leuk bent om bij te blijven.
vraag 2)
tja, ik klop de kleedjes gewoon uit en stofzuig ze anders nog even. heel soms was ik ze, en dan zorg ik dat de haren er al zoveel mogelijk af zijn. probeer anders zo'n rolding met plakspul eraan. werkt ook redelijk goed.
veel succes met alles!
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Jan was altijd helemaal gek als we gingen fietsen, die galoppeerde 2 tot 3 straten lang en dat liet ik hem dan ook doen.
Daarna werd ie wat rustiger en kon ik hem in draf krijgen voor de rest van het fietsgebeuren.
Goed lopen noemde ik het altijd en dat deed ie dan braaf, wilde hij toch weer in galop gaan was een nee voldoende om hem te laten draven.
Ik doe de wasmachine na een hondenwas altijd even uit met wat vochtig keukenpapier, vooral ook tussen de rubbers en heb eigenlijk nooit haren aan mn volgende was.
Daarna werd ie wat rustiger en kon ik hem in draf krijgen voor de rest van het fietsgebeuren.
Goed lopen noemde ik het altijd en dat deed ie dan braaf, wilde hij toch weer in galop gaan was een nee voldoende om hem te laten draven.
Ik doe de wasmachine na een hondenwas altijd even uit met wat vochtig keukenpapier, vooral ook tussen de rubbers en heb eigenlijk nooit haren aan mn volgende was.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Fin
- Zeer actief
Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galop
volgens mij galoppeert Chris maar het is wel iets dat hij fijn vindt en lang volhoudt. Ik heb nog geen duurtraining met hem gedaan anders zou ik er meer een punt van maken. Nu gaan we op korte ritjes naar de supermarkt en als hij dan op een manier loopt die hij lekker vindt dan zal het wel goed zijn.
Dat van de haren in de wasmachine ken ik niet. Misschien minder was in de trommel stoppen? Bij mij komen de haren ervan af in de droger.
Dat van de haren in de wasmachine ken ik niet. Misschien minder was in de trommel stoppen? Bij mij komen de haren ervan af in de droger.
-
yvonne dl
- Zeer actief
Nou ik had het wel heel erg hoor.
Die haren zaten echt overal aan.
En natuurlijk deed ik daarna een donkere was.niet echt handig
maar nu na het wassen,pak ik een oude doek,met allesreiniger,of wasmiddel erop en haal het door de machine heen.
Een paar keer goed uitspoelen en ook de rubbers en de trommel.
Er blijft soms iets zitten,maar dat is nietzo veel meer.
Ik laat hem ook wel eens spoelen als het heel erg is,met wat soda
Die haren zaten echt overal aan.
En natuurlijk deed ik daarna een donkere was.niet echt handig
maar nu na het wassen,pak ik een oude doek,met allesreiniger,of wasmiddel erop en haal het door de machine heen.
Een paar keer goed uitspoelen en ook de rubbers en de trommel.
Er blijft soms iets zitten,maar dat is nietzo veel meer.
Ik laat hem ook wel eens spoelen als het heel erg is,met wat soda
Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
- Hamilton
- Zeer actief
was antwoord:
na het wassen doe ik met een stuk keukenrol de rubbers en het glas afnemen, goed tussen de rubbers.
daarna de machine alleen een wasverzachter+centrifuge beurt laten doen en nogmaals haren weghalen.
en idd ook al zijn ze buiten gedroogd, even enkele minuten in de wasdroger, komen ook een hoop haren los
na het wassen doe ik met een stuk keukenrol de rubbers en het glas afnemen, goed tussen de rubbers.
daarna de machine alleen een wasverzachter+centrifuge beurt laten doen en nogmaals haren weghalen.
en idd ook al zijn ze buiten gedroogd, even enkele minuten in de wasdroger, komen ook een hoop haren los
- renee-uk
- Zeer actief
kort door de bocht:christo schreef:Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galop![]()
bij draf zetten ze hun poten kruislings neer: dus linksachter beweegt tegelijk met rechtsvoor, galop gaat in snelle sprongen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Voor wat betreft de kleren. Ik geloof eigenlijk, nu ik er zo over nadenk, dat wij onze kledingkeuze er op aan hebben aangepast
En de dingen waar je het haar niet vanaf kunt kloppen gaan niet meteen na de kleden in de was ofzo denk ik
Felix loopt het liefst ook hard door bij het passeren van een hond. Ik geloof dat hij geen zin heeft in gedoe als hij aangelijnd naast een fiets loopt. En daar geef ik hem gelijk in.
Ik laat Felix regelmatig even lekker rennen naast de fiets. Van huis af naar de brug is vaste prik, dat vind hij leuk. En bij de brug hebben we het er dan even over welke kant we uitgaan en daarna loopt hij rustig mee of ik doe hem los.
Kilometers laten rennen lijkt me niet goed, maar een stukje zo nu en dan lijkt me geen kwaad te kunnen
En de dingen waar je het haar niet vanaf kunt kloppen gaan niet meteen na de kleden in de was ofzo denk ik
Felix loopt het liefst ook hard door bij het passeren van een hond. Ik geloof dat hij geen zin heeft in gedoe als hij aangelijnd naast een fiets loopt. En daar geef ik hem gelijk in.
Ik laat Felix regelmatig even lekker rennen naast de fiets. Van huis af naar de brug is vaste prik, dat vind hij leuk. En bij de brug hebben we het er dan even over welke kant we uitgaan en daarna loopt hij rustig mee of ik doe hem los.
Kilometers laten rennen lijkt me niet goed, maar een stukje zo nu en dan lijkt me geen kwaad te kunnen
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Fin
- Zeer actief
Hoe moet ik dat zien als ik aan het fietsen ben?renee-uk schreef:kort door de bocht:christo schreef:Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galop![]()
bij draf zetten ze hun poten kruislings neer: dus linksachter beweegt tegelijk met rechtsvoor, galop gaat in snelle sprongen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik beperk de terminologie tot "hard" en "iets minder hard"christo schreef:Hoe moet ik dat zien als ik aan het fietsen ben?renee-uk schreef:kort door de bocht:christo schreef:Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galop![]()
bij draf zetten ze hun poten kruislings neer: dus linksachter beweegt tegelijk met rechtsvoor, galop gaat in snelle sprongen.![]()
Anders begrijp ik het ook niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
Fin
- Zeer actief
Ah, gelukkig.Jaap* schreef:Ik beperk de terminologie tot "hard" en "iets minder hard"christo schreef:Hoe moet ik dat zien als ik aan het fietsen ben?renee-uk schreef:kort door de bocht:
bij draf zetten ze hun poten kruislings neer: dus linksachter beweegt tegelijk met rechtsvoor, galop gaat in snelle sprongen.![]()
![]()
Anders begrijp ik het ook niet.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik denk dat je een draf moet zien als gewoon snel lopen, zoals bij mensen "snelwandelen"... galop is echt voorpoten tegelijk en (weliswaar apart van de voorpoten) achterpoten tegelijk bewegen.christo schreef:Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galopvolgens mij galoppeert Chris maar het is wel iets dat hij fijn vindt en lang volhoudt. Ik heb nog geen duurtraining met hem gedaan anders zou ik er meer een punt van maken. Nu gaan we op korte ritjes naar de supermarkt en als hij dan op een manier loopt die hij lekker vindt dan zal het wel goed zijn.
Als je dat een paar keer "probeert" te kijken naar je hond als hij rent/speelt/loopt, dan zie je aan de rug wel, welke beweging hij aan het maken is.. Als hij galoppeert tijdens fietsen... langzamer gaan fietsen
Suzanne
- renee-uk
- Zeer actief
hahaha aan de manier van lopen, je kijkt toch bovenop je hond.christo schreef:Hoe moet ik dat zien als ik aan het fietsen ben?renee-uk schreef:kort door de bocht:christo schreef:Ik zou niet weten hoe ik het verschil moest zien tussen draf en galop![]()
Maar de manier van Jaap gaat ook, dan is hard waarschijnlijk galop, maar minder hard niet zeker draf

-
Fin
- Zeer actief
We gaan te hard om al te lang te willen turen naar de grond.renee-uk schreef:hahaha aan de manier van lopen, je kijkt toch bovenop je hond.
Maar de manier van Jaap gaat ook, dan is hard waarschijnlijk galop, maar minder hard niet zeker draf
En fietsen is alleen leuk als we een beetje tempo maken. Zegt Chris.
- renee-uk
- Zeer actief
wat ie gelijk heeft, anders wordt het stappen, maar dat is dezelfde beweging als drafchristo schreef:We gaan te hard om al te lang te willen turen naar de grond.renee-uk schreef:hahaha aan de manier van lopen, je kijkt toch bovenop je hond.
Maar de manier van Jaap gaat ook, dan is hard waarschijnlijk galop, maar minder hard niet zeker drafMaar hij komt wel iets omhoog met zijn rug, toch denk ik nu toch dat het draf is. Een ruiter op een paard gaat wordt in draf toch ook steeds van de rug opgewipt? Die beweging is het. Hij ziet er in elk geval comfortabel uit als hij het doet.

-
Fin
- Zeer actief
Heb ik het toch goed gezien. Chris draaft dus.renee-uk schreef:wat ie gelijk heeft, anders wordt het stappen, maar dat is dezelfde beweging als draf
- renee-uk
- Zeer actief
knappe hond is hetchristo schreef:Heb ik het toch goed gezien. Chris draaft dus.renee-uk schreef:wat ie gelijk heeft, anders wordt het stappen, maar dat is dezelfde beweging als draf![]()
![]()

- renee-uk
- Zeer actief
heb het even nagekeken maar de 'ideale' snelheid ligt zo tussen de 12 -16 km per uur, zeker als je niet even vlug een blokje om gaat en dus wat langer fietst.
Die snelheid wordt ook aangehouden bij het UV examen. (20 km naast de fiets met 2 pauzes gedurende die 20 km)
Die snelheid wordt ook aangehouden bij het UV examen. (20 km naast de fiets met 2 pauzes gedurende die 20 km)

-
Neeltje
Als ik de kleden en kussen van die dieren was spoel ik altijd nog 'n keertje na. Ik kan niet zeggen dat ik last heb van haren op m'n kleren naderhand. En met een kat die het gezellig vindt om in d'r mandjes of op haar kussens over te geven wordt er hier toch 'n paar keer in de week kussens en/of kleedjes gewassen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Vraag 2:
Ik klop de kleden eerst uit.
Na het wassen, haal ik de ergste haren weg met de keukenrol. Daarna laat ik de trommel en rubber een paar
uur drogen (deurtje open dus) en haal dan de stofzuiger er doorheen.
Na het wassen, haal ik de ergste haren weg met de keukenrol. Daarna laat ik de trommel en rubber een paar
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Super bedankt voor alle reacties!!
Ik hoop ook binnenkort een nieuwe wasmaschine te kopen, heb nu een bosch boven lader, wat een kl*te ding is dat zeg grrrrrr.
Hebben jullie nog tips voor een goed maar niet te dure wasmaschine (geen bovenlader), ik wil heel graag een miele maar die dingen zijn echt 1000 euro en das beetje te veel....
Ik hoop ook binnenkort een nieuwe wasmaschine te kopen, heb nu een bosch boven lader, wat een kl*te ding is dat zeg grrrrrr.
Hebben jullie nog tips voor een goed maar niet te dure wasmaschine (geen bovenlader), ik wil heel graag een miele maar die dingen zijn echt 1000 euro en das beetje te veel....

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Vraag 1:
Draf is inderdaad beter, maar ik doe soms wel eens stukjes dat ik harder ga fietsen, dat vind ze helemaal geweldig, ik doe dit gewoon op commando, daarna weer het commando "rustig". Misschien dat Diesel die afwisseling ook wel leuk vind?
En dat trekken als je een hond ziet, misschien kun je op voorhand de aandacht van Diesel vragen, dus voordat hij de hond heeft gezien. Ik zeg altijd als ik langs een hond moet fietsen: "let op" dan kijkt ze naar mij ipv de hond en gaan we er ook gewoon rustig langs.
Draf is inderdaad beter, maar ik doe soms wel eens stukjes dat ik harder ga fietsen, dat vind ze helemaal geweldig, ik doe dit gewoon op commando, daarna weer het commando "rustig". Misschien dat Diesel die afwisseling ook wel leuk vind?
En dat trekken als je een hond ziet, misschien kun je op voorhand de aandacht van Diesel vragen, dus voordat hij de hond heeft gezien. Ik zeg altijd als ik langs een hond moet fietsen: "let op" dan kijkt ze naar mij ipv de hond en gaan we er ook gewoon rustig langs.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Haha, dat klopt. Nando gaat dus ook veel te snel voor het UV examen.renee-uk schreef:heb het even nagekeken maar de 'ideale' snelheid ligt zo tussen de 12 -16 km per uur, zeker als je niet even vlug een blokje om gaat en dus wat langer fietst.
Zijn snelheid ligt op 18/19 km per uur.
Ik zou persoonlijk kijken naar mijn hond, dat leer je snel genoeg inschatten.
Maar je hebt gelijk, het is wel een goede richtlijn.
En om het even makkelijk te maken is er ook nog zoiets als de telgang.renee-uk schreef:wat ie gelijk heeft, anders wordt het stappen, maar dat is dezelfde beweging als drafchristo schreef:We gaan te hard om al te lang te willen turen naar de grond.renee-uk schreef:hahaha aan de manier van lopen, je kijkt toch bovenop je hond.
Maar de manier van Jaap gaat ook, dan is hard waarschijnlijk galop, maar minder hard niet zeker drafMaar hij komt wel iets omhoog met zijn rug, toch denk ik nu toch dat het draf is. Een ruiter op een paard gaat wordt in draf toch ook steeds van de rug opgewipt? Die beweging is het. Hij ziet er in elk geval comfortabel uit als hij het doet.
Christo:
Galop is van achter naar voor met grote sprongen
Draf is rechte rug en kruislings met voor en achterpoot van een zijde
Telgang is wiebelende rug en ene zijde eerst en dan de andere zijde
Zijn vast ook wel youtube filmpjes van te vinden.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Even over die 12 km/u, dat is wel voor een hond van gemiddeld formaat. Mijn Cairns halen de 9 km/u nog wel in draf, maar bij 10 km/u springen ze toch echt in galop aan.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat klopt, ik ben automatisch uitgegaan van gemiddelde tot grote honden, sorryMirandaH schreef:Even over die 12 km/u, dat is wel voor een hond van gemiddeld formaat. Mijn Cairns halen de 9 km/u nog wel in draf, maar bij 10 km/u springen ze toch echt in galop aan.

-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Caro. schreef:Vraag 2:
scheelt mij weer typen.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.