bouvierpoedel schreef:Yes dat is waar.
Waarom dat vroeger wel goed was en nu niet begrijp ik ook niet.
Omdat te veel mensen het veel te hoog in de bol hebben misschien? Alles wat nu bestaat is goed, en alles wat men wil (zie doodles- zie hier Bulladors) opzetten als nieuw ras voor de toekomst wordt afgedaan als nikszeggend. Er wordt hier een kruising gefokt uit ouders die beide in bezit zijn van een stamboom. Zo is dat ook met de doodles. Wat daar mis mee is? Zolang het op een verantwoorde manier gebeurt zie ik er geen problemen in. En zoal het overal gaat zullen er overal fokkers zijn waar je op kunt kotsen al fokken ze met stamboom.
Mensen hangen volgens mij veel te erg aan die stamboom. Een stamboom die niet FCI erkend is wordt vaak afgedaan als een of ander stukje vod
Wat ik persoonlijk niet zo goed snap is als je hier kijkt er ontzettend veel "kruisingen" zijn. Die komen toch ook ergens vandaan? Blijkbaar is het wel goed ze aan te schaffen. Hetzij als pup,hetzij als herplaatser.
Pas als het een stamboom heeft is het goed terwijl meer dan genoeg weten dat er zat rassen zijn die nog niet zo heel erg lang geleden ook nog niet erkend waren/geen stamboom kregen. Kijk bijv. naar de Jack Russel. Vanaf 2003 is deze pas definitief FCI erkend. Dan heb je het maar over 7 jaar geleden

Saarloos is ook ontstaan uit een
kruising en die is inmiddels ook FCI erkend ('81) en zo zijn er nog ik weet niet hoeveel andere rassen die nog maar "kort" als ras erkend.
Hoe dan ook. Als ik dit zie, zie ik alleen maar leuke pups.