Dat had ik al gemerkt dus ik dacht help je even uit je droombouvierpoedel schreef:Sorry lieverd.
Ik heb ook zulke verwarrende dromen.

Moderator: moderatorteam
Dat had ik al gemerkt dus ik dacht help je even uit je droombouvierpoedel schreef:Sorry lieverd.
Ik heb ook zulke verwarrende dromen.
Is dat een afspraak onderling van die clubs?Blije Wereld schreef:In Duitsland hebben ze 2 Boxerclubs namelijk de BK en de IBC, die hebben onderling afgesproken dat men niet lid mag zijn beide clubs. over de regels van het fokken weet ik niks, heb me daar niet in verdiept.
Ik vind langharen vooral wat complexer, de Mechel is veel duidelijker in gedrag. Het is zwart of wit. Bij de langharen zit er van alles tussen en het is me niet altijd duidelijk wat ze drijft. Ik denk wel dat vier generaties fokken heel wat uitmaakt (omdat je zegt dat Eva vier generaties geleden politiehond was) als je ziet dat de Mechel in die generaties doorgefokt is op een bepaalde sport/werk. Ik denk dat iemand die fanatiek is in een sport minder snel voor een Laekense zal kiezen omdat het minder zeker is dat je een gedreven hond krijgt (diversiteit in nest is groter). En dat maakt dat het 'ras' zich anders ontwikkelt. Ik zou idd zeggen dat het goed is om de Mechel wel te blijven gebruiken voor verfrissing van de genen, maar dat mag dus blijkbaar niet.MARC_S schreef:Langhaar en korthaar wordt nooit door elkaar gefoktZoek stok! schreef:Is het inmiddels niet zo dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de Laekense, Mechelse, Tervuerense en Groenendaeler, buiten de vacht? Mensen gaan toch heel bewust voor een Mechelaar en dus niet voor een Tervuerense, om maar wat te noemen. En dat is niet alleen omdat ze van kort haar houden.MARC_S schreef:Er komen immers gewoon Belgen uit die net als vroeger in het nest pas beoordeeld worden op uiteindelijk ras. Hangt af van de haarstructuur. Ruw is laekense, glad is mechel. Dat is altijd zo geweest totdat ze zo nodig apart moesten worden gefokt.Tussen een mechel en een laekense zitten niet zoveel verschillen hoor. Die zijn er wel maar de laekense valt volledig binnen de mechelaar als ik het zo inschat. Van mechelaars zijn er veel meer maar als je de laekense als ras neemt zal er niet veel zijn dat je niet in de mechelaar zal vinden. Die worden wel meer op bepaalde doelen gefokt maar dat is ook weer mogelijk omdat er zoveel zijn. Langharen zijn inderdaad nog zelden geschikt voor bv IPO. Laekense minder dan mechelaars maar dat zit wel deels in wat je kan vinden vanwege het kleine ras. Als je 4 generaties terug gaat dan is Eva domweg een politiehondenafstammeling. Ook zie je dat er genoeg laekense zijn die al aardig opkomen in IPO bv. De vader van het laatste nest van Nozem is gewoon IPOIII, doet behendigheid en GG en dat alles op hoog niveau. De langharen kunnen dan vrijwel niet meer, het IPO deel dan. Te zacht en te anders. Maar als je een kruising maakt met laekense zal je dus ook nooit
een langhaar gebruiken. Als je een mechelaar gebruikt zal je echt geen ander soort honden krijgen. Ik denk dat Eva domweg een mechelaar is nl. met ruw haar. Wij zouden ook zo een mechelaar nemen hierna omdat dat echt niet veel anders zal zijn. Het fanatisme, de werkdrift en haar karaktertje waarin ze nooit zal wijken lijken mij toch erg op een mechel. De staart tussen de benen en dribbelen zie je niet terug. Dat is echt een langhaartrekje. Die rennen ook al snel weg als er iets eng is. Dat zal een laekense niet doen en een mechel ook niet. Die staan en zien wel. Is het eng dan hakken ze er eerder in dan dat ze weg gaan
Eva rent op een paard en wagen af en gaat eens kijken. Ik ken twee langharen die krijg je daar niet eens meer langs omdat ze dan helemaal in de riem hangen en bijna een paniekaanval krijgen.
Vergeet ook niet dat de stamboom-mechelaar niet de X-mechelaar is. Veel mensen denken dat de honden in de sport allemaal mechelaars zijn terwijl dat helemaal niet zo is. Vaak zijn het X-mechelaars. Als je bij laekense de ruimte had om op sport te gaan fokken (wat totaaaaaal niet kan door gebrek aan materiaal) dan zou je denk ik al snel iets soortgelijks kunnen fokken. Want neem Eva, (geen discussie aubZoek stok! schreef:
Ik vind langharen vooral wat complexer, de Mechel is veel duidelijker in gedrag. Het is zwart of wit. Bij de langharen zit er van alles tussen en het is me niet altijd duidelijk wat ze drijft. Ik denk wel dat vier generaties fokken heel wat uitmaakt (omdat je zegt dat Eva vier generaties geleden politiehond was) als je ziet dat de Mechel in die generaties doorgefokt is op een bepaalde sport/werk. Ik denk dat iemand die fanatiek is in een sport minder snel voor een Laekense zal kiezen omdat het minder zeker is dat je een gedreven hond krijgt (diversiteit in nest is groter). En dat maakt dat het 'ras' zich anders ontwikkelt. Ik zou idd zeggen dat het goed is om de Mechel wel te blijven gebruiken voor verfrissing van de genen, maar dat mag dus blijkbaar niet.
Ja, ik weet het.Zoek stok! schreef:Marjoleine, bij de Tollers zijn twee rasverenigingen. Ik heb niet het idee dat het erg ingewikkeld is behalve dat het niet gezellig is onderling. Maar ja, dat is bij 1 rasvereniging niet anders
En daarom zul je dus veel varieteit in een nest zien. Dat de ene wel geschikt is om te sporten en z'n broer/zus veel minder drive heeft. En dus kiezen sportfanaten voor de Mechelaar waar je wel nesten vol werkers hebt en zijn de 'rassen' steeds meer uit elkaar gaan liggen. Toch? Net zoals de verwijdering van de Tervuerense en Groenendaeler van een sport als IPO gevolgen heeft gehad. Die worden wel weer speciaal voor agility gefokt overigens, niet zonder succes.MARC_S schreef: Je zal moeten fokken met honden die voldoen en geen inteelt geven. Dus je hebt nooit de keuze die je hebt als je mechelaars gaat fokken.
Dat kun je niet zo zeggenjaninca2002 schreef:als je 2 populaties zou krijgen is deze dan groot genoeg met het oog op het inteelcoeffcient?
"Geen inteelt" is subjectief natuurlijk, he?MARC_S schreef:Je zal moeten fokken met honden die voldoen en geen inteelt geven. Dus je hebt nooit de keuze die je hebt als je mechelaars gaat fokken.
Uhm, volgens mij wel. Als ik het goed onthouden heb, heeft de Raad van Beheer het al dan niet toestaan van variëteitskruisingen (in ieder geval bij de Belgische Herder) overgelaten aan de rasvereniging zelf. De leden van de rv hebben op de ALV hierover gestemd, en een convenant vastgelegd voor 5 jaar, waarin is vastgesteld dat variëteitskruisingen de 5 jaar volgend op het besluit NIET toegestaan zijn.Marjoleine schreef: Dat zou dus niets uitmaken: de Raad heeft die regel gemaakt. Daar kun je als RV niet iets anders over beslissen volgens mij.
Er zijn wel meer rassen met meer dan 1 rasvereniging maar tot nu toe ging het altijd om 1 erkende vereniging en was de ander(en) niet erkend. Dan spelen die zaken niet omdat alleen de erkende vereniging de officiële evenementen mag organiseren. Dus ingewikkeld is het nu nog niet maar gaat het misschien wel worden.Zoek stok! schreef:Marjoleine, bij de Tollers zijn twee rasverenigingen. Ik heb niet het idee dat het erg ingewikkeld is behalve dat het niet gezellig is onderling. Maar ja, dat is bij 1 rasvereniging niet anders
Volgens mij is het geen voorwaarde dat je een ander fokbeleid moet hebben als de bestaande club. Je zou een tweede (of derde, vierde enz) rasvereniging kunnen oprichten met exact hetzelfde fokreglement als de bestaande club mits je maar aan de overige voorwaarden van de RvB voldoet.bouvierpoedel schreef: Maar nu stellen ze als eis dat de nieuwe clubs die vcoor erkenning gaan hun fokbeleid moeten hebben en dat dat niet hetzelfde mag zijn als de al bestaande erkend club.
clubmatch - dus ook kampioenschapsclubmatch = extra mogelijkheid op CAC/CACIBMarjoleine schreef:Toch he, twee RV's lijkt erg leuk, maar het geeft enorm veel gedoe.
Want:
Komen er dan twee clubmatches?
Ik weet het in elk geval zekerbouvierpoedel schreef:Weet je dat zeker Gerja.??
Want als het fokbeleid hetzelfde mag zijn als de al erkende vereniging voegd het niets toe en ben je gewoon hetzelfde/slap aftreksel als de al bestaande.
Omdat je als vereniging op alleen dat vlak jezelf wezenlijk kan onderscheiden van de ander.
Had je daar de onderbouwing van gevonden?Marjoleine schreef: Maar de regels moeten gelijk zijn aan wat de andere club al heeft en mogen wel strenger zijn, maar niet minder streng.
Dat is althans waar het tot nog toe naar uitziet.
En ik ben gewoon van beide lidZoek stok! schreef:Marjoleine, bij de Tollers zijn twee rasverenigingen. Ik heb niet het idee dat het erg ingewikkeld is behalve dat het niet gezellig is onderling. Maar ja, dat is bij 1 rasvereniging niet anders
JaLongFields schreef:Had je daar de onderbouwing van gevonden?Marjoleine schreef: Maar de regels moeten gelijk zijn aan wat de andere club al heeft en mogen wel strenger zijn, maar niet minder streng.
En dat kan dus ook, zo heb ik geconstateerdmarye schreef:En ik ben gewoon van beide lid
Ja, bij de tollers zijn er best wat mensen van beide lid.Marjoleine schreef:En dat kan dus ook, zo heb ik geconstateerdmarye schreef:En ik ben gewoon van beide lid
Ik zeg het expliciet omdat bouvierpoedel zich dat afvroeg.marye schreef:Ja, bij de tollers zijn er best wat mensen van beide lid.Marjoleine schreef:En dat kan dus ook, zo heb ik geconstateerdmarye schreef:En ik ben gewoon van beide lid
Waar kunnen we die vinden?Marjoleine schreef:JaLongFields schreef:Had je daar de onderbouwing van gevonden?Marjoleine schreef: Maar de regels moeten gelijk zijn aan wat de andere club al heeft en mogen wel strenger zijn, maar niet minder streng.
Dat is althans waar het tot nog toe naar uitziet.![]()
Die zou je me mailen als je hem gevonden had toch?Marjoleine schreef:JaLongFields schreef:Had je daar de onderbouwing van gevonden?Marjoleine schreef: Maar de regels moeten gelijk zijn aan wat de andere club al heeft en mogen wel strenger zijn, maar niet minder streng.
Dat is althans waar het tot nog toe naar uitziet.![]()
Geef me een dag, ik heb het net gehoordLongFields schreef:Die zou je me mailen als je hem gevonden had toch?Marjoleine schreef:JaLongFields schreef: Had je daar de onderbouwing van gevonden?![]()
Ik vind dit ook een interessante, dit was nieuw voor mij. Bij de tollers is er nl. juist een tweede vereniging gekomen omdat een aantal mensen vond dat de bestaande rasvereniging te veel c.q. te strenge regels had. Zo hebben wij bijvoorbeeld een maximum aantal dekkingen opgenomen in het fokreglement. Dat zou de nieuwe vereniging dan ook moeten opnemen in het reglement?Marjoleine schreef:Maar de regels moeten gelijk zijn aan wat de andere club al heeft en mogen wel strenger zijn, maar niet minder streng.
Dat is goed nieuws! Ik ben benieuwd.Marjoleine schreef:Er komt een stukje hierover in komende HW
Dat komt ervan als er zoveel vragen zijn