Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor en/of nadelen tweede hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Voor en/of nadelen tweede hond?

Ongelezen bericht door Lin-C »

Hoi allemaal,

Wij (ik en mijn vriend) hebben Semmy (reutje van 1 jaar) nu dus al een jaar. Een schat van een hond waar we erg blij mee zijn. Semmy is in de omgang met andere honden erg makkelijk en vind (tot nu toe) de meeste honden geweldig. Omdat wij allebei werken en Semmy ongeveer 4-5 uur per dag alleen is zitten wij erover te denken om er in de toekomst een tweede hond(je) bij te nemen. Niet alleen voor Semmy trouwens, maar omdat wij het zelf natuurlijk ook erg leuk vinden. :mrgreen:

Nu ben ik nieuwschierig hoe jullie dat hebben ervaren, een tweede hond erbij.
Wat is jullie tegen of juist meegevallen?
Waar hebben jullie extra op gelet?
Zouden jullie kiezen voor een pup of herplaatser?

Mijn vriend wil, als er een tweede hond bijkomt absoluut een pup. Voor mij is dit geen must. En hier moet dus ook nog over gepraat worden.

Alle tips, ideeen en ervaringen zijn welkom!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Voor en/of nadelen tweede hond?

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind 2 honden heerlijk. Het is fijn tijdens het alleen zijn en gewoon gezellig in huis.
Enige nadeel is dat je ze minder gemakkelijk kan meenemen ergens heen.

Waar je wel attent op moet zijn is dat honden gedrag van elkaar overnemen. Je moet dus eigenlijk de "zwakke"plekken van je eigen hond in kaart brengen en een hond kiezen die deze niet heeft. Twee jagers kunnen rampzalig zijn evenals twee blafkezen.
Jouw hondje is nog jong. Ik zou zelf kiezen voor een teefje van een jaartje of 4 oud, wat ook goed alleen kan zijn.
Een pup moet alles nog leren en kan bij een jong hondje ook betekenen dat gedrag wat hij nu toont terugvalt..dus een jammerende pup tijdens het alleen zijn kan al snel zorgen voor 2 jammerende figuren! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Lin-C
Zeer actief

Eline* schreef:Ik vind 2 honden heerlijk. Het is fijn tijdens het alleen zijn en gewoon gezellig in huis.
Enige nadeel is dat je ze minder gemakkelijk kan meenemen ergens heen.

Waar je wel attent op moet zijn is dat honden gedrag van elkaar overnemen. Je moet dus eigenlijk de "zwakke"plekken van je eigen hond in kaart brengen en een hond kiezen die deze niet heeft. Twee jagers kunnen rampzalig zijn evenals twee blafkezen.
Jouw hondje is nog jong. Ik zou zelf kiezen voor een teefje van een jaartje of 4 oud, wat ook goed alleen kan zijn.
Een pup moet alles nog leren en kan bij een jong hondje ook betekenen dat gedrag wat hij nu toont terugvalt..dus een jammerende pup tijdens het alleen zijn kan al snel zorgen voor 2 jammerende figuren! :wink:
Ja, over dat meenemen ergens heen hebben we het inderdaad al gehad. Nu is Semmy een hondje van net geen 4 kilo en als er een hondje bijkomt zal deze niet veel groter worden. Maar twee honden is natuurlijk altijd drukker en voor sommige mensen nét niet meer leuk. Maar mocht ik ze echt niet meekunnen nemen naar iets of iemand dan vind ik het wel een lekkerder idee dat ze met zn tweeen zijn. Alleen is zo alleen.....
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zie eigenlijk geen nadelen.. :roos: :mrgreen:
Ik vind een tweede hond erbij echt een toevoeging.
Vooral de interactie tussen de honden is leuk en leerzaam om te zien.
Ze kunnen echt veel aan elkaar hebben.
Ik persoonlijk wil nooit meer 1 hond.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wendy71 schreef:Ik zie eigenlijk geen nadelen.. :roos: :mrgreen:
En het kan ook totaal verkeerd uitpakken en alles daar tussenin :wink:

Ik heb nu twee honden die zich nauwelijks met elkaar bemoeien in huis.

Ik vermoed dat het prettiger voor ze is als ze samen moeten achterblijven als wij een keer weg gaan.
Maar of dat echt zo is??????????? :U:

Bij mijn vroegere honden verschilde dat ook per combinatie.
Mijn tweede hond vond het eigenlijk best prettig om het rijk alleen te hebben, nadat de oudste overleden was.
Hij baalde aanvankelijk als een stekker toen ik er weer een hond bij nam :mrgreen:

Ik let er wel op dat beiden ook af wen toe alleen mee gaan.
Rana omdat ze dat fijn vindt en Ita omdat ik vind dat ze zich ook op de buitenwereld moet richten en niet alleen via Rana.
Het zou kunnen dat ze dat ongemerkt zou gaan doen en dan heb ik een probleem als Rana er niet meer is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lin-C
Zeer actief

En het kan ook totaal verkeerd uitpakken en alles daar tussenin
Ik heb nu twee honden die zich nauwelijks met elkaar bemoeien in huis.
En dat is iets waar ik bang voor ben. Dat ze helemaal niet zo gek op elkaar worden en dat ze dus helemaal niet zoveel aan elkaar hebben. Dat is iets wat ik niet wil. Ik wil niet perse een tweede hond, het moet iets toevoegen vooral voor Semmy en wanneer het dat niet doet heb ik liever 1 hond.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

@ Ranetje: ik heb een getrouwd klef stel haha. :F:
Die twee hangen enorm aan elkaar, maar er zullen vast honden zijn van wie het allemaal niet zo hoeft, dat gezelschap.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

waarom ga je niet voor een herplaatsertje dan, dan kun je Semmy meenemen om te kijken of het klikt.

ik heb dat indertijd bij mijn 2e hond ook gedaan en dat klikte zo super dat geen van beide honden ons nog zagen staan zo druk waren ze samen aan het spelen.
het was liefde op het eerste gezicht tussen die twee en na ruim 9 jaar samen zijn ze nog steeds 4 poten op 1 buik ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Idem hier. Ik zie ook geen nadelen, alleen maar voordelen. Het nadeel van bv niet meer overal naar toe kunnen, zie ik pas bij de overgang van 2 naar 3 honden.
Lin-C
Zeer actief

renee-uk schreef:waarom ga je niet voor een herplaatsertje dan, dan kun je Semmy meenemen om te kijken of het klikt.

ik heb dat indertijd bij mijn 2e hond ook gedaan en dat klikte zo super dat geen van beide honden ons nog zagen staan zo druk waren ze samen aan het spelen.
het was liefde op het eerste gezicht tussen die twee en na ruim 9 jaar samen zijn ze nog steeds 4 poten op 1 buik ;)
Dat is ook wel iets wat ik het liefst zou willen. Omdat het karakter van de tweede hond dan al ontwikkeld is en je dan meteen kunt zien of het klikt. Nadeel is dat ik mijn vriend hier dan ook tot over moet halen, hij wil een pup. Omdat hij zelf invloed wil hebben op de opvoeding en een hond wil zien opgroeien.
Lin-C
Zeer actief

Nanna schreef:
Lin-C schreef: Ik wil niet perse een tweede hond, het moet iets toevoegen vooral voor Semmy
Dan moet je het gewoon niet doen. Een tweede hond neem je voor jezelf, niet voor je andere hond.
Je kunt er ook voor kiezen een kat te nemen van een als sociaal bekend staand ras. Dan denk ik aan Siamees/Oosters korthaar.
Die willen meestal best spelen met jouw hond, en die hoef je niet als tweede dier achter je aan te slepen als je ergens op visite gaat.
Dat je hem voor jezelf neemt ben ik niet helemaal met je eens. Het is voor mij belangrijk dat het voor alle partijen iets toevoegt. Als de honden het onderling niet leuk hebben is voor hun en ons de lol er snel af lijkt me. Een kat heb ik wel over gedacht, maar op dit moment wonen we op een (ruime) flat, en weet niet hoelang dat nog zo blijft. Ik ben niet zo'n voorstander van katten op een flat...ik hou niet van kattenbakken en alles wat daarbij hoort. En ik vind het ook nog eens veel prettiger voor de kat als deze ook lekker naar buiten kan.
Lin-C
Zeer actief

Marion. schreef:
Idem hier. Ik zie ook geen nadelen, alleen maar voordelen. Het nadeel van bv niet meer overal naar toe kunnen, zie ik pas bij de overgang van 2 naar 3 honden.
Over het algemeen zou ik ze ook best veel kunnen meenemen denk ik. Mijn zus, vader en moeder (zijn gescheiden) hebben allemaal zelf een hond. Bij hun hoeft het dus al geen probleem te zijn. Alleen denk ik dat het bij de schoonfamilie een ander verhaal zal zijn, ze zijn gek op Sem (hier hebben ze ook erg aan moeten wennen) maar 2 honden is denk ik toch een ander verhaal.
Lin-C
Zeer actief

Nanna schreef:
Lin-C schreef: Dat is ook wel iets wat ik het liefst zou willen. Omdat het karakter van de tweede hond dan al ontwikkeld is en je dan meteen kunt zien of het klikt. Nadeel is dat ik mijn vriend hier dan ook tot over moet halen, hij wil een pup. Omdat hij zelf invloed wil hebben op de opvoeding en een hond wil zien opgroeien.
Dan is het een kwestie van samen twee lijstjes maken. De voor- en nadelen van een pup en de voor- en nadelen van een herplaatsertje.
Het lijstje met de meeste voordelen wint.
Het hoeft toch niet zo te zijn dat jouw vriend het voor het zeggen heeft hierin enkel en alleen omdat hij een vent is? (hij moest mijn koffer niet kruien) :mrgreen:
Hahah, nou Nanna dat hij het voor het zeggen heeft is zijn eigen illusie :smile:
Neehoor, hij heeft het niet alleen voor het zeggen en dit is dan inderdaad ook een punt waar we het nog over moeten hebben. :mrgreen:
Lin-C
Zeer actief

Nanna schreef:
Lin-C schreef: Over het algemeen zou ik ze ook best veel kunnen meenemen denk ik. Mijn zus, vader en moeder (zijn gescheiden) hebben allemaal zelf een hond. Bij hun hoeft het dus al geen probleem te zijn. Alleen denk ik dat het bij de schoonfamilie een ander verhaal zal zijn, ze zijn gek op Sem (hier hebben ze ook erg aan moeten wennen) maar 2 honden is denk ik toch een ander verhaal.
Dat zou dan voor mij juist weer een voordeel zijn :smile:
Toedeledoki!
Ik kom niet meer bij :lol:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Ik neem sowieso de honden nooit mee op bezoek(schoonouders uitgezonderd).(ga sowieso nooit vaak op bezoek, heb er een hekel aan, ben het liefst thuis :F: ).
Dat argument gaat voor ons dus niet op. :wink:
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Wij gaan wel vaak op bezoek. En vooral bij de schoonfamilie. Die zijn erg van de verjaardagen, feestdagen etc. Maar ik moet eerlijk zeggen, als het echt een probleem zou zijn zou ik wel een paar verjaardagen overslaan hoor. :wink:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Lin-C schreef:Wij gaan wel vaak op bezoek. En vooral bij de schoonfamilie. Die zijn erg van de verjaardagen, feestdagen etc. Maar ik moet eerlijk zeggen, als het echt een probleem zou zijn zou ik wel een paar verjaardagen overslaan hoor. :wink:
Honden zijn altijd een prachtig excuus voor verjaardagen ed.. :engel: :lol:
kan niet te lang blijven want tsja de hond hé.
Nee, ik kom niet, mijn hond voelt zich niet lekker en dan laat ik ze liever niet alleen.
Haha. :mrgreen:
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

wendy71 schreef:
Lin-C schreef:Wij gaan wel vaak op bezoek. En vooral bij de schoonfamilie. Die zijn erg van de verjaardagen, feestdagen etc. Maar ik moet eerlijk zeggen, als het echt een probleem zou zijn zou ik wel een paar verjaardagen overslaan hoor. :wink:
Honden zijn altijd een prachtig excuus voor verjaardagen ed.. :engel: :lol:
kan niet te lang blijven want tsja de hond hé.
Nee, ik kom niet, mijn hond voelt zich niet lekker en dan laat ik ze liever niet alleen.
Haha. :mrgreen:
Haha, nou inderdaad! Daar heeft mijn vriend ook een handje van hoor...vooral als hij geen zin heeft om lang te blijven :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tja, ik besef me dat ik in mijn eigen straatje praat, maar ik zie altijd enorm veel voordelen aan herplaatsers. Je krijgt een hond die is wat hij is. Het karakter staat en de klik is er of niet.
Wat betreft het opvoeden; ook een volwassen hond kun je prima naar je hand zetten.
Met een pup is het altijd nog maar afwachten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Eline* schreef:Tja, ik besef me dat ik in mijn eigen straatje praat, maar ik zie altijd enorm veel voordelen aan herplaatsers. Je krijgt een hond die is wat hij is. Het karakter staat en de klik is er of niet.
Wat betreft het opvoeden; ook een volwassen hond kun je prima naar je hand zetten.
Met een pup is het altijd nog maar afwachten.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens hoor. Mijn vriend alleen nog niet helemaal.
Moet ook wel eerlijk toegeven dat een pup natuurlijk heel schattig en vertederend is. Maar in deze situatie waarschijnlijk niet de beste keus
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind puppy's net kinderen...schattig en vertederend , maar vooral bij een ander! :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

Eline* schreef:Ik vind puppy's net kinderen...schattig en vertederend , maar vooral bij een ander! :smile:
Ja dat is meestal ook zo...moet zeggen dat ik dat met kinderen nog meer heb. Ik werk met ze, maar buiten mn werk moet ik er toch weinig van hebben :N:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

puppies zijn heel erg leuk, maar als je echt een maatje voor de hond die je al hebt zoekt kun je veel beter een herplaatsertje nemen.
Je kunt een hond maar ten dele naar je hand zetten, zelfs als je hem al als pup krijgt.
Ze hebben echt allemaal een eigen karaktertje en wat dat is zie je een stuk beter als ze af zijn ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Nanna schreef:
Lin-C schreef: Ik wil niet perse een tweede hond, het moet iets toevoegen vooral voor Semmy
Dan moet je het gewoon niet doen. Een tweede hond neem je voor jezelf, niet voor je andere hond.
Je kunt er ook voor kiezen een kat te nemen van een als sociaal bekend staand ras. Dan denk ik aan Siamees/Oosters korthaar.
Die willen meestal best spelen met jouw hond, en die hoef je niet als tweede dier achter je aan te slepen als je ergens op visite gaat.
Wat een onzin. Wij gingen voor Sjon een vriendinnetje zoeken. Die hebben we gevonden in een bijna volwassen herplaatser. En niemand die blijer is met Roos dan Sjon, hoor. Lekker de hele dag hondentaal praten, een meissie voor hem alleen... Hij is nog nooit zo gelukkig en braaf geweest, bemoeit zich minder met de katten en heeft buiten minder mot met andere reuen. En daar geniet ík dan weer van, van die twee mafkezen die zo verliefd op elkaar zijn. Natuurlijk ben ik verzot op Roos, het is onmogelijk om niet gek op haar te worden, maar ze is wel uitgezocht op Sjon's behoeften en voorkeuren. Meneertje heeft gelukkig goede smaak. Ik had overigens geen hond genomen waar Sjon wel een klik mee had maar ik niet, zo erg is het nou ook weer niet, maar het was toch wel de bedoeling om hém blij te maken met een extra hondje, niet zozeer mezelf.

Het enige nadeel overigens vind ik dat een tweede hond ook extra geld kost. :mrgreen: Verder vind ik alles twee keer zo leuk. Eén hond is geen hond gaat hier heel erg op in ieder geval.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wendy71 schreef:@ Ranetje: ik heb een getrouwd klef stel haha. :F:
Die twee hangen enorm aan elkaar, maar er zullen vast honden zijn van wie het allemaal niet zo hoeft, dat gezelschap.
:D
het is ook leuk als ze het gezellig met elkaar hebben.
Het is gewoon niet altijd zo.
Dat was het enige wat ik er mee wilde zeggen :wink:

Ik heb combinaties gehad die elkaar lagen droog te likken na een wandeling in de regen en andere die het allemaal wel best vonden, maar graag een eigen mand alsjeblieft en geen "gedoe".
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lin-C
Zeer actief

renee-uk schreef:puppies zijn heel erg leuk, maar als je echt een maatje voor de hond die je al hebt zoekt kun je veel beter een herplaatsertje nemen.
Je kunt een hond maar ten dele naar je hand zetten, zelfs als je hem al als pup krijgt.
Ze hebben echt allemaal een eigen karaktertje en wat dat is zie je een stuk beter als ze af zijn ;)
Ja, ben ik met je eens. :ok: ik had voor ik dit topic opende al niet echt perse de voorkeur voor een pup maar na wat ik lees begint een herplaatsertje steeds beter klinken.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Wij hebben bewust voor een pup gekozen. Diego was bijna 1.5 toen Ivan hier als pup kwam.
Het leek ons het beste om een pup bij Diego te zetten omdat ze dan samen op konden groeien en een goede basis konden leggen om later maatjes te zijn.
Ze zitten samen in de tuin als wij zijn werken en het gaat super die 2 samen. Diego is inmiddels 2 en Ivan is nu 10 maanden oud.
Voordelen vind ik dat ze veel aan elkaar hebben. We hebben nu ieder een trainingshond.
Nadelen tja het is extra werk etc en het kost meer maar dat weet je van te voren ook.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb er een tweede hond bij genomen voor zowel mijzelf als voor mijn hond.
Het grote voordeel is, dat mijn tweede hond veel gedrag van mijn eerste overneemt en daardoor zelfvertrouwen krijgt.
Mijn tweede hond is geen pup, maar een herplaatser van 18 maanden en die kost de nodige tijd en moeite
(onzindelijk, niet alleen kunnen zijn etc.). Dus daar moet je je niet in vergissen.
Van een herplaatser vind ik dat je beter kan inschatten hoe het hondje is en of de klik er met je eigen hond is.
Kwestie van inschatten en een gokje wagen dus.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb ook beide keren de tweede hond erbij genomen deels als maatje voor de eerste hond, vind daar ook niks mis mee :19:
Ik denk dat als je de al aanwezige hond goed kent, je best een hele grote kans kan maken op een goede match erbij, zeker als je dus ook echt voor dat maatje voor de eerste hond gaat en dus daar erg op let.

Ik vind twee honden heerlijk. Het contact dat ze samen hebben kan niks tegenop, zo vertrouwd als twee 'roedelmaatjes' samen kunnen spelen dat vind ik best bijzonder. Saartje speelt ook verder met niemand behalve met Vera, en vroeger met Moos. Alleen met Fenja van Suzan wil ze buiten nog wel samen rennen :D
Verder vind ik ze 'alleen' laten veel makkelijker omdat ze niet alleen zijn, en twee honden is nog wel goed mee te nemen hoor. Eigenlijk vindt vrijwel iedereen dat nog wel acceptabel. Vanaf 3 wordt dat een stuk lastiger denk ik.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:Ik vind puppy's net kinderen...schattig en vertederend , maar vooral bij een ander! :smile:
Bij jezelf zijn het bijtende monstertjes :N: :mrgreen: Ik vond het bij Izzie al wel een stuk makkelijker dan bij Bram. Blijkbaar went het :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”