Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met de hond of iets anders
Moderator: moderatorteam
- Reneey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua - Locatie: Purmerend
Fietsen met de hond of iets anders
Hey mensen,
Ik zou het leuk vinden om te fietsen met Mozes, ik vroeg mij af wanneer het kan aangezien Mozes nog erg jong is 22 weken ...
Wanneer is verstandig te beginnen met fietsen ? Uiteraard opbouwen ....
Eigenlijk wil ik ermee beginnen omdat hij onvermoeibaar in huis is ... de hele dag aan het rennen en doen en hoop nu vaak andere honden op de dijk tegen te komen in de hoop dat die hem lekker moe maken
Iemand andere tips als fietsen om mijn hond lekker moe te maken
Ik zou het leuk vinden om te fietsen met Mozes, ik vroeg mij af wanneer het kan aangezien Mozes nog erg jong is 22 weken ...
Wanneer is verstandig te beginnen met fietsen ? Uiteraard opbouwen ....
Eigenlijk wil ik ermee beginnen omdat hij onvermoeibaar in huis is ... de hele dag aan het rennen en doen en hoop nu vaak andere honden op de dijk tegen te komen in de hoop dat die hem lekker moe maken
Iemand andere tips als fietsen om mijn hond lekker moe te maken
Laatst gewijzigd door Reneey op 30 mar 2010 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Fietsen met de hond
alleen wen hem er nu alvast aan, dus neem de fiets aan de hand mee soms kleine stukjes, zodat het ding niet eng is
scheelt straks een hoop gedoe
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Ik ben begonnen toen ze een maand of 10 was, we hebben het heel langzaam opgebouwd, in het begin fietsten we maar 5 min. En dan heel rustig tempo.
Alleen toen werd het hoogzomer dus hebben we bijna niet gefietst vanwege de temperatuur, daarna had ze haar kussentje kapot waardoor we niet konden fietsen en daarna was het winter met alle sneeuw toestanden, dus we zijn pas echt begonnen met 14 maanden. Weet begonnen met 5min per keer en langzaam opgebouwd, nu zitten we op 20/25 min per keer.
Van te voren hebben we haar wel regelmatig naast de fiets laten lopen, zodat ze daaraan kon wennen, dus dan gewoon de fiets mee tijdens de wandeling.
Edit: toevoeging
Alleen toen werd het hoogzomer dus hebben we bijna niet gefietst vanwege de temperatuur, daarna had ze haar kussentje kapot waardoor we niet konden fietsen en daarna was het winter met alle sneeuw toestanden, dus we zijn pas echt begonnen met 14 maanden. Weet begonnen met 5min per keer en langzaam opgebouwd, nu zitten we op 20/25 min per keer.
Van te voren hebben we haar wel regelmatig naast de fiets laten lopen, zodat ze daaraan kon wennen, dus dan gewoon de fiets mee tijdens de wandeling.
Edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door Veronique & Kyra op 30 mar 2010 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
9 maanden, maar dan max 5 minuten.
Per maand 5 minuten erbij tot maximaal 20 minuten.
Na 1,5 jaar kun je het verder opbouwen.
Mocht je hond in de eerste 6 maanden kreupel zijn geweest, pas beginnen met fietsen na de leeftijd van een jaar.
Per maand 5 minuten erbij tot maximaal 20 minuten.
Na 1,5 jaar kun je het verder opbouwen.
Mocht je hond in de eerste 6 maanden kreupel zijn geweest, pas beginnen met fietsen na de leeftijd van een jaar.

-
S@ndr@
- Zeer actief
ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,

- Reneey
- Zeer actief
Oh
dan heb ik dus nog een tijdje te gaan ... dan is fietsen momenteel niet zo'n goed idee .. ik wou eigenlijk iets verzinnen om hem wat moeier te maken want hij is zooo druk in huis ... dus dacht als het kan lekker met hem fietsen zodat hij zijn energie kwijt is ... maar niet dus.
Dan moet ik het maar houden op dat ik hoop andere honden tegen de komen op de dijk zodat hij lekker kan spelen en dat dat hem ook ietsie moeier maakt
Dan moet ik het maar houden op dat ik hoop andere honden tegen de komen op de dijk zodat hij lekker kan spelen en dat dat hem ook ietsie moeier maakt

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
Misschien dat je ook eens denk spelletjes (van die houten spellen) kunt proberen, of balletje balletje. Daar worden ze meestal ook heel moe van.Reneey schreef:Ohdan heb ik dus nog een tijdje te gaan ... dan is fietsen momenteel niet zo'n goed idee .. ik wou eigenlijk iets verzinnen om hem wat moeier te maken want hij is zooo druk in huis ... dus dacht als het kan lekker met hem fietsen zodat hij zijn energie kwijt is ... maar niet dus.
- Arline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Met Fenja ben ik begonnen met 10 maanden, met heel langzaam opbouwen. Maar dat is een klein hondje van nu 20 kg. Met een DD zou ik inderdaad wachten tot 1,5 jr.
Als je wil dat moe word zou ik zoekspelletjes ed doen met hem, zodat hij geestelijk wat meer moe wordt.
Als je wil dat moe word zou ik zoekspelletjes ed doen met hem, zodat hij geestelijk wat meer moe wordt.
- Reneey
- Zeer actief
Ja die heb ik inderdaad op internet gezien .. lijkt me inderdaad helemaal geweldig en hoop Mozes ook ... heb jij een naam van die spelletjes tis van een vrouw toch maar kom niet meer op de naamVeronique & Kyra schreef:Misschien dat je ook eens denk spelletjes (van die houten spellen) kunt proberen, of balletje balletje. Daar worden ze meestal ook heel moe van.Reneey schreef:Ohdan heb ik dus nog een tijdje te gaan ... dan is fietsen momenteel niet zo'n goed idee .. ik wou eigenlijk iets verzinnen om hem wat moeier te maken want hij is zooo druk in huis ... dus dacht als het kan lekker met hem fietsen zodat hij zijn energie kwijt is ... maar niet dus.

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
Kijk anders eens op deze site: http://hondenspellen.com/products/list/8" onclick="window.open(this.href);return false;Reneey schreef:Ja die heb ik inderdaad op internet gezien .. lijkt me inderdaad helemaal geweldig en hoop Mozes ook ... heb jij een naam van die spelletjes tis van een vrouw toch maar kom niet meer op de naamVeronique & Kyra schreef:Misschien dat je ook eens denk spelletjes (van die houten spellen) kunt proberen, of balletje balletje. Daar worden ze meestal ook heel moe van.Reneey schreef:Ohdan heb ik dus nog een tijdje te gaan ... dan is fietsen momenteel niet zo'n goed idee .. ik wou eigenlijk iets verzinnen om hem wat moeier te maken want hij is zooo druk in huis ... dus dacht als het kan lekker met hem fietsen zodat hij zijn energie kwijt is ... maar niet dus.
daar heb je veel soorten en verschillende niveaus
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Fietsen met de hond of iets anders
waar ze ook heel moe van kunnen worden is als je ze in een vreemde nieuwe omgeving meeneemt zoals bijvoorbeeld een tuincentrum of meenemen naar een winkelcentra, of de markt, ik noem maar wat 
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik juist wel, het is een heel gecontroleerde beweging die je zelf ook goed kunt doseren.S@ndr@ schreef:ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,

- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Misschien kan je hem ergens lekker laten zwemmen?
En idd denk-en zoek spelletjes.
Met fietsen zou ook ik nog even wachten.
En idd denk-en zoek spelletjes.
Met fietsen zou ook ik nog even wachten.
-
S@ndr@
- Zeer actief
waarschijnlijk is dat met lichter gebouwde honden ook wel zo jamarye schreef:Ik juist wel, het is een heel gecontroleerde beweging die je zelf ook goed kunt doseren.S@ndr@ schreef:ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,
Ik waag mijn hond er niet aan als je het niet erg vindt
-
fresan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV en laekense herder
Met onze dd gaan fietsen toen hij een maand of 9 was. Goeie opbouw en lange rechte stukken in het juiste tempo is belangrijk! Dit is nog altijd vele malen beter dan alle ongecontroleerde bewegingen die hij maakt wanneer hij met andere honden speelt.
Onze dog heeft er niets van te lijden gehad.
Hou er wel rekening mee hoe meer je met hem gaat doen (lichamelijk) des te beter wordt zijn conditie dus houdt hij op den duur nog energie over om thuis druk te zijn. Je kunt mi ook beter beginnen met denkspelletjes voorlopig.
Succes!
Onze dog heeft er niets van te lijden gehad.
Hou er wel rekening mee hoe meer je met hem gaat doen (lichamelijk) des te beter wordt zijn conditie dus houdt hij op den duur nog energie over om thuis druk te zijn. Je kunt mi ook beter beginnen met denkspelletjes voorlopig.
Succes!
- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Ze worden vaak veel sneller moe, als ze hun hersentjes moeten gebruiken, en ze veel kunnen snuffelen. Inderdaad naar vreemde plekken gaan, waar ze rustig mogen snuffelen aan alle vreemde geurtjes. Een tuincentrum is heel geschikt, maar ook bijvoorbeeld een tankstation of een parkeerplaats.
Je kunt een favoriet speeltje verstoppen....eerst als hij het ziet, en daarna steeds moeilijker maken. Uiteindelijk verstoppen als hij niet kan kijken. Je kunt ook snoepjes in huis of tuin verstoppen. Ik doe dit ook in het bos of veld. Stukjes kaas tegen een boomstam plakken en dan laten zoeken. Dit geeft allemaal geen risico voor zijn lichamelijke ontwikkeling, maar hij zal wel moe en voldaan worden. Een hond moet zijn neus kunnen gebruiken
Je kunt een favoriet speeltje verstoppen....eerst als hij het ziet, en daarna steeds moeilijker maken. Uiteindelijk verstoppen als hij niet kan kijken. Je kunt ook snoepjes in huis of tuin verstoppen. Ik doe dit ook in het bos of veld. Stukjes kaas tegen een boomstam plakken en dan laten zoeken. Dit geeft allemaal geen risico voor zijn lichamelijke ontwikkeling, maar hij zal wel moe en voldaan worden. Een hond moet zijn neus kunnen gebruiken

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
ik denk dat zoek en speurspelletjes het meest vermoeiend voor een hond zijn. lekker aan het werken dus.

- Reneey
- Zeer actief
Speurspelletjes lijken me ook wel leuk .... kan iemand me daarvan duidelijk uitleg geven hoe ik dat moet 'leren' en doenMarlieke met Boris schreef:ik denk dat zoek en speurspelletjes het meest vermoeiend voor een hond zijn. lekker aan het werken dus.

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou het dus wel doen, ook met een groot en zwaar ras.S@ndr@ schreef:waarschijnlijk is dat met lichter gebouwde honden ook wel zo jamarye schreef:Ik juist wel, het is een heel gecontroleerde beweging die je zelf ook goed kunt doseren.S@ndr@ schreef:ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,
![]()
Ik waag mijn hond er niet aan als je het niet erg vindt
Je moet zelf weten of je je hond er niet aan waagt.
Dat jij het niet wilt doen prima, daar lig ik toch niet wakker van
Fietsen zie ik trouwens totaal niet als iets om mijn hond moe te maken, ze krijgen er alleen maar meer conditie en energie van.

-
*Jolanda*
Timber was ook onvermoeibaar als pup en die moesten we ook echt mentaal aan het werk zetten...
Ga eens kijken bij de spelletjes van Nina Otterson (en de na maak versies daarvan) aangezien de originele versies nogal duur zijn. Verder lekkere snoepjes verstoppen in de tuin om te zoeken. Of in huis verstoppen tijdens wandelingen zoek spelletjes doen je zelf verstoppen zodat hij jou moet zoeken of zijn favoriete speeltje buiten verstoppen....
Mee nemen naar vreemde plaatsen inderdaad druk bezochte plekken maar ook vreemde bossen/ stranden. Probeer gewoon zoveel mogelijk afwisselingen aanbrengen in zijn dagelijkse dingen en bied hem mentale uitdagingen.
Dat zijn dingen waar ze moe van worden en kan zo nog wel even bezig blijven.
Als je wil gaan fietsen zal het op de korte termijn inderdaad hem moe maken maar op de lange termijn krijgt hij meer conditie en wordt hij dus nog actiever aangezien hij dan minder snel moe van iets is.
Ik zou zelf ook met een grote hard groeiende hond wachten met fietsen maar goed de meningen zijn er over verdeeld en waarom risico lopen als het niet nodig is.
Ga eens kijken bij de spelletjes van Nina Otterson (en de na maak versies daarvan) aangezien de originele versies nogal duur zijn. Verder lekkere snoepjes verstoppen in de tuin om te zoeken. Of in huis verstoppen tijdens wandelingen zoek spelletjes doen je zelf verstoppen zodat hij jou moet zoeken of zijn favoriete speeltje buiten verstoppen....
Mee nemen naar vreemde plaatsen inderdaad druk bezochte plekken maar ook vreemde bossen/ stranden. Probeer gewoon zoveel mogelijk afwisselingen aanbrengen in zijn dagelijkse dingen en bied hem mentale uitdagingen.
Dat zijn dingen waar ze moe van worden en kan zo nog wel even bezig blijven.
Als je wil gaan fietsen zal het op de korte termijn inderdaad hem moe maken maar op de lange termijn krijgt hij meer conditie en wordt hij dus nog actiever aangezien hij dan minder snel moe van iets is.
Ik zou zelf ook met een grote hard groeiende hond wachten met fietsen maar goed de meningen zijn er over verdeeld en waarom risico lopen als het niet nodig is.
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik ook, begin hier rond de 8 maanden met ze aan de fiets te laten wennen, gewoon fiets in de hand en dan al langzaam de drukte in enz. Bunker is nu 16 maanden en daar fiets ik 3x p.w zo'n 20 minuten mee.marye schreef:Ik juist wel, het is een heel gecontroleerde beweging die je zelf ook goed kunt doseren.S@ndr@ schreef:ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,
-
*Jolanda*
Brigitte schreef:Ik ook, begin hier rond de 8 maanden met ze aan de fiets te laten wennen, gewoon fiets in de hand en dan al langzaam de drukte in enz. Bunker is nu 16 maanden en daar fiets ik 3x p.w zo'n 20 minuten mee.marye schreef:Ik juist wel, het is een heel gecontroleerde beweging die je zelf ook goed kunt doseren.S@ndr@ schreef:ik zou met een DD het risico niet lopen hoor, maar zelf weten, ik ga met Van Gils ook niet eerder als met anderhalf,
maar dit doe je denk ik om conditie op te bouwen en niet om je hond moe te maken neem ik aan...
-
Brigitte
- Zeer actief
Bij Buffel wel bij Bunker niet.*Jolanda* schreef:
maar dit doe je denk ik om conditie op te bouwen en niet om je hond moe te maken neem ik aan...
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Met dat laatste ben ik het met je eens. Hoe meer je gaat fietsen hoe meer conditie en hoe moeilijker moe te krijgen .marye schreef:Ik zou het dus wel doen, ook met een groot en zwaar ras.
Fietsen zie ik trouwens totaal niet als iets om mijn hond moe te maken, ze krijgen er alleen maar meer conditie en energie van.
Met het eerste ben ik het niet eens. Met zo'n slungel zou ik juist willen voorkomen dat die vrij eenzijdig beweegt. Laat de hond eerst maar wat in zijn spieren groeien en daarna verder opbouwen. Want dat is wat je (nmm) met fietsen doet, spieren en conditie opbouwen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik snap dat jij er niet wakker van ligt en dat hoeft ook niet, maar ik zou wel iets voorzichtiger zijn met het zo stellig aanraden van iets wat zo slecht is voor een zwaar en groot ras als een dog. Een ras wat veel langer doorgroeit, waarvan alle gewrichten veel meer te leiden hebben en waarvan het gewicht veel zwaarder drukt op die vier poten. Mag zo'n skelet aub eerst goed stevig zijn voordat je daarmee aan de fiets gaat ?marye schreef:
Ik zou het dus wel doen, ook met een groot en zwaar ras.
Gr. Aniek

- asani
- Zeer actief
Met een DD zou ik toch wachten tot zeker 15 maanden.
Ik wandelde op vreemde plaatsen dus niet elke keer dezelfde route dan hebben ze andere geurtjes .
Verder inderdaad spelletjes dingen verstoppen en wat oefeningen aanleren .
Groetjes Rian
Ik wandelde op vreemde plaatsen dus niet elke keer dezelfde route dan hebben ze andere geurtjes .
Verder inderdaad spelletjes dingen verstoppen en wat oefeningen aanleren .
Groetjes Rian
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben niet de enige hoor.Budkes schreef:Ik snap dat jij er niet wakker van ligt en dat hoeft ook niet, maar ik zou wel iets voorzichtiger zijn met het zo stellig aanraden van iets wat zo slecht is voor een zwaar en groot ras als een dog. Een ras wat veel langer doorgroeit, waarvan alle gewrichten veel meer te leiden hebben en waarvan het gewicht veel zwaarder drukt op die vier poten. Mag zo'n skelet aub eerst goed stevig zijn voordat je daarmee aan de fiets gaat ?marye schreef:
Diverse dierenartsen en fysiotherapeuten raden het ook aan.
Lees o.a. het boek hondse hoogstandjes maar

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
En ik snap dan weer niet dat mensen wel hun pup/puber met andere honden laten spelen, maar over fietsen zo spastisch doen.Liesbeth schreef:Met dat laatste ben ik het met je eens. Hoe meer je gaat fietsen hoe meer conditie en hoe moeilijker moe te krijgen .marye schreef:Ik zou het dus wel doen, ook met een groot en zwaar ras.
Met het eerste ben ik het niet eens. Met zo'n slungel zou ik juist willen voorkomen dat die vrij eenzijdig beweegt. Laat de hond eerst maar wat in zijn spieren groeien en daarna verder opbouwen. Want dat is wat je (nmm) met fietsen doet, spieren en conditie opbouwen.
Je kunt het tempo en de afstand volledig zelf controleren hoor.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als ik een uurtje naar ringtraining ga, waar ze dus een paar keer een rondje lopen en verder alleen maar zitten/staan, zijn ze volledig gesloopt!
Gewoon van alle indrukken
Denk spelletjes zijn ook goed.
Gewoon naar de bieb, boekje halen en proberen wat je leuk vindt.
En zelf creatief zijn
Gewoon van alle indrukken
Denk spelletjes zijn ook goed.
Gewoon naar de bieb, boekje halen en proberen wat je leuk vindt.
En zelf creatief zijn
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Even zoveel andere raden het af. Ik zelf, groot geworden in dogachtigen/molossers, heb het nooit gedaan en tot nu toe gezond oud geworden kreuppelloze dogachtigen gehad. Mastiff van 12.5, 2 boxers van 10 en 11, Bullmastiff van ondertussen bijna 10 dus ik blijf me er netjes aan houden. Allemaal na anderhalf heel veel gefietst, dat dan weer wel.marye schreef:Ik ben niet de enige hoor.Budkes schreef:Ik snap dat jij er niet wakker van ligt en dat hoeft ook niet, maar ik zou wel iets voorzichtiger zijn met het zo stellig aanraden van iets wat zo slecht is voor een zwaar en groot ras als een dog. Een ras wat veel langer doorgroeit, waarvan alle gewrichten veel meer te leiden hebben en waarvan het gewicht veel zwaarder drukt op die vier poten. Mag zo'n skelet aub eerst goed stevig zijn voordat je daarmee aan de fiets gaat ?marye schreef:
Diverse dierenartsen en fysiotherapeuten raden het ook aan.
Lees o.a. het boek hondse hoogstandjes maar
Met beleid veel tot heel veel beweging en schraal op laten groeien is mijn vaste stramien. Ik weet, 4 "zware: dogachtigen/molossers vormen geen wetenschappelijk bewijs, maar ik ben er heel tevreden mee.
Gr. Aniek