Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zowie ooit nog los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Re: Zowie ooit nog los?

Ongelezen bericht door wilma23 »

Mijn teef kan ook niet meer los en word daar dus ook echt niet happy van.

Maar wat wij nu doen is naar een vriendin van ons gaan en die heeft een heel erg groot stuk weiland wat omheind is.
En daar laten we haar dan af en toe rennen. Ze heeft er genoeg te snuffelen en te spelen en kan haar energie kwijt.
Misschien ken je ook iemand met een groot stuk weiland of kan je bij mensen bij je in de buurt vragen of je af en toe de hond bij hun op he tweiland mag laten rennen?
Qwertu
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Qwertu »

wiek schreef:Langzamerhand begint Zowie weer te herstellen en houden wij ons steeds meer bezig met de vraag hoe nu verder.
De drunense duinen was altijd de enige plek waar ze los kan. Ze heeft daar de ruimte om te rennen. 49 van de 50 keer blijft ze in de buurt en gaat ze in de hei podenco sprongen maken, maar ze is dan steeds in zicht. Soms dan kreeg ze het te pakken en was ze uit het zicht maar na een half uur, hoogstens drie kwartier kwam ze dan blij terug.
Nu gebeurde dit, he twas een fijne wandeling, Zowie speelde mee met de bal en we stonden op het punt haar aan te lijnen. Toen haar neus in de lucht en de volgende dag dus weer terecht.
We willen haar nooit kwijt, maar we willen ook dat ze voldoende kan bewegen.
Haar afstaan is voor ons geen optie.
We hebben zitten denken aan een GPS chip of voor altijd aan de lange lijn en voor de beweging met mij hardlopen en mee fietsen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Of misschien gewoon weer los net als voorheen?
Een gps systeem voor je hond is denk ik wel een goede optie. Ze zijn prijzig, maar je kunt pecies zien waar je dier is, of ze aan het rennen is of niet etc etc. Je hebt er verschillende. Ik heb een vriendin met een "zwervende" hond en voor haar is het echt een uitkomst. Haar hond kan lekker los en mocht het misgaan dan kan ze haar precies localiseren.
Qwertu
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Qwertu schreef: Ik heb een vriendin met een "zwervende" hond en voor haar is het echt een uitkomst. Haar hond kan lekker los en mocht het misgaan dan kan ze haar precies localiseren.
Ja, plat op de A2.
Dat dacht zij ook, maar zo ongenuanceerd is het toch niet. Het blijft altijd een risico uiteraard en je moet goed afwegen hoe en wat. Weegt een leven lang aan de lijn op tegen het plezier van los lopen. Zeker als ze 49 van de 50x in de buurt blijft. Met gps kun je haar "onderscheppen" en voorkomen dat ze bijv. drukke wegen opgaat. Je verkleint het risico zeer aanzienlijk. Dat hebben we wel gemerkt in de praktijk. Bovendien laat je een hond zo ver mogelijk van drukke wegen vandaan los natuurlijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Qwertu schreef:
Nanna schreef:
Qwertu schreef: Ik heb een vriendin met een "zwervende" hond en voor haar is het echt een uitkomst. Haar hond kan lekker los en mocht het misgaan dan kan ze haar precies localiseren.
Ja, plat op de A2.
Dat dacht zij ook, maar zo ongenuanceerd is het toch niet. Het blijft altijd een risico uiteraard en je moet goed afwegen hoe en wat. Weegt een leven lang aan de lijn op tegen het plezier van los lopen. Zeker als ze 49 van de 50x in de buurt blijft. Met gps kun je haar "onderscheppen" en voorkomen dat ze bijv. drukke wegen opgaat. Je verkleint het risico zeer aanzienlijk. Dat hebben we wel gemerkt in de praktijk. Bovendien laat je een hond zo ver mogelijk van drukke wegen vandaan los natuurlijk.
Maar ze weet toch niet wat de hond uitspookt in de tijd dat hij weg is?
Lijkt me voor mensen en andere honden niet zo geslaagd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Qwertu
Vaste gebruiker

Ja, zit wat in.
Ze gaat wel altijd op tijden wandelen dat de bossen praktisch verlaten zijn, maar dan nog. Maar ze houdt hem gewoon goed in de gaten en zorgt ervoor dat de afstand niet te groot wordt. Mocht dat wel zo zijn dan haalt ze hem terug.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Qwertu schreef:Ja, zit wat in.
Ze gaat wel altijd op tijden wandelen dat de bossen praktisch verlaten zijn, maar dan nog. Maar ze houdt hem gewoon goed in de gaten en zorgt ervoor dat de afstand niet te groot wordt. Mocht dat wel zo zijn dan haalt ze hem terug.
Wild opjutten is ook geen toegestane actie.
Of doet de hond dat niet? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Zowie kan dan iig niet sterven aan een gebroken poot ergens verstopt in het bos. Maar tegenhouden als Zowie op dreef is of onderscheppen is vrees ik een utopie.
Zowie begint weer erg op te knappen en zit vorlopig aan de lange lijn. We zijn druk op zoek naar een omheinde plaats waar Zowie kan rennen. Dat wordt voorlopig onze oplossing!
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Wat doet Zowie als er een andere hond bij is?
Kan een andere hond haar intomen?

Gisterenavond heeft Itoewa weer 2 uur int bos en dan nog 2 uur hier int dorp rondgelopen, daarna kwam ze mooi de tuin in. We vermoeden wel dat ze een kip van de buren heeft doodgebeten en deels opgegeten. (die hebben loslopende kippen)

Binnen enkele weken ben ik weg naar West-Canada (plaats genoeg daar), maar dat is zeker geen oplossing vr u?:)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

wiek schreef:Zowie kan dan iig niet sterven aan een gebroken poot ergens verstopt in het bos. Maar tegenhouden als Zowie op dreef is of onderscheppen is vrees ik een utopie.
Zowie begint weer erg op te knappen en zit vorlopig aan de lange lijn. We zijn druk op zoek naar een omheinde plaats waar Zowie kan rennen. Dat wordt voorlopig onze oplossing!
ik hoop dat je een goeie plek kan vinden waar ze lekker kan rennen...
Afbeelding
Qwertu
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Qwertu schreef:Ja, zit wat in.
Wild opjutten is ook geen toegestane actie.
Of doet de hond dat niet? :wink:
Ehmm....... nou..... :oeps:
wiek schreef:Zowie kan dan iig niet sterven aan een gebroken poot ergens verstopt in het bos. Maar tegenhouden als Zowie op dreef is of onderscheppen is vrees ik een utopie.Zowie begint weer erg op te knappen en zit vorlopig aan de lange lijn. We zijn druk op zoek naar een omheinde plaats waar Zowie kan rennen. Dat wordt voorlopig onze oplossing!
Ja, dat moet dan wel kunnen op de een of andere manier. Zo niet, zou ik het ook niet doen. Mijn beagle hou ik als ze echt een vers spoor heeft ook niet meer tegen, maar van haar weet ik dat ze op een klein gebied blijft en dat zoiets hoogstens 10 minuten duurt. Daarna is ze weer bereikbaar.

Heel veel succes. Ik hoop dat je een mooie plek kunt vinden!
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Nanna schreef:
Ja, plat op de A2.
Ik denk dat een jagende podenco in een groot natuurgebied heel wat minder snel plat op de A2 terecht komt dan een uit paniek wegrennende malteser of een lab die zich na jaren poepen aan het eind van de straat een keer uit zijn riem weet te wringen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Qwertu
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Hanneke2 schreef: Ik denk dat een jagende podenco in een groot natuurgebied heel wat minder snel plat op de A2 terecht komt dan een uit paniek wegrennende malteser of een lab die zich na jaren poepen aan het eind van de straat een keer uit zijn riem weet te wringen.
Kweenie.
Er is hier een paar jaar geleden een nest duitse staande langharen geboren waarvan er wat pups in de buurt vergeven zijn. Moederhond is kapotgereden op de Mierloseweg, een zoon een jaar geleden op de A67 en een dochter vorige week ook al op de A67. En die waren toch écht aan het jagen....
Ik zou mijn hond nooit loslaten daar bij het molenbos e.d. dat ligt veel te dicht bij inderdaad die Mierloseweg en de A67.
Het is in Nederland moeilijk, maar gelukkig zijn er nog wel plekken te vinden die ver(der) van drukke wegen afliggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”