Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oude honden en bulten
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Oude honden en bulten
Nora krijgt steeds meer bulten overal over haar lichaam. Onderhuids dus. Ze had er al 1 bij haar bovenarm, maar die was niet heel groot. Nu ontdekte ik er gisteren een bij haar voorpoot, die was wel wat groter. Ongeveer zo groot als een golfbal. Je kan hem trouwens niet bewegen. Mn vader heeft zn conclusie al getrokken: tumoren en daar gaan we niets meer aan doen. En aangezien Nora zijn hond is, vind ik dat helemaal best hoor. Maar ik vraag me toch af of het wel echt een tumor is en of er echt niets aan te doen is dat niet al te ingrijpend is. Een operatie willen we haar niet meer aan doen en als het echt tumoren zijn willen we ook niet meer beginnen aan bestralen en chemos enzo. Maar zijn het wel altijd tumore, die bulten bij oude honden?
Ik wil niet tig keer onnodig naar de dierenarts, mn ouders vinden al dat ik vreselijk overdrijf. Ik vind dan weer dat zij er te makkelijk over denken. Vooral met Nora, ze vinden haar een oude hond dus gebeurt er niets meer aan tenzij ze echt doodziek is. Maar ik zou me ook vreselijk schuldig voelen als dit iets anders is waar ze wel last van heeft (en dat zou ze niet zo snel laten zien) en er is gewoon wel wat aan te doen.
Ik wil niet tig keer onnodig naar de dierenarts, mn ouders vinden al dat ik vreselijk overdrijf. Ik vind dan weer dat zij er te makkelijk over denken. Vooral met Nora, ze vinden haar een oude hond dus gebeurt er niets meer aan tenzij ze echt doodziek is. Maar ik zou me ook vreselijk schuldig voelen als dit iets anders is waar ze wel last van heeft (en dat zou ze niet zo snel laten zien) en er is gewoon wel wat aan te doen.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Oude honden en bulten
Ze is bijna 13. We hebben bij haar inderdaad ook op ongeveer haar 9e een tumor bij de melkklieren weg laten halen, daar was ze redelijk snel van genezen. Het gekke is dat het daar niet is terug gekomen, terwijl de kans dat het terug zou komen zo'n 90% was. Pas de laatste tijd voelen we weer duidelijk bulten op een aantal plaatsen.
-
heidie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/ - Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Hier ook een 13 jarige met bulten. De eerste kreeg ze toen ze elf was.
Volgens de da overleefd ze de bulten...
Volgens de da overleefd ze de bulten...

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ik ging elk half jaar naar de d.a. voor de 'bultencheck' met mijn oudjes maar op een leeftijd van 13 zou ik een hond zeker niet meer laten opereren het zijn behoorlijk zware operaties 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Als je gewoon van jezelf weet dat je niet wil opereren, dan heeft een check ook geen zin. Overigens was ik met Osa ook een type die het liefst van iedere bult wilde weten wat het was, en hoe gevaarlijk het was, maar we zouden haar toch niet opereren, dus dat had geen zin. Lymfeklierkanker is overigens d'r dood geweest, bij het scheren zijn we daar achter gekomen. Maar ook daar had niks tegen gedaan kunnen worden.
-
Muk
Jaymz is 9 jaar jong en heeft diverse bulten en ouderdomswratten. De bulten zijn goedaardig, dus ik doe er niets aan. Behalve als de bulten voor overlast zorgen, zoals onlangs een goedaardig gezwel op zijn staart die steeds open ging.
- yuki
- Zeer actief
Zowel tumoren als vetbulten komen bij oudere honden veelvuldig voor. Gezien haar leeftijd en jullie mening erover, voegt het niets toe om wat te laten aanprikken. Bovendien brengt dat risico's van uitzaaien mee indien het een tumor zou zijn.
Wel iets doen, zoals je schrijft, kan bestaan uit palliatieve zorg, bv het geven van cortico's bij honden met kanker. Dit heeft bij veel honden in hun laatste fase vrij weinig bijwerkingen en vertraagt de tumorgroei in veel gevallen. Maar dan nog zou je moeten weten of het iets kwaadaardigs is.
Wel iets doen, zoals je schrijft, kan bestaan uit palliatieve zorg, bv het geven van cortico's bij honden met kanker. Dit heeft bij veel honden in hun laatste fase vrij weinig bijwerkingen en vertraagt de tumorgroei in veel gevallen. Maar dan nog zou je moeten weten of het iets kwaadaardigs is.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Lotje heeft heel veel bultjes, heel veel verschillende soorten ook. Maar elke keer ik een nieuwe voel is het richting dierenarts, je weet maar nooit of het 1 keer eens niet zo onschuldig is. De laatste bult die ze bij gekregen heeft is er 1 die vanuit haar schedel lijkt te groeien, is heel hard precies bot en groeit heel traag. De dierenarts zei dat ze enkel konden zien wat het was door een operatie, ze vonden het wel iets heel vreemd, maar als het iets kwaadaardigs is, kan er niets aan gedaan worden omdat het op de schedel zit. Heb ik dus niets aan laten doen. Alle zachte bultjes daar word geregeld ingeprikt door de dierenarts en onder de microscoop bekeken, om die weg te halen hoeven ze namelijk niet altijd onder volledige narcose, daarom dat ik ze altijd even laat aanprikken.
Lotje word 13 jaar in april.
Lotje word 13 jaar in april.
- CKS
- Zeer actief
ik heb lang, lang geleden een keer een hondje van 15 laten opereren aan mammatumoren. We hadden dat toen al heel lang zo gelaten omdat we dachten dat zo´n tumor niet teveel kwaad kon. We hebben haar uiteindelijk wel moeten laten opereren omdat de bult opengebarsten was en was gaan zweren. Het was dus opereren of inslapen. We kregen (geheel onverwacht) een compleet nieuw hondje terug, actief, blij, wilde weer spelen en rennen.... Hoewel ze daarvoor nog niet zichtbaar last had gehad van die tumor had ze er blijkbaar toch verschrikkelijk veel pijn aan gehad.
Een half jaar later nog laten opereren aan een tumor aan een eierstok, ook hier was niets doen geen optie. En ook van deze operatie is ze bijzonder goed hersteld. Uiteindelijk heeft ze na de laatste operatie nog zo´n anderhalf jaar goed geleefd.
Niets doen met tumoren bij oude honden is voor mij dus ook geen optie meer. behalve natuurlijk wanneer er al uitzaaiingen zijn in de longen. Maar zolang dat niet zo is zal ik ook hele oude hondjes opereren wanneer ze tumoren hebben.
Kees
Een half jaar later nog laten opereren aan een tumor aan een eierstok, ook hier was niets doen geen optie. En ook van deze operatie is ze bijzonder goed hersteld. Uiteindelijk heeft ze na de laatste operatie nog zo´n anderhalf jaar goed geleefd.
Niets doen met tumoren bij oude honden is voor mij dus ook geen optie meer. behalve natuurlijk wanneer er al uitzaaiingen zijn in de longen. Maar zolang dat niet zo is zal ik ook hele oude hondjes opereren wanneer ze tumoren hebben.
Kees
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tja, als er een harde bult formaat golfbal op de poot zit vind ik dat je er wel mee naar de dokter moet. Het zit op een plek waar relatief weinig huid is en de bult dus echt last kan geven als hij groter wordt. Nu zal hij nog weggehaald kunnen worden maar je kan niet op de poot een bal weghalen, aangezien je niet even een bosje vel bij elkaar kan halen.
Als je vertrouwen hebt in je dierenarts zou ik het dus ieder geval laten bekijken en overleggen, hopende dat de dierenarts de hond niet zo even zou opereren.
Nel heeft ook bulten, vooralsnog gelukkig bulten met vocht en geen harde bulten.
Als je vertrouwen hebt in je dierenarts zou ik het dus ieder geval laten bekijken en overleggen, hopende dat de dierenarts de hond niet zo even zou opereren.
Nel heeft ook bulten, vooralsnog gelukkig bulten met vocht en geen harde bulten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is niet een erg harde bult hoor, maar het lijkt wel vast te zitten waardoor je het niet kan bewegen, wat wel kon met de melkkliertumoren die ze had. Helaas zit dit al zo'n beetje ter hoogte van haar pols, dus opereren zal inderdaad erg lastig zijn. Ze lijkt er totaal geen last van te hebben, maar het is sowieso een hond die amper pijn of ongemak zal aangeven. Volgende maand moeten ze allebei weer voor hun jaarlijkse enting, ik denk dat ik de dierenarts er dan even naar laat kijken.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze krijgt alleen de weil enting, omdat ze nog wel zwemt als ze de kans krijgtNanna schreef:Ik zou persoonlijk een hond van die leeftijd niet meer laten enten hoor.Maeve schreef: Volgende maand moeten ze allebei weer voor hun jaarlijkse enting, ik denk dat ik de dierenarts er dan even naar laat kijken.
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
De hond van mn oudes krijgt ook steeds meer bultjes, over dr hele lijf, ze wordt 9. Zijn tot nog toe allemaal goedaardig..ik zou in elk geval wel even naar laten kijken..
Groetjes Lianne
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb ook een oudje met vetbulten maar ook met tumoren..3 jaar geleden is er 1 verwijdert omdat hij daardoor zou gaan stikken maar verder laat ik ze allemala gewoon zitten, hij is ruim een half jaar echt van slag geweest na de laatste operatie...
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen in jouw situatie.
Wat ik wel weet, is dat ik het zou laten onderzoeken, ik wil gewoon weten wat het is.
Op basis daarvan kan je dan weer verder na gaan denken.
Stel dat het iets zeer agressiefs is, dan WEET je dat in ieder geval, en kan je dus aan de hand daarvan besluiten hoe lang nog.
Ja, ik zou het dus wel willen weten, maar waarschijnlijk niet laten opereren, ook omdat het op zo'n lastige plek zit.
Wat ik wel weet, is dat ik het zou laten onderzoeken, ik wil gewoon weten wat het is.
Op basis daarvan kan je dan weer verder na gaan denken.
Stel dat het iets zeer agressiefs is, dan WEET je dat in ieder geval, en kan je dus aan de hand daarvan besluiten hoe lang nog.
Ja, ik zou het dus wel willen weten, maar waarschijnlijk niet laten opereren, ook omdat het op zo'n lastige plek zit.