Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wild verstoren?!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mwillow

Re: Wild verstoren?!

Ongelezen bericht door mwillow »

jores schreef:op het moment zijn de kieviten aan het broeden, deze zitten vaak in weides / velden, dus vanuit dat oogpunt kan ik me er wel iets bij voorstellen
Dat klopt. En dan gaat de toestemming van de boer niet meer op helaas. Hier zijn het niet alleen kievitten, maar ook kwartelkoningen en bepaalde watervogels die in dit gebied erg bijzonder zijn en hun broedgebieden in die weilanden hebben gekozen. Op andere delen van de Uiterwaarden speelt dit niet en mag er ook gewoon gelopen worden met hond los.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

fenneke schreef:
Nanna schreef:Als dat weiland het eigendom is van die boer en jij zijn toestemming hebt om daar te lopen heeft die jachtopziener met zijn te strak ingesnoerde piemel er geen hol over te vertellen.

off topic hoor maar wat kom jij toch altijd weer raar over met dit soort storende opmerkingen
altijd moet je zoiets zeggen :denken:

ik stoor mij er erg aan
Ik niet! Ik vind het lachen! Eigenlijk vind ik wel dat ze gelijk heeft!

een jachtopziener die intolerant is en niet meedenkt met andere mensen maar alleen vanuit zijn eigen beperkte straatje.

IK heb hier ooit een politieagent op aan gesproken. Officieel mogen honden nergens los MITS er staat aangegeven dat het is toegestaan. Dat komt er op neer, dat binnen de gemeente TUbbergen waar ik woon, nergens een hond officieel los mag. Er wordt dus geen alternatief geboden. De politieagent antwoordde hierop dat het daarom TOCH gedoogd wordt als honden los lopen en dat een jachtopziener of de politie dan wat coulanter op treedt, of op zou mogen treden.

De weg is geen optie: daar rijden auto's en dat is gevaarlijk.
Marjoleine schreef:Dan zouden al die hondjes die hier in het veld van hun eigen boer lopen ook niet mogen?
Dat mag wet zijn, knappe jongen die dat tegenhoudt.
Dat zou een boer dus niks te zeggen hebben over zijn eigen land :piew:
Inderdaad, knappe jongen die mij tegenhoudt!
WAnt hier loopt heel veel wild, om en rond het huis, achter in de wei en in de naburige wei. En mijn honden mogen hier toch echt komen en niemand die dat tegenhoudt. Mocht een jachtopziener daar toch over zeuren, dan mogen ze niet meer op ons grondgebied jagen, dan trekken we onze toestemming in!
Martijn schreef:
Dat is dan maar zo.
Dat je door een dwaling van bureaucratisch recht de mogelijkheid hebt gekregen om gewone mensen een beetje te gaan lopen zieken met je kutboetetjes betekent niet dat ik naar je pijpen ga lopen dansen. Ik zeg netjes dankuwel en loop door.

Je hebt de macht om geld uit mijn zak te kloppen. Net als de rest van de wereld.
Meer niet. Je blijft een klootzakje en ik luister niet naar klootzakjes. Daar zijn het er te veel voor.
Er zijn veel te veel regels en die leggen mensen alsmaar beperkingen op. Overheidsbemoeienis heet dat. Dus straks opletten op welke partij je gaat stemmen.
christo schreef:
Een hond kan toch ook loslopen op een weide zonder dat hij het wild verstoort in de zin van de flora en faunawet? Laat hem maar bewijzen dat je hond dieren opjaagt, ik wil wedden dat hij dat niet kan. Krijg je een boete, dan ga je in beroep, ik wil wedden dat je een hele goede kans maakt.
Mensen zijn onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.
HOnden zijn bij voorbaat schuldig, zelfs als onschuld aangetoond is. Zo is de wet.
vania schreef:
ik snap alleen iets niet?
als je niet in weides mag lopen, omdat je dan het fauna en flora verstoort (koeien er ook ff bij genomen) waarom jagen ze dan in een volle weide met (drachtige) koeien en schieten ze konijnen af (aja af niet, want de beestjes liepen nog "vrolijk" verder rond) op een paar meter afstand van die koeien en "onze" weide?
Dat mag wettelijk niet en dat zou ik aankaarten bij de politie zodat die de jagersgroep (en dat is er maar 1 want elke groep heeft zijn eigen gebied) erop aanspreekt. Jagers hebben zich ook aan regels te houden.
Anne&Taar schreef:Ik weet dat hier in Nederland door diverse jachtopzienders ook meteen met 'afschieten' gedreigd wordt, en vind dat meer dan walgelijk. Een agent welke zou dreigen dat bij de volgende kilometerovertreding de banden van je voertuig worden ingeprikt wordt uit zn ambt gezet, en dergelijke jachtopzieners mogen maar gewoon dergelijke bedreigingen uitten? Ik had de beste man in iedergeval persoonlijk gemeld bij de politie vanwege bedreiging van eigendom.
Je bedoelt afschieten van huisdieren? Dat mag helemaal niet! Je mag iemands eigendom niet vernielen (zoals dat heet volgens de wet). Als je een jager hierop betrapt kun je er voor zorgen dat zijn vergunning afgenomen wordt.
Ik vraag me af wat die jachtopziener dan doet als hij een kat in zo'n wei ziet rondlopen. Want reken maar dat die jonge hazen en fazant en patrijskuikens pakken! Over wildschade gesproken....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

iones schreef:
vania schreef:
ik snap alleen iets niet?
als je niet in weides mag lopen, omdat je dan het fauna en flora verstoort (koeien er ook ff bij genomen) waarom jagen ze dan in een volle weide met (drachtige) koeien en schieten ze konijnen af (aja af niet, want de beestjes liepen nog "vrolijk" verder rond) op een paar meter afstand van die koeien en "onze" weide?
Dat mag wettelijk niet en dat zou ik aankaarten bij de politie zodat die de jagersgroep (en dat is er maar 1 want elke groep heeft zijn eigen gebied) erop aanspreekt. Jagers hebben zich ook aan regels te houden.
eerlijk ik heb zelfs geen flauw idee of dat hier wel kan (Belgie)
omdat de persoon (nen) die jagen hier een beetje verder wonen, ze jagen ook met hond dan zou ik het helemaal "vreemd" vinden dat ik er met mijn honden, die de dieren met rust laten, niet mag lopen en hij met zijn jachthond wel
de hond liep trouwens gewoon onder de koeien onder door om toch maar de "geschoten" haas te kunnen pakken
ik vond het trouwens enorm zielig voor de haas, omdat die na het schot niet dood was, dan nog opgejaagd werd door de hond en dan naar de baas gebracht werd en volgens mij de baas hem pas dood deed (haas was de 1ste keer niet dood als de hond hem naar de baas bracht, want de baas pakte hem niet goed vast, of de hond liet te vroeg los en de haas ging er weer van door, dus weer een schot op dat beestje, weer de hond er achter en dan weer naar de baas, dit keer goed)
Afbeelding
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Ik kan me de reacties over jachtopzieners wel voorstellen. Ik wordt er vaak ook erg moe van. Ik was met Fenja in de zandweg aan het ballen en toen kwam er van veraf door het veld een jachtopziener op me afgebeend met een geweer op z'n rug. Hij was pissig dat ik met m'n hond het wild aan het opjagen was :denken: terwijl ik alleen maar langsliep en met de bal gooide (en Fenja kijkt geen seconde naar wild). Volgens hem rende reeen door ons in het prikkeldraad en verwonden zich, volgens mij was hij gefrustreerd omdat de ree net voor zijn vizier wegschoot. Als dat prikkeldraad zo gevaarlijk voor ze is moeten ze dat er niet neerzetten.
Gelukkig toch nog een goed gesprek gehad met die man. Nu mag ik zelfs los door het bos lopen met mijn honden van hem (in het bos geld wel een aanlijn gebod) omdat hij vind dat m'n honden zo goed onder appel staan :ok: :pffff: Dus als ik hem nu tegenkom is het alleen maar 'Hoi'.

Ook eens een jachtopziener tegengekomen, die overigens niets over mijn honden zei, ik had hem dan bovendien ook niet kunnen verstaan omdat er 8 crossmotoren voorbij scheurde. Alsof die het wild niet verjagen of verstoren, dan had hij niks mogen zeggen over mijn honden.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

En over dat jagers zelf t wild verstoren, nu dus niet, de jacht is nl gesloten, juist ivm broedseizoen, jong spul etc, jacht is beheer en niet domweg alles wat je tegen komt afknallen. En ja, de jagers komen nu wel (vaak zonder hond), je hebt nu wildtellingen om te kijken hoeveel er rondloopt en wat er voor t beheer geschoten kan worden t volgende seizoen, want teneerste is er gewoon van (te veel) wild schade voor boeren (onze buurman is bogonnen met fruitbomen vorig jaar, maar moet dit voorjaar al de helft opnieuw aanplanten ivm kapot gevroren door de hazen
en ten tweede, als er geen beheer is explodeerd de populatie ivm gemis van voldoende natuurlijke vijanden (is ook met de vos gebeurd in die paar jaar dat deze niet geschoten mochten worden) en die overlast vinden de meeste ook niet gewenst, denk aan overstekend wild, vossen die katten vangen etc.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Maar goed dat wij een eigen stuk bos/grond hebben :D
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kimsjen schreef:Maar goed dat wij een eigen stuk bos/grond hebben :D
hopelijk dan ook zonder jachtcontract, als de vorige eigenaar (weet niet hoe lang jullie er al zitten) een contract getekend heeft is dat gewoon voor de duur daarvan gewoon geldig. En BV in Dld heeft de grondeigenaar helemaal niets over de jacht daar te vertellen, dat gaat via de overheid.
iones
Zeer actief

vania schreef:\

eerlijk ik heb zelfs geen flauw idee of dat hier wel kan (Belgie)
omdat de persoon (nen) die jagen hier een beetje verder wonen, ze jagen ook met hond dan zou ik het helemaal "vreemd" vinden dat ik er met mijn honden, die de dieren met rust laten, niet mag lopen en hij met zijn jachthond wel
de hond liep trouwens gewoon onder de koeien onder door om toch maar de "geschoten" haas te kunnen pakken
ik vond het trouwens enorm zielig voor de haas, omdat die na het schot niet dood was, dan nog opgejaagd werd door de hond en dan naar de baas gebracht werd en volgens mij de baas hem pas dood deed (haas was de 1ste keer niet dood als de hond hem naar de baas bracht, want de baas pakte hem niet goed vast, of de hond liet te vroeg los en de haas ging er weer van door, dus weer een schot op dat beestje, weer de hond er achter en dan weer naar de baas, dit keer goed)
Oei, in Belgie weet ik het niet! Ik hoor altijd de wildste en absurdste verhalen over de jagers in belgie over wat voor achterlijke stunts die uit halen. Maar in Nederland zijn er best strenge regels waaraan jagers zich moeten onthouden.
wat natuurlijk niet zeggen wil dat alle jagers zich daar keurig aan houden, want overal vind je mensen die dat niet doen. Alleen, als je een jager erop betrapt, dan zijn er tenminste regels die het mogelijk maken om in te grijpen.
Arline schreef:Volgens hem rende reeen door ons in het prikkeldraad en verwonden zich, volgens mij was hij gefrustreerd omdat de ree net voor zijn vizier wegschoot. Als dat prikkeldraad zo gevaarlijk voor ze is moeten ze dat er niet neerzetten.
Ik geloof dat ze willen verbieden om voor paarden prikkeldraad als afrastering te gebruiken omdat paarden zich daarmee zo ernstig kunnen verwonden. HEt zou me trouwens niets verbazen als een verzekering weigert uit te betalen als een paard zich in de wei op die manier verwondt.
Maar reeen zijn net als paarden heel impulsief en vluchtdieren. DAarom begrijp ik niet dat prikkeldraad wordt toegstaan in bossen!!!!! Dat is dus weer een van die kromme aspecten in de wet, dat dit wordt toegestaan. Het moest helemaal verboden worden!
crutz schreef:En over dat jagers zelf t wild verstoren, nu dus niet, de jacht is nl gesloten, juist ivm broedseizoen, jong spul etc, jacht is beheer en niet domweg alles wat je tegen komt afknallen. En ja, de jagers komen nu wel (vaak zonder hond), je hebt nu wildtellingen om te kijken hoeveel er rondloopt en wat er voor t beheer geschoten kan worden t volgende seizoen, want teneerste is er gewoon van (te veel) wild schade voor boeren (onze buurman is bogonnen met fruitbomen vorig jaar, maar moet dit voorjaar al de helft opnieuw aanplanten ivm kapot gevroren door de hazen
en ten tweede, als er geen beheer is explodeerd de populatie ivm gemis van voldoende natuurlijke vijanden (is ook met de vos gebeurd in die paar jaar dat deze niet geschoten mochten worden) en die overlast vinden de meeste ook niet gewenst, denk aan overstekend wild, vossen die katten vangen etc.
Vossen die katten vangen? Komt dat ook voor?
Ik weet dat vossen wel heel veel beschermde weidevogels teruggedrongen hebben sinds ze beschermd waren bij de wet. Maar ook katten zullen daar hun aandeel hebben gehad. En dat gezeik over een konijn dat schrikt en wegrent voor een hond, daar zakt mijn broek van af! Want wat maakt dat nou uit?
Het verkeer is veruit de grootste veroorzaker van dood onder wild!
En wat dacht je vervolgens van landbouw? Hoeveel dieren, waaronder jonge reeen, hazen en fazanten worden gehakseld of overreden door de tractor?
Het is absurd en intollerantie om alles op honden te schuiven zodat er nergens meer mogelijkheden zijn om met ze te wandelen en ze lekker los te laten daarbij. En reken maar dat ook jagers wild verstoren tijdens de wildtellingen!

Ik maak zelf ook fazanten geregeld aan het schrikken gewoon bij het passeren. Ik heb heel zo'n dier nog niet opgemerkt en met een hoop bombarie vliegt ie weg en dan weet ik pas dat die daar zat. Wild heeft schrik van mensen en zullen ze uit de weg gaan. Enkel en alleen de aanwezigheid van een mens zal ze op de vlucht doen slaan. Moet je dan iedereen verbieden het bos in te gaan?

Lees hier eens een topic op een jachtforum hoe lullig wild vaak om het leven komt, door toedoen van de mens: http://jachtforum.messageboard.nl/viewtopic.php?p=95985" onclick="window.open(this.href);return false;
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ja vossen vangen katten, tenminste toen ik in Acheveningen woonde regelmatig een vos gezien die een katgevangen had en aan t opeten was.

Over de landbouwmachines die idd veel wild doden maken de jagers zich ook zorgen, niet omdat er dan voor hun niets meer overblijft maar omdat het vaak de jonge reeën en de legers met jong van de hazen zijn die daar onder lijden (ouders op pad en jong beschermd in het veld naar hun idee en als ze al willen vluchten maken de boeren ze dat onmogelijk door van buiten naar binnen te maaien waardoor ze opgesloten worden ipv bij van binnen naar buiten maaien (en minder breed en met een minder belachelijk hoge snelheid) waardoor de jong en evt volwassen dieren de ruimte hebben om te vluchten en zich niet drukken vanwege geluid van alle kanten (naar binnen maaien)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

malinois schreef:dus dan zijn al die IPO verenigingen illegaal aan het speuren. Wij hebben alleen maar toestemming van de boer nodig om er te speuren... nog nooit enig commentaar gehad overigens dus zal wel meevallen denk ik.
Met de zoekhondenvereniging speuren we meestal op het land van een van onze clubgenoten en dan hebben we nooit last van jachtopzieners omdat hij die in het verleden al eens een aanvaring met hen heeft gehad en blijkbaar duidelijk heeft weten te maken dat hij zelf bepaald wie er wel en niet op zijn land komt. Maar ja met speuren heb je ze in ieder geval aan de lijn :wink:

Maar we waren ook een keer aan het speuren op het land van een boer waar we een afspraak mee hadden, en werden toen op hoge poten en nogal onvriendelijk aangeblaft door een jachtopziener. Wij wisten helemaal niet dat jagers daar iets over te zeggen hadden omdat we het gewoon duidelijk met de boer afgesproken hadden. De opziener deed heel gewichtig en dreigde nogal, maar toen wij een belletje deden naar onze clubgenoot (die met het land) en die er een paar minuten later bij was en zei dat we dan maar even met z'n allen naar de boer zouden lopen, hoefde het ineens niet meer en zou hij het voor deze ene keer door de vingers zien.....

Later hebben we dat land trouwens nog gewoon mogen gebruiken voor het speuronderdeel van een wedstrijd, dus ik denk niet dat de boer erg wakker gelegen heeft van het gesprek wat er misschien later wel of niet is geweest....
iones
Zeer actief

crutz schreef:Ja vossen vangen katten, tenminste toen ik in Acheveningen woonde regelmatig een vos gezien die een katgevangen had en aan t opeten was.
Bluh! Dat zo'n vos dat lust!
Anderzijds vormen ook katten een bedreiging voor wild omdat boeren ze ongebreideld laten voortplanten en zo trekken ze dus allemaal weg, de natuur in. Dus het is wel goed dat een vos ze dan vangt. Dat is ook een vorm van schadebestrijding. De ene schade bestrijdt daarmee de andere. :D
crutz schreef: Over de landbouwmachines die idd veel wild doden maken de jagers zich ook zorgen, niet omdat er dan voor hun niets meer overblijft maar omdat het vaak de jonge reeën en de legers met jong van de hazen zijn die daar onder lijden (ouders op pad en jong beschermd in het veld naar hun idee en als ze al willen vluchten maken de boeren ze dat onmogelijk door van buiten naar binnen te maaien waardoor ze opgesloten worden ipv bij van binnen naar buiten maaien (en minder breed en met een minder belachelijk hoge snelheid) waardoor de jong en evt volwassen dieren de ruimte hebben om te vluchten en zich niet drukken vanwege geluid van alle kanten (naar binnen maaien)
De meeste jonge hazen halen al niet de leeftijd waarop ze volwassen zijn en zich kunnen voortplanten, slechts 30% geloof ik. Ook de natte winters hebben daartoe bijgedragen. Ik weet wel dat veel boeren er een hekel aan hebben om dat prachtige jonge wild te vernielen en sommigen doen wel hun best om dit te vermijden.

Als hier het mais gehakseld wordt, gaat het niet meer van buiten naar binnen, maar per rij! Gelukkig!
Niet altijd trouwens, nu ik er aan denk. Want mijn rex konijn dat geregeld wegtrok het mais in, maar dat hier altijd terugkwam om te eten, is in het mais omgekomen op deze erbarmelijke manier...

maar je hebt ook boeren die keihard zijn en nergens iets om geven.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

crutz schreef:
hopelijk dan ook zonder jachtcontract, als de vorige eigenaar (weet niet hoe lang jullie er al zitten) een contract getekend heeft is dat gewoon voor de duur daarvan gewoon geldig. En BV in Dld heeft de grondeigenaar helemaal niets over de jacht daar te vertellen, dat gaat via de overheid.
in duitsland is dat dan denk ik afhankelijk per deelstaat, ik weet van mensen die daar wonen en zo een gebied hebben dat als je een grondstuk hebt van x-aantal hectare dan moet je het inderdaad laten bejagen maar de jager mag je daar zelf voor aanwijzen en het geschoten wild mag je houden of delen met de jager, wat je dan ook maar afspreekt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

crutz schreef:
Dat stuk land is al tientallen jaren in bezit van familie, geen contracten met jagers. Staat ook een (zeer) groot hekwerk omheen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
crutz schreef:
in duitsland is dat dan denk ik afhankelijk per deelstaat, ik weet van mensen die daar wonen en zo een gebied hebben dat als je een grondstuk hebt van x-aantal hectare dan moet je het inderdaad laten bejagen maar de jager mag je daar zelf voor aanwijzen en het geschoten wild mag je houden of delen met de jager, wat je dan ook maar afspreekt.
weet (ivm het mogen gebruiken van een jacht in Dld bij vrienden) dat voor de grootste delen van Dld geldt dat de grondeigenaar er niets over te zeggen heeft,
de jager pacht de jacht bij de overheid, vaak kan de schade niet afgekocht worden, bovenop de pacht die betaald moet worden is de jager daar dan ook nog eens verantwoordelijk voor de schade die het wild aanricht en dat moet ook betaald worden (wordt gedacht/gezegd, als het beheer niet goed is is er schade en heb je als jager je taak dus niet goed uitgevoerd)

als jij als gast jager mee gaat (wat wij dan doen) mag je je wild alleen gekeurd en tegen de poeliersprijs meenemen (de jachtcombinatie krijgt die prijs anders natuurlijk ook van de poelier), dat is eigenlijk de meest gangbare vorm, ook kan het zijn dat je voor de jacht moet betalen en dan ook nog eens apart voor wat je schiet en de poeliers prijs als je mee wilt nemen.....
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marjoleine schreef:Ik heb in het verleden ik weet niet hoe vaak op verzoek van boeren en landeigenaren met mijn honden mollen gejaagd.
In het veld.
Dat willen de mensen graag omdat mensen met vee niet erg blij zijn met mollen en de schade die dat doet aan benen van het vee als ze in een ril komen.
En boeren met grasland willen het ook graag omdat die niet van stofzooi in hun hooi houden, en dat krijg je ook al door mollen.
Voor mollen jagen heb je geen vergunning nodig, wel toestemming uiteraard van de landeigenaar.
En ik heb mollenhonden en als ik een goede heb, werk ik daar graag mee en dan heeft het oorspronkelijke werk de voorkeur.

En hoe denkt zo'n jachtmeneer zoiets op te gaan lossen?
Ik luister naar de boer van wie het land is. Naar niemand anders. :klaar:
Maar worden jouw rassen dan niet gewoon aangemerkt als jachthonden? Want de formulering in het geciteerde stuk tekst spreekt toch over honden anders dan jachthonden (of in een iets andere formulering). Dus dan zou dat artikel voor die van jou niet van toepassing zijn.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”