Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Demodex
Moderator: moderatorteam
-
Roef
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): English Springer Spaniel
Demodex
Hallo allemaal,
Ik heb een inmiddels 10 maand oude pup, Roef. Hij heeft reeds een aantal maanden wat dunnige ontlasting later op de dag. De eerste drol rond 9uur 's ochtends is mooi en ferm, de 2de van 14uur ook, en dan komen 2 of 3 kleinere boodschappen die breiig zijn. Ik stond er vaak bij stil, maar heb nooit de stap gezet om het te laten onderzoeken, met name omdat de hoofddrollen er goed uit zagen, en hij barstte van de levendigheid. Ik gaf hem altijd Farmfood brokken die hij gulzig opvrat.
Twee weken geleden echter is bij hem demodex geconstateerd: hij had een kaal plekje in z'n hals, en hiervoor ben ik gelukkig wel binnen een week naar de dierenarts gegaan. Hij kreeg ter behandeling Advocate en ik moest de plek behandelen met ectodex. De volgende dag raakte hij aan de diarree die snel overging tot waterige spuitpoep. Na 4 dagen lang rijst met gekookte kip te hebben uitgebraakt en water te hebben gescheten, kreeg hij een antibraakinjectie, pillen tegen de diarree, en speciale voeding (Exquise geloof ik), en een aantibioticakuur. Het braken stopte heel snel, de koorts die hij had was verdwenen, maar de spuitpoep hield aan. We zijn nu 8 dagen verder, en hij is inmiddels overgestapt op de Carnibest 'eend', een tube probiotica, en een fecaal monster is naar het lab gestuurd. Twee dagen later: mooie stevige drollen. Nog 2 dagen later: uitstlag van het lab: E-Coli bacterien in z'n darmen in zeer grote hoeveelheid. Dus een gerichte antibioticakuur.
Hij heeft nu 1 van z'n 2 verloren kilo's terug, en nu heb ik een aantal vragen waar de dierenarts geen antwoord op heeft:
- hoe kan hij die e-coli zijn opgelopen? Zijn er repercussies aan het feit dat hij er misschien al maanden mee rondloopt?
- kan hij daardoor zodanig verzwakt zijn geraakt dat ook de demodex uitbrak?
- Is het toeval dat hij vlak na de ectodex behandeling (lokaal, op 2 plekjes) doodziek werd? (in de bijsluiter staat namelijk "geen bijwerkingen", maar het internet staat er vol van?
- heeft iemand ervaring met het bestrijden van demodex?
- op internet vond ik (http://www.huisdierendokter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) een demodexolie op basis van chinese kruiden. Heeft iemand daar ervaring mee, want ik kan er verder geen informatie over vinden, en 4 dierenartsen aan wie ik het vroeg kennen het middel niet.
In ieder geval, het is moeilijk te achterhalen wat hier allemaal de oorzaak van is, maar een ding is zeker: ik heb het belang van voeding onderschat, en hoewel ik geloof dat barfen de beste optie is, vind ik het (voor mij) vooralsnog een te grote stap. Ik heb het gevoel dat deze vervelende ervaringen het gevolg zijn van gemakzucht die het voeren met brokken met zich meebrengt, en een soort blind vertrouwen in hun voedingswaarde. Maar misschien overdrijf ik en ligt de oorzaak elders. Roef krijgt in ieder geval geen brokken meer, maar wel immuunsysteemversterkende, daromondersteunende en huidverzorgende druppels door zijn "confit de canard". Nu die demodex nog...
Ik heb een inmiddels 10 maand oude pup, Roef. Hij heeft reeds een aantal maanden wat dunnige ontlasting later op de dag. De eerste drol rond 9uur 's ochtends is mooi en ferm, de 2de van 14uur ook, en dan komen 2 of 3 kleinere boodschappen die breiig zijn. Ik stond er vaak bij stil, maar heb nooit de stap gezet om het te laten onderzoeken, met name omdat de hoofddrollen er goed uit zagen, en hij barstte van de levendigheid. Ik gaf hem altijd Farmfood brokken die hij gulzig opvrat.
Twee weken geleden echter is bij hem demodex geconstateerd: hij had een kaal plekje in z'n hals, en hiervoor ben ik gelukkig wel binnen een week naar de dierenarts gegaan. Hij kreeg ter behandeling Advocate en ik moest de plek behandelen met ectodex. De volgende dag raakte hij aan de diarree die snel overging tot waterige spuitpoep. Na 4 dagen lang rijst met gekookte kip te hebben uitgebraakt en water te hebben gescheten, kreeg hij een antibraakinjectie, pillen tegen de diarree, en speciale voeding (Exquise geloof ik), en een aantibioticakuur. Het braken stopte heel snel, de koorts die hij had was verdwenen, maar de spuitpoep hield aan. We zijn nu 8 dagen verder, en hij is inmiddels overgestapt op de Carnibest 'eend', een tube probiotica, en een fecaal monster is naar het lab gestuurd. Twee dagen later: mooie stevige drollen. Nog 2 dagen later: uitstlag van het lab: E-Coli bacterien in z'n darmen in zeer grote hoeveelheid. Dus een gerichte antibioticakuur.
Hij heeft nu 1 van z'n 2 verloren kilo's terug, en nu heb ik een aantal vragen waar de dierenarts geen antwoord op heeft:
- hoe kan hij die e-coli zijn opgelopen? Zijn er repercussies aan het feit dat hij er misschien al maanden mee rondloopt?
- Is het toeval dat hij vlak na de ectodex behandeling (lokaal, op 2 plekjes) doodziek werd? (in de bijsluiter staat namelijk "geen bijwerkingen", maar het internet staat er vol van?
- heeft iemand ervaring met het bestrijden van demodex?
- op internet vond ik (http://www.huisdierendokter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) een demodexolie op basis van chinese kruiden. Heeft iemand daar ervaring mee, want ik kan er verder geen informatie over vinden, en 4 dierenartsen aan wie ik het vroeg kennen het middel niet.
In ieder geval, het is moeilijk te achterhalen wat hier allemaal de oorzaak van is, maar een ding is zeker: ik heb het belang van voeding onderschat, en hoewel ik geloof dat barfen de beste optie is, vind ik het (voor mij) vooralsnog een te grote stap. Ik heb het gevoel dat deze vervelende ervaringen het gevolg zijn van gemakzucht die het voeren met brokken met zich meebrengt, en een soort blind vertrouwen in hun voedingswaarde. Maar misschien overdrijf ik en ligt de oorzaak elders. Roef krijgt in ieder geval geen brokken meer, maar wel immuunsysteemversterkende, daromondersteunende en huidverzorgende druppels door zijn "confit de canard". Nu die demodex nog...
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Demodex
Hier heeft een van de honden ook eens demodex gehad maar wij hebben toen alleen behandelt met Advocate, inderdaad omdat Ectodex niet goed bekend staat. Ik weet niet hoe groot de plek in de nek van jou hondje was, maar als het niet al te groot was, zou ik zeggen dat de dierenarts eerst alleen Advocate had kunnen voorschrijven. Dat heeft hier prima geholpen, maar het betrof ook maar 2 kale plekken om de ogen heen. Dus ja, ik geloof best dat dit wel bijwerkingen zijn geweest van de Ectodex.
- Moyodo
- Erelid
- Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix
Kyra was ca. 1 jaar en kreeg toen last van Demodex. Was maar een klein plekje, maar ik moest een tijdje met Ectodex wassen en later alleen de plek deppen. Zij heeft geen last van bijwerkingen gehad. Nu krijgt zij regelmatig Advocate. In de tijd dat zij het kreeg was zij erg rillerig en had ik een opvanghondje waar zij niet goed mee overweg kon, of beter gezegt, die haar de hele dag uitdaagde. Daar werd zij ook gestressd van en even later had zij demodex. Zij is nu 3,5 en heeft het nu nog niet weer gehad. Ik heb ook gelezen dat het best pittig spul is. Ik denk dat je daar geen e coli bacterie van kunt krijgen maar dat dit al langer in de darmen zat. Kan natuurlijk wel door de verminderde weerstand uitgebroken zijn.

-
mwillow
E-coli bacteriën zijn natuurlijke bewoners van de darm en richten aldaar GEEN schade aan. Ook niet in grote hoeveelheden en is zelfs nuttig omdat ze de uitgroei van andere wel schadelijke bacteriën voorkomen. Je kunt gewoon volstaan met probiotica, die de darmflora opbouwt en niet afbreekt zoals de AB nu wel gaat doen.Roef schreef:Nog 2 dagen later: uitstlag van het lab: E-Coli bacterien in z'n darmen in zeer grote hoeveelheid. Dus een gerichte antibioticakuur.
E-coli bacteriën zijn normale bacteriestammen die in de darm leven. In die darm zelf hebben ze een nut. Het zijn kiemen van de darmflora, die net zoals Bifido bacteriën verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van de vitaminen B1, B2, B6, B12, foliumzuur, biotine, niacine en pantotheenzuur. Teveel E-coli bij een carnivoor (maar ook bij de mens die teveel koolhydraatrijke verhitte voeding en niet omzetbare suikers tot zich neemt) kan inhouden dat voorheen teveel complexe koolhydraten/suikers zijn gevoerd (brok/zetmeelrijke voeding). Hierdoor kunnen pathogene E-coli stammen de overhand krijgen. Wil je een goed evenwicht, dan is probiotica en het toevoegen van gefermenteerde producten een prima optie om die darmflora in evenwicht te houden.Roef schreef:Hij heeft nu 1 van z'n 2 verloren kilo's terug, en nu heb ik een aantal vragen waar de dierenarts geen antwoord op heeft:
Ja......als de darmflora niet optimaal in balans is, komt dat naar buiten via o.a. de huid als uitscheidingskanaal. Het kan dus relatie hebben met elkaar en de demodexmijt kan dan de overhand krijgen door de te lage weerstand.Roef schreef:
Nee, de bijwerkingen zijn legio en bewezen...Roef schreef:- Is het toeval dat hij vlak na de ectodex behandeling (lokaal, op 2 plekjes) doodziek werd? (in de bijsluiter staat namelijk "geen bijwerkingen", maar het internet staat er vol van?
Je kan er een mail aan Esther aan wagen. Wie weet is zij op de hoogte van gebruikerservaringen. Regulier demodex behandelen ben ik geen voorstander van. Had 1 van mijn honden demodex, dan ging ik naar een bekwame holist die ervaring hiermee heeft. Meestal bestaat dat uit gerichte kuren, die vaak snel verbetering laten zien. Er zijn honden die flink zijn opgeknapt van zware schimmelaandoeningen en schurftvormen zonder tussenkomst van zware alles afbrekende reguliere middelen.Roef schreef:- heeft iemand ervaring met het bestrijden van demodex?
Yep, daar ben ik van overtuigd. Zelf in de hand hebben wat je voert aan je carnivoor is niet geheel onbelangrijk.Roef schreef:In ieder geval, het is moeilijk te achterhalen wat hier allemaal de oorzaak van is, maar een ding is zeker: ik heb het belang van voeding onderschat, en hoewel ik geloof dat barfen de beste optie is, vind ik het (voor mij) vooralsnog een te grote stap. Ik heb het gevoel dat deze vervelende ervaringen het gevolg zijn van gemakzucht die het voeren met brokken met zich meebrengt, en een soort blind vertrouwen in hun voedingswaarde. Maar misschien overdrijf ik en ligt de oorzaak elders. Roef krijgt in ieder geval geen brokken meer, maar wel immuunsysteemversterkende, daromondersteunende en huidverzorgende druppels door zijn "confit de canard". Nu die demodex nog...
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Misschien een idee om je DA gericht naar giardia te laten zoeken?
Dit verhaal lijkt enorm op dat van Gina van een paar jaar geleden, totaan de e-coli bacteriën uitslag toe.
Zij kreeg er geen demodex bij maar wel een plek aan haar poot die nauwelijks wilde genezen.
Uiteindelijk bleek (na een hoop gezeur van mij en een DA wisseling) dat ze 'gewoon' een giardia besmetting had opgedaan.
Dit verhaal lijkt enorm op dat van Gina van een paar jaar geleden, totaan de e-coli bacteriën uitslag toe.
Zij kreeg er geen demodex bij maar wel een plek aan haar poot die nauwelijks wilde genezen.
Uiteindelijk bleek (na een hoop gezeur van mij en een DA wisseling) dat ze 'gewoon' een giardia besmetting had opgedaan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
mwillow
Ik lees dat de ontlasting door het lab is onderzocht. Neem aan dat dan ook parasietenonderzoek is uitgevoerd?
-
Roef
- geregistreerd lid
Dank u voor alle reakties,
Het probleem is: ik loop steeds achter de feiten aan, dat wil zeggen, ik kan mij pas naderhand inlezen over wat de dierenarts mij vertelt, want het is telkens nieuw voor mij.
Ik neem aan dat de dierenarts en het lab weten dat de ecoli bacterie deel uitmaakt van de darmflora, dus het zal waarschijnlijk pathogene ecoli betreffen. Ook neem ik aan dat ze weten wat ze doen als ze antibiotica voorschrijven in plaats van probiotica. Wel is mij opgevallen dat dierenartsen snel met kanonkogels op muggen gaan jagen, maar nogmaals, ik ben hierin een leek, en kan dus weinig anders doen dan de voorschriften van de dierenarts volgen.
Giardia was de eerste gok van de DA, en de reden waarom hij een eerste ABkuur heeft gekregen. Het lab zal de aanwezigheid van Giardia gesignaleerd hebben.
Ik ben inmiddels begonnen met die 2de AB kuur, dus die moet ik voorlopig afmaken. Ik ben mij inmiddels aan het bijlezen, en zal maandag mij DA bombarderen met vragen!
Ook die demodexolie ga ik uitproberen. Mocht het zich uitbreiden dan ga ik zeker langs bij een holist.
Ik vind het belachelijk dat de bijsluiter van ectodex aangeeft dat er geen bijwerkingen zijn. Is hier iets aan te doen? (de DA zei dat de fabrikant tests uitvoert en de resultaten noteert. Wordt zoiets gecontroleerd? Is hier iets aan te doen?)
Nogmaals dank voor alle adviezen.
Het probleem is: ik loop steeds achter de feiten aan, dat wil zeggen, ik kan mij pas naderhand inlezen over wat de dierenarts mij vertelt, want het is telkens nieuw voor mij.
Ik neem aan dat de dierenarts en het lab weten dat de ecoli bacterie deel uitmaakt van de darmflora, dus het zal waarschijnlijk pathogene ecoli betreffen. Ook neem ik aan dat ze weten wat ze doen als ze antibiotica voorschrijven in plaats van probiotica. Wel is mij opgevallen dat dierenartsen snel met kanonkogels op muggen gaan jagen, maar nogmaals, ik ben hierin een leek, en kan dus weinig anders doen dan de voorschriften van de dierenarts volgen.
Giardia was de eerste gok van de DA, en de reden waarom hij een eerste ABkuur heeft gekregen. Het lab zal de aanwezigheid van Giardia gesignaleerd hebben.
Ik ben inmiddels begonnen met die 2de AB kuur, dus die moet ik voorlopig afmaken. Ik ben mij inmiddels aan het bijlezen, en zal maandag mij DA bombarderen met vragen!
Ook die demodexolie ga ik uitproberen. Mocht het zich uitbreiden dan ga ik zeker langs bij een holist.
Ik vind het belachelijk dat de bijsluiter van ectodex aangeeft dat er geen bijwerkingen zijn. Is hier iets aan te doen? (de DA zei dat de fabrikant tests uitvoert en de resultaten noteert. Wordt zoiets gecontroleerd? Is hier iets aan te doen?)
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat dierenartsen ook heus wel aan hun portomonee denken. Een AB kuur verdienen ze meer aan dan een pakje Advocate, dus zullen er heus dierenartsen bijzitten die zeggen niet te weten wat het is en een AB kuur voorschrijven. Net als dat ze beweren dat oude honden nog vaker dan eens per jaar gevaccineerd moeten worden, dus minder vaccineren is er al helemaal niet bij! Ik heb nu gelukkig een dierenarts die alles wel heel helder uitlegt. Daar zijn we pas gekomen toen we een second opinion vroegen na een nogal vage reactie van de eerste dierenarts. Dus dat zou je eventueel kunnen proberen als je het niet vertrouwt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Dat was bij Gina ook gedaan dat mestonderzoek, maar niet specifiek gezocht naar giardia en dat moet wel omdat
giardia zich meestal niet toont bij een normaal parasietenonderzoek.
Gina heeft toen ook de ene AB kuur na de andere gehad die geen van alle hielpen totdat er gericht giardia medicatie werd toegediend. Eerst panacur en daarna een Metronidazole (AB) kuur. Daarna was het leed ook geleden.
Maar als dat allemaal wel gedaan is bij Roef zal het best iets anders zijn, het was alleen precies het verhaal van Gina dat ik hier las, vandaar mijn reactie.
Beterschap voor je hondje Roef!
giardia zich meestal niet toont bij een normaal parasietenonderzoek.
Gina heeft toen ook de ene AB kuur na de andere gehad die geen van alle hielpen totdat er gericht giardia medicatie werd toegediend. Eerst panacur en daarna een Metronidazole (AB) kuur. Daarna was het leed ook geleden.
Maar als dat allemaal wel gedaan is bij Roef zal het best iets anders zijn, het was alleen precies het verhaal van Gina dat ik hier las, vandaar mijn reactie.
Beterschap voor je hondje Roef!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
E. Coli kan best de 'reguliere' darmbacterie betreffen, maar als deze in zeer grote hoeveelheden aangetroffen wordt, kan er soms nog steeds sprake zijn van een pathologische situatie. Een overdaad aan dergelijke bacterieen kan het gevolg zijn van een verminderd weerstandsniveau, net zoals dit het geval is bij de ontwikkeling van demodex. (in mijn ogen de belangrijkste reden om een dier welke demodex ontwikkeld; niet te laten fokken. ) Alles dat bijdraagt aan een goede weerstand zal bijdragen aan genezing van zowel de bacteriele overgroei als de demodex (welke meestal met het ouder worden en het verbeteren van de weerstand zelf ook goeddeels wegtrekt)
Een test op Giardia kan bestaan uit een driedaags faecesmonster of een enkel monster dat mbv een snap-test wordt onderzocht. Ik geef veruit de voorkeur aan de eerste methode, omdat de snap-test ook nogal eens positief reageerd op minime hoeveelheden giardia welke bv door het eten van konijne-keutels al opgenomen kunnen zijn en dus niet echt een besmetting vormen.
Overigens vind ik uit je verhaal dat je dierenarts best betrokken en adequaat reageerd. Niet teveel wantrouwen.
Een test op Giardia kan bestaan uit een driedaags faecesmonster of een enkel monster dat mbv een snap-test wordt onderzocht. Ik geef veruit de voorkeur aan de eerste methode, omdat de snap-test ook nogal eens positief reageerd op minime hoeveelheden giardia welke bv door het eten van konijne-keutels al opgenomen kunnen zijn en dus niet echt een besmetting vormen.
Overigens vind ik uit je verhaal dat je dierenarts best betrokken en adequaat reageerd. Niet teveel wantrouwen.
-
mwillow
Ik heb zelf zwaar E-coli gehad, dus ik weet wel degelijk hoe en wat. De bacterie is resistent voor diverse vormen van antibiotica. Doeltreffender is het daadwerkelijk aanpakken van de darmflora door er goede darmbacteriën en gistopvreters in te stoppen. Je zou kunnen opvragen om welke bacteriestam het gaat en eventueel daarin holistische ondersteuning bij zoeken. Denk dat je daar meer mee opschiet, dan enkel uit te gaan van een AB kuur, die eventueel ook niet aan hoeft te slaan en meer doodt dan alleen die pathogene bacterie. Wat mijn ziekte aangaat, heb ik voor het bestrijden van die overvloedige E-coli geen zware AB kuren nodig gehad (ik ben nl. zwaar allergisch voor AB), maar probiotica en speciale medicinale kruiden, samengesteld door een bekwaam acupuncturist. Er zijn dus mogelijkheden die baat kunnen hebben in een situatie van pathogene E-colie.Roef schreef:Dank u voor alle reakties,
Als je hond een tweede AB kuur nodig heeft, slaat die AB dus niet aan. Is dit besloten na dat ontlastingonderzoek of is dit uit voorzorg gegeven? Je zou kunnen navragen of je niet een echt gerichte AB voorgeschreven kan krijgen, via bacteriologisch onderzoek en antibiogram: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=63" onclick="window.open(this.href);return false;Roef schreef:Giardia was de eerste gok van de DA, en de reden waarom hij een eerste ABkuur heeft gekregen. Het lab zal de aanwezigheid van Giardia gesignaleerd hebben.
Nee, daar is helaas niets aan te doen. Je kunt je enkel verdiepen in hoe het 'beter' en 'anders' zou kunnen, door niet altijd van het reguliere uit te gaan. Sterkte met je hondje. Hoop dat hij snel van zijn ellende af is.Roef schreef:Ook die demodexolie ga ik uitproberen. Mocht het zich uitbreiden dan ga ik zeker langs bij een holist.
-
Roef
- geregistreerd lid
Ja, er is een kweek gedaan, en Roef krijgt hiervoor een gerichte ABkuur.Als je hond een tweede AB kuur nodig heeft, slaat die AB dus niet aan. Is dit besloten na dat ontlastingonderzoek of is dit uit voorzorg gegeven? Je zou kunnen navragen of je niet een echt gerichte AB voorgeschreven kan krijgen, via bacteriologisch onderzoek en antibiogram
Mocht hij na de AB kuur en het wennen aan z'n nieuwe voeding nog steeds abnormale ontlasting vertonen, dan lijkt mij het inschakelen van een holistische arts inderdaad geen slecht idee. Wat ik hiervan begrepen heb is dat de efficientie van zo'n aanpak sterk kan varieren per hond, maar Roef is nogal het nerveuze typje, dus het zou mij niet verbazen als dit soort middelen hem goed doen.Er zijn dus mogelijkheden die baat kunnen hebben in een situatie van pathogene E-colie.
Uit de reakties komt eigenlijk naar voren dat hij een verzwakt immuunsysteem heeft (demodex, ecoli), en daar moet zowiezo iets aan gedaan worden. AB kuren zijn mooi om indringers de deur uit te schoppen, maar vervolgens moet het hele huis verstevigt worden.
Wat betreft het vertrouwen in de dierenarts:
- in eerste instantie wilde hij Roef op hypoallergene brokken van Eukanuba zetten (die hij zelf verkocht). Ik was inmiddels klaar met brokken en stelde KVV voor, wat hij ook een goed idee vond. HAD HIJ METEEN MEE MOETEN KOMEN (hij verkoopt ze zelf niet).
- tot nu toe geen woord gerept over het aansterken van zijn immuunsysteem. Terwijl mij dat toch de kern lijkt van het verhaal. Die brokken lijken mij ook hiervoor niet de beste remedie.
- beweren dat Roefs doodzieke conditie na de ectodex waarschijnlijk op toeval berust (het is de tijd van het jaar, hij kan iets verkeerds gegeten hebben). Ja het kan, maar het is niet waarschijnlijk.
Overall ben ik best tevreden, maar het een paar puntjes die mij opvallen en dwarszitten, het is niet wat ik verwacht van een dierenarts.
Maar goed, ik hou op met zeuren :M: