Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tekort aan ijzer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Tekort aan ijzer

Ongelezen bericht door Demi »

Toen Cujo een tijd terug zo ziek was heeft ze erg veel bloed verloren. Haar tandvlees is sindsdien een stuk bleker op bepaalde plekken. Het wordt alweer wat rozer ondertussen.
Ik vroeg mij af of je een hond ook ijzer tabletjes kunt geven als ondersteuning hiervoor?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Tekort aan ijzer

Ongelezen bericht door freskin »

Ik geef mijn honden zeewier over hun eten. Daar zit ook veel ijzer in.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Alleen IJzer uit synthetisch supplement zou ik never nooit geven. Er moet een binding zijn van meerdere mineralen en vitamines om het goed opneembaar te maken en dan bij voorkeur uit levende producten. Indien nodig voor mijn honden ben ik voorstander van Chlorella:
http://www.groenedag.org/R1/NL/Prod/Chlo/fmChlorel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er na zware medicatie echt ontgift moet worden, dan geef ik daar Schindele's bij.

Je zou kunnen overwegen om een levend kleiproduct zoals Schindele's Mineralen en Groene Leem door de voeding te geven. Dat is ook speciaal bij bloedarmoede van toepassing. Honden met auto-immune aandoeningen moeten oppassen met groene leem, vandaar de Schindele's.

Kopergebrek
bbloedarmoede; remming op de ijzeropname; zwakte; verminderde eetlust;
gewichtsafname; pigmentvlekken; ademhalingsmoeilijkheden; storingen in het centrale zenuwstelsel; verminderde afweerkrachten tegen reuma, allergieën, virale en bacteriële infecties, onstekingen; beïnvloeding smaak (b.v. zoetigheid heeft geen smaak meer)

http://www.chi.nl/assortiment/schindeles/tekorten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Chlorella (bij voorkeur de poedervorm) kun je zonder meer geven. Maar wat de kleivorm betreft voor jouw hond, zou ik dit overleggen met bv. dierenartsen als Tannetje Koning of Den Hoek.

Lams- en runderlever en rood vlees zoals hert, paard en geit bevatten o.a. veel ijzer.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem met Cujo is, alles wat vreemd is door haar eten eet ze niet. Nooit niet, wat ik ook doe. Verder lust ze absoluut geen rood vlees, als ik het voor haar neus hou begint ze te kwijlen en als ik het dan niet weg haal, geeft ze over :ugh:
Dus vandaar dat ik mij afvroeg of ik haar gewoon tabletjes kon geven.
mwillow

Dat is jammer! Maar je kunt inderdaad ook tabletjes geven. Bijv. Chlorella van Vital Green.
Of via Chlorella Alg.com: http://www.chlorella-alg.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker weten dat jouw hond dat wel moet, hoor. De meeste honden beschouwen het als snoepjes.
Groene leem heb je ook in tabletvorm: http://www.huisdierendokter.be/inreinigingskuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Demi
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:Dat is jammer! Maar je kunt inderdaad ook tabletjes geven. Bijv. Chlorella van Vital Green.
Of via Chlorella Alg.com: http://www.chlorella-alg.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker weten dat jouw hond dat wel moet, hoor. De meeste honden beschouwen het als snoepjes.
Groene leem heb je ook in tabletvorm: http://www.huisdierendokter.be/inreinigingskuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En die tabletten zijn dan tegen ijzertekort? Had al wel even gebeld en ga morgen een pot halen
mwillow

Demi schreef:En die tabletten zijn dan tegen ijzertekort? Had al wel even gebeld en ga morgen een pot halen
Jazeker! Chlorella (neem aan dat je die bedoelt?) kun je juist inzetten tegen ijzertekort. Het bevat stoffen die de opname van ijzer bevorderen en wordt aanbevolen bij zwakke immuunsystemen bij mens en dier. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... dheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Chlorella alg

Chlorella is een eencellig groenwier, dat rijk is aanchlorofyl en vol voedingsstoffen zit. Dit wier wordt geacht de spijsvertering te bevorderen en het immuunsysteem te versterken. Chlorella bevat tot 5 procent chlorofyl, terwijl een vloeibaar chlorofylextract uit alfalfa hooguit 2 procent bevat. Aangenomen wordt dat Chlorella de groei stimuleert van Lactobacillus, een darmbacterie die de dikke darm helpt goed te functioneren. Het cellulosemembraan van Chlorella bindt zware metalen als cadmium en lood en ontgift daardoor de darmen.

Chlorella is een groene micro-zoetwateralg en een bijzonder complete voedingsbron voor de mens. Het bevat alle vitamines behalve vitamine D. Bevat veel bètacaroteen. Ook bevat één soeplepel chlorella 3 maal zoveel ijzer als de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid. Het bevat 60% eiwit, dat is het hoogste eiwitgehalte van elk voedsel. Het bevat ook de grootste hoeveelheid omega-3-vetzuren en chlorofyl van alle zoet- en zoutwateralgen; deze helpen de “slechte cholesterol” te verlagen.

Onderscheidt zich door zijn grote hoeveelheid volwaardig eiwit, natuurlijke DNA/RNA, dat helpt het verouderingsproces te vertragen, chlorofyl en chlorella groei factor. Chlorofyl reinigt de darmen en het bloed, versterkt de wand van maag en darmen, heeft een antibacteriële en antischimmel werking. De groei factor zorgt voor een verbetering van het vermogen om weefsels te herstellen en heeft een gunstige invloed op de darmflora. Door een speciaal procédé wordt de onverteerbare celwand gebroken zodat de voedingsstoffen voor de mens beschikbaar worden.

Voordelen van chlorella

* Bevat Calcium, IJzer en Zink

* Chlorella bevat naast een zeer groot aantal aminozuren onder meer 30% meer calcium en 12 keer meer ijzer dan Spirulina.

* Het ijzer verbindt zich met de Chlorofyl, dat vervolgens unieke eigenschappen krijgt voor de aanmaak van menselijke bloedcellen.

* De zuurstoftoevoer naar spieren en hersenen wordt bevorderd.

* Zink is een belangrijke katalysator voor zeer veel lichaamsverrichtingen en is een belangrijke voedingsstof voor de hersenen.

* Chlorella bevat veel foliumzuur (ongeveer 150 tot 170 microgram per 10 gram).

* Chlorella bevat ook bijna 2 keer zoveel foliumzuur dan runderlever, die meestal doorgaat als de grootste bron van foliumzuur.
De vitamine Foliumzuur is vooral belangrijk voor vrouwen tijdens de zwangerschap.

* Meer weerstand met Chlorella

* Iedere Chlorella cel bevat van nature eiwitten en vezels, een celwand, chlorofyl, vitaminen, mineralen, aminozuren en ook nog eens de Chlorella Groei Factor

* Het helpt de zuurgraad van het bloed te verminderen en de invloed van ziekteverwekkende bacteriën te beperken.

Bron: http://www.chlorella-alg.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ron Fonteine http://www.supervoeding.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afgezien van hun ongelooflijk lage jodiumaandeel, bevatten zoetwateralgen als chlorella hoogwaardige inhoudsstoffen in zeer geconcentreerde vorm. Als eiwitleverancier zijn zij van onschatbare waarde, omdat het lichaam voor zijn weefselvernieuwing er gebruik van maakt.

Zoetwateralgen zijn bijzonder betrouwbaar wegens hun gecontroleerde aanbouw en omdat ze zich met een ongelofelijke snelheid vermeerderen.

De zoetwateralg Chlorella pyrenoïdosa kan zich binnen de 24 uur tot het 40-voudige vermeerderen. De honger in de wereld zou met behulp van kweken van zoetwateralgen perfect de wereld uitgeholpen worden, terwijl de gezondheid van de wereldbevolking erop zou vooruit gaan.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Demi schreef:Toen Cujo een tijd terug zo ziek was heeft ze erg veel bloed verloren. Haar tandvlees is sindsdien een stuk bleker op bepaalde plekken. Het wordt alweer wat rozer ondertussen.
Ik vroeg mij af of je een hond ook ijzer tabletjes kunt geven als ondersteuning hiervoor?
Ben je al bij de dierenarts geweest om te laten bepalen wat de oorzaak is?
Ik zou eerst laten onderzoeken wat de oorzaak is - voor ik zou beginnen met supplementen. Dan kun je beter bepalen wat voor actie je het best kunt ondernemen.

Ik weet niet of je regelmatig veel knoflook geeft? Ik heb vroeger ooit de bleekheid van een van mijn honden opgelost door minder knoflook te voeren aan hem. de anderen hadden nergens last van - voor hem was het net iets te veel van het goede. :19:

Meer informatie over knoflook in de voeding: http://barf-natuurlijk.nl/kruiden/kruiden_knoflook.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”