Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een 2e hond erbij

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lotie
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador

Een 2e hond erbij

Ongelezen bericht door Lotie »

Hoi,

Wij hebben sinds kort een hond, een labrador kruising met waarschijnlijk een border collie. Het is een super leuke, lieve
vrolijke hond met veel energie. Ze vind het dan ook super en super leuk om met andere honden te spelen en hierin leeft ze zich
dan ook helemaal uit.

Daarom zitten wij eraan te denken om er een 2e hond bij te doen omdat we denken dat het voor haar heel leuk is. We zitten aan een
Berner sennenhond te denken omdat wij dat zelf super mooie honden vinden!

Wat denken jullie, zal dit nu al wel verstandig zijn? Kunnen we er dan beter een pup bij doen of een volwassen hond?

Groetjes
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Een 2e hond erbij

Ongelezen bericht door Naima »

Hoe sinds kort is sinds kort? En hoe oud is de hond?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Lotie
nieuw lid

Wij hebben haar nu ongeveer een maand en ze is 5 maanden oud.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Dan zou ik rustig wachten totdat ze een jaar of 2 is zodat je weet hoe ze zich ontwikkeld en wat er het beste als tweede hond bijpast. Bijna elke hond van 5 maanden vind andere honden erg leuk.
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

als je een hond erbij neemt zou ik zelf een oudere nemen. anders gaan ze straks gezellig samen tegelijk puberen, met elkaar lol trappen en zie dan maar dat je hun aandacht vasthoudt. je kan ook even afwachten hoe jouw hond wordt als ze ouder zijn, met 5 mnd hebben ze vaak nog niet hun definitieve karakter. en in de tussentijd iets leuks doen, cursus ofzo, dat haar ook lekker bezighoudt.

de berner reuen die ik ken hier in de buurt zijn trouwens niet leuk met andere reuen, maar dat is misschien toeval (zijn er maar 2 dus niet wat je zegt statistisch onderbouwd :wink: )
en ik meen dat de berner sennen ook niet zo'n gezond ras is, dat zou je ook even goed uit moeten zoeken. dat je straks niet een hond erbij hebt die door gezondheidsproblemen helemaal niet leuk kan spelen.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik persoonlijk zou nooit zo snel een hond erbij nemen. Lekker een beetje opvoeden en kijken wat het wordt en dan vanaf een jaar of 2 een 2e hond erbij. Voordeel is dat je dan geen 2 stuiterende honden aan de lijn hebt, die elkaar opfokken. Maar 1 die al lekker rustig blijft in de meeste situaties en je een handje kan helpen bij de opvoeding van een tweede.
Tot die tijd mag Kay zich uitleven op de buurthondjes en inmiddels heeft Kay al een grote vriendenkring ontwikkeld, dus komt hij ook goed aan zijn behoefte.
Misschien eerst eens handig om een korte periodes op honden van anderen te passen. Dat doe ik namelijk ook en ben dan altijd maar wat blij als er weer rust in huis is, want sommige combinantie slopen letterlijk het hele huis en stoppen niet met spelen haha. Daar moet je wel tegen kunnen. Alle baasje van de oppashonden hebben altijd medelijden met me, maar ik vind het wel gezellig en ben ik het drukke gedoe zat dan is er de deur naar de tuin :D. Maar goed misschien een idee om eerst eens een logeerpartijtje te doen om te kijken hoe je dat bevalt?
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou inderdaad even wachten tot de hond iets uitgegroeid is misschien. Maar dat is maar net wat je uiteraard zelf aankan.
Berners vind ik zelf leuke honden, maar let goed op waar je ze vandaan haalt!! Haal ze bij een hele goede kennel weg waar de honden uit goede lijnen komen.
Berner reuen kunnen inderdaad wel eens wat dominant uit de hoek komen, dan loop je niet meer zo relaxed misschien, ook iets om rekening mee te houden? :wink:
Lotie
nieuw lid

Als we voor een berner gaan, dan willen we wel voor een teef gaan! We hebben nu ook al een teef.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

2 teven samen is juist niet altijd aan te raden :wink:

Ik zou voorlopig ook nog even wachten. Mijn 2e hond is gekomen toen de eerste net een jaar was. Dat vond ik al vrij snel. Weet niet of ik dat hierna weer zou doen. Een pup van 5mnd is nog niks aan, wacht maar als ze dalijk een maand of 9/10 zijn :tongue: DAN krijg je er pas een echte kluif aan.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je er een teefje bij wil, zou ik sowieso wachten tot de huidige hond goed volwassen is, dus als ze minstens 2 jaar is. Anders zit je misschien met twee vechtende teven doordat ze qua leeftijd overeenkomen en er onduidelijkheid is over de rangorde. Daarbij kunnen ze dan ook nog eens samen gaan puberen. En het is juist veel fijner om een puber te hebben en een volwassen hond die eventueel het baasje helpt bij de puberstreken van de jongste :wink:
eee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door eee »

ook ik zou nog even wachten als ik jullie was.. misschien blijkt dat jullie pup wel een einzelganger is, want zo goed als elke pup vindt andere honden geweldig, maar in sommige gevallen verandert dit. bovendien lijkt me, zoals hierboven al gezegd, twee puberende pups niet zo relaxed opvoeden. maar van de andere kant, als je zeker weet dat je er genoeg tijd en vooral energie voor hebt en beseft dat elk van de twee heel veel (individuele) aandacht nodig heeft, tja, waarom niet? misschien wordt het wel super. maar ik zou er echt heel goed over nadenken, eventueel met iemand van cursus overleggen wat hem/haar juist lijkt?
ps twee teefjes is (over het algemeen) echt minder handig dan een teefje + reutje..
Afbeelding

Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Is het je eerste hond? Zoja, kijk eerst oven aan wat je van de pubertijd vind van je huidige hond. Het kan zomaar zijn dat dat nog niet zo gemakkelijk meevalt en voorlopig alle aandacht opeist :wink: .

Als je toch percé nu al een andere hond bij wilt zetten, zorg dan zeker voor een groot (denkende aan enkele jaren) leeftijdsverschil. En teefjes bij elkaar heeft ook soms problemen.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Twee honden, of meer, is hartstikke leuk.
En toch zou ik even wachten.
Wij hebben zelf gewacht tot de eerste 1,5 jaar was, en dat was precies goed.
Aiske
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aiske »

Ik had altijd zo'n 2 jaar tussen mijn dames zitten om problemen te voorkomen en dat is altijd super gelukt.
Tot in 2005 Anke in onze roedel kwam, in 2006 overleed plotseling mijn reu en kreeg ik de mogelijkheid om een teefje erbij te nemen.
Anke was toen nog geen 1,5 jaar. Nog steeds vliegen de dames elkaar in de haren maar gelukkig nooit tot bloedens toe.

Als je bij je huidige teefje een teef erbij wil nemen zou ik aanraden om nog zeker een jaar te wachten.
Ga kijken bij wandelingen, shows etc. Zoek een leuke fokker op en ga genieten van de voorpret.
Succes met wachten :wink:
Groetjes,
de fryske hounen
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lotie schreef:Als we voor een berner gaan, dan willen we wel voor een teef gaan! We hebben nu ook al een teef.
Dat lijkt me sowieso niet handig, en ik zou lekker even afwachten tot je hond iets ouder is en duidelijke voorkeuren voor bepaalde honden (ras/geslacht/gedrag) gaat ontwikkelen. Dan kan je er bewsut iets bij zetten wat echt een maatje wordt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik vindt het knap dat je nu al in kunt schatten of jouw hond een tweede hond erbij leuk vindt. Ik twijfel hier nogsteeds (na ruim 16 maanden, max is nu 26 maanden). In die maand heb je je hond volgens mij nog helemaal niet leren kennen, zeker bij een herplaatser niet. Zijn gedrag is van zoveel factoren afhankelijk. Hij kan het buiten wel ontzettend leuk hebben met andere honden (dat is hier ook vaak zo), maar het is dan altijd de vraag of hij altijd, 24 x 7 de aandacht wil delen, ook binnen etc.

Persoonlijk zou ik gewoon nog even wachten, een hond is leuk, maar bouw eerst een band op met de hond die je hebt, een tweede kan altijd nog, een tweede na een maand of 5 weg doen omdat ze samen niet te houden zijn in de pubertijd...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik moet er persoonlijk niet aan denken, twee grotere honden, allebei onder het jaar. En dan tegelijkertijd aan de lijn uitlaten. Leuk :engel: Ook met loslopen het je een aardige kans dat ze elkaar wat opjutten en dan samen gezellig gaan doen terwijl jij voor niks staat te roepen :wink:

Twee evenoude teven is iig niet aan te raden. De kans dat dat later knokken wordt is best aanwezig. Hoeft natuurlijk niet, maar het is wel een risico wat je dan neemt.
Afbeelding
Syllie09
Actief
Mijn ras(sen): 1 Griekse schoonheid & 1 Spaanse doerak

Ongelezen bericht door Syllie09 »

Je kunt het best doen maar... dan wel wat hier al meerdere malen gezegd is heel goed kijken. Ik zou persoonlijk eigenlijk nog wel even wachten. Wij hadden Syl met 4,5 mnd en nu ze 11 mnd is hebben we er een klein kereltje bij genomen maar... We hebben wel heel erg goed nagedacht. Goed naar Syl gekeken hoe ze reageerde op een teef en reu, of grote en kleine honden etc. En toen ook nog even gewacht tot Syl helemaal haar plekje gevonden had. Het gaat nu dan ook super maar ik zou er zelf geen teef bij willen. Ben zo blij dat we er een reu bij hebben. Idd geen gekibbel geen gekat ze zijn broer en zus en gaat perfect. Maar... het is ook een jonge hond en je hebt er echt je handen vol aan. Want er is niks leukers als dat Syl die kleine donder alles kan laten zien wat niet mag, hem het laten doen en zeer tevreden toe kijken hoe het vrouwtje ingrijpt en Bogy corrigeert en dan komt ze zelf een kriebel halen zo van zie hoe braaf ik ben ;-).
Ik zou dus en nog even een paar mnd wachten en dan ook goed kijken waarom je niet gewoon een kerel erbij wilt. Van het ras zelf heb ik geen verstand maar een klein(er) hondje erbij is al veel minder heftig dan zo een grote boef.
O en wij hebben het alleen zo snel gedaan omdat ik binnenkort weer aan het werk ga en we dan Syl niet alleen wilde laten zitten. Anders had ik nog wel een half jaar gewacht tot Syl uit de pubertijd is want... je moet je heel goed beseffen dat jij het hondje ook nog niet zo goed kent na een mnd en ze nu pas echt gaan uitzoeken wat kan etc en als je er dan een andere hond bij zet... heb je de poppen helemaal aan het dansen en moet je dus echt heel veel tijd in ze stoppen. Dat is heerlijk hoor want ik geniet elke minuut van ze(nou ja.... elke minuut... net een asbak en glas van tafel omdat ze dachten dat ze konden vliegen :oohja: ) maar houd daar heel goed rekening mee. Niet meer los lopenetc.

Groetjes
Succes!

groetjes
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik persoonlijk zou ook even wachten hoe de eerst opdroogt, :wink: , er zijn nog heel wat honden die er helemaal niet zo`n prijs op stellen hoor, een 2de hond in huist :19: , en als ze een jaar of 2 zijn dan kun je het wel inschatten, en kijken hoe of wat.
Dan is de kans op een goede match ook veel groter :lol1: , geniet nu lekker van je pup,
want de pubertijd staat voor de deur :smile:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

S@ndr@ schreef:Ik persoonlijk zou ook even wachten hoe de eerst opdroogt, :wink: , er zijn nog heel wat honden die er helemaal niet zo`n prijs op stellen hoor, een 2de hond in huist :19: , en als ze een jaar of 2 zijn dan kun je het wel inschatten, en kijken hoe of wat.
Dan is de kans op een goede match ook veel groter :lol1: , geniet nu lekker van je pup,
want de pubertijd staat voor de deur :smile:
Precies en die pubertijd mag je zeker niet onderschatten. Kan me heel goed voorstellen dat wanneer je met 2 grote pubers aan de lijn loopt jij uitgelaten gaat worden in plaats van de hondjes :tongue:
Of dat je ze lekker los laat lopen en er vervolgens achteraan kan gaan rennen...
En dat gaat snel vervelen hoor!
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Hier 3 honden en geen van 3 speelt met elkaar... ga er dus niet zomaar vanuit dat ze elkaars speelmaatjes zullen worden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Muis.. schreef:Hier 3 honden en geen van 3 speelt met elkaar... ga er dus niet zomaar vanuit dat ze elkaars speelmaatjes zullen worden.
Hier idem. Ze rennen buiten wat samen op soms maar daarmee is ook alles gezegd. Met de reu die wij eerder hadden speelden ze wel heel veel. De teefjes onderling spelen niet. Ze tolereren elkaar en zijn stiekem ook wel dol op elkaar maar dat zal je er niet meteen aan af zien en als wij ze uit elkaar halen een dag dan merk je niks en missen ze elkaar niet. Bij thuiskomst begroeten ze elkaar met een hele snelle snuf en dan is dat ook weer klaar. Dus voor de "dolle pret" zou ik er sowieso een reu bij zetten.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam en lola zijn nu haast 6 en 7 en nu ineens hoor ik 's ochtends voordat ik opsta speelgeluiden uit de huiskamer komen.... nooit hebben ze echt gespeeld en baalde ik daarvan en nu ineens wel.

je kunt er dus niks van zeggen. omdat je hond buiten graag speelt wil dat niet zeggen dat ze warmloopt voor een vriend in huis...

ik denk dat sam en lola allebei totaal niet rouwig waren geweest als ze enig kind gebleven waren :engel:
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

MARC_S schreef:
Muis.. schreef:Hier 3 honden en geen van 3 speelt met elkaar... ga er dus niet zomaar vanuit dat ze elkaars speelmaatjes zullen worden.
Hier idem. Ze rennen buiten wat samen op soms maar daarmee is ook alles gezegd. Met de reu die wij eerder hadden speelden ze wel heel veel. De teefjes onderling spelen niet. Ze tolereren elkaar en zijn stiekem ook wel dol op elkaar maar dat zal je er niet meteen aan af zien en als wij ze uit elkaar halen een dag dan merk je niks en missen ze elkaar niet. Bij thuiskomst begroeten ze elkaar met een hele snelle snuf en dan is dat ook weer klaar. Dus voor de "dolle pret" zou ik er sowieso een reu bij zetten.
En ook dat zal geen garantie geven. Hier loopt namelijk een (intacte) teef en 2 (gecastreerde, geen idee of dat er mee te maken heeft verder, maar meld het er maar bij) reuen.
Dalí maakt wel eens een spelbuiging naar Myra en die kijkt hem dan aan, van wat mot je :pffff: :devil: ?
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Wat leuk een 2e hond erbij!
Echter zou ik zoals anderen zeggen ook even wachten. Geniet eerst van deze pup. Het is toch heerlijk dat je nu al je aandacht daaraan kan geven? En er is voor ze nog zoveel te leren. Wij hebben ook nog niet zolang een 2e erbij. Shinji is 8 en Taiko is nu 5 maanden. Met Shinji heb ik 3 jaar op de hondencursus gezeten en met Taiko ben ik pas begonnen. Ik moet er niet aan denken met met beiden op het veld te gaan staan. Bij Shinji heb ik geen omkijken meer aan. Hij weet en kent de regels in ons huis en gaat zijn eigen weg. Taiko daar in tegen heb ik nu mijn handen vol aan. Samen spelen (meer stoeien) doen ze maar even en vaak dan in de tuin. Wel zie ik dat als ik met Taiko van de cursus kom dat ze beiden heel blij zijn elkaar te zien. Ze begroeten elkaar alsof ze elkaar jaren uit het oog zijn verloren.
Ik heb 2 reuen en dat gaat goed. Mijn zwager heeft 2 teven (Akita en Collie) en dat gaat ook prima. En bij mij om de hoek hebben ze 2 tekkels beiden teefjes. En dat gaat ook prima. Ik denk dat het niet zo uitmaakt of je een teef of reu erbij zet. Het ligt meer in de aard van je hond. Bij mijn zwager gaat het zo goed omdat de Akita dominant is en de Collie onderdanig.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik kocht mijn hond als pup en heb bewust gewacht, totdat mijn hond lichamelijk en geestelijk volwassen was.
En ik hem redelijk onder appèl had in losloopgebied.
Hij vind andere honden ook erg leuk (meestal).
Hij is nu vier jaar en pas sinds een jaar ben ik voor een tweede hondje aan het kijken.
Maar het was het wachten waard, want ik vond het erg prettig om me te kunnen focussen op mijn eigen hond.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat een Dobermann sowieso erg laat volwassen is en ik een vrij temperamentvol hondje heb, dus die had ook wel echt de nodige tijd en aandacht nodig.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef: Dus voor de "dolle pret" zou ik er sowieso een reu bij zetten.
Ik zou als ze er nu een hond bij gaan zetten ook voor een reu gaan. Maar als je even afwacht hoe het teefje dat ze nu hebben uitgroeit hoef je helemaal niet per se voor de 'dolle pret' er een reu bij te zetten. Saar is nog nooit zo dol en wild en uit d'r schulp geweest als met Vera. Met Moos was het al hele dikke mik, maar met Vera gaat ze echt helemaal los, ze adoreert Vera gewoon. Naar Saar gekeken lag dat ook in de lijn der verwachtingen met een grote zachte teef erbij. Dus het is maar net hoe de honden zijn ook :wink:
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Ik wil ook heel graag een hondje erbij (maatje voor Magic) maar moet van mezelf wachten tot Magic minstens een jaar ouder is. Eerst wil ik kijken hoe Magic opdroogt. Hoe hij is als hij ouder is. Wat zijn behoeften dan zijn. En er moet eerst rust in de tent komen, hij is net de puppyfase ontgroeid en de puberteit staat voor de deur ;).

Nee, het lijkt me echt niet slim om er nu al weer een hondje bij te nemen. Maar er over dromen mag altijd, toch? ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik zou lekker nog een jaartje (of anderhalf) wachten met een tweede hond erbij tot die wat je nu hebt enigszins volwassen is. Gezien de vermoedelijke kruising zou het mij niets verbazen als het belangrijkste en moeilijkste stuk van de opvoeding nog moet komen. Je hebt tegen die tijd een veel duidelijker beeld van het karakter van je hond, en over welk geslacht het beste bij haar past. Vijf maanden is nog erg jong. Ik ken genoeg honden die tot ze een jaar zijn prima gaan met alle andere honden, en eenmaal volwassen het bloed van sexegenoten wel kunnen drinken.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou ook wachten met een tweede hond erbij te zetten. Ze is pas 5 maanden. Straks wordt ze loops en gaan de hormonen meespelen. Als ze zo'n
1 1/2 jaar oud is kan je wat beter inschatten hoe ze op andere honden reageert en kan je zelf ook beter bekijken of je het zelf wel wilt, twee honden.
Berner sennenhonden zijn heel leuk, maar zoals anderen al zeiden: het ras kampt met nogal wat gezondheidsproblemen, dus kijk heel goed uit waar je een eventuele pup gaat kopen.

Misschien is het ook wel een idee om een stabiele herplaatser te overwegen. Ik zou zeggen, geniet tot die tijd lekker van je pup. Ga naar een cursus en dan kan je altijd nog zien :wink:

succes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”