Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Meerdere soorten beloningen tijdens trainen
Moderator: moderatorteam
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Meerdere soorten beloningen tijdens trainen
Tijdens de GG/obedience workshop van Bianca van der Post vanmiddag gaf Bianca de tip om tijdens het trainen minstens 5 verschillende soorten (spel)beloningen bij je te hebben. Deze 5 verschillende beloningen worden op verschillende momenten ingezet om te vertellen hoe goed de hond het nou daadwerkelijk heeft gedaan. Zo heb je bijvoorbeeld een speeltje voor als de hond het goed heeft gedaan, maar ook een (ander) speeltje als de hond het super heeft gedaan. Het speeltje wat echt super favoriet is wordt alleen gebruikt als de hond iets fantastisch heeft laten zien. Om erachter te komen welk speeltje favoriet is bij je hond laat je hem eerst een paar keer achter elkaar kiezen uit de verschillende speeltjes. Het speeltje dat hij steeds als eerste kiest is dan de "super beloning", het speeltje dat daarna komt is een fractie minder super etc.
Nou gebruik ik zelf ook wel verschillende soorten speeltjes, puur voor de afwisseling. Maar ik heb er nooit zo over nagedacht om de speeltjes onder te verdelen in verschillende gradaties beloning. Zou een hond dit daadwerkelijk doorhebben? En zou hij hierdoor inderdaad beter beseffen wanneer hij iets heeft laten zien dat uitmuntend is en daardoor eerder dit gedrag herhalen? Ik ben er eigenlijk altijd een beetje vanuit gegaan dat honden enkel beseffen dat iets goed is of niet en het gedrag daardoor herhaald, of juist niet.
Wat denken jullie; beseft een hond meer dan alleen of hij iets goed doet of niet? Kan hij onderscheid maken tussen goed, beter, best?
Nou gebruik ik zelf ook wel verschillende soorten speeltjes, puur voor de afwisseling. Maar ik heb er nooit zo over nagedacht om de speeltjes onder te verdelen in verschillende gradaties beloning. Zou een hond dit daadwerkelijk doorhebben? En zou hij hierdoor inderdaad beter beseffen wanneer hij iets heeft laten zien dat uitmuntend is en daardoor eerder dit gedrag herhalen? Ik ben er eigenlijk altijd een beetje vanuit gegaan dat honden enkel beseffen dat iets goed is of niet en het gedrag daardoor herhaald, of juist niet.
Wat denken jullie; beseft een hond meer dan alleen of hij iets goed doet of niet? Kan hij onderscheid maken tussen goed, beter, best?

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Meerdere soorten beloningen tijdens trainen
Dat is een goede vraag.
Ik heb zelf het idee dat ik beter met een stem beloning duidelijk kan maken dat hij het een goed of ontzettend geweldig fantastisch doet dan met een speeltje. Als mijn hond bijvoorbeeld weet dat ik een super-beloning heb (bijvoorbeeld een bal) weet ik wel dat mijn hond de andere beloningen niet meer zo graag wil
Ik heb zelf het idee dat ik beter met een stem beloning duidelijk kan maken dat hij het een goed of ontzettend geweldig fantastisch doet dan met een speeltje. Als mijn hond bijvoorbeeld weet dat ik een super-beloning heb (bijvoorbeeld een bal) weet ik wel dat mijn hond de andere beloningen niet meer zo graag wil

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
wel erg ingewikkeld om meerdere soorten speelgoed in te zetten
maar ik geloof wel dat een hond door heeft dat de ene prestatie beter is dan de andere...buck ziet dit aan mijn blije kop, het veugde dansje en een extra "goed zo"
ik probeer eigenlijk altijd zo back to basic te trainen dus vooral met mijn stem: ondertussen heb ik al voer, een baltouw en soms een clicker bij me
meer als genoeg voor mij.....

maar ik geloof wel dat een hond door heeft dat de ene prestatie beter is dan de andere...buck ziet dit aan mijn blije kop, het veugde dansje en een extra "goed zo"

ik probeer eigenlijk altijd zo back to basic te trainen dus vooral met mijn stem: ondertussen heb ik al voer, een baltouw en soms een clicker bij me

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mijn hond zal het verschil op die manier niet leren vrees ik.
Ik zou zelf die 5 verschillende beloningen n.l. niet uit elkaar kunnen houden en me regelmatig vergissen
Een hele goeie uitvoering levert naast de stembeloning de jackpot op.
Lijkt me eigenlijk ook wel duidelijk
Ik zou zelf die 5 verschillende beloningen n.l. niet uit elkaar kunnen houden en me regelmatig vergissen

Een hele goeie uitvoering levert naast de stembeloning de jackpot op.
Lijkt me eigenlijk ook wel duidelijk
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Is mij te ingewikkeld...
Ik beloon wel op meerdere manieren..
- goedzo
- goedzo + koekje
- jaaaa, super, knappe hond *hoog stemmetje* + koekje
Luca heeft voor zover ik nu merk ook het meest aan de stembeloning. Hoe gekker ik doe, hoe blijer hij is
Ik beloon wel op meerdere manieren..
- goedzo
- goedzo + koekje
- jaaaa, super, knappe hond *hoog stemmetje* + koekje
Luca heeft voor zover ik nu merk ook het meest aan de stembeloning. Hoe gekker ik doe, hoe blijer hij is

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Qua speeltjes weet ik het niet, maar voor Kaiou is er duidelijk verschil in beloning bij aardig gedaan, goed gedaan en super gedaan.
Aardig is alleen stembeloning, goed is stem en een stukje gewone frolic, super is juichen en een aantal stukjes Rodiworst.
En bijvoorbeeld bij flyball gaat hij na een goede frolic toch heus voor de super Rodiworst.
Beter is dus lekkerder en Kaiou snapt dat prima
.
Aardig is alleen stembeloning, goed is stem en een stukje gewone frolic, super is juichen en een aantal stukjes Rodiworst.
En bijvoorbeeld bij flyball gaat hij na een goede frolic toch heus voor de super Rodiworst.
Beter is dus lekkerder en Kaiou snapt dat prima

- Carma
- Zeer actief
mariaa schreef:wel erg ingewikkeld om meerdere soorten speelgoed in te zetten![]()
maar ik geloof wel dat een hond door heeft dat de ene prestatie beter is dan de andere...buck ziet dit aan mijn blije kop, het veugde dansje en een extra "goed zo"![]()
ik probeer eigenlijk altijd zo back to basic te trainen dus vooral met mijn stem: ondertussen heb ik al voer, een baltouw en soms een clicker bij memeer als genoeg voor mij.....
Het is ook niet zo dat je 5 verschillende speeltjes bij je draagt

Het idee is dat je de speeltjes in een tas aan de zijkant van het veld heb en als de hond het gevraagde goed uitvoert krijgt hij een click/clickwoord en dan ren je samen heel blij naar de tas met speeltjes en krijgt de hond zijn beloning. Dit is tevens gelijk heel handig om te gebruiken om de beloningen "in de ring" weg te trainen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Owwwww dan snap ik het ietsje beterCarma schreef:mariaa schreef:wel erg ingewikkeld om meerdere soorten speelgoed in te zetten![]()
maar ik geloof wel dat een hond door heeft dat de ene prestatie beter is dan de andere...buck ziet dit aan mijn blije kop, het veugde dansje en een extra "goed zo"![]()
ik probeer eigenlijk altijd zo back to basic te trainen dus vooral met mijn stem: ondertussen heb ik al voer, een baltouw en soms een clicker bij memeer als genoeg voor mij.....
Het is ook niet zo dat je 5 verschillende speeltjes bij je draagt![]()
Het idee is dat je de speeltjes in een tas aan de zijkant van het veld heb en als de hond het gevraagde goed uitvoert krijgt hij een click/clickwoord en dan ren je samen heel blij naar de tas met speeltjes en krijgt de hond zijn beloning. Dit is tevens gelijk heel handig om te gebruiken om de beloningen "in de ring" weg te trainen.

Maar ik blijf het wel ingewikkeld vinden

je kunt uiteindelijk ook je bakje met lekkers aan de kant van het veld zetten en daar samen naar toe lopen.

Jackpot is topprestatie.
- Carma
- Zeer actief
De jackpot gebruik ik inderdaad ook, maar dat is alleen voor mégaprestatiesranetje schreef:Owwwww dan snap ik het ietsje beterCarma schreef:mariaa schreef:wel erg ingewikkeld om meerdere soorten speelgoed in te zetten![]()
Het idee is dat je de speeltjes in een tas aan de zijkant van het veld heb en als de hond het gevraagde goed uitvoert krijgt hij een click/clickwoord en dan ren je samen heel blij naar de tas met speeltjes en krijgt de hond zijn beloning. Dit is tevens gelijk heel handig om te gebruiken om de beloningen "in de ring" weg te trainen.![]()
Maar ik blijf het wel ingewikkeld vinden![]()
je kunt uiteindelijk ook je bakje met lekkers aan de kant van het veld zetten en daar samen naar toe lopen.
Jackpot is topprestatie.

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Carma schreef:mariaa schreef:wel erg ingewikkeld om meerdere soorten speelgoed in te zetten![]()

maar het blijft voor mijn te bedacht en ingewikkeld, je moet dan ook zelf heel snel na elke oefening reflecteren of het een matig,goed, of zeer goed is.....erg lastig om dit zelf steeds te beoordelen,denk ik.
plus ik vind het niet zo prettig om zoveel hulpmiddelen in te zetten bij de training.
ik denk ook dat de beloning te laat volgt voor de hond....je moet eerst het veld af, in de zak rommelen en dan geef je pas het speeltje....je bent dan een aantal minuten verder voor de hond kan beseffen "oh het was dit keer een matig

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Goh, verschillende soorten speeltjes gebruik ik toch niet. Ik heb één speeltje en varieer daar zelf wat in. Het leukste vindt ze als ik het speeltje weggooi. Maar even een trekspelletje, even gewoon samen rennen of wat varieren met mijn stem gebeurt ook wel. Dat vind ik wel genoeg eigenlijk.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Voot Kay zit er zelfs verschil in of ik met de rubberbal of met normale tennisbal beloon. De echte tennisbal is voor hem een grotere beloning.

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 1 mechelse herder
1 duitseherder langhaar
goh dat zij zo'n tip geeft.
Jij bent degene die het speeltje toch het leukst van de wereld maakt.
Dus dan zou je met het ene speeltje minder instressant moeten doen als bij het andere speeltje.
Ik zie hier het nut niet van in.
Ik beloon met stem en voertje als mijn honden het goed doen en doen ze het super dan verdienen ze een speeltje.
Aan het einde van de training mogen ze zich op rennen en dat is een giga beloning. ( lekker lang achter het speeltje aan rennen en dan mogen ze deze zelf mee naar huis nemen )
Dus dan zou je met het ene speeltje minder instressant moeten doen als bij het andere speeltje.
Ik beloon met stem en voertje als mijn honden het goed doen en doen ze het super dan verdienen ze een speeltje.
Aan het einde van de training mogen ze zich op rennen en dat is een giga beloning. ( lekker lang achter het speeltje aan rennen en dan mogen ze deze zelf mee naar huis nemen )

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
Ik denk wel dat een hond gradaties snapt. Als ik bijvoorbeeld good girl zeg dan weet Britt dat er wat lekkers volgt. Ze is wel blij, maar niet superblij. Zeg ik yes dan draait ze in het rond van blijheid, want dan volgt het speeltje.
Belonen met verschillende speeltjes? No way, andere speeltjes dan een bal vind mevrouw in huis leuk om mee te spelen, maar dat is niet goed genoeg als beloning.
Pas nog geprobeerd, gooide het speeltje weg, ze ging er superblij achteraan om daar verontwaardigd te zien dat het geen bal was. Mooi wel dat ze naar me terug rende en me vragend aan bleef kijken
Belonen met verschillende speeltjes? No way, andere speeltjes dan een bal vind mevrouw in huis leuk om mee te spelen, maar dat is niet goed genoeg als beloning.
Pas nog geprobeerd, gooide het speeltje weg, ze ging er superblij achteraan om daar verontwaardigd te zien dat het geen bal was. Mooi wel dat ze naar me terug rende en me vragend aan bleef kijken

- Carma
- Zeer actief
En toch is dat, in ons geval, niet helemaal waar. Hoe leuk ik een speeltje ook maak niets, maar dan ook niets kan tegen de bal op! Alhoewel.....de bal ín een werpstok is helemaal heaven on earth! Dat laatste zou dus in Luka's geval de opperbeloning zijn.henneke schreef:goh dat zij zo'n tip geeft.
Maar jij doet toch eigenlijk ook een klein beetje hetzelfde? Al gebruik je dan maar 1 spelbeloning, de hond krijgt alleen het speeltje als hij het super doet. Doet hij het goed dan krijgt hij "alleen" stembeloning en/of lekkers. Dan zit er toch ook verschil in beloning?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik gebruik wel verschillende soorten voer inderdaad. Ook in een oefening. Om Izzie bij me weg te krijgen bij de hier oefening krijgt ze iets niet zo bijzonders. Komt ze voor me zitten, dan iets echt lekkers. Rennen naar een tas doe ik niet. Daar zou zij erg onrustig van worden, ze wil al zo graag sjezen. Misschien later.

Linda, Izzie en Bram
- Arline
- Zeer actief
Ik heb niet een hele rugtas vol met speeltjes bij me, maar ik heb wel dat super speciale mega leuke speeltje.
Voor Sting is dat een pracht van een bal aan een touw die exclusief en alleen voor die training gebruikt wordt. Hij vind die mega leuk en hij blijft wel exclusief, dus naar mijn mening wel een hoge waarde houden.
Voor Sting is dat een pracht van een bal aan een touw die exclusief en alleen voor die training gebruikt wordt. Hij vind die mega leuk en hij blijft wel exclusief, dus naar mijn mening wel een hoge waarde houden.
- Snokkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
Ja! Dus we moeten nog even goed op zoek naar zo'n korte 'trainings'werpstok die Suzanne en Sandra hadden!!Carma schreef:Alhoewel.....de bal ín een werpstok is helemaal heaven on earth! Dat laatste zou dus in Luka's geval de opperbeloning zijn.
Maar jij doet toch eigenlijk ook een klein beetje hetzelfde? Al gebruik je dan maar 1 spelbeloning, de hond krijgt alleen het speeltje als hij het super doet. Doet hij het goed dan krijgt hij "alleen" stembeloning en/of lekkers. Dan zit er toch ook verschil in beloning?
Ik ben het trouwens met je eens hoor. Ik heb wat verschillende 'snoep'beloning in mijn zak, bijvoorbeeld kaas en worst. Maar de bal is de opperbeloning. Ik denk echt dat ze dat verschil weet!
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Birgit verkoopt die. Ken je iemand die bij haar traint?Snokkie schreef: Ja! Dus we moeten nog even goed op zoek naar zo'n korte 'trainings'werpstok die Suzanne en Sandra hadden!!

Linda, Izzie en Bram
- Carma
- Zeer actief
Aha! dan heb ik sowieso over 2 maandjes zo'n werpstokZoek stok! schreef:Birgit verkoopt die. Ken je iemand die bij haar traint?Snokkie schreef: Ja! Dus we moeten nog even goed op zoek naar zo'n korte 'trainings'werpstok die Suzanne en Sandra hadden!!

- Snokkie
- Zeer actief
Oeh!Carma schreef:Aha! dan heb ik sowieso over 2 maandjes zo'n werpstokZoek stok! schreef:Birgit verkoopt die. Ken je iemand die bij haar traint?Snokkie schreef: Ja! Dus we moeten nog even goed op zoek naar zo'n korte 'trainings'werpstok die Suzanne en Sandra hadden!!

Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi

- Carma
- Zeer actief
Je zult je dus moeten inschrijven voor de trainingsdagenSnokkie schreef:Oeh!

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 1 mechelse herder
1 duitseherder langhaar
het klopt dat ik wel verschil maak tussen de beloning. Maar niet Qua speeltje, dat vind ik dus een beetje onzin.
er zijn genoeg honden die het ene speeltje leuker vinden dan een ander. En dat zullen wij zelf erin hebben getraind. maar eigenlijk moet het niet uitmaken.
er zijn genoeg honden die het ene speeltje leuker vinden dan een ander. En dat zullen wij zelf erin hebben getraind. maar eigenlijk moet het niet uitmaken.

- Snokkie
- Zeer actief
Carma schreef:Je zult je dus moeten inschrijven voor de trainingsdagenSnokkie schreef:Oeh!

Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi

en Nala & Sedi

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Mwah ik weet niet of we dat er zelf intrainen. Ik doe met elk speeltje gek en ze liggen allemaal in dezelfde box, toch weet ik dat Kay daar een aantal favoriete speeltjes in heeft en een aantal gewone leuke speeltjes. Elke kan ik gebruiken als beloning hoor en als ik alleen ben dan is dat geen probleem. Maar stel dat er ergens een tennisbal ligt en ik gooi de blauwe bal, dan moet Kay die tennisbal. Tja een hond kan ook voorkeuren hebben....... Niet dat ik met verschillende speeltjes op zak loop, 1 per keer, maar weet wel welke leuker gevonden worden en dus beloningswaardiger zijn voor hem

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Carma schreef:[
Eeeh, dat is wel een hele lange overbrugging
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik zou dat zelf nooit toepassen, is ook niet haalbaar bij de Belgische gehoorzaamheid (belonen in de ring is absoluut nodig, dus kan ook niet weggewerkt worden), tenzij je altijd alleen traint en nooit wedstrijden doet. En ook omdat ik het liefste werk met stembeloning, al dan niet afgewisseld met voer of een speeltje. De stembeloning geeft aan hoe goed de oefening was, goed of supergoed.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ik gebruik ook meerdere beloningen maar ik heb maar 1 speeltje...nl zijn BAL hahaha
ik gebruik ook frolicjes maar die vind hij zo zo
dus heb ik ingevoerd frolicje....oke wel goed maar kan beter...bal goed gedaan....bal en heel gek hoog stemmetje die hem de hemel in prijst is super gedaan
ook kent remy 2 extra commando's namelijk foutje en beter....bij foutje doet hij dus iets wat ik niet wil en bij beter (zoals bv bij voet of het voorkomen) weet hij dat de handeling op zich wel goed is maar dat het dus wel beter kan..
remy snapt dit heel goed en sinds ik doorheb hoe hij te belonen is werkt het een stuk beter
ik gebruik ook frolicjes maar die vind hij zo zo
dus heb ik ingevoerd frolicje....oke wel goed maar kan beter...bal goed gedaan....bal en heel gek hoog stemmetje die hem de hemel in prijst is super gedaan

ook kent remy 2 extra commando's namelijk foutje en beter....bij foutje doet hij dus iets wat ik niet wil en bij beter (zoals bv bij voet of het voorkomen) weet hij dat de handeling op zich wel goed is maar dat het dus wel beter kan..
remy snapt dit heel goed en sinds ik doorheb hoe hij te belonen is werkt het een stuk beter

groetjes Tamara
- Gizmogirl
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 Australian Shepherds, 1 Finse Lappenhond en 2 Pomeranians
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik vind belonen in gradaties vanzelfsprekend, en ben behoorlijk zeker dat honden het ook begrijpen.
De beloningen pas ik ook aan naargelang de hond waar ik mee train.
Ik weet dat Flynn echt gek is op zijn bal, en Koda zal die bal ook wel vastpakken, maar ik doe hem een groter plezier door even met hem te "vechten" of op zijn buikje te aaien als hij op zen rug ligt (hoe tegenstrijdig lijkt dit niet
)
Ik probeer ook wel regelmatig af te wisselen in de speeltjes. Voor Flynn maakt het niet veel uit of het zijn paarse bal, zijn everlasting bal of een tennisbal is, hij vindt ze allemaal leuk, maar zo weet hij wel nooit wat er gaat komen. Ook heb ik meerdere soorten lekkers bij me, om het spannend te houden.
Een tas naast het plein... op zich wel een leuk idee, maar de overbruggingstijd lijkt me ook wel lang.
Hoewel, soms ga ik op een pleintje trainen en heb ik een tas bij om de frisbees in te steken, en daar zitten meestal ook wel andere speeltjes in. Als ik dan wat aan het trainen ben met Flynn, zal ik pas beginnen met de frisbees na een heel goede prestatie van Flynn. Dat houdt dan ook in dat ik na die prestatie naar de tas ren om de frisbees te pakken, maar Flynn holt dan met me mee omdat ik enthousiast: "nu gaan we de frisbees pakken ze" zeg en ik denk wel dat hij weet dat hij ze krijgt omdat hij goed gewerkt heeft...
De beloningen pas ik ook aan naargelang de hond waar ik mee train.
Ik weet dat Flynn echt gek is op zijn bal, en Koda zal die bal ook wel vastpakken, maar ik doe hem een groter plezier door even met hem te "vechten" of op zijn buikje te aaien als hij op zen rug ligt (hoe tegenstrijdig lijkt dit niet

Ik probeer ook wel regelmatig af te wisselen in de speeltjes. Voor Flynn maakt het niet veel uit of het zijn paarse bal, zijn everlasting bal of een tennisbal is, hij vindt ze allemaal leuk, maar zo weet hij wel nooit wat er gaat komen. Ook heb ik meerdere soorten lekkers bij me, om het spannend te houden.
Een tas naast het plein... op zich wel een leuk idee, maar de overbruggingstijd lijkt me ook wel lang.
Hoewel, soms ga ik op een pleintje trainen en heb ik een tas bij om de frisbees in te steken, en daar zitten meestal ook wel andere speeltjes in. Als ik dan wat aan het trainen ben met Flynn, zal ik pas beginnen met de frisbees na een heel goede prestatie van Flynn. Dat houdt dan ook in dat ik na die prestatie naar de tas ren om de frisbees te pakken, maar Flynn holt dan met me mee omdat ik enthousiast: "nu gaan we de frisbees pakken ze" zeg en ik denk wel dat hij weet dat hij ze krijgt omdat hij goed gewerkt heeft...

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik gebruik ook meerdere soorten beloningen. Mijn jonge hond heeft dat gewoon (nog) nodig. Dus voer: knakworst, rookworst, Rodi worst, Belloni worst, kaas, Frolic, botjes, brokjes etc. En speelgoed: rubberbal, tennisbal, tennisbal met piep, fleecetrek touw, bungee speeltje met fleece, bungee speeltje met bontje, bungee speeltje met rubberen bal, rubberen bal aan touw etc.
Als ik speel goed of koek veel gebruik, wordt de motivatie minder.
Grappige is wel dat hoe ouder de hond wordt, hoe makkelijker hij werkt. Het werken op zich wordt al een beloning. Dus mijn oudere honden werken gewoon voor ordinaire brokken en een gewone bal.
Als ik speel goed of koek veel gebruik, wordt de motivatie minder.
Grappige is wel dat hoe ouder de hond wordt, hoe makkelijker hij werkt. Het werken op zich wordt al een beloning. Dus mijn oudere honden werken gewoon voor ordinaire brokken en een gewone bal.