Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kvv Slecht Voor Mijn Hond !!!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Kvv Slecht Voor Mijn Hond !!!

Ongelezen bericht door Reneey »

Hey iedereen,

Ik kom net bij me dierenwinkel vandaan .. wou even een snoepie hebben voor Mozes en ben dus met hem daarheen gelopen.
Kreeg ik de opmerking wat ik hem voer .. dus ik zeg nou voorheen Jarco puppybrok maar ben langzaam aan het overstappen op versvlees.
Nou zegt hij laat dat overstappen maar zitten want je hond is veel te mager :N:
Dus ik zeg nog beetje dommig ja dat weet ik hij moet ook iets aankomen maar omdat het een dog is hou ik hem graag schraal .. maar hij krijgt ongv 800 gram op een dag aan vers vlees ( smuldier van deen .. 's ochtends vlees compleet 's avonds pens of hart of iets derg )
Nou goed gesprek nog even doorgegaan kwam erop neer dat vers vlees slecht is voor de hond omdat er veel meer vocht als voeding in zit ... hij zei de helft is vocht de rest is voeding dus jij verwacht van je hond dat hij teert op 50 vocht en 50 voeding de hele dag.
Nee zegt ie je moet gewoon brok blijven geven daar worden honden mee groot gebracht en daar zit alles in wat hij aan voeding nodig heeft.

Ik weet dat Mozes beetje te mager is althans in mijn ogen wel en blijkbaar ook die van andere ... hij word overigens wel elke maand ontwormd.
Nu ga ik dus lopen twijfelen aan mezelf en wat ik Mozes aan voeding geef .... en wat hij zei over dat vocht en voeding dat zet me ook weer aan het denken.
Ik ben echt zo'n onzekere kut wat dat betreft.

Ik zal even mijn dingen opschrijven wat ik aan Mozes geef per dag

Ongv 5 dagen smuldier
's ochtends 400 gram vlees compleet 's avonds andere smaken.
Op de brokdagen geef ik hem ongv 600 gram brok verdeelt over 300 gram per portie
Mozes is inderdaad wel beetje ingevallen nu ik hem ongv een week smuldier geef ... maar ik dacht dat dat vanzelf wel weer goed komt.

Moet ik nou gewoon smuldier blijven geven .. wil trouwens overstappen op lotgering maar nog niet gedaan ( wel binnenkort )

Krijgt Mozes inderdaad te weinig voedingsstoffen binnen ? Ik ben zo onzeker hierin en als ik dit dan weer hoor ga ik echt aan mezelf lopen twijfelen of ik het wel goed doe
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
S@ndr@
Zeer actief

Re: Kvv Slecht Voor Mijn Hond !!!

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils krijgt ook gewoon smuldier,( of Herby, of AHV) en geen brokken, en ja hij is Schraal :cheer: :cheer: , veel beter voor zijn gewrichten , hij kan later altijd nog vetter worden , maar nu even niet.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Dus geef je inderdaad voldoende? Als de verkoper nou aangaf dat er betere merken dan Smuldier qua kvv zijn, dan geef ik deze verkoper gelijk. Echter, brok is over het algemeen toch echt van mindere kwaliteit dan kvv.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:Van Gils krijgt ook gewoon smuldier,( of Herby, of AHV) en geen brokken, en ja hij is Schraal :cheer: :cheer: , veel beter voor zijn gewrichten , hij kan later altijd nog vetter worden , maar nu even niet.
Ja bij Mozes ken je wel de meeste van zijn ribbetjes zien ... hij is ook erg ingevallen sinds ik op smuldier zit ...
Maar zit er echt genoeg voedingsstoffen in en doe ik het goed op de manier zoals ik het doe of moet ik nog dingen bij geven .. want lees ook dingen over yogurt enzo maar ik begrijp niet echt goed hoe je dat dan moet geven .. ja gewoon geven maar moet dat door de maaltijd heen of 1 keer op een dag ...
Moet ik overgaan op alleen mar vlees compleet of is het wat ik doe ook goed
Pffff loop zo te twijfelen naja twijfelen niet want ik weet dat het goed is voor je hond maar ben er zo onzeker in als ik dan weer dit soort dingen hoor
Afbeelding
fresan
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV en laekense herder

Ongelezen bericht door fresan »

Persoonlijk vind ik 500gr wel weinig voor een dog in de groei. Onze dog at toen zeker 1 1/2 kilo vlees per dag! Floyd is nu een grote jongen en eet nog steeds 1 kilo smuldier 's avonds. En ook ik hou van schrale honden!
Ik vind het moeilijk te bepalen voor jouw hond, zou ik hem moeten zien om te kunnen zeggen of hij schraal is of mager.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Weet je hoe veel Mozes weegt?
500 gram lijkt mij inderdaad niet genoeg; toen mijn pup tussen de 4 en 6 maanden was en dus volop in de groei at ze een kilo barf per dag.
En geen grammetje te vet! Nu is ze 10 maanden, 25 kg en eet 500 gram per dag.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 16 mar 2010 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ik geef Van Gils ook ongeveer 800 gram KVV, op een dag ,en de vlees compleet vind ik wat vetter dan de pens compleet dus daar krijgt hij dan wat meer van,.
Als je hond erg actief is zou je hem meer kunnen geven, en als je hem echt te schraal vind ook., doe je gewoon 600 gram per maaltijd, dat is anderhalf pakje smuldier.
hoe het zit bij Lotgering weet ik niet, maar dat schijn ook qua vet best goed te zitten, je moet echt even kijken hoe hij het erop doet :lol1:
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Renske schreef:Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Dus geef je inderdaad voldoende? Als de verkoper nou aangaf dat er betere merken dan Smuldier qua kvv zijn, dan geef ik deze verkoper gelijk. Echter, brok is over het algemeen toch echt van mindere kwaliteit dan kvv.
Oh vandaar ik heb alleen de regel gelezen van 1,5 tot 2 % van het lichaamsgewicht en daar voer ik hem nu ook op ... Mozes weegt ongv 35 kilo en daar nam ik dus 2 % van dat komt neer op iets minder dan 800 gram ...
Maar dit over een pup van 5 tot 10 % had ik nergens gelezen
Oh dan is het niet zo gek dat Mozes is ingevallen als hij dus best veel meer moet krijgen dan dat hij nu krijgt.
En ja ik wil ook van de smuldier af en over gaan op lotgering
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

800 lijkt mij weinig aangezien mijn aa reu dat al eet, maar goed ik weet niet wat een dd pup normaal moet krijgen :denken:

Ohw en die man van de dierenwinkel snapt het niet helemaal geloof ik :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

ik vind 800 gram wel erg weinig.. Dat kreeg mijn hond tot 2 weken terug ook per dag... (die weegt zo'n 30 kilo en is bijna 8 maanden) Dik was mijn hond toch echt niet, maar ook niet heel schraal! Als je hond echt mager is moet hij gewoon meer eten!
Beter is trouwens wel om alleen de kompleetvariant te voeren. Dan weet je zeker dat hij genoeg voedinsstoffen binnenkrijgt die hij echt nodig heeft om goed uit te groeien :)
dagmar88
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:800 lijkt mij weinig aangezien mijn aa reu dat al eet, maar goed ik weet niet wat een dd pup normaal moet krijgen :denken:

Ohw en die man van de dierenwinkel snapt het niet helemaal geloof ik :wink:
Jawel hoor, die snapt dat brokken hem veel meer opleveren.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

fresan schreef:Persoonlijk vind ik 500gr wel weinig voor een dog in de groei. Onze dog at toen zeker 1 1/2 kilo vlees per dag! Floyd is nu een grote jongen en eet nog steeds 1 kilo smuldier 's avonds. En ook ik hou van schrale honden!
Ik vind het moeilijk te bepalen voor jouw hond, zou ik hem moeten zien om te kunnen zeggen of hij schraal is of mager.
Ik geef hem 800 gram per dag .. 400 gram per voerbeurt .... alleen de brokdagen dan geef ik maar 600 gram ongv
Ik zal even foto maken nu dan zal ik die hier zetten
Mozes weegt trouwens rond de 35/40 kilo .. ik ga donderdag weer wegen om zeker te zijn van gewicht
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Natuurlijk :boos: weer zo'n arrogante dierenspeciaalzaakhouder die weet dat hij aan kvv niks tot nauwelijks verdient en daarom de brok maar weer aanprijst :piew:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat weegt ie?
Dat zie ik niet staan volgens mij?

Ik zou verder niet naar zo'n jongen luisteren, hoor.
Ze weten niet zoveel van voeding als ze jou willen laten geloven.
Brokken, dat is doodgekookte voeding (met daardoor aanzienlijk minder voedingsstoffen), aangevuld met stoffen die nodig zijn om er brokken van te maken omdat het anders poeder was.

Wat dat vocht betreft: voor hoeveel procent bestaat een mens en een zoogdier uit water?
Weet je dat?
En heb je je al eens afgevraagd waarom honden zoveel drinken als ze brokken eten en zo weinig als ze vers eten?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze vocht nodig hebben? ;)

Even een paar feitjes:
Ongeveer 66% van het menselijk lichaam bestaat uit water. Water bevindt zich in al onze organen en wordt door het hele lichaam getransporteerd om allerlei fysische functies te ondersteunen.

De totale hoeveelheid water in het lichaam van een volwassen mens is gemiddeld 37 liter.

Menselijke hersenen bestaan voor 75% uit water.

Menselijke botten bestaan voor 25% uit water.

Menselijk bloed bestaat voor 83% uit water.

75% van een kip is water.

80% van een ananas is water.

95% van een tomaat is water.

70% van een olifant is water.

Bron
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Gewoon meer gaan voeren dus Renee, en laat je niet zo gek maken :tongue:
KVV is prima voer. Mij viel wel op dat er weinig calcium in de smuldier zit voor een pup.
Misschien een idee om hem af en toe wat vers toe te stoppen?
Bij bv. dogshape krijg je borstbeen, geitenribjes, schapenschenkel enz. Vinden ze heerlijk om op te kauwen :D
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Reneey schreef:
Renske schreef:Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Oh vandaar ik heb alleen de regel gelezen van 1,5 tot 2 % van het lichaamsgewicht en daar voer ik hem nu ook op ... Mozes weegt ongv 35 kilo en daar nam ik dus 2 % van dat komt neer op iets minder dan 800 gram ...
Maar dit over een pup van 5 tot 10 % had ik nergens gelezen
Oh dan is het niet zo gek dat Mozes is ingevallen als hij dus best veel meer moet krijgen dan dat hij nu krijgt.
En ja ik wil ook van de smuldier af en over gaan op lotgering
Je kunt het beste op het oog voeren :wink:
Er zit inderdaad veel meer vocht in vers voer dus wat dat aangaat zat de winkelier goed.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Natuurlijk vind die verkoper in de dierenwinkel brokken beter want daar verdient hij aan! :roll: En natuurlijk zit er vocht in KVV, maar in de complete versies zitten genoeg voedingsstoffen. Hij zal wel blikvoeding bedoelen. Daar zit geloof ik wel 80% water in.

Mozes moet wel wat schraal blijven natuurlijk, maar als je hem wat te mager vind, kan je hem ook de pens/vlees compleet versie van smuldier geven. Pens is wat vetter. Of je geeft hem wat schapenvet of zalm olie over zijn eten heen. Yochurt kan je ook over de kvv heen doen. Ik geef mijn honden zo'n 1 a 2x per week een schepje kwark of yochurt over hun eten heen. Je wilt hem Lotgering gaan voeren en ik heb ergens gelezen dat die voeding wat vetter is, dus dan zal hij vanzelf wel wat dikker worden :wink:

Je geeft Mozes nu zo'n 800 gram kvv per keer? Dat lijkt me wel goed. Je zou hem eventueel nog wel iets meer kunnen geven, bv 200 gram en kijken hoe hij het daar op doet. Hij is volop in de groei en een grote hond, dus hij mag best wat hebben. Ik voer op het oog, dus als ik merk dat mijn honden wat dikker worden geef ik iets minder. Maar het is goed dat je hem wat schraal houdt. En je hoeft je geen zorgen te maken dat er in de compleet versies van kvv niet genoeg voedingsstoffen zouden zitten. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Afbeelding

Deze is net gemaakt ... weet niet of het duidelijk te zien is
Nu zie je zijn ribjes niet echt maar soms ken je ze echt duidelijk zien
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mij lijkt hij prima op gewicht.
Vraag het aan je dierenarts, wat die vindt.
Zonder te zeggen wat je voert (beter voor je gemoedsrust ;) ).

Wedden dat ie zegt dat Mozes prima op gewicht is?

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Hij ziet er niet slecht uit, maar er mag best wel wat bij, ik zou gewoon op het oog gaan voeren,
maar het is gewoon echt een jonge hond, en de bespiering is natuurlijk ook nog niet echt aanwezig,
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Nee oke dan ga ik hem dus gewoon meer geven anderhalf bakje a 600 gram per voerbeurt ...
En ik ga dan ook meer compleet geven misg dat dat er ook mee te maken heeft ... en dan gewoon af en toe hart of vlees of pens
Ik zal ook soms laagje yogurt bij zijn eten doen ..

Oh trouwens als er 's avonds eten over blijft van ons .. maakt niet uit wat het is krijgt hij het ook ... alleen aardappels geef ik wat minder, schijnt dat honden daarvan schurft kunnen krijgen
(ook ooit gehoord en is blijven hangen .... zal zeker ook wel onzin zijn :N:)

Ik moet ook eens ophouden met gewoon aannemen wat mensen zeggen .. ik ben zo onzeker als andere het anders vinden en ga dan gelijk aan mezelf twijfelen :oohja: stoppen daarmee dus
Als de brokken op zijn ga ik over op lotgering ... heb ook veel gelezen dat dat inderdaad stukkie vetter is dan ander vers vlees dus ik zal dan ook daarmee op het oog moeten voeren
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Marjoleine schreef:Mij lijkt hij prima op gewicht.
Vraag het aan je dierenarts, wat die vindt.
Zonder te zeggen wat je voert (beter voor je gemoedsrust ;) ).

Wedden dat ie zegt dat Mozes prima op gewicht is?
Hihi ja ik ga donderdag naar de DA om hem te wegen ... zal dan wel kijken wat hij zegt.
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

freskin schreef:Natuurlijk vind die verkoper in de dierenwinkel brokken beter want daar verdient hij aan! :roll: En natuurlijk zit er vocht in KVV, maar in de complete versies zitten genoeg voedingsstoffen. Hij zal wel blikvoeding bedoelen. Daar zit geloof ik wel 80% water in.

Mozes moet wel wat schraal blijven natuurlijk, maar als je hem wat te mager vind, kan je hem ook de pens/vlees compleet versie van smuldier geven. Pens is wat vetter. Of je geeft hem wat schapenvet of zalm olie over zijn eten heen. Yochurt kan je ook over de kvv heen doen. Ik geef mijn honden zo'n 1 a 2x per week een schepje kwark of yochurt over hun eten heen. Je wilt hem Lotgering gaan voeren en ik heb ergens gelezen dat die voeding wat vetter is, dus dan zal hij vanzelf wel wat dikker worden :wink:

Je geeft Mozes nu zo'n 800 gram kvv per keer? Dat lijkt me wel goed. Je zou hem eventueel nog wel iets meer kunnen geven, bv 200 gram en kijken hoe hij het daar op doet. Hij is volop in de groei en een grote hond, dus hij mag best wat hebben. Ik voer op het oog, dus als ik merk dat mijn honden wat dikker worden geef ik iets minder. Maar het is goed dat je hem wat schraal houdt. En je hoeft je geen zorgen te maken dat er in de compleet versies van kvv niet genoeg voedingsstoffen zouden zitten. :wink:
Ja ik zag laatst zalmolie staan bij welkoop ... wou het meenemen maar niet gedaan ..
Kan je dit ook gewoon zomaar soms over zijn eten gooien ( zonder reden zeg maar )
Wat doet zalmolie eigenlijk precies :N: sorry hoor dat ik zoveel vraag ...
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Toen mijn dog Catootje nog leefde, kreeg ze ook twee bakjes smuldier per dag (800 gram dus), maar Catootje was niet meer in de groei. Dus iets meer zou wel kunnen voor Mozes denk ik.
Wel weet ik dat Catootje ook een periode als pup/jonge hond erg mager en slungelig was (en toen at ze nog half brokken, half smuldier). Volgens mij zie je dat wel vaker bij jonge doggen. Op de foto vind ik het bij Mozes ook wel meevallen. Ik zie ze liever iets aan de schrale kant, dan te dik.
O ja, en mijn dierenarts heeft mij er altijd om geprezen dat ze zo mooi slank was (hij wist ook niet dat ze vers at).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Reneey schreef: ... hij word overigens wel elke maand ontwormd.
Waarom ontworm je hem elke maand?
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Reneey schreef:
Ja ik zag laatst zalmolie staan bij welkoop ... wou het meenemen maar niet gedaan ..
Kan je dit ook gewoon zomaar soms over zijn eten gooien ( zonder reden zeg maar )
Wat doet zalmolie eigenlijk precies :N: sorry hoor dat ik zoveel vraag ...
Zalm olie is rijk aan omega 3,6 & 9, goed voor de hersenen, vacht en de gewrichten , klein beetje is voldoende hoor :smile:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Hier krijgen ze alleen kvv.
Timo en Myra kregen onlangs bij de DA nog het compliment dat ze er zo mooi uitzien. De DA zei nog, niet luisteren naar mensen die zeggen dat je honden te mager zijn, de rest is vaak gewoon te dik..

Dalí krijgt ook alleen kvv en die moet juist aankomen. Hij krijgt nu een dubbele portie en is al niet meer zo akelig mager, als in het begin.

Zo'n verkoper denkt vaak wel dat ze weten hoe en wat qua voeding, maar de meeste krijgen hun informatie van de brokkenfabrikanten, en tja.. wat zouden die promoten... :lees:
dagmar88
Zeer actief

Muis.. schreef:Hier krijgen ze alleen kvv.
Timo en Myra kregen onlangs bij de DA nog het compliment dat ze er zo mooi uitzien. De DA zei nog, niet luisteren naar mensen die zeggen dat je honden te mager zijn, de rest is vaak gewoon te dik..

Dalí krijgt ook alleen kvv en die moet juist aankomen. Hij krijgt nu een dubbele portie en is al niet meer zo akelig mager, als in het begin.

Zo'n verkoper denkt vaak wel dat ze weten hoe en wat qua voeding, maar de meeste krijgen hun informatie van de brokkenfabrikanten, en tja.. wat zouden die promoten... :lees:
Precies; een tijdje terug kwam er hier een kennis op bezoek die tot een paar jaar terug een dierenwinkel had gehad. Kreeg bijna een beroerte toen hij hoorde dat onze hond vers at en begon meteen met allemaal onzin waarom dat echt niet zo kunnen.
Volgens hem konden we maar beter snel een zak Eukeneuba of Royal Canin gaan halen... :smile:
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

flatcoat schreef:
Reneey schreef: ... hij word overigens wel elke maand ontwormd.
Waarom ontworm je hem elke maand?
Het is me aangeraden om tot een half jaar elke maand te ontwormen ....vooral met een pup
Met me vorige hond deed ik ontwormen eigenlijk zelden, had ook nooit wormen trouwens ...

Waarom deze vraag eigenlijk ? Is elk maand niet goed ?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ontwormingspillen zijn gif.
Logisch, anders krijg je er geen beestjes mee dood.
Maar je geeft hem dus wel gif terwijl je niet eens weet of hij wormen heeft.

Als je het veilig wilt doen geef je alleen een ontworming als je eerst mestonderzoek hebt laten doen en daaruit blijkt dat hij wormen heeft.
Preventief ontwormen kan niet: je kunt niet iets weghalen dat er niet is.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”