Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zowie ooit nog los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sandor

Re: Zowie ooit nog los?

Ongelezen bericht door Sandor »

ze moesten me opsluiten

Waarom is het opjagen van enkele herten zo'n misdaad?
Die herten en reeen daar zijn niets meer dan prooi voor jagers...
het doodschieten van die dieren is toegelaten, maar het opjagen niet:p
Laatst gewijzigd door Sandor op 13 mar 2010 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Sandor schreef:true, maar niet iedereen denkt er zo over.
niet iedereen heeft zo'n jachthond...

Als iedereen zo als mij dacht en was, zou niemand kinderen maken en zou de mensheid uitsterven...maar zo is het niet.
Dus? Rechtvaardigt de zeldzaamheid van het losloopgedrag dat het gerechtvaardigd is? Nee toch? Ik betwijfel overigens de zeldzaamheid, maar dat ter zijde. Iedereen vindt zijn eigen hond uniek en iedereen gunt zijn hond een lolletje. Het ras maakt niet dat er verschil zit in rechten of in verantwoordelijkheden. Een windhond hou je ook aan de lijn bij wild, zo hoort dat. Juist een hond zoals jij hebt zou je aangelijnd moeten hebben.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Sandor

Rechtvaardigt de zeldzaamheid van het losloopgedrag dat het gerechtvaardigd is? Nee toch?
nee, ik zeg ook niet dat dat zo is.
Het is verboden, maar vermits reeen en herten geen ecologische waarde hebben in Belgie, kan het mij wein,ig schelen.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Sandor schreef: Dat klopt, maar vermits veel prooidieren hier geen natuurlijke vijand meer hebben (of te weinig) vind ik het niet echt een ramp...

En er zijn maar weinig honden die konijnen of hazen kunnen vangen vermits deze in gezonde toestand aan 60km per uur op de vlucht kunnen slaan.
En zelfs een wolf gaat normaal niet opz'n eentje achter een ree aan.

Ik heb net een week in de Ardennen gezeten, nabij de Semois aan de franse grens.
Itoewa heeft er 3 keer achter een troep herten gezete. Telkens dezelfde troep.
Een groot gebied afschuimen naar wild en dat wild dan opjagen is haar bijlangrijkste taak, ze is er voor gemaakt.

Vind je dat dit niet kan?
Deze discussie is al met je gevoerd in een ander topic.
Ik vind nog steeds dat je het niet kan maken, om je hond wild te laten opjagen. :roll:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Sandor schreef:
Rechtvaardigt de zeldzaamheid van het losloopgedrag dat het gerechtvaardigd is? Nee toch?
Het is verboden, maar vermits reeen en herten geen ecologische waarde hebben in Belgie, kan het mij wein,ig schelen.
En zijn landgenoten die om door zijn hond opgejaagd wild te ontwijken de vangrail of een boom tegenkomen.

Mvg Veenmug
Laatst gewijzigd door Veenmug op 13 mar 2010 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Veenmug schreef:Blijf bij mijn mening dat niet onder appel staande honden niet los zouden mogen. Mocht je het appel bereiken door belonen met stem, koekjes, balletje etc. geweldig zo niet of aan de riem of ecollar. Ik weet dat menigeen dit zielig vind maar wat ik veel zieliger vind zijn straks weer de jonge dieren. Jongen van oa. weidevogels, hazen en reeën drukken zich bij gevaar terwijl de ouder(s) vluchten. Kijk eens om je heen en op diverse weidepaaltjes zie je kraaien en buizerds die met veel genoegen de niet meer beschermde jongen als hapklare snack consumeren. Ook een vos zal een onbeschermd reekalf niet versmaden. Jouw Knuffel vermoordt inderdaad direct niets maar de onrust in het veld en bovengeschetste effecten zijn er wel. 1 Troost de door veel hondenliefhebbers gekoesterde struisvogel komt in Nederland niet voor en zal dus ook niet belaagd worden.

Mvg Veenmug
Eens, Ecollar, zal ik niet snel gebruiken, mijn hond loopt (nog) op 13 meter lijn.
Sandor

En zijn landgenoten die om zijn hond opgejaagd wild te ontwijken de vangrail of een boom tegenkomen.

Mvg Veenmug
ik lied ze daar enkel los diep in het bos en in de meanders van de Semois.....geen wegen waar auto's zijn....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sandor schreef:
Wat is ecologische waarde?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandor

Daarmee bedoel ik dat ze moeten bijdragen aan het natuurlijke evenwicht.
In de bossen daar heb je veel herten en reeen.
Door het gebrek aan roofdieren kunnen ze gemakkelijk op 1 plek blijven tot het voedsel op is, en dan wat verder gaan...
Dat houdt in dat bepaalde planten zich niet kunnen ontwikkelen...en dat vermindert dan weer het leefgebied van kleinere diersoorten.
Hetzelfde gebeurt in oceanen.

Het voorbeeld bij uitstek is Yellowstone NP.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wiek schreef:Hopelijk hebben jullie niet de indruk dat ons dat geen donder kan schelen wat Zowie in haar vrije tijd doet.
Als het je geen donder kon schelen had je hier niet om adviezen gevraagd neem ik aan? :wink:
Goed dat je zoekt naar mogelijkheden zodat jullie beiden niet in de problemen komen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sandor schreef:
dan vind je het ook vast niet erg dat jouw hond gegrepen wordt door een andere hond die hij toevallig tegenkomt omdat jij hem niet onder controle hebt... risico van het vak?
Ik vind je aso, door mensen als jou mogen mijn honden niet overal meer los... mijn honden lopen met een TT om om jagen te voorkomen, misschien iets voor die van jouw
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sandor schreef:
Als waardevol voor de wereld doorslaggevend zou zijn voor wel/niet mogen opjagen liep jij voortaan elke zaterdagavond met nog een paar van jouw slag live op tv te rennen voor je leven met een ouwerwetse posse met geweren en bijtende honden achter je aan. En dan konden de kijkers per telefoon stemmen, en keek er geen mens meer naar de X-factor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

wiek schreef:Hopelijk hebben jullie niet de indruk dat ons dat geen donder kan schelen wat Zowie in haar vrije tijd doet.
Nee hoor, jij geeft duidelijk aan dat het jullie wel kan schelen en dat jullie bezig zijn met een oplossing. :ok:

Helaas denkt niet iedere hondenbezitter er zo over.
Hier een staande jachthond die het geweldig zou vinden om achter wild aan te jagen, het zit er toch in maar die dat niet mag.
Ik heb een keer een mechelaar achter een ree aan zien vangen, die ree had echt de tong op de knieen, ik kan mij niet voorstellen dat je dat als eigenaar van de hond een mooi gezicht vindt.
Wij moeten onze losloopgebieden koesteren en dat houdt voor mij ook in dat jij je hond niet achter wild, wat voor wild dan ook, aan laat jagen.
Respect voor de natuur heet dat.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Sandor

wat voor wild dan ook, aan laat jagen.
Reeen en herten mogen niet zonder roofdieren in een groot natuurgebied gedijen, anders maken ze de natuur kapot. Er zijn voorbeelden genoeg. Hetzelfde met konijnen en amerikaanse eekhoorns.(daar zijn te weinig roofdieren voor)
Prooidieren hebben roofdieren nodig, anders heb je geen 'natuur'.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Sandor schreef:Reeen en herten mogen niet zonder roofdieren in een groot natuurgebied gedijen, anders maken ze de natuur kapot. Er zijn voorbeelden genoeg. Hetzelfde met konijnen en amerikaanse eekhoorns.(daar zijn te weinig roofdieren voor)
Mogen? Van wie mag dat niet? Je brengt er een argument bij wat in mijn ogen helemaal niet relevant is. Burgers gaan namelijk niet over de wildstand en het behoud daarvan, of over een evenwicht binnen een biotoop. Daarbij vind ik persoonlijk dit altijd wat nare discussie's, want wie bepaald wat? Er zijn ook geen roofdieren die ons indammen en wij bepalen inmiddels zo ongeveer alles op deze aardbol helaas. Als er iets de natuur vernietigt is het de mens en niet een groep reetjes die plantjes opvreten. En er is zeker geen west-siberische Laika nodig om plantjes van het uitsterven te redden.
Vind je het zelf nou ook niet een beetje een zoeken van smoesjes om te kunnen rechtvaardigen waarom jij je hond laat jagen? Met het risico dat de hond een keer een dier doodt, met het risico dat je hond wordt beschoten, want stropen mag niet! Met het risico dat je een ongeluk veroorzaakt door het opjagen van wild?
Jij denkt dat je iets in de hand hebt , maar je hebt geen enkele controle over je hond en al helemaal niet over een groep opgejaagde dieren.
Mijn hond heeft een keer een ree gekeeld. Echt een drama. In een afgezet gebied waarbij de ree in een hek was gelopen en dus een heel gemakkelijke prooi was voor mijn hond.
Een echt ongeluk, ik ben er ook echt kapot van geweest en ik snap niet dat je zo gemakklijk over dit soort dingen spreekt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

wiek schreef:Zowie in de podenco modus dendert met mooie podenco sprongen in de hei in het losloopgebied. We zien haar dan steeds springen maar ze is niet beroepbaar.
Net als bij Hanneke kon dat wel een kwartier soms ook wat langer duren.
Ook kan zij een half uur zoet zijn met het staren naar een muizenholletje of het graven van gaten.

Ze staat inderdaad niet onder appèl maar wij vonden het op een enkele uitzondering na wel acceptabel. Nu staat alles op losse schroeven omdat ze waarschijnlijk nu serieus op jacht is geweest.

Hopelijk hebben jullie niet de indruk dat ons dat geen donder kan schelen wat Zowie in haar vrije tijd doet.
Ik heb het hele topic gelezen en heb echt niet de indruk dat het jullie geen bliksem interesseert wat je hond uitvreet hoor,maar nu het zo ver is dat ze dus echt op jacht is geweest zou ik ondanks ook mijn bezwaren tegen stroombanden e.d. toch overwegen er een te gaan gebruiken.Al was het maar tijdelijk om het weer een eind uit haar systeem te krijgen.
Ik ben heel bang dat het je anders niet gaat lukken en ze haar leven lang aan een lange lijn moet :wink:
Sandor schreef:Daarmee bedoel ik dat ze moeten bijdragen aan het natuurlijke evenwicht.
In de bossen daar heb je veel herten en reeen.
Door het gebrek aan roofdieren kunnen ze gemakkelijk op 1 plek blijven tot het voedsel op is, en dan wat verder gaan...
Dat houdt in dat bepaalde planten zich niet kunnen ontwikkelen...en dat vermindert dan weer het leefgebied van kleinere diersoorten.
Hetzelfde gebeurt in oceanen.

Het voorbeeld bij uitstek is Yellowstone NP.
Als je hond eens een keer een dier een klein eindje opjaagt heb ik daar geen moeite mee(dan blijven ze alert) maar zoals jouw hond dat klaarblijkelijk mag vind ik het echt not done.Ik heb ook jachthonden die een konijn,haas of weet ik veel wat weleens opjagen/joegen maar toch echt niet op deze manier.
Natuurlijk evenwicht bestaat ook in de Ardennen al een poosje niet echt meer,dus daar heeft het weinig mee te maken;als ik daar was en mijn honden joegen op deze manier dieren op dan kwamen ze daar niet meer los.
Al was het maar om de kans op verwondingen bij mijn honden te verkleinen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Nanna schreef:
Sandor schreef:Reeen en herten mogen niet zonder roofdieren in een groot natuurgebied gedijen, anders maken ze de natuur kapot. Er zijn voorbeelden genoeg. Hetzelfde met konijnen en amerikaanse eekhoorns. Prooidieren hebben roofdieren nodig, anders heb je geen 'natuur'.
Hier (allemaal losloopgebied overigens) brult het van de reeën, ik zie ze haast dagelijks. En die hebben echt wel natuurlijke vijanden. Hier noemen we die jagers :mrgreen: . Er is regelmatig afschot.
Doordat het losloopgebied is zullen er heus weleens honden achter de reeën aanvliegen, maar nog nooit is er eentje in paniek de A67 die hier vlak langs loopt opgehold. :19: Het zijn redelijke cool customers, gewend aan loslopende honden.
Mijn honden hebben overigens nul belangstelling voor reeën, ze denken dat het boskoeien zijn ;-)
Ook mijn (korte) ervaring met mijn honden en Patrol in Groningen. Die reeën haalden nog net hun neus niet op. :cool2: Verder vind ik dat er inderdaad onderscheid gemaakt moet worden tussen even opstoten en een hysterische blind-voor-alles 1000%-voor-het-echie jachtpartij. Er zitten hier in het vaste losloopgebied alleen fazanten, die krijgen er niets van als ze zo af en toe een paar honderd meter moeten opvliegen, dat is Durga's lolletje en dat ga ik haar niet afnemen.
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Is dat echt een mogelijkheid volgens jullie dat je met een stroomstoot(je) de jachtdrift kunt temperen op het moment dat ze gaat?
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

wiek schreef:Is dat echt een mogelijkheid volgens jullie dat je met een stroomstoot(je) de jachtdrift kunt temperen op het moment dat ze gaat?
Ik heb geen idee, persoonlijk, maar ik vond het treffend hoe anders Aidan bijvoorbeeld reageert op joggers als hij aan de lange lijn zit en er toch niet bijkan - die zijn dan stukken minder interessant, de laatste tijd verzet hij nog niet eens een poot. Als je nou hetzelfde effect van 'vrouwtje kan me toch wel tegenhouden' kunt bereiken met Zowie met een TT dan zou ik daar nog ergens wel voor zijn. Vooropgesteld dat je het haar onder deskundige begeleiding aanleert.
marian*
Erelid
Contacteer:

wiek schreef:Is dat echt een mogelijkheid volgens jullie dat je met een stroomstoot(je) de jachtdrift kunt temperen op het moment dat ze gaat?
Zoals Inge al zegt:ja.Maar ga niet zelf aanklungelen maar haal er iemand met ervaring bij om jou te leren om te gaan met dat ding.
Afbeelding

En iemand die er verstand van heeft is een willekeurige hondengedragsdeskundige?
Maken die ook een inschatting of het karakter van je hond deze vorm van gedragsregulering aankan? Het is namelijk niet de bedoeling om Zowie te beschadigen door haar iets af te leren wat van ons niet mag en het is ook gedrag wat ze in verhouding mar weinig laat zien.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Misschien dat je via dit forum zo iemand kunt vinden?Iemand die ook weet wat een Podenco is?
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik moet zeggen dat ik een tt om een podencohals bijna misdadig vind... je maakt de aard van de hond kapot en ik vind dat een podenco geen geschikte hond is om een tt op tegebruiken...
Je hebt niet alleen een zichtjager maar ook 1 die geur gebruikt om tejagen..en ik zal je zeggen die laten zich niet beperken door een stroomstootje, die van mij ging dwars door stroomdraad heen, gelukkig duurde dat heel even omdat het toch wel zeer deed zodat ik haar alsnog net over het draad heen bij de kladden kon grijpen... ik denk dat je op een gegeven moment je tt op max kan gaan zetten en dat je hond daar op den duur ook niks mee rvan heeft...je krijgt een afgestompte hond....
Afbeelding

Er is nog niets besloten hoor, wij hebben ook onze sterke bedenkingen maar zouden wel graag Zowie ooit weer een stukje vrijheid terug willen geven.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Kan me alleen maar bij de meningen aansluiten. Allereerst en de meest belangrijke deskundige begeleiding. Commando hier of zit er echt goed in trainen. Wat Inge O ook al aangeeft evt nieuw commando omdat vaak de oude al een beetje sleur is: baasje/vrouwtjes roept nog wel een keer hier. Wanneer je nog nooit met fluitcommando's gewerkt hebt nu de ideale gelegenheid. Het mooiste zou zijn wanneer je je hond bewust onder begeleiding onder wild kunt brengen zodat je zelf ook voorbereid bent.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
marian*
Erelid
Contacteer:

jacq1970 schreef:ik moet zeggen dat ik een tt om een podencohals bijna misdadig vind... je maakt de aard van de hond kapot en ik vind dat een podenco geen geschikte hond is om een tt op tegebruiken...
Je hebt niet alleen een zichtjager maar ook 1 die geur gebruikt om tejagen..en ik zal je zeggen die laten zich niet beperken door een stroomstootje, die van mij ging dwars door stroomdraad heen, gelukkig duurde dat heel even omdat het toch wel zeer deed zodat ik haar alsnog net over het draad heen bij de kladden kon grijpen... ik denk dat je op een gegeven moment je tt op max kan gaan zetten en dat je hond daar op den duur ook niks mee rvan heeft...je krijgt een afgestompte hond....
Jouw hond ging denk ik tegen de draad aan in volle jachtmodus?Dan heeft stroom of wat dan ook nog weinig effect,maar als je je hond kunt terug halen zodra ze "op de wip zit" zal het nog wél werken en daar gaat het om.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

jacq1970 schreef:ik moet zeggen dat ik een tt om een podencohals bijna misdadig vind... je maakt de aard van de hond kapot en ik vind dat een podenco geen geschikte hond is om een tt op tegebruiken...
Ik denk dat als je de tt zo vaak moet gebruiken dat je hond erop afstompt dat je het ding absoluut niet goed gebruikt.
_Als_ je al besluit met een tt te gaan werken ga je er mee trainen. Ik stel me zo voor eerst met band om zonder te gebruiken aan de lange lijn. Een nieuw speciaal commando aanleren wat echt 100% opgevolgd wordt in niet moeilijke situaties. Daarna steeds moeilijker en pas na een maand moeilijke plekken op gaan zoeken en stroomband inzetten bij het de eerste keer niet opvolgen van het commando. En dan niet een trilling maar wel een stoot zodat de hond onder de indruk is. Als je hem goed gebruikt zul je hem, lijkt mij niet vaak nodig hebben. Als dat wel zo is heeft de tt dus geen zin en werkt ie dus niet.
Heb geen ervaring met de tt trouwens, wel over gedacht in te gaan zetten :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

Sandor schreef:
wat voor wild dan ook, aan laat jagen.
Reeen en herten mogen niet zonder roofdieren in een groot natuurgebied gedijen, anders maken ze de natuur kapot. Er zijn voorbeelden genoeg. Hetzelfde met konijnen en amerikaanse eekhoorns.(daar zijn te weinig roofdieren voor)
Daar heb je dus de jagers weer voor. Dat opjagen door jou hond heeft geen enkele nut, dient alleen jou iegen plezier en die van je hond.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zie mijn eerdere reactie. Een hond in de jachtmodus stop je niet met een stroomstootje, maar met een stroomstoot. Ik vind een podenco daar de hond niet voor, net als een windhond. Ze zijn te zacht en vragen bij het normale loslopen al te veel ruimte. Wat mij betreft niet doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Eline* schreef:
Zie mijn eerdere reactie. Een hond in de jachtmodus stop je niet met een stroomstootje, maar met een stroomstoot. Ik vind een podenco daar de hond niet voor, net als een windhond. Ze zijn te zacht en vragen bij het normale loslopen al te veel ruimte. Wat mij betreft niet doen.
Toch geloof ik niet zo in "te zacht" mits de tt goed, op het juiste moment wordt ingezet. Een (half)windhond gaat als een blinde vol adrenaline ergens achteraan. Als hij door prikkeldraad en weet ik veel wat gaat is hij ook niet getraumatiseerd van een stroomstoot.
Ik zeg dus wel dat _als_ het niet werkt dat je dan snel weer moet stoppen erme. Niet aanklooien en steeds stroomstoten geven uiteraard. Maar dat geldt dus voor elke correctie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”