Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zowie ooit nog los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Re: Zowie ooit nog los?

Ongelezen bericht door wiek »

Moyodo schreef:( ... ) En als zij nog maar 7 maanden is, dan zit zij nog in de pubertijd en op cursus werd mij jaren geleden al verteld dat ze dan vaak vergeten wat ze eerder geleerd hebben. Dus blijven oefenen aan de lijn en op veilig veldje en langzaam aan kun je het misschien weer proberen. Ik durf dat niet zo gauw, want ik zou dood ziek worden als mijn hond dagen/weken of zelfs maanden weg zou zijn. En zo te zien op internet is dat geen uitzondering.
Men schat Zowie vaak op een maand of 7, vanwege haar onstuimig bruisende energie. Maar ze is twee jaar. Dus geen pubertijd, maar waarschijnlijk volwassen jachtinstinct aan het ontwikkelen..
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

wiek schreef:
Moyodo schreef:( ... ) En als zij nog maar 7 maanden is, dan zit zij nog in de pubertijd en op cursus werd mij jaren geleden al verteld dat ze dan vaak vergeten wat ze eerder geleerd hebben. Dus blijven oefenen aan de lijn en op veilig veldje en langzaam aan kun je het misschien weer proberen. Ik durf dat niet zo gauw, want ik zou dood ziek worden als mijn hond dagen/weken of zelfs maanden weg zou zijn. En zo te zien op internet is dat geen uitzondering.
Men schat Zowie vaak op een maand of 7, vanwege haar onstuimig bruisende energie. Maar ze is twee jaar. Dus geen pubertijd, maar waarschijnlijk volwassen jachtinstinct aan het ontwikkelen..
Verkeerd begrepen dan, maar toch is 2 jaar voor de een volwassen en een ander is dan nog erg druk en vervelend. Kyra wordt in oktober 4 en Eyes in juli 3 maar ik zie dat ze sinds een paar maanden pas rustiger aan het worden zijn en ook liever voor elkaar. Dus ik denk dat net als bij mensen ook honden veranderen wij als baas kunnen alleen maar de richting aangeven waar wij ze willen hebben en afwachten of dat daadwerkelijk lukt.Kyra is een pointermix maar ik heb niet het idee dat zij ongelukkig is. Zij weet niet beter. Sneu zou het zijn als ze altijd los heeft kunnen lopen en dat ineens helemaal afgelopen zou zijn. Dan ontneem je haar iets waar zij van geniet en dan gaat missen.
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Verkeerd begrepen dan, maar toch is 2 jaar voor de een volwassen en een ander is dan nog erg druk en vervelend
inderdaad, hebben ridge backs geen puberteit die 2 jaar kan duren?
Ze krijgen hier KVV. Jouw oplossing zal niet gaan werken, denk ik, omdat ze dan nog van de honger nog veel meer gericht zou zijn op het vangen een konijn o.i.d.
Neem anders eens een stuk kip of wild mee als ze losloopt en zie hoe ze er op reageert...je weet maar nooit.
Heb je er een sterke band mee? of ben je tmeeste van de dag weg?
Moyodo
Erelid

Sandor schreef:
Verkeerd begrepen dan, maar toch is 2 jaar voor de een volwassen en een ander is dan nog erg druk en vervelend
inderdaad, hebben ridge backs geen puberteit die 2 jaar kan duren?
Ze krijgen hier KVV. Jouw oplossing zal niet gaan werken, denk ik, omdat ze dan nog van de honger nog veel meer gericht zou zijn op het vangen een konijn o.i.d.
Neem anders eens een stuk kip of wild mee als ze losloopt en zie hoe ze er op reageert...je weet maar nooit.
Heb je er een sterke band mee? of ben je tmeeste van de dag weg?
Wie heeft er een Ridge Back dan of snap ik het nu niet goed? Of bedoel je daarmee dat dat zo is bij Ridgebacks?
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

ik maak gewoon de vergelijking....sommige honden zijn op 2 jaar amper volwassen....zoals de ridge back
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Misschien ook wel interessant in dit verband Wiek.

http://www.hondenforum.nl/plaza/gedrag/ ... 81352.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Martijn schreef:
-Gaby- schreef: Ik zou alleen daarom geen windhond aanschaffen in de eerste plaats, het loslopen is me te veel waard. Als je zo'n hond neemt kun je er van uit gaan dat ze nooit los kunnen lopen.

Ze kunnen juist heel goed los lopen.
Er is meer in het leven dan nul risico, hoor.

Natuurlijk hoop je en probeer je dat ze niet onder een auto lopen. Maar die auto houdt er echt geen rekening mee waarom die hond over steekt.
Er zijn er ook zat die naar de andere hondjes gaan of die gewoon maar wat rondkachelen zonder reden of logica.

Dan zijn er nog zat rassen waarbij een hond niet onder een auto hoeft om jong te sterven en andere rassen hebben weer andere problemen.

Alles kan altijd misgaan en als je daar maar genoeg mee bezig bent weet je zeker dat alles ook inderdaad mis gaat.
Een hond van 4 die doodgereden wordt is wat mij betreft niet minder goed gelukt dan een hond van 15 die nooit los gelopen heeft.
Dus jij wil zeggen dat een hond die niet losloopt een slecht leven heeft, gezien je vergelijking?

Overigens hetzelfde wat Eline zegt over de TT, het zit zo diep in zo'n hond, ik zou het niet eerlijk vinden terwijl ik niet per definitie tegen een TT ben.
Brindlecardi
Zeer actief

Martijn schreef:
Aimee schreef: Dus jij wil zeggen dat een hond die niet losloopt een slecht leven heeft, gezien je vergelijking?
Ja.
Oke dus jij bent ervoor om een hond dan maar onverantwoord los te laten, onverantwoord voor de omgeving en onverantwoord voor de hond zelf, zodat de hond los kan, en een in jouw ogen gelukkiger leven leidt?
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Aimee schreef:
Martijn schreef:
Aimee schreef: Dus jij wil zeggen dat een hond die niet losloopt een slecht leven heeft, gezien je vergelijking?
Ja.
Oke dus jij bent ervoor om een hond dan maar onverantwoord los te laten, onverantwoord voor de omgeving en onverantwoord voor de hond zelf, zodat de hond los kan, en een in jouw ogen gelukkiger leven leidt?
Dat zegt hij toch niet?

Ik denk ook dat een podenco een kutleven heeft als hij nooit echt uit kan razen. Een Engelse bulldog of teckel voor eeuwig aan de lange lijn vind ik dan weer een stuk minder zielig, maar een podenco(kruising) moet gewoon dagelijks kunnen rennen. En dan is het aan de baas om plekken te zoeken waar dat veilig of redelijk veilig kan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

En wat betreft de TT: ik heb er verder nul verstand van, maar je hebt toch ook banden die alleen een trilling afgeven?

Als je geen contact meer kan maken met je hond omdat hij achter een haas aan gaat, kan je volgens mij (als een hond daar niet giga van schrikt, maar dat zei ik al eerder), op die manier toch even de aandacht afleiden. En dan heb je een podenco - in mijn ogen en ervaring - ook meteen weer bij de les.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Daarom alleen al zou ik nooit geen ras nemen wat moeilijkheden heeft met loslopen.
Voor mij ook zoveel mogelijk los en raussen met die handel.
Lijkt mij voor een hond ook geen hondwaardig en leuk leven om altijd aan de riem te moeten lopen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Altijd vast zou ik in dit geval ook geen optie vinden dus ik zou ook op zoek gaan naar zo'n minst mogelijk risico gebied en haar daar dan toch los laten.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Aimee schreef:Hier ook een hond die niet meer los kan, vind het absoluut een enorm gemis om m'n eigen hond zich niet te kunnen zien uitleven buitenshuis, maar daar is niks aan te doen. Hij loopt hier altijd aan de flex van 8m. Is te doen, en vooral lange wandelingen zijn dan belangrijk.

Zeker in jouw geval is daar wel wat aan te doen want op de Vlietlanden kun je wat vroeger in de ochtend echt goed je hond loslaten.
Er zijn goed overzichtelijke stukken waarin je op honderden meters afstand iets kan zien aankomen.
Orson heeft daar altijd goed los kunnen lopen en die kon ook niet altijd en overal los .
Ben vliegt toch geen honderden meters bij je weg als hij wat ziet ?
Brindlecardi
Zeer actief

tineke schreef:
Aimee schreef:Hier ook een hond die niet meer los kan, vind het absoluut een enorm gemis om m'n eigen hond zich niet te kunnen zien uitleven buitenshuis, maar daar is niks aan te doen. Hij loopt hier altijd aan de flex van 8m. Is te doen, en vooral lange wandelingen zijn dan belangrijk.

Zeker in jouw geval is daar wel wat aan te doen want op de Vlietlanden kun je wat vroeger in de ochtend echt goed je hond loslaten.
Er zijn goed overzichtelijke stukken waarin je op honderden meters afstand iets kan zien aankomen.
Orson heeft daar altijd goed los kunnen lopen en die kon ook niet altijd en overal los .
Ben vliegt toch geen honderden meters bij je weg als hij wat ziet ?
Ben heeft nooit fatsoenlijk geleerd om onder appel los te lopen, het is de grote vrijheid voor hem om los te lopen, en dan kan hij 10x perfect luisteren, en de 11de keer niet, en ja dan heb je flink pech als er dan iets loopt, hij kan het ook ineens in z'n kop krijgen en achter een mountainbiker aangaan. Hij verzint wel iets, hij is een keer honderden meter weg gelopen, via de bossen, en daarna over het spoor, om bij de schapen te komen. Dat verzin je als baas niet, dat daar schapen staan, maar hij ontdekt het wel. Het is een wegloper, dus moeite om meters bij je vandaan te gaan heeft ie niet. Dus ik vind dat " Bij jou is er wel wat aan te doen " nou niet bepaald reëel. De enige plek waar het relatief safe is, is het strand. Maar ook daar te vaak oeps momenten gehad, om er nog vertrouwen in te hebben.

@ Martijn, nee hoor, ik sta er alleen verbaasd dat jij liever andermans honden en dieren een risico laat lopen, inclusief bestuurders, om jouw hond maar een gelukkiger leven te laten leven.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Hanneke2 schreef:En wat betreft de TT: ik heb er verder nul verstand van, maar je hebt toch ook banden die alleen een trilling afgeven?

Als je geen contact meer kan maken met je hond omdat hij achter een haas aan gaat, kan je volgens mij (als een hond daar niet giga van schrikt, maar dat zei ik al eerder), op die manier toch even de aandacht afleiden. En dan heb je een podenco - in mijn ogen en ervaring - ook meteen weer bij de les.
Aidan is nul komma nul podenco natuurlijk. Maar als ik zie wat voor verschil het alleen al maakt bij hem als hij weet dat hij aan de lange lijn zit. Ineens is zo'n jogger niet meer interessant want je kunt er toch niet achteraan. Als het feit dat baasje via de TT op afstand nog steeds zeggenschap heeft hetzelfde effect heeft, dan is het een overweging waard.

(Zei het baasje wat zelf dus met lange lijnen blijft lopen klungelen omdat ze niet aan de TT wil).
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik zou een TT overwegen in het geval van een hond die echt niet anders te trainen of corrigeren is. Echt als een noodhulpmiddel. Of je moet het kunnen ondervangen met veilige omheinde locaties waar de hond zich uit kan leven.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:Ik zou een TT overwegen in het geval van een hond die echt niet anders te trainen of corrigeren is. Echt als een noodhulpmiddel.
dat vind ik dus heel verkeerd gebruik, maar goed dat mag jij natuurlijk wel vinden, jouw hond jouw keuzes natuurlijk, maar zo zou ik hem iig nooit gebruiken. Xena heeft hem ook op tegen het jagen, werkt uitstekend, vrolijke hond, vrolijke konijntjes... maar wel bereikbaar op deze manier en ze loopt altijd los.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:
Frenk schreef:Ik zou een TT overwegen in het geval van een hond die echt niet anders te trainen of corrigeren is. Echt als een noodhulpmiddel.
dat vind ik dus heel verkeerd gebruik, maar goed dat mag jij natuurlijk wel vinden, jouw hond jouw keuzes natuurlijk, maar zo zou ik hem iig nooit gebruiken. Xena heeft hem ook op tegen het jagen, werkt uitstekend, vrolijke hond, vrolijke konijntjes... maar wel bereikbaar op deze manier en ze loopt altijd los.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat is er anders aan hoe je hem voor Xena gebruikt, dan wat ik zeg?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat is er anders aan hoe je hem voor Xena gebruikt, dan wat ik zeg?
ik gebruik hem niet als laatste noodhulpmiddel.... misschien zou lange lijn best gaan, maar ik laat mijn hond niet met een lange lijn loslopen... dus dan is het voor mij makkelijk gekozen.
Maar nogmaals ik weet hoe zij reageert en niet 'bang' is voor een tik. Het is ook niet als zware correctie maar een tikje om haar te kunnen bereiken... dan is ze weer op de wereld zeg maar. Als ik het konijn eerder zie is er niks aan de hand...Moet zeggen dat het heel lang geleden is dat ik hem hiervoor gebruikt heb bij haar maar ze heeft hem wel om voor de zekerheid in dergelijke gebieden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar

Ongelezen bericht door Gabber »

[quote="Eline*"]Persoonlijk vind ik dat je een podenco geweld aan doet als je met een tt aan de slag gaat. Het zijn uitermate gevoelige honden en hun jachtdrift zit diep. Ik vind dat je de basis van de hond geweld aan doet als je met een tt gaat werken. Ik snap de insteek wel, maar ik zou er niet voor kiezen. Voor het werken met een TT vind ik persoonlijk dat je een hond moet hebben die in de basis een goede correctie kan hanteren en ik vind dat niet van een podenco.
Het werken met een TT bij een hond die sowieso al veel ruimte neemt is in mijn ogen veel te riskant. Als je een hond de kick wilt ontnemen van de jacht moet je een flinke tik uitdelen met de TT. Ik vind een podenco daarvoor gewoon niet geschikt.
[/quote]

[b]Tegenwoordig is een TT zo high-tech dat dat echt niet nodig is. Net als alles met honden heeft het alles met timen en anticiperen te maken. Het kan een keer gebeuren dat je een keer in een hoge stand moet reageren bij een echte jachtsituatie maar je probeert door goed op te letten dingen voor te zijn.. Normaal geef je een correctie op een heel lage stand of de trilfunctie als de hond te ver van je af gaat. Bij de stand waar mijn hond op reageert voel ik een klein stroompje maar heb niet de neiging mijn vingers terug te halen. Ik vind het gebruik van de TT ook geen hogere wiskunde allemaal. Als je voldoende Engels beheerst is http://www.loucastle.com" onclick="window.open(this.href);return false; een aardige site.
Voor normaal gebruik staat alles er op wat nodig is. Het is zo ontspannen om met de honden overal te kunnen lopen en te weten dat ze altijd terug komen.[/b]
Moyodo
Erelid

Maar je moet dan wel de hond nog kunnen zien om de TT te kunnen gebruiken lijkt mij, dus in principe moet je wel goed opletten en als de hond te ver weg loopt en je roept en hij niet komt dan de TT gebruiken?
Afbeelding

Moyodo schreef:Maar je moet dan wel de hond nog kunnen zien om de TT te kunnen gebruiken lijkt mij, dus in principe moet je wel goed opletten en als de hond te ver weg loopt en je roept en hij niet komt dan de TT gebruiken?
Dat is geen doen bij zo'n snelle hond als Zowie. Kijk ik even een paar seconden achterom waar de andere twee honden zijn, dan staat Zowie 100 meter verderop. Op die afstand werkt de TT volgens mij niet eens meer. Maar goed, een TT voor een podenco in het algemeen, en Zowie in het bijzonder, is voor mij geen optie.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

wiek schreef:
Moyodo schreef:Maar je moet dan wel de hond nog kunnen zien om de TT te kunnen gebruiken lijkt mij, dus in principe moet je wel goed opletten en als de hond te ver weg loopt en je roept en hij niet komt dan de TT gebruiken?
Dat is geen doen bij zo'n snelle hond als Zowie. Kijk ik even een paar seconden achterom waar de andere twee honden zijn, dan staat Zowie 100 meter verderop. Op die afstand werkt de TT volgens mij niet eens meer. Maar goed, een TT voor een podenco in het algemeen, en Zowie in het bijzonder, is voor mij geen optie.
Die van mij heeft een bereik van 800 meter en ze zijn er ook van 1600 mtr.....
Ik heb die enorme afstand voor het trainen niet nodig dus 800 is voor mij ruim voldoende.
Zelfs de kleinste Dogtra's hebben nog een bereik van minimaal 400 meter
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

:scratch: Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je niet eens een goede cursus gaat doen of een gedragstherapeut inschakelt?
edit: Meteen maar een TT er op vindt ik n.l. de gemakkelijke weg.
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Ma-Rianne schreef::scratch: Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je niet eens een goede cursus gaat doen of een gedragstherapeut inschakelt?
Een goede cursus heeft weinig van doen denk ik in dit probleem, jachtinstict is er niet uit te cursussen, zie de gedragstherapeut al voor me, da mag je niet meer doen hondje :engel: het jagen.
Nee hier geloof ik niet in :pffff:

yvonne

Ma-Rianne schreef::scratch: Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je niet eens een goede cursus gaat doen of een gedragstherapeut inschakelt?
Heb je het tegen mij? Ik wil juist géén TT gebruiken! En als Zowie aan de lange lijn zit, dan luistert ze ook perfect. Een cursus helpt hier niet tegenop. Wij gaan eerst dit hele avontuur langzaam uit Zowies systeem proberen te krijgen, en dan later weer eens proberen om haar los te laten. In de tussentijd is het lange lijn, fietsen en omheinde hondenveldjes waar ze dan wel los kan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

als je mijn eerdere berichten leest zou ik zeker niet maar zo een TT omhangen...en als je er geen verstand van hebt, helemaal niet doen :wink:
Afbeelding
Moyodo
Erelid

Misschien stond het al ergens, maar hoe lang hebben jullie haar eigenlijk? Ik meen namelijk dat jullie haar nog niet zo lang hebben gelezen te hebben. Dan zou ik de hoop niet opgeven en gewoon eerst met de lange lijn blijven oefenen of op veilig terrein en als je denkt dat ze anders gedrag vertoond en misschien rustiger is geworden dan weer proberen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

roy schreef:
Ma-Rianne schreef: :scratch: Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je niet eens een goede cursus gaat doen of een gedragstherapeut inschakelt?
Een goede cursus heeft weinig van doen denk ik in dit probleem, jachtinstict is er niet uit te cursussen, zie de gedragstherapeut al voor me, da mag je niet meer doen hondje :engel: het jagen.
Nee hier geloof ik niet in :pffff:

yvonne
Ja, dat doet elke gt immers :roll:
Wat is jou oplossing?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Uit je antwoord maak ik al op, dat je inderdaad blijkbaar niet weet wat een goede gehoorzaamheidscursus in houdt en kan doen voor jou en je hond.Een GT verwerp je meteen al zo drastisch, dat ik me af vraag waarom je hier zowiezo de vraag voorlegt, als je het allemaal al zo goed weet.
:pop: Schiet maar :wink:
edit; typo
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”