Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Double merle?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maxine
Zeer actief

Double merle?

Ongelezen bericht door Maxine »

Hoe kan je eigenlijk aan een hond (of pup) zien of het een gewone merle is of een 'double' merle?
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Re: Double merle?

Ongelezen bericht door Danielle »

een double merle is over het algemeen bijna helemaal wit, vaak afwijkende kleine ogen, doof, blind en beide ouders moeten natuurlijk merle zijn.

zie http://www.bordercollies.nl/dkldblm.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Danielle schreef:een double merle is over het algemeen bijna helemaal wit, vaak afwijkende kleine ogen, doof, blind en beide ouders moeten natuurlijk merle zijn.
Dat kun je niet direct zo stellen, op die ouders na.
Er zijn zat double merles die niet herkenbaar zijn en ook zat enkel merles die voor double worden versleten.
Ik heb het al eens eerder geplaatst, maar nog een keer: van deze honden is er eentje géén double merle, maar enkel merle.
Welke?

Afbeelding
Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maxine
Zeer actief

@Marjoleine:

Een gokje: de zittende tri-merle in het midden van de lijst aan de rechterkant die zijn kopje wat schuin houdt?
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

hoe weet jij zo zeker dat dit allemaal double merles zijn, zijn ze middels DNA getest??? Zo nee, dan ben ik er van overtuigd dat er meer dan 1 gewoon merle zijn.
Danielle Boshouwers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Danielle schreef:hoe weet jij zo zeker dat dit allemaal double merles zijn, zijn ze middels DNA getest??? Zo nee, dan ben ik er van overtuigd dat er meer dan 1 gewoon merle zijn.
Ja, ze zijn allemaal getest.
En nee, Maxine, die is double merle.

Afbeelding

Maxine
Zeer actief

Dan weet ik niet welke de gewone merle is...
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

de hond die springt is de enige die echt normaal getekend is dus die is M/m

Het gen wat merle geeft is trouwens pas in 2006 ontdekt dus bijzonder dat al deze honden getest zijn.
Danielle Boshouwers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maxine schreef:Hoe kan je eigenlijk aan een hond (of pup) zien of het een gewone merle is of een 'double' merle?
Een indicatie is dat er witte delen in de hond zitten die niet voorkomen in het normale "patroon" van het ras. Stel dat je een berner sennen merle zou maken. Dan zou je dus pups krijgen met een witte bles, een wit kruis op de borst, witte voetjes en een witte punt aan de staart. Het zwart zou deels grijs en deels zwart zijn. Nergens in het zwart zou wit voor moeten komen op evt een witte nekvlek na wat sowieso wel eens voorkomt in het ras. Krijg je dus ineens een pup met een half witte kop en een witte plek op zijn heupen dan kan je er gif op innemen dat die pup dubbel merle is. Dus daar waar normaal wit voorkomt in non-merle honden is het ook wit in enkel merle honden. In dubbel merle honden is er meer wit dan normaal in de non merle honden. Hoeft allemaal niet zo te zijn maar het is een prima indicatie. Honden die nooit witte aftekening hebben en dan ineens wel witte plekken krijgen zijn altijd dubbel merle. Wit is of uit een gen van witte aftekening of het komt uit dubbel merle.

Je moet het zo zien, enkel merle maakt van zwart grijs. Dus daar waar zwart in het ras hoort heb je in een enkel merle grijs EN zwart. Als je dubbel merle honden hebt heb je dus kans dat er niet 1 keer = grijs, maar 2 keer merle (double merle) = wit over het zelfde plekje gaat. Je krijgt dan dus witte plekjes daar waar een hond zwart had moeten zijn normaal gesproken.

De vlekjes ontstaan omdat merle hier en daar aan en uit staat. Dus daar waar het aan staat wordt zwart grijs, daar waar het uit staat hou je zwart. Dubbel merle kan dus overlappen. Je krijgt normaal gesproken meer grijs (immers 2 x meer kans ivm dubbel merle) en je kan wit krijgen daar waar merle 1 EN merle 2 aan gestaan hebben om het simpel te zeggen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Danielle schreef:de hond die springt is de enige die echt normaal getekend is dus die is M/m

Het gen wat merle geeft is trouwens pas in 2006 ontdekt dus bijzonder dat al deze honden getest zijn.
Dit zijn honden die hebben meegewerkt aan de onderzoeken toen het gen ontdekt werd.
De foto's zijn van Dr Sheila Schmutz van de Universiteit van Saskatchewan.
En ja, de honden zijn dus allemaal getest. Deze foto's staan al een aantal jaren online.

En inderdaad is de hond die over de horde springt de M/m. De rest is dubbel merle.

Afbeelding

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Door te kijken of een van de ouders Solid is dan weet je het zeker. Ik ken namelijk ook honden die wel witte vlekken (tot heel veel wit) hebben en toch enkel merle zijn. Zo op het blote oog is het dus moeilijk te zien.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Kwa uiterlijkheden zijn er inderdaad een aantal kenmerken die je bij double merles kan treffen. Maar kenmerken als witte vlekken op andere plekken dan normaal, of veel wit kunnen ook voorkomen bij niet dubbel-merles. Daarom is het niet altijd met zekerheid te zeggen enkel op basis van uiterlijke kenmerken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”