Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hulphonden.
Moderator: moderatorteam
- gizmo
- Zeer actief
Re: Hulphonden.
Een vriendin van mij heeft een hulphond
Ze zit zelf in een rolstoel
Hij helpt haar bij de was (wasmachine leegtrekken als die gedraaid heeft
Dekbed over haar heen doen
Jas uittrekken
Koelkast openen en andere keukenkastjes
De beurs geven bij de supermarkt
Alles oprapen wat ze laat vallen
Echt geweldig om te zien wat haar hond kan
Chinook is inmiddels 11 jaar en heeft weer een jaar verlenging gehad
Maar daarna is de koek waarschijnlijk op en heeft ze een andere hond nodig
Ik wandel een paar keer per week met haar deze wandelingen duren dan zo'n drie en een half uur
Dan mag hij lekker los en rennen zwemmen spelen met stokken dus echt een honden leven
Ik hoor vaak dat mensen zulke honden zielig vinden omdat ze altijd paraat moeten zijn voor de baas
Maar neem van mij aan ook zulke honden mogen ook lekker hun gang gaan en rennen en ravotten
Ze zit zelf in een rolstoel
Hij helpt haar bij de was (wasmachine leegtrekken als die gedraaid heeft
Dekbed over haar heen doen
Jas uittrekken
Koelkast openen en andere keukenkastjes
De beurs geven bij de supermarkt
Alles oprapen wat ze laat vallen
Echt geweldig om te zien wat haar hond kan
Chinook is inmiddels 11 jaar en heeft weer een jaar verlenging gehad
Maar daarna is de koek waarschijnlijk op en heeft ze een andere hond nodig
Ik wandel een paar keer per week met haar deze wandelingen duren dan zo'n drie en een half uur
Dan mag hij lekker los en rennen zwemmen spelen met stokken dus echt een honden leven
Ik hoor vaak dat mensen zulke honden zielig vinden omdat ze altijd paraat moeten zijn voor de baas
Maar neem van mij aan ook zulke honden mogen ook lekker hun gang gaan en rennen en ravotten

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Inderdaad. Mijn nichtje is bijv. een echte autist maar weet juist heel goed met dieren om te gaan. Bij zo'n iemand zou een hulphond wel weer op de plek zijn.Carmen schreef:Precies. Dat is ook zeker niet wat hier gebeurt heeft alles met opvoeding te maken want ook autisten voed je opbouvierpoedel schreef:Dat hoord niet en is ook niet geoorloofd dat een kind de hond gaat beulen of slaan.
Daar zullen ze ook op aangesproken worden ,want er is altijd controle ,bijscholing en hulp .
Dit is natuurlijk ook niet standaard zo.
Net als in een gezin ook niet alle huishonden getreitert of geslagen worden.
Het zijn natuurlijk wel honden die goed tegen stress kunnen en daar ook nog op getraint worden.
Maar ook niet constant onder stress staan.
Een autist houd van regelmaat en planning.
En die zit niet ieder uur of minuut in een spanningsveld.
En de zwaardere gevallen die onbetrouwbaar zijn/worden wat ook voorkomt bij autisten daar is geen 1 hond op zijn plaats.
Ook geen huishond.
Kan het niet omdat het niet te leren is, is een hulphond m.i. niet zinvol en zielig en moet je er niet aan beginnen.
Dan heeft ze wat om voor te 'zorgen' voor haar gevoel. Dan heeft ze een vriend die altijd bij haar wil zijn en die met haar wil spelen en knuffelen. Dit heeft ze nu al thuis met hun kat en die heeft zo'n goede invloed op haar. Dat is heel leuk om te zien. Ze noemt Jip (de kat) ook haar beste vriend. Die luistert tenminste altijd...
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Mijn eigen autistje is ook vier handen op zijn buik met zijn kat(ten).LéonieHonden schreef:Inderdaad. Mijn nichtje is bijv. een echte autist maar weet juist heel goed met dieren om te gaan. Bij zo'n iemand zou een hulphond wel weer op de plek zijn.Carmen schreef:Precies. Dat is ook zeker niet wat hier gebeurt heeft alles met opvoeding te maken want ook autisten voed je opbouvierpoedel schreef:Dat hoord niet en is ook niet geoorloofd dat een kind de hond gaat beulen of slaan.
Daar zullen ze ook op aangesproken worden ,want er is altijd controle ,bijscholing en hulp .
Dit is natuurlijk ook niet standaard zo.
Net als in een gezin ook niet alle huishonden getreitert of geslagen worden.
Het zijn natuurlijk wel honden die goed tegen stress kunnen en daar ook nog op getraint worden.
Maar ook niet constant onder stress staan.
Een autist houd van regelmaat en planning.
En die zit niet ieder uur of minuut in een spanningsveld.
En de zwaardere gevallen die onbetrouwbaar zijn/worden wat ook voorkomt bij autisten daar is geen 1 hond op zijn plaats.
Ook geen huishond.
Kan het niet omdat het niet te leren is, is een hulphond m.i. niet zinvol en zielig en moet je er niet aan beginnen.
Dan heeft ze wat om voor te 'zorgen' voor haar gevoel. Dan heeft ze een vriend die altijd bij haar wil zijn en die met haar wil spelen en knuffelen. Dit heeft ze nu al thuis met hun kat en die heeft zo'n goede invloed op haar. Dat is heel leuk om te zien. Ze noemt Jip (de kat) ook haar beste vriend. Die luistert tenminste altijd...
En is eerlijk gezegd ook een veel geschiktere hondenbaas dan zijn niet autistische broer.
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Niet persoonlijk, maar de Shilohs in Amerika worden veel gebruikt als hulphond, therapiehond en signaalhond. Als ik klaar ben met mijn studie wil ik me daar graag in verdiepen en eventueel aan mee gaan werken. Ik heb al een paar keer websites bekeken van instanties die daarbij helpen, maar die zitten (totnutoe) meestal niet bij mj in de buurt.
Dus ik houd dit topic in de gaten en lees vol interesse mee.
Iemand vroeg over een ervaring "voor en na" met een kindje dat autistisch is: nogmaals geen persoonlijke ervaring, maar wel uit verhalen van Amerikanen (tja, sorry, daar komt mijn hond nu eenmaal weg
) Kinderen die niet wilden praten beginnen toch te praten. Door het lichamelijk contact met de hond kunnen sommige kinderen zich ineens wel ontspannen die dat voor die tijd heel moeilijk konden.
Kinderen die moeite hebben met lezen op school en er daarom een hekel aan hebben, mogen aan de hond voorlezen gaan het ineens een stuk beter doen.
Dus ik houd dit topic in de gaten en lees vol interesse mee.
Iemand vroeg over een ervaring "voor en na" met een kindje dat autistisch is: nogmaals geen persoonlijke ervaring, maar wel uit verhalen van Amerikanen (tja, sorry, daar komt mijn hond nu eenmaal weg
Kinderen die moeite hebben met lezen op school en er daarom een hekel aan hebben, mogen aan de hond voorlezen gaan het ineens een stuk beter doen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja Shima dat gebeurt ook dat lezen en schrijven met begeleiding van honden.
Mooi hé.
Maar kijk eens naar al die huis honden.
Hoeveel waarde heeft dat wel niet voor de eigenaar/gezin.
Er is bewezen trouwens dat autisten meestal een meer natuurlijk gevoel voor honden hebben.
Schijnt dat er onder de paarden en honden fluisterraars nogal wat autisten rondlopen.
Beesten schijnen toch aan te voelen dat het wat puurder overkomt van een autist dan van een zeg mar gewoon iemand.
Die zitten toch met allemaal wat meer met verwrongen sociale/emiotionele gevoelens.
Mooi hé.
Maar kijk eens naar al die huis honden.
Hoeveel waarde heeft dat wel niet voor de eigenaar/gezin.
Er is bewezen trouwens dat autisten meestal een meer natuurlijk gevoel voor honden hebben.
Schijnt dat er onder de paarden en honden fluisterraars nogal wat autisten rondlopen.
Beesten schijnen toch aan te voelen dat het wat puurder overkomt van een autist dan van een zeg mar gewoon iemand.
Die zitten toch met allemaal wat meer met verwrongen sociale/emiotionele gevoelens.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Gevoelsmatig heb ik vaak moeite met hulphonden. Je hebt mensen die respectvol met een hulphond omgaan
en inzicht hebben in wat je kan verwachten en wat reeel is.
Maar er zijn ook erg veel problemen met hulphonden...mensen die een hulphond hebben maar liever niet de hond laten we zeggen...
of hulphonden die probleemgedrag gaan vertonen doordat de eigenaren onbewust verkeerd gedrag aanleren...dan wordt zo een hond eens in de zoveel tijd weer gereset/heropgevoed.
Vaak hebben mensen een "Lassie" beeld van hulphonden en wordt er te veel verwacht.
Ik heb ooit met een spaanse dame gesproken die jonge honden uit het asiel haalde en samen met de behoeftige toekomstige eigenaar de hond trainde. De hond gaat gelijk bij de eigenaar wonen en gaat met hulp zijn eigen hond trainen...op deze manier kan de eigenaar in de toekomst ook bijvoorbeeld nieuwe dingen aanleren.
Een paar maanden geleden heeft iemand die ik ken een 2 jarige hulphond opgenomen die door zijn gehandicapte eigenaar en haar debiele echtgenoot zo vaak was geslagen en getrapt dat hij begon te bijten en dus terug moest omdat hij het niet meer deed
.
Mensen die voor hun autistische kind een hulphond in huis halen staat me erg tegen.... als deze mensen dit puur doen voor hun kind...net zoals de mensen die een pup nemen omdat het zo leuk is voor de kinderen. Voor deze mensen zou bijvoorbeeld 3 maal in de week therapie ergens met een hulphond ook een optie zijn (als dit er is?.
Zijn het mensen die zowieso graag een hond willen en hierin willen investeren en hopen dat de hond hun kind kan helpen dan vind ik het weer anders.
en inzicht hebben in wat je kan verwachten en wat reeel is.
Maar er zijn ook erg veel problemen met hulphonden...mensen die een hulphond hebben maar liever niet de hond laten we zeggen...
of hulphonden die probleemgedrag gaan vertonen doordat de eigenaren onbewust verkeerd gedrag aanleren...dan wordt zo een hond eens in de zoveel tijd weer gereset/heropgevoed.
Vaak hebben mensen een "Lassie" beeld van hulphonden en wordt er te veel verwacht.
Ik heb ooit met een spaanse dame gesproken die jonge honden uit het asiel haalde en samen met de behoeftige toekomstige eigenaar de hond trainde. De hond gaat gelijk bij de eigenaar wonen en gaat met hulp zijn eigen hond trainen...op deze manier kan de eigenaar in de toekomst ook bijvoorbeeld nieuwe dingen aanleren.
Een paar maanden geleden heeft iemand die ik ken een 2 jarige hulphond opgenomen die door zijn gehandicapte eigenaar en haar debiele echtgenoot zo vaak was geslagen en getrapt dat hij begon te bijten en dus terug moest omdat hij het niet meer deed
Mensen die voor hun autistische kind een hulphond in huis halen staat me erg tegen.... als deze mensen dit puur doen voor hun kind...net zoals de mensen die een pup nemen omdat het zo leuk is voor de kinderen. Voor deze mensen zou bijvoorbeeld 3 maal in de week therapie ergens met een hulphond ook een optie zijn (als dit er is?.
Zijn het mensen die zowieso graag een hond willen en hierin willen investeren en hopen dat de hond hun kind kan helpen dan vind ik het weer anders.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Het hele gezin word gescreend hoor.
Een ouderpaar wat tegen honden is zal ook zo maar geen hond in huis nemen alleen voor hun kind.
Er gaan gesprekken aan vooraf en het hele gezin moet er achter staan.
Zelfs de broers en zusters.
Gaan bezoekjes van de hond en trainer aan vooraf.
Om te kijken of het een match is met kind en gezin.
Dus niet zomaar bij wijze een hondje uit de etalage trekken.
Gaat bij ADL en blindengeleide honden net zo.
Zelfs word er gekeken of het tempo wel overeen komt met de geleider en hond.
Zelfs grootte van geleider en hond.
En de klik.
En er is altijd nazorg.
Eigenlijk net zo als een fokker zijn puppen plaatst .
Ongelukken en mishandeling kan altijd natuurlijk.
Maar dat risico loop je als fokker/asiel/herplaatsstichting ook als je en pup plaatst.
Een ouderpaar wat tegen honden is zal ook zo maar geen hond in huis nemen alleen voor hun kind.
Er gaan gesprekken aan vooraf en het hele gezin moet er achter staan.
Zelfs de broers en zusters.
Gaan bezoekjes van de hond en trainer aan vooraf.
Om te kijken of het een match is met kind en gezin.
Dus niet zomaar bij wijze een hondje uit de etalage trekken.
Gaat bij ADL en blindengeleide honden net zo.
Zelfs word er gekeken of het tempo wel overeen komt met de geleider en hond.
Zelfs grootte van geleider en hond.
En de klik.
En er is altijd nazorg.
Eigenlijk net zo als een fokker zijn puppen plaatst .
Ongelukken en mishandeling kan altijd natuurlijk.
Maar dat risico loop je als fokker/asiel/herplaatsstichting ook als je en pup plaatst.

- Paddle
- Zeer actief
Ja, angel was ooit bedoelt als blindegeleidehond.
Heb haar (als gastgezin dus) als 6 maanden oude hond gekregen. Na een paar maanden vond ik haar soms raar lopen met haar achterhand. Foto's laten nemen, dat werd HD-D. Afgekeurd en zo is nog steeds bij ons.
Ik haat die rot-HD maar wat ben ik dankbaar geweest dat ik haar nooit heb moeten afstaan.
Ik zou het ook nooit meer doen trouwens.
Heb haar (als gastgezin dus) als 6 maanden oude hond gekregen. Na een paar maanden vond ik haar soms raar lopen met haar achterhand. Foto's laten nemen, dat werd HD-D. Afgekeurd en zo is nog steeds bij ons.
Ik haat die rot-HD maar wat ben ik dankbaar geweest dat ik haar nooit heb moeten afstaan.
Ik zou het ook nooit meer doen trouwens.

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Omdat die ouders de hond zullen moeten uitlaten, verzorgen etc? Overigens is het bij veel organisaties die hulphonden voor autistische kinderen 'leveren' zo dat cursussen idd verplicht zijn en blijven.Inge O schreef:waarom denk je dat?bouvierpoedel schreef: Een ouderpaar wat tegen honden is zal ook zo maar geen hond in huis nemen alleen voor hun kind.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
-
hercujess
Mijn honden zijn ook een beetje hulphond. Mijn zoon Athman heeft ADHD en je ziet dat hij in de buurt van de honden zichtbaar rustiger is. Hij weet hoe zich moet gedragen bij hen in de buurt, dus dat hij er niet op af moet stuiteren, etc.
Ik heb zelf een Goldendoodle in mijn trimsalon die ook hulphond is en ik weet dat een broertje van Bella ook naar een jongetje met autisme is gegaan. Dat jongetje was zo gek met het hondje dat hij zelfs zijn knuffel die hij altijd bij zich had bij hem achter heeft gelaten in het nest, zodat ze de nestgeur mee naar huis konden nemen als ze het hondje op gingen halen.
Ik heb zelf een Goldendoodle in mijn trimsalon die ook hulphond is en ik weet dat een broertje van Bella ook naar een jongetje met autisme is gegaan. Dat jongetje was zo gek met het hondje dat hij zelfs zijn knuffel die hij altijd bij zich had bij hem achter heeft gelaten in het nest, zodat ze de nestgeur mee naar huis konden nemen als ze het hondje op gingen halen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Inge kan bij iedereen wel een keer gebeuren.
Jij fokt ook dus het kan zomaar gebeuren dat je een triest hondje terug krijgt.
Maar dat is niet standaard.
Gelukkig gaat het grootste gedeelte wel goed.
Jij fokt ook dus het kan zomaar gebeuren dat je een triest hondje terug krijgt.
Maar dat is niet standaard.
Gelukkig gaat het grootste gedeelte wel goed.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Oh maar dat ben ik met je eens.
Het is geen oplosser van het "probleem." ,het is een hulp.
Hulphonden zijn ook niet altijd perfect hoor.
Het kan een aanvulling/toevoeging zijn net als een gewone huishond dat kan zijn.
Maar daar hebben we ook allemaal een bepaald verwachtings beeld van.
Maar hulphond of huishond ,je moet wel realistiesch blijven.
Voor de 1 is het 3 x niets en voor de ander 100 % top.
En is een gewone huishond ook niet een beetje hulphond.?
Veel mensen halen daar een stukje geluk en bevrediging uit met wandelen ,verzorging .
Het is geen oplosser van het "probleem." ,het is een hulp.
Hulphonden zijn ook niet altijd perfect hoor.
Het kan een aanvulling/toevoeging zijn net als een gewone huishond dat kan zijn.
Maar daar hebben we ook allemaal een bepaald verwachtings beeld van.
Maar hulphond of huishond ,je moet wel realistiesch blijven.
Voor de 1 is het 3 x niets en voor de ander 100 % top.
En is een gewone huishond ook niet een beetje hulphond.?
Veel mensen halen daar een stukje geluk en bevrediging uit met wandelen ,verzorging .

- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
In spanje is een onderzoek gedaan wat de eigenaren nu vonden van de hulphond.
Voor de meeste hulpbehoevenden was niet het belangrijkste dat de hond de deur opendeed of lades openmaakte
maar stipt met nr 1 was dat men door de hulphond makkelijker contact maakte met andere mensen.
Een spastische jongen werd nu terwijl hij met z'n hond in de lift stond wel gemakkelijker aansproken bijvoorbeeld.
Of je een hond hebt voor gezelschap/waak of als hulphond of omdat je je ego wilt opvijzelen met een superkampioen agility
wij hebben allemaal onze redenen om honden te houden. We mogen ook best beseffen dat dit vaak onze behoeftes zijn en dat de honden geen keuze hebben en daarom vind ik dat we ook verplicht zijn om naar de behoeftes van de honden te kijken.
Hulphonden voor mensen met een verstandelijke beperking gedragsproblemen blijf ik moeite mee houden, denk dat het voor honden al lastig genoeg is om ons gedrag te plaatsen en te begrijpen. Waarom moet een hulphond anders opgeleid worden? Je leert de hond toch incasseren.
Zou men niet net zoveel resultaat boeken met een hulphond van buitenaf in een soort therapievorm zonder dat de hulphond ook echt bij de mensen moet wonen. En als het meest gewaardeerde resultaat van een hulphond is meer contact met medemensen moeten we dan niet wat anders doen ipv van hulphonden?
Voor de meeste hulpbehoevenden was niet het belangrijkste dat de hond de deur opendeed of lades openmaakte
maar stipt met nr 1 was dat men door de hulphond makkelijker contact maakte met andere mensen.
Een spastische jongen werd nu terwijl hij met z'n hond in de lift stond wel gemakkelijker aansproken bijvoorbeeld.
Of je een hond hebt voor gezelschap/waak of als hulphond of omdat je je ego wilt opvijzelen met een superkampioen agility
wij hebben allemaal onze redenen om honden te houden. We mogen ook best beseffen dat dit vaak onze behoeftes zijn en dat de honden geen keuze hebben en daarom vind ik dat we ook verplicht zijn om naar de behoeftes van de honden te kijken.
Hulphonden voor mensen met een verstandelijke beperking gedragsproblemen blijf ik moeite mee houden, denk dat het voor honden al lastig genoeg is om ons gedrag te plaatsen en te begrijpen. Waarom moet een hulphond anders opgeleid worden? Je leert de hond toch incasseren.
Zou men niet net zoveel resultaat boeken met een hulphond van buitenaf in een soort therapievorm zonder dat de hulphond ook echt bij de mensen moet wonen. En als het meest gewaardeerde resultaat van een hulphond is meer contact met medemensen moeten we dan niet wat anders doen ipv van hulphonden?
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
- Naima
- Zeer actief
Daar ben ik het wel mee eens idd, en daarom weet ik dus niet of wijzelf echt een hulphond willen. Want de hond hoeft van mij dus niets te doen of te kunnen. Ik neem de hond vooral voor mij en niet voor mn zoontje. Het enige dat van belang is, is dat het een stabiele hond is die niet hyperzenuwachtig oid wordt als mn zoontje staat te springen en gillen (niet dat hij dat iedere dag doet, maar het komt voor natuurlijk).nana schreef:In spanje is een onderzoek gedaan wat de eigenaren nu vonden van de hulphond.
-
hildevdburg
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb een Psychiatrische hulphond die nu ook regelmatig wat ADL dingetjes doet, omdat dat bij mij ook mindergaat. Ik noem hem dus mijn PADL hond.
Mijn hond is er eentje die een verschrikkeliijke wil heeft om te werken. Als ik lichamelijk een goede dag heb, en hij hoeft dus minder te doen, zoekt hij (stoute) dingen om te doen. Zo is mijn bed afgehaald door hem, wordt het vloerkleed aangeknauwd of het konijn gepest. Als ik een slechte dag heb en ik geef hem veel opdrachten dan is hij in zijn nopjes en doet hij alles met veel overgave en soms zo enthousiast dat het laatje wat hij net open had getrokken gelijk weer dicht vliegt. Hij neemt heel wat taakjes zo uit handen en dat is heel lekker voor mij lichamelijk gezien.
Op het psychiatrische vlak doet hij ook goed werk. Ik ga weer naar buiten,d oe weer boodschappen, douche weer, en noem zo maar heel wat dingen op. Hij voelt mij erg goed aan en haalt mij geregeld uit een angstaanval of maakt mij wakker uit een nachtmerrie.
Verder ben ik voor sommige mensen een stuk minder eng geworden met een hond (voor mensen die honden eng vinden ben ik een stuk enger geworden, maar goed). Ze praten tegen me en sommigen durven zelfs te vragen wat ik nou eigenlijk heb. Ik heb contact met mensen. Dat was een wereld die voor me open ging.
Nou lijkt het misschien dat ik mijn hond alleen maar gebruik ten voordeel van mijzelf. Dat is absoluut niet zo. Mijn hond gaat sowieso 1keer per dag een uur het bos in om los te lopen en helemaal vrij te zijn. Lekker dollen met zijn tweeen en spelen. Even helemaal hond zijn. En vaak ga ik 's avonds nog een keertje met hem het bos in, náást zijn gewone wandelingen. Ook in huis heeft hij veel vrije tijd. Heeft altijd een bot/kauwstaaf om op te kluiven en ander speelgoed om af en toe even helemaal los te kunnen gaan. 's Avonds ziik voor de televisie en ligt hij prinsheerlijk waar hij maar wil. En soms komt hij lekker knuffelen op de bank. Overdag touwens ook zoekt hij zijn knuffelmomenten wel op.
Ik zie bij mij thuis een hulphond die een heerlijk leventje heeft. Hij mag werken wat hij graag doet en hij mag ook hond zijn. En ik heb er ook nog voordeel van.
Ik zou niet meer zonder willen.
Mijn hond is er eentje die een verschrikkeliijke wil heeft om te werken. Als ik lichamelijk een goede dag heb, en hij hoeft dus minder te doen, zoekt hij (stoute) dingen om te doen. Zo is mijn bed afgehaald door hem, wordt het vloerkleed aangeknauwd of het konijn gepest. Als ik een slechte dag heb en ik geef hem veel opdrachten dan is hij in zijn nopjes en doet hij alles met veel overgave en soms zo enthousiast dat het laatje wat hij net open had getrokken gelijk weer dicht vliegt. Hij neemt heel wat taakjes zo uit handen en dat is heel lekker voor mij lichamelijk gezien.
Op het psychiatrische vlak doet hij ook goed werk. Ik ga weer naar buiten,d oe weer boodschappen, douche weer, en noem zo maar heel wat dingen op. Hij voelt mij erg goed aan en haalt mij geregeld uit een angstaanval of maakt mij wakker uit een nachtmerrie.
Verder ben ik voor sommige mensen een stuk minder eng geworden met een hond (voor mensen die honden eng vinden ben ik een stuk enger geworden, maar goed). Ze praten tegen me en sommigen durven zelfs te vragen wat ik nou eigenlijk heb. Ik heb contact met mensen. Dat was een wereld die voor me open ging.
Nou lijkt het misschien dat ik mijn hond alleen maar gebruik ten voordeel van mijzelf. Dat is absoluut niet zo. Mijn hond gaat sowieso 1keer per dag een uur het bos in om los te lopen en helemaal vrij te zijn. Lekker dollen met zijn tweeen en spelen. Even helemaal hond zijn. En vaak ga ik 's avonds nog een keertje met hem het bos in, náást zijn gewone wandelingen. Ook in huis heeft hij veel vrije tijd. Heeft altijd een bot/kauwstaaf om op te kluiven en ander speelgoed om af en toe even helemaal los te kunnen gaan. 's Avonds ziik voor de televisie en ligt hij prinsheerlijk waar hij maar wil. En soms komt hij lekker knuffelen op de bank. Overdag touwens ook zoekt hij zijn knuffelmomenten wel op.
Ik zie bij mij thuis een hulphond die een heerlijk leventje heeft. Hij mag werken wat hij graag doet en hij mag ook hond zijn. En ik heb er ook nog voordeel van.
Ik zou niet meer zonder willen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Hoi Hilde .
Mooi te horen dat jouw hond zoveel betekend voor jou.
Niet alleen als ADL hond maar ook als gewone leuke huishond.
Dat vergeten een heleboel mensen.
Dat een hulphond ook een steun is en meerwaarde heeft als huishond en maatje.
Maar ook een sociale functie.
Wat voor ras is jouw hond.?
Mooi te horen dat jouw hond zoveel betekend voor jou.
Niet alleen als ADL hond maar ook als gewone leuke huishond.
Dat vergeten een heleboel mensen.
Dat een hulphond ook een steun is en meerwaarde heeft als huishond en maatje.
Maar ook een sociale functie.
Wat voor ras is jouw hond.?

-
hildevdburg
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Basco is een Duitse Herder.
- Naima
- Zeer actief
Ja dat ben ik helemaal met je eens, dit zou ik nooit vragen van een hond. Sterker nog: ik zou liever hebben dat hij flink uit de buurt blijft als mn zoontje op springen staat.Inge O schreef:en dat vind ik al ruim voldoende voor een hulphond in dit soort situatiesExpecting schreef:Daar ben ik het wel mee eens idd, en daarom weet ik dus niet of wijzelf echt een hulphond willen. Want de hond hoeft van mij dus niets te doen of te kunnen. Ik neem de hond vooral voor mij en niet voor mn zoontje. Het enige dat van belang is, is dat het een stabiele hond is die niet hyperzenuwachtig oid wordt als mn zoontje staat te springen en gillen (niet dat hij dat iedere dag doet, maar het komt voor natuurlijk).nana schreef:In spanje is een onderzoek gedaan wat de eigenaren nu vonden van de hulphond.
Zou men niet net zoveel resultaat boeken met een hulphond van buitenaf in een soort therapievorm zonder dat de hulphond ook echt bij de mensen moet wonen. En als het meest gewaardeerde resultaat van een hulphond is meer contact met medemensen moeten we dan niet wat anders doen ipv van hulphonden?. trekkende kinderen op de stoep houden en flippende kinderen moeten gaan opzoeken is voor mij echt méér dan een stap tever.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb een zoon waarbij op zijn 5e ADHD en ODD werd geconstateerd. In de praktijk betekende dit heel veel driftbuien (waarbij hij zichzelf ook bezeerde), agressie en ontzettend woest gedrag.
Ik had kort daarvoor Lyndie en Kyra genomen, echt niet als therapiehond. Integendeel: ik heb zelfs langer gewacht met weer een hond te nemen omdat ik zoonlief niet vertrouwde met dieren.
Uiteindelijk bleken de twee meiden uit zichzelf als therapiehond op te treden. Als hij weer zo'n aanval kreeg en letterlijk met zijn hoofd op de grond of tegen de muur stond te bonken, namen ze hem tussen zich in en bleven net zo lang zitten tot hij gekalmeerd was. Iets wat ik niet voor elkaar kreeg omdat hij meestal zo kwaad werd omdat ik hem iets verbood
.
Nu is hij bijna 12 en nog steeds is vooral Lyndie zeer beschermend tegenover hem. Als ik bijvoorbeeld bij het uitlaten doorloop en hij blijft achter, weigert Lyndie om mee te lopen.
Trouwens: zoonlief las vroeger ook zo slecht en hij is begonnen met de honden voor te lezen. Op zijn rapport stond vorige week een A voor lezen
.
En nog iets anders: een jaar voor zijn dood kreeg mijn man regelmatig ernstige epilepsie-aanvallen. Zo ernstig dat hij een aantal vreselijke valpartijen heeft gehad en zelfs 1x in de sloot terecht kwam.
Kyra voelde de aanvallen aankomen en duwde een paar minuten van te voren net zo lang tegen hem aan tot hij ging zitten. Het duurde alleen even voor bij óns het kwartje viel.
Dus, niet opgeleid of aangeschaft als therapiehond, maar wel degelijk talent in die richting.
Ik had kort daarvoor Lyndie en Kyra genomen, echt niet als therapiehond. Integendeel: ik heb zelfs langer gewacht met weer een hond te nemen omdat ik zoonlief niet vertrouwde met dieren.
Uiteindelijk bleken de twee meiden uit zichzelf als therapiehond op te treden. Als hij weer zo'n aanval kreeg en letterlijk met zijn hoofd op de grond of tegen de muur stond te bonken, namen ze hem tussen zich in en bleven net zo lang zitten tot hij gekalmeerd was. Iets wat ik niet voor elkaar kreeg omdat hij meestal zo kwaad werd omdat ik hem iets verbood
Nu is hij bijna 12 en nog steeds is vooral Lyndie zeer beschermend tegenover hem. Als ik bijvoorbeeld bij het uitlaten doorloop en hij blijft achter, weigert Lyndie om mee te lopen.
Trouwens: zoonlief las vroeger ook zo slecht en hij is begonnen met de honden voor te lezen. Op zijn rapport stond vorige week een A voor lezen
En nog iets anders: een jaar voor zijn dood kreeg mijn man regelmatig ernstige epilepsie-aanvallen. Zo ernstig dat hij een aantal vreselijke valpartijen heeft gehad en zelfs 1x in de sloot terecht kwam.
Kyra voelde de aanvallen aankomen en duwde een paar minuten van te voren net zo lang tegen hem aan tot hij ging zitten. Het duurde alleen even voor bij óns het kwartje viel.
Dus, niet opgeleid of aangeschaft als therapiehond, maar wel degelijk talent in die richting.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Mooi te lezen Lieke.
Iedereen heeft toch een hulphond/therapie hond in huis.?
De gewoonste huishond geeft iets mee.
De gewoonste huishond geeft iets mee.

- Naima
- Zeer actief
Ja blijf dat echt heel bijzonder vinden!lieke schreef:Ik heb een zoon waarbij op zijn 5e ADHD en ODD werd geconstateerd. In de praktijk betekende dit heel veel driftbuien (waarbij hij zichzelf ook bezeerde), agressie en ontzettend woest gedrag.
Uiteindelijk bleken de twee meiden uit zichzelf als therapiehond op te treden. Als hij weer zo'n aanval kreeg en letterlijk met zijn hoofd op de grond of tegen de muur stond te bonken, namen ze hem tussen zich in en bleven net zo lang zitten tot hij gekalmeerd was. Iets wat ik niet voor elkaar kreeg omdat hij meestal zo kwaad werd omdat ik hem iets verbood.
Trouwens: zoonlief las vroeger ook zo slecht en hij is begonnen met de honden voor te lezen. Op zijn rapport stond vorige week een A voor lezen.
- Naima
- Zeer actief
Inge O schreef:daarom : neem een huishond, geniet ervan en kies een karakter dat past bij jezelf en je situatie - zal je een wereld van goed doenbouvierpoedel schreef:Mooi te lezen Lieke.
De gewoonste huishond geeft iets mee..
maar dat is heel wat anders dan honden in keurslijven dwingen waar ze vaak niet in passen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ach kom op.
Iedereen die een hond heeft, heeft dat voor zijn eigen doeleinden en op zijn voorwaarde.
Geen hond die hier aan de deur stond met de vraag of hij bij mij mocht komen wonen.
Jij bepaald ook het hele leven van je honden.
Wanneer ze uitgelaten worden en alleen thuis moeten blijven.
Wanneer ze vreten krijgen en gedekt worden.
Wat en waar zijn ligplaats is.
Alles.
Iedereen die een hond heeft, heeft dat voor zijn eigen doeleinden en op zijn voorwaarde.
Geen hond die hier aan de deur stond met de vraag of hij bij mij mocht komen wonen.
Jij bepaald ook het hele leven van je honden.
Wanneer ze uitgelaten worden en alleen thuis moeten blijven.
Wanneer ze vreten krijgen en gedekt worden.
Wat en waar zijn ligplaats is.
Alles.

-
Hen
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spanil
Ik denk dat als een hulphond in een gezin met een autistisch kind komt er goed gekeken moet naar het vermogen van de ouders om alles in goed banen te leiden. Hebben de ouders bijv. hun eigen diagnoses (wel of niet op papier) dan is het niet raadzaam om er een hond te plaatsten. De gene die een intakegesprek doet moet de kwaliteiten hebben om dat te beoordelen, desnoods via meerdere gesprekken. Die moet dus goed communicatief in gesteld zijn! Zo niet dan wordt het een drama.
Het kind moet begeleiding krijgen in de omgang met de hond, hij/zij kan leren hoe je me een hond om gaat (ook een autist kan dat) maar ook wat ze er mee kunnen doen (spelletjes, fietsen, behendigheid) zo krijgen ze een band. De hond heeft naast dat hij die dingen moet kunnen, het kind altijd een succes gevoel geven, daarin zit een grote taak voor de ouders, die moeten trainen met de hond zodat hij goed onder appel staat. En er zit verschil en taken bij het dragen van het dekje en het lopen/spelen zonder dekje. Daar moet een goede balans in zitten.
Al met al kun je met een goed afgeleverde hulphond veel bereiken met autisten, helaas zit daar bij sommige organisaties al het verlies...
Het kind moet begeleiding krijgen in de omgang met de hond, hij/zij kan leren hoe je me een hond om gaat (ook een autist kan dat) maar ook wat ze er mee kunnen doen (spelletjes, fietsen, behendigheid) zo krijgen ze een band. De hond heeft naast dat hij die dingen moet kunnen, het kind altijd een succes gevoel geven, daarin zit een grote taak voor de ouders, die moeten trainen met de hond zodat hij goed onder appel staat. En er zit verschil en taken bij het dragen van het dekje en het lopen/spelen zonder dekje. Daar moet een goede balans in zitten.
Al met al kun je met een goed afgeleverde hulphond veel bereiken met autisten, helaas zit daar bij sommige organisaties al het verlies...
- -Mieke-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
@ bouvierpoedel: zijn het de poedels die in aanmerking komen of ook de bouviers? Dan bouviers uit werklijnen of juist niet (in ieder geval stabielere beestjes dan mijn Bobbe, die trouwens wél goed is bij kindjes) ?
Gewoon nieuwsgierig
Hier een autistisch (+ ADHD) nichtje, die totaal geen voeling "lijkt" te hebben met dieren, ze bekijkt ze snel even en gaat verder, terwijl de jongere zus en broer ze veel meer opzoeken.
Gewoon nieuwsgierig
Hier een autistisch (+ ADHD) nichtje, die totaal geen voeling "lijkt" te hebben met dieren, ze bekijkt ze snel even en gaat verder, terwijl de jongere zus en broer ze veel meer opzoeken.
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

-
Hen
- geregistreerd lid
Je schrijft "lijkt", bij een autist geeft de buitkant kan vaak niet weer wat er binnen in om gaat. De (gevoelige) hond kan dat merken en contact zoeken, waardoor het kind uit de schulp komt. Ook hier ligt weer een schone taak voor de ouders...
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Net als niet iedere hond geschikt is als begeleidings hond voor autisten is ook niet iedere autist een hondenliefhebbber.
Werkbouviers zijn te hyper en te in alles ,dus meestal niet geschikt.
Bij showbouviers zijn de scherpe kantjes eraf gefokt ,dus meer geschikt.
Meestal word er niet zo snel voor een bouvier gekozen als hulp/begeleidings/geleidehond.
Zit wel een opgeleide xsing poedel x bouvier van mij bij een gezin met een autistiesche zoon.
En nog wat poedels hier en daar.
St Hulphond wilde niet aan de bouvier maar heeft nu een xsing bouvier x poedel van mij als testcase.
En hij doet het tot nu toe geweldig ,dus dat schept mogelijkheden dat ze er waarschijnlijk meer xsingen bouviers willen hebben of echte.
De manager die er fel tegen was had slechte ervaringen met de boef,maar is nu helemaal om.
Maar er lopen ook andere rassen en xsingen rond als begeleidingshond die het helemaal geweldig doen.
Word natuurlijk niet alleen een hond voor het kind ,maar is daarnaast ook gewoon een huuishond.
.
Meestal word er niet zo snel voor een bouvier gekozen als hulp/begeleidings/geleidehond.
Zit wel een opgeleide xsing poedel x bouvier van mij bij een gezin met een autistiesche zoon.
St Hulphond wilde niet aan de bouvier maar heeft nu een xsing bouvier x poedel van mij als testcase.
En hij doet het tot nu toe geweldig ,dus dat schept mogelijkheden dat ze er waarschijnlijk meer xsingen bouviers willen hebben of echte.
De manager die er fel tegen was had slechte ervaringen met de boef,maar is nu helemaal om.
Maar er lopen ook andere rassen en xsingen rond als begeleidingshond die het helemaal geweldig doen.
Word natuurlijk niet alleen een hond voor het kind ,maar is daarnaast ook gewoon een huuishond.
.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Zelf geen ervaring met hulphonden. Wel met hoe erg de hond het kan aanvoelen.
Helaas slaat die van ons er alleen maar gigantisch op aan als iemand afwijkend is.
Zelfs als wij het niet zagen viste hij de mensen van de sociale werkplaats er altijd uit.
En de afwijkende vrienden ook, tot het genante aan toe.
Helaas slaat die van ons er alleen maar gigantisch op aan als iemand afwijkend is.
Zelfs als wij het niet zagen viste hij de mensen van de sociale werkplaats er altijd uit.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja dat kan.Domor schreef:Zelf geen ervaring met hulphonden. Wel met hoe erg de hond het kan aanvoelen.
Heb een pup geleverd aan hulphond en die zat dus in een gastgezin.
En die kwam er dus achter dat de gastvrouw suiker had.
Hondje had het helemaal zelf uitgevonden en ging waarschuwen.
Mevrouw zelf is arts en begreep het in het begin niet wat de hond nu aan het "zeuren "was.
Later viel het kwartje .
De hond Hitch mocht dus bij haar blijven omdat hulphond dat soort honden niet opleid.
Hij gaat zelfs mee de operatie kamer in als ze moet opereren en ligt in de spreekkamer.
Pas is ze nog in NY geweest om de maraton te lopen en de hond mocht mee in de cabine.
En nu heeft zij de 2e aankomend hulphond van mij in huis.

-
Hen
- geregistreerd lid
Klopt ik weet van kruisingen met collies en labrador x rotweiler. Niet allemaal even succesvol. hulphonden voor autisten en diabetici worden gefokt/geselecteerd op gevoeligheid.. helaas schieten ze daar in soms door waardoor je nerveuze en angstige honden kunt krijgen... zeker als het selectie proces door verkeerde mensen wordt gedaan en de socialisatie door onkundige (over enthousiaste) tieners...bouvierpoedel schreef:Net als niet iedere hond geschikt is als begeleidings hond voor autisten is ook niet iedere autist een hondenliefhebbber.
Word natuurlijk niet alleen een hond voor het kind ,maar is daarnaast ook gewoon een huishond.
.