Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe snel laat je een hond loslopen?
Moderator: moderatorteam
Ik heb Diezel nu 2 dagen.
Ik heb haar vanmorgen voor het eerst los gehad.
Ze is een echte ballengek en met een balletje kan ik haar goed bij me houden.
Daarnaast luistert ze ook zonder balletje prima, ook als ze los is.
Hoe snel laten jullie een hond loslopen die je nog maar net hebt?
Bij een pup is dat denk ik anders omdat die meestal wel bij je blijven.
Diezel is volwassen.
Ik heb Diezel nu 2 dagen.
Ik heb haar vanmorgen voor het eerst los gehad.
Ze is een echte ballengek en met een balletje kan ik haar goed bij me houden.
Daarnaast luistert ze ook zonder balletje prima, ook als ze los is.
Hoe snel laten jullie een hond loslopen die je nog maar net hebt?
Bij een pup is dat denk ik anders omdat die meestal wel bij je blijven.
Diezel is volwassen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Hoe snel laat je een hond loslopen?
dat ligt aan de hond.
ik heb wel eens een herplaatser gehad die ik de volgende dag al los liet lopen (wel ergens waar ze niet weg kon) en ik heb er ook wel eens een gehad die ik een paar weken heb vastgehouden.
ik heb wel eens een herplaatser gehad die ik de volgende dag al los liet lopen (wel ergens waar ze niet weg kon) en ik heb er ook wel eens een gehad die ik een paar weken heb vastgehouden.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
pups zal ik eigenlijk altijd vanaf dag 1 loslaten lopen (haha nou ok je zal ook wel een aantal gevalletjes hebben waarbij het gewoon niet gaat
)
Jola had ik geloof ik ook al de eerste dag los. Ze was toen 1,5 maar
de situatie is toch wel anders ik trainde al een tijd met haar voordat ze bij ons in huis kwam dus dan weet je wel al hoe goed ze luisterd. Jola weet trouwens de eerste 2 maanden niet van mijn zei. Los of niet ik had geloof ik honing aan mn kont 

Jola had ik geloof ik ook al de eerste dag los. Ze was toen 1,5 maar

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Jakko mocht van mij op de tweede dag los, maar alleen op veilige stukken.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
hier had ik ze al met 1 dag los lopen, behalve rakker, is me
eerste hond, dus bij hem duurde het langer, voordat ik het
aandurfde.
maar de andere gelijk de eerste dag, en ook de oppashond
eerste hond, dus bij hem duurde het langer, voordat ik het
aandurfde.
maar de andere gelijk de eerste dag, en ook de oppashond
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca liep vanaf dag 1 los. Maar dat was ook een pupje toen hij kwam.
Ik denk dat ik een volwassen herplaatser eerst los zou laten op een omheind veld om te kijken of het beestje een beetje luisterd
Ik denk dat ik een volwassen herplaatser eerst los zou laten op een omheind veld om te kijken of het beestje een beetje luisterd

-
- Zeer actief
Met een pup meteen vanaf dag 1 los.
Met een herplaatser ligt het er maar net aan hoe die is.
De een kan meteen los de ander niet
Met een herplaatser ligt het er maar net aan hoe die is.
De een kan meteen los de ander niet

Zat opzich nog te twijfelen, maar omdat ze erg op de bal gericht is, en hem ook apporteert, komt ze toch wel naar me toe.wubjes schreef: De een kan meteen los de ander niet
Dus heb de gok gewaagd.
Ook zonder bal luistert ze prima, ook als ze los is.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
buck had ik op de 2e dag héél even los op een veilige plek dacht ik op dat moment.... omdat hij aan de riem niet wilde poepen. hij ging dus ook meteen poepen en schrok toen ineens van 2 honden die in de verte aan kwamen rennen, hij rende in paniek weg......
en we zijn hem de hele dag kwijt geweest
wat een traumatische ervaring was dat!
omdat hij nog geen vertouwensband met ons had, verstopte hij zich ergens in de uiterwaarden.
na een dag zoeken, huilen en pamfletten plakken in het dorp...zelfs zijn oude baasje kwam nog uit friesland om buck te zoeken.
hebben we hem gelukkig gevonden....wat een opluchting!!!!!
We hebben hem daarna van schrik 6,5 weken nergens meer losgelaten
kilometers heb ik samen met hem gelopen om hem toch voldoende beweging te kunnen bieden.
Ik heb toen mijn lesje wel geleerd.....laat een nieuwe hond nooit zomaar "even" los.
Dolly hebben we 2,5 weken aan de lijn gehad voor dat ze op kleine overzichtelijke stukjes even los mocht.
en we zijn hem de hele dag kwijt geweest

omdat hij nog geen vertouwensband met ons had, verstopte hij zich ergens in de uiterwaarden.
na een dag zoeken, huilen en pamfletten plakken in het dorp...zelfs zijn oude baasje kwam nog uit friesland om buck te zoeken.

We hebben hem daarna van schrik 6,5 weken nergens meer losgelaten

Ik heb toen mijn lesje wel geleerd.....laat een nieuwe hond nooit zomaar "even" los.
Dolly hebben we 2,5 weken aan de lijn gehad voor dat ze op kleine overzichtelijke stukjes even los mocht.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Beau hadden we pas in niet omheinde stukken los na 1 á 2 maanden, maar dat is natuurlijk het ras en daarbij was hij bij de vorige eigenaren nooit losgeweest, dus we durfden het echt niet aan, bang dat hij het raar zou vinden, buiten zonder riem en het op een lopen zou zetten, de neus achterna. We hebben ook een tijd gehad dat hij op een bepaald stuk niet luisterde, maar sinds een paar dagen terug luistert hij daar ook weer perfect 

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nilo die hier als pup kwam ging pas na een week los hoor. Meteen op dag 1 geprobeert want pups blijven altijd wel in de buurt..Nilo dus niet
Dus daarna was ik er een stuk voorzichtiger mee.
Met herplaatsers zou ik denk ik kijken naar het gedrag. Een hond die niet angstig is en veel aandacht voor je heeft zou ik redelijk snel los kunnen laten lopen, vooral als er al een hond is die los loopt en goed luisterd. Bij een angstige of zelfstandige hond die amper contact maakt zou ik het niet zo snel aan durven.

Met herplaatsers zou ik denk ik kijken naar het gedrag. Een hond die niet angstig is en veel aandacht voor je heeft zou ik redelijk snel los kunnen laten lopen, vooral als er al een hond is die los loopt en goed luisterd. Bij een angstige of zelfstandige hond die amper contact maakt zou ik het niet zo snel aan durven.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
ik wil net zeggen,ligt er ook aan waar je ze loslaatwendy71 schreef:Jakko mocht van mij op de tweede dag los, maar alleen op veilige stukken.

-
- Zeer actief
Bij mij mogen ze meteen op dezelfde dag los.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Cheeks en Diva als puppies meteen vanaf dag 1 los op veilige plaatsen.
Maddox is toch wel een maand of 3 aan de lijn gebleven, daarna los op een omheind terrein voor het eerst.
Maddox is toch wel een maand of 3 aan de lijn gebleven, daarna los op een omheind terrein voor het eerst.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Mijn beide herplaatsers heb ik vanaf dag 1 gelijk los gehad. Ik had extra lekkere beloningen bij me en en deelde dat tijdens het wandelen royaal uit om te laten zien hoe leuk ik ben
In beide gevallen is het allemaal prima gegaan.

-
- Zeer actief
Ik denk er anders over:
Een pup gaat bij mij pas los als ik 100% zeker ben dat ze in eerdere situaties (aangelijnd / omheind) direct kwam en dus het "hierkomen" beheerst. En dan alleen nog maar in zeer veilige omstandigheden.
Een pup die net in huis is beheerst dat niet, dus die gaat bij mij zeker niet los. Waarom risico nemen??
Ook een herplaatser zou ik zelf nooit meteen de eerste paar dagen los doen; je hebt nog geen idee hoe die reageert op jou (dus of hij terugkomt) EN je moet nog aftasten hoe hij is met andere honden, kinderen, mensen, wild... dus nee, dat zou ik onverantwoord vinden. Eerst maar 's de hond goed leren kennen... en de hond jou, zodat je toch een behoorlijke kennis hebt van diens gedrag en dat je eerst het hierkomen kunt oefenen in een prikkel-arme omgeving.
Ooh ja.. en in de bebouwde kom dus nooit los (da's nou eenmaal verboden...) en mij te risico-vol mbt verkeer.
Gelukkig heb ik hier ook de uitzondring die mijn eigen regels bevestigd lopen: inmiddels loopt Guinnie niet meer aan de lijn. Letterlijk niet: ze verzet geen stap. Zij loopt dus wel los en dat bevalt me niet, maar ja... ze moet wel een plas doen natuurlijk, dus "uit" zal toch moeten. Verder zoeken we gebieden waar ze los mag lopen voor de lange wandeling.
Suzanne
Een pup gaat bij mij pas los als ik 100% zeker ben dat ze in eerdere situaties (aangelijnd / omheind) direct kwam en dus het "hierkomen" beheerst. En dan alleen nog maar in zeer veilige omstandigheden.
Een pup die net in huis is beheerst dat niet, dus die gaat bij mij zeker niet los. Waarom risico nemen??
Ook een herplaatser zou ik zelf nooit meteen de eerste paar dagen los doen; je hebt nog geen idee hoe die reageert op jou (dus of hij terugkomt) EN je moet nog aftasten hoe hij is met andere honden, kinderen, mensen, wild... dus nee, dat zou ik onverantwoord vinden. Eerst maar 's de hond goed leren kennen... en de hond jou, zodat je toch een behoorlijke kennis hebt van diens gedrag en dat je eerst het hierkomen kunt oefenen in een prikkel-arme omgeving.
Ooh ja.. en in de bebouwde kom dus nooit los (da's nou eenmaal verboden...) en mij te risico-vol mbt verkeer.
Gelukkig heb ik hier ook de uitzondring die mijn eigen regels bevestigd lopen: inmiddels loopt Guinnie niet meer aan de lijn. Letterlijk niet: ze verzet geen stap. Zij loopt dus wel los en dat bevalt me niet, maar ja... ze moet wel een plas doen natuurlijk, dus "uit" zal toch moeten. Verder zoeken we gebieden waar ze los mag lopen voor de lange wandeling.
Suzanne
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
Guusje, mijn ex herplaatser, liet ik direct los. Ze was een kuitenklever en wa niet weg te slaan bij me.
Mijn vechtgenoot liet haar wel vast.
Mijn vechtgenoot liet haar wel vast.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
pups direct, Dusty was anderhalf toen ik haar kreeg pas na een week... was mishandeld en doodsbang voor mannen... ze zette het dan op een lopen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Roos ook al vanaf dag 2 of zo, alleen met blokjes om in het donker etc. hield ik haar in het begin nog vast, maar na een goede week liep ze al overal los waar Sjon ook mocht.
- chan
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Leonberger
- Contacteer:
Ik heb Fedor met 8 weken in huis gekregen en bij 10 weken voor het eerst los laten lopen. Pups blijven echt niet altijd bij je hoor. Sommige vinden de omgeving, andere mensen en andere honden toch ook wel erg interessant. Fedor mag dus alleen op veilig terrein los. Nog steeds is het een probleem om hem bij me te houden als hij andere mensen ziet. Ziet hij in de verte een andere hond, dan kan ik springen wat ik wil/andere kant op lopen etcetcetc, Fedor komt niet naar mij en loopt gewoon ijskoud door. Zo ook vanmiddag, dus uiteindelijk heb ik een heel stuk moeten lopen voordat ik weer bij hem was. Lopen we echt met zijn tweetjes, dan heb ik de volledige aandacht! Als ik maar 2 meter weg ben, komt ie al weer naar me toen. Hier en blijf snapt ie dan ook prima, maar niet als hij andere mensen of honden ziet 

- saffie
- Zeer actief
Boy heb ik vrij snel losgelaten, na een dag geloof ik. Ik had er wel vertrouwen in. Maar zodra ik hem los deed draaide hij zich meteen om richting huis :N: Zijn vorige huis is twee deuren verderop en hij wilde naar zijn baas. Dus dat was niet zo'n handige zet van mij.
Met een balletje kon ik hem wel snel weer terugroepen en hij heeft die neiging daarna niet weer gehad.
Ik denk trouwens dat als ik in een andere omgeving had gewoond dan zijn vorige baasjes dat hij gewoon meteen bij me was gebleven.
Saffie ging als pup ook vrij snel los. Ik vond het wel wat eng maar ze bleef heel dicht bij me. Een eventuele toekomstige pup zou ik meteen los laten lopen.
Met een balletje kon ik hem wel snel weer terugroepen en hij heeft die neiging daarna niet weer gehad.
Ik denk trouwens dat als ik in een andere omgeving had gewoond dan zijn vorige baasjes dat hij gewoon meteen bij me was gebleven.
Saffie ging als pup ook vrij snel los. Ik vond het wel wat eng maar ze bleef heel dicht bij me. Een eventuele toekomstige pup zou ik meteen los laten lopen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik heb alleen maar pups gehad; die liepen vanaf dag 1 los.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Als ik het me goed herinner na een dag of twee. Ik wandelde samen met Ariane en Jagger in het bos in Baarn, en Ariane beloofde dat ze achter Eber zou aanrennen als die er vandoor zou gaan
Eeb had ik toen net als herplaatser van 5 in huis. Maar Eber bleek heel gehoorzaam en helemaal geen weglopertje

Eeb had ik toen net als herplaatser van 5 in huis. Maar Eber bleek heel gehoorzaam en helemaal geen weglopertje

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
- Zeer actief
Ik pik jouw reaktie er even tussenuit... vind je dat niet levensgevaarlijk? Pup kan nog niet luisteren, weet waarschijnlijk zijn naam nog niet eens en het "hierkomen" is toch nog absoluut niet betrouwbaar...?Anne&Taar schreef:Ik heb alleen maar pups gehad; die liepen vanaf dag 1 los.
Ik hoor het ZO vaak en blijf het ZO dom vinden om pups zo snel al los te laten (als dat niet omheind is).
Ook het idee om een herplaatser zo snel los te laten vind ik eigenlijk onverantwoord... je KENT zo'n hond toch nog helemaal niet, weet niet hoe hij reageert of wat...? Er zal maar wat gebeuren... hond valt een kind aan, of andere hond, luister niet en loopt onder een auto of schrikt van een paard...??
Het kan best dat ik spoken zie waar ze niet zijn, maar er zijn wel grenzen aan dat wat verantwoordelijk is.. een dier wat je nog niet kent los laten lopen.... vragen om problemen vind ik...
Suzanne
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
Jij leukCarma schreef:om te laten zien hoe leuk ik ben

Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik neem aan dat mensen hun pup niet midden op straat los laten lopen. Ik deed dat in elk geval nietSuzanne123 schreef:Ik pik jouw reaktie er even tussenuit... vind je dat niet levensgevaarlijk? Pup kan nog niet luisteren, weet waarschijnlijk zijn naam nog niet eens en het "hierkomen" is toch nog absoluut niet betrouwbaar...?Anne&Taar schreef:Ik heb alleen maar pups gehad; die liepen vanaf dag 1 los.
Ik hoor het ZO vaak en blijf het ZO dom vinden om pups zo snel al los te laten (als dat niet omheind is).
Ook het idee om een herplaatser zo snel los te laten vind ik eigenlijk onverantwoord... je KENT zo'n hond toch nog helemaal niet, weet niet hoe hij reageert of wat...? Er zal maar wat gebeuren... hond valt een kind aan, of andere hond, luister niet en loopt onder een auto of schrikt van een paard...??
Het kan best dat ik spoken zie waar ze niet zijn, maar er zijn wel grenzen aan dat wat verantwoordelijk is.. een dier wat je nog niet kent los laten lopen.... vragen om problemen vind ik...
Suzanne

Maar in het bos of op de hei lijkt het me juist erg verstandig. De pup kan lekker zelf scharrelen, en je kan meteen hierkom-oefeningetjes doen en de pup houd jou heus wel goed in de gaten. En als hij dat niet doet, ben je er in twee stappen bij.
En bij een herplaatser, tsja, als je er vertrouwen in hebt en het terrein laat het toe, moet je het toch een keer proberen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt denk ik.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
hier ook, nooit problemen gehad, ze bleven altijd in de buurt van mn andere honden.Suzanne123 schreef:Ik pik jouw reaktie er even tussenuit... vind je dat niet levensgevaarlijk? Pup kan nog niet luisteren, weet waarschijnlijk zijn naam nog niet eens en het "hierkomen" is toch nog absoluut niet betrouwbaar...?Anne&Taar schreef:Ik heb alleen maar pups gehad; die liepen vanaf dag 1 los.

Dan mag jij dat OHHHHHHHHHHH zo dom vinden, dat zal me een worst zijn...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Suzanne123 schreef:Ik pik jouw reaktie er even tussenuit... vind je dat niet levensgevaarlijk? Pup kan nog niet luisteren, weet waarschijnlijk zijn naam nog niet eens en het "hierkomen" is toch nog absoluut niet betrouwbaar...?Anne&Taar schreef:Ik heb alleen maar pups gehad; die liepen vanaf dag 1 los.
La we t er dan maar op houden dat ik onbetrouwbaar en dom bezig ben.

Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 26 feb 2010 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
Ariane beloofde dat inderdaad, maar het was gelukkig niet nodig * hijg hijg*tekkel schreef:Als ik het me goed herinner na een dag of twee. Ik wandelde samen met Ariane en Jagger in het bos in Baarn, en Ariane beloofde dat ze achter Eber zou aanrennen als die er vandoor zou gaan![]()

Eebje luisterde inderdaad meteen voorbeeldig

Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.