Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
giftig voor de hond
Moderator: moderatorteam
- Moyodo
- Erelid
- Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix
Re: giftig voor de hond
Ik snap niet dat er niet een complete lijst is op alphabet die door experts steeds bij gehouden worden en aangevuld, want je kunt heel veel verschillende lijste vinden, de een gaat over planten de ander over voedsel en weer een ander over giftige stoffen.Zou handig zijn een lijst met alles erop en eraan.

- Hamilton
- Zeer actief
ik haal elke week 1 zalmkarkas op, gaat in de vriezer en diegene die erin ligt wordt ontdooid en krijgt Andramarian* schreef: Ik gooi vis in de vriezer om eventuele wormen te doden.Vooral makreel.
En ja,ook mijn honden krijgen van alles wat volgens die lijst niet mag maar ze leven nog steeds![]()
mijn visboer gaf aan om dit juist bij zalm te doen, andere vissoorten hoefden niet eerst ingevroren te worden(en die lusten ze hier ook niet)
-
mwillow
Dit is een erg ongefundeerde en discutabele lijst. De rood gearceerde items kun je met een gerust hart aan je hond geven en met name de walnoten en knoflook hebben een specifieke functie voor het reguleren van het immuunsysteem. Van het regelmatig eten van een appeltje met toevallig een klokhuis en een paar pitten, legt je hond niet het loodje door de hoeveelheid blauwzuur dat dit zou veroorzaken. Sterker nog, de gemiddelde hond wordt daar nog niet eens ziek van. Gekookte aardappelen dragen totaal niets bij aan voedingswaarde en gezondheid en is in de darm moeilijk om te zetten naar een functioneel afbreekbaar zetmeel. Zowel bij de mens niet, laat staan bij een hond. Het is in zoveel gevallen grote praat met weinig fundering en achtergrond.
wendy1986 schreef:Je hoort en leest overal verschillende verhalen over wat er nu giftig is voor een hond. De bekende zoals chocolade.
Maar wat is er nu echt giftig?
Ik wil eigenlijk een lijst opstellen m.b.v. jullie.
Om evt hier op het forum te zetten?!
Hieronder informatie verzameld (tips vanuit het forum)
Heeft iemand hier iets aan toe te voegen? Of op/aanmerkingen?
Onderstaande is over het algemeen alleen giftig voor de hond wanneer er grote hoeveelheden van worden gegeten/gedronken.
* Chocolade (Melkchocolade is het minst giftig, pure chocolade is zeer giftig)
* Cola, koffie en thee.
* Ajuinen : rauw, gekookt of gedroogd hebben een toxisch effect op hond en kat.
* Amandelen
* Abrikozen zonder pit!
* Avocado's
* Appelpitten
* Knoflook
* Paddestoelen
* Nootmuskaat
* Perziken zonder pit!
* Rabarber
* Spinazie
* Onrijpe tomaten en de bladeren van deze.
* Alle alcohol houdende dranken
* Noten : walnoten en pinda's zijn vergif voor honden
* Rauwe aardappelen, zeker aardappelschillen, Opmerking ; gekookte of gepureerde aardappelen zijn goed voor de hond, zelfs vrij voedzaam en verteerbaar.
* Spruiten zijn zeer giftig voor de hond.
* Kalkoenhuid word veronderstelt om acute pancreatis bij honden te veroorzaken. Rauw is het volledig verteerbaar.
* Rauw varkensvlees ; geef het nooit, i.v.m de ziekte van Aujesky
* Melk ; werkt laxerend
* Rozijnen en druiven
* Kauwgom (Xylitol)
* Giftige kamerplanten: dieffenbachia, philodendron, tabaksierplant, aronskelk, gatenplant (Monstera), de hyacint en de narcis, de kerstster, de kerstroos, het meiklokje (lelietje van dalen), de slangenwortel.
* Giftige Tuinplanten: bitterzoet (heester), bolderik (een anjerachtige bijv.; de bekende Milas Purple Queen), doornappel, eenbes, guichelheil, herfsttijloos, hondspeterselie, honingklaversoorten, monnikskap, het palmboompje (buxusboompje), de taxushaag, wegedoorn, wolfskers, het wonderboompje, vingerhoedskruid (digitalis), acacia, anemomen, berenklauw, boekweit, de clematis, de cotoneaster, de hulst, kamperfoelie, lupine, rhododendronstruik, de reukerwtbloempjes, roos .
* alle planten uit de Nachtschadefamilie, oa. de Kerstster
* alle planten uit de Wolfsmelkfamilie, bv. de Euphorbia's, de Ricinus communis (jap. wonderboom- uit de sappen wordt rattengif gewonnen)
* alle planten uit de Klimopfamilie, bv. Hedera
* alle planten uit de Taxusfamilie, bv. de Taxus baccata
* alle planten uit de Kamperfoeliefamilie, bv. de vlier en de kamperfoelie
* alle planten uit de Ranonkelfamilie
En bv. ook Rhodendrons, Azalea's, sneeuwklokjes, Cipressen.
Laatst gewijzigd door mwillow op 25 feb 2010 13:52, 4 keer totaal gewijzigd.
-
wendy1986
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=9
over de druiven
en ik kan geloven dat niet alles direct een gevaar is voor de hond.
vandaar dit topic, het is als je alles moet geloven inderdaad een wonder dat je hond nog leeft.
over de druiven
en ik kan geloven dat niet alles direct een gevaar is voor de hond.
vandaar dit topic, het is als je alles moet geloven inderdaad een wonder dat je hond nog leeft.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Hier krijgen ze geregeld een walnootje en ze leven allebei nog..

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Hier nog een, mijn honden hebben dit lijstje ook niet gelezen denk ikchant schreef:Naar aanleiding van deze lijst ben ik verbaasd dat mijn honden nog springlevend zijn :N:
Rauwe zalm eten ze wel eens, rozijnen en druiven ook, varkensvlees ook wel eens, ze hebben wel eens een chocoladereep opgevreten, spruiten, melk, appelpitten, spinazie en knoflook ook.
Het zal inderdaad wel aan de hoeveelheid liggen
Behalve de zalm hebben ze dit allemaal al eens op, plus uien, tomaten en zo'n beetje dagelijks aardappelschillen.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Nou sorry, ik ga me niet druk maken om dit soort lijstjes.
Mijn honden eten alles wat ze lusten en dat ze bijvoorbeeld geen grote hoeveelheden chocolade krijgen, ligt er gewoon aan dat ik het zonde van de chocolade vind, niet omdat ik nou zo bang ben voor hun gezondheid.
Een aantal van de hier genoemde producten zijn mijn inziens ronduit gezond (noten bijvoorbeeld).
Het stuk van het WHG zegt dat er bij het eten van druiven ALTIJD ernstige nierschade optreed, nou ik kan ze uit eigen ervaring melden dat hier meerdere honden op regelmatige basis ruime hoeveelheden druiven eten: en ze hebben geen nierproblemen (wel een hernia bijvoorbeeld).
Ik heb nu 45 jaar honden, die hebben allemaal meer of minder mate paardepoep gegeten.
En ze hebben er geen van allen ooit iets aan overgehouden.
Eerlijk gezegd vind ik paardepoep een uitstekende darmvulling.
Natuurlijk kan het me gebeuren dat de volgende hond overlijd na het eten van een hapje paardepoep, of een abrikoos of een paar spruitjes.
Tuurlijk....
Er kan er ook een onder een omvallende boom in het bos komen
Maar ik ga niet in angst en beven en als constante controlefreak leven omdat ik ervoor moet zorgen dat mijn hond niets overkomt.
De mensheid leidt het meest.... weet je wel.
-en wat ik zeg: ik ben er bijna eentje verloren aan een gezond rauw eitje. Dat plaatst alles aardig in perspectief-
Mijn honden eten alles wat ze lusten en dat ze bijvoorbeeld geen grote hoeveelheden chocolade krijgen, ligt er gewoon aan dat ik het zonde van de chocolade vind, niet omdat ik nou zo bang ben voor hun gezondheid.
Een aantal van de hier genoemde producten zijn mijn inziens ronduit gezond (noten bijvoorbeeld).
Het stuk van het WHG zegt dat er bij het eten van druiven ALTIJD ernstige nierschade optreed, nou ik kan ze uit eigen ervaring melden dat hier meerdere honden op regelmatige basis ruime hoeveelheden druiven eten: en ze hebben geen nierproblemen (wel een hernia bijvoorbeeld).
Ik heb nu 45 jaar honden, die hebben allemaal meer of minder mate paardepoep gegeten.
En ze hebben er geen van allen ooit iets aan overgehouden.
Eerlijk gezegd vind ik paardepoep een uitstekende darmvulling.
Natuurlijk kan het me gebeuren dat de volgende hond overlijd na het eten van een hapje paardepoep, of een abrikoos of een paar spruitjes.
Tuurlijk....
Er kan er ook een onder een omvallende boom in het bos komen
Maar ik ga niet in angst en beven en als constante controlefreak leven omdat ik ervoor moet zorgen dat mijn hond niets overkomt.
De mensheid leidt het meest.... weet je wel.
-en wat ik zeg: ik ben er bijna eentje verloren aan een gezond rauw eitje. Dat plaatst alles aardig in perspectief-
-
wendy1986
Inderdaad, dat zou super zijn. ook dat die gemaakt word door mensen die dit wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Want zoals je kunt lezen zijn er altijd verschillende meningen, wat logisch is. Maar als er wetenschappelijke feiten op tafel komen, dan weten we het in ieder geval zeker.Moyodo schreef:Ik snap niet dat er niet een complete lijst is op alphabet die door experts steeds bij gehouden worden en aangevuld, want je kunt heel veel verschillende lijste vinden, de een gaat over planten de ander over voedsel en weer een ander over giftige stoffen.Zou handig zijn een lijst met alles erop en eraan.
Ik ga er zelf niet aan beginnen om zo'n lijst op te stellen
Maar dat inderdaad heel goed zijn.
-
wendy1986
WEDEROM het gaat erom dat wanneer er grote hoeveelheden worden opgegeten dat het dan schadelijk kan zijn. niet iedere hond is hetzelfde. maar als je de artikelen leest waarbij zo'n 5 van de 8 honden ernstig ziek of overleden zijn door het eten van druiven vind ik het wel de vermelding waard.
Je hebt er altijd honden bij die alles eten en heel oud worden. Maar het zou maar eens gebeuren dat je ze bijvoorbeeld teveel chocolade of bepaalde plant laat eten en ze overlijden?!
het zal niet de eerste hond zijn die door vergiftiging om het leven komt.
het is niet bedoeld om angst aan te jagen, maar ter informatie.

Je hebt er altijd honden bij die alles eten en heel oud worden. Maar het zou maar eens gebeuren dat je ze bijvoorbeeld teveel chocolade of bepaalde plant laat eten en ze overlijden?!
-
Ennath
- Zeer actief
Wetenschappelijk is vastgesteld dat anti-bacteriële zeep meer bacteriën dood dan gewone zeep en wetenschappelijk is bewezen dat het handen wassen met anti-bacteriële zeep niet meer bacteriën dood dan handen wassen met gewone zeep.wendy1986 schreef: Inderdaad, dat zou super zijn. ook dat die gemaakt word door mensen die dit wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Want zoals je kunt lezen zijn er altijd verschillende meningen, wat logisch is. Maar als er wetenschappelijke feiten op tafel komen, dan weten we het in ieder geval zeker.
Ik ga er zelf niet aan beginnen om zo'n lijst op te stellen![]()
Maar dat inderdaad heel goed zijn.
Ik bedoel maar: hecht niet teveel waarde aan wat "wetenschappelijk bewezen" is.
Voor iedere stelling is een wetenschapper te vinden die het tegenovergestelde kan bewijzen
- Moyodo
- Erelid
Ik ga hiermee net zo om als met een bijsluiter van medicijnen, het kan gebeuren dat je ergens last van krijgt, aan jou als baas om af te wegen of je je hond risico laat lopen om het te proberen of niet. Mijn honden eten soms pitloze druiven, maar dan maar een paar en soms stukje appel zonder pitjes.

-
Ennath
- Zeer actief
Waar komt dat vijf van de acht honden vandaan?wendy1986 schreef:WEDEROM het gaat erom dat wanneer er grote hoeveelheden worden opgegeten dat het dan schadelijk kan zijn. niet iedere hond is hetzelfde. maar als je de artikelen leest waarbij zo'n 5 van de 8 honden ernstig ziek of overleden zijn door het eten van druiven vind ik het wel de vermelding waard.
Er is maar één casus die goed wetenschappelijk beschreven is: de rest komt uit het "moet je horen wat erg" circuit.
En als vijf van de acht honden (gemiddeld) overlijden aan het eten van druiven, dan zou ik meerdere dode honden hierdoor gehad moeten hebben.
(Bijna) al mijn honden aten/eten krenten/rozijnen/druiven, ik heb in totaal 37 honden gehad: dat betekent dus meerdere dode (vergiftigde) honden.
Ik kan alleen al op grond hiervan stellen dat het 5 op de 8 cijfer onzin is.
En ik vind dit soort lijstjes niet "ter informatie"
Ik vind dit soort lijstjes ter "paniek veroorzaking".
-
g.vercoelen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie
- Aantal honden: 1
onze hondjes vroeger kregen als mijn moeder aardappels aan het schillen was altijd een stukje rauwe aardappel en ze zijn alle twee 15 1/2 jr geworden
groetjes gonnie
groetjes gonnie
- Moyodo
- Erelid
Mensen nemen altijd alles zo letterlijk. Honden eten buiten als ze zwerven ook voldoende rotzooi en vallen er niet gelijk dood bij neer. Als je nou ervan uitgaat dat ze niet teveel krijgen zal het meestal wel mee vallen, of misschien niet. Maar ik als hondenbaasje zou gewoon geen risico nemen, aangezien ze dit soort voedsel ook niet nodig hebben.

-
wendy1986
bedankt!Moyodo schreef:Mensen nemen altijd alles zo letterlijk. Honden eten buiten als ze zwerven ook voldoende rotzooi en vallen er niet gelijk dood bij neer. Als je nou ervan uitgaat dat ze niet teveel krijgen zal het meestal wel mee vallen, of misschien niet. Maar ik als hondenbaasje zou gewoon geen risico nemen, aangezien ze dit soort voedsel ook niet nodig hebben.
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
de hond van mn zus vond het nodig om laatst een spaarlamp te gaan opeten, staat niet op lijstje maar kan dodelijk zijn...gelukkig is het nu allemaal goedgekomen...
Owja en mijn hond is vorig jaar bijna gestikt in een kastanje...Zo bedoel ik maar dat we er niet teveel rekening mee moeten houden (natuurlijk ook niet helemaal aan de kant schuiven)
Owja en mijn hond is vorig jaar bijna gestikt in een kastanje...Zo bedoel ik maar dat we er niet teveel rekening mee moeten houden (natuurlijk ook niet helemaal aan de kant schuiven)
Groetjes Lianne
-
wendy1986
Ja alles kan gevaarlijk zijn voor een hond, wat ie allemaal naar binnen werkt.
Mijn hond heeft eens de keukenvloer (zeil) eruit gesloopt en opgegeten.
Ze heeft een week lang stukjes vloer gekotst, en bloed erbij.
Dit was ook gevaarlijk, uiteindelijk goed afgelopen.
Het is gewoon zo, als baasje moet je altijd opletten. Maar paniek probeer ik niet te veroorzaken.
Mijn hond heeft eens de keukenvloer (zeil) eruit gesloopt en opgegeten.
Ze heeft een week lang stukjes vloer gekotst, en bloed erbij.
Dit was ook gevaarlijk, uiteindelijk goed afgelopen.
Het is gewoon zo, als baasje moet je altijd opletten. Maar paniek probeer ik niet te veroorzaken.
- Moyodo
- Erelid
Is altijd handig voor mensen die bijv. nooit een hond hebben gehad en misschien lekker vol zitten proppen met chocola en dan even later met een halfdode hond bij de da zitten en geen idee hebben dat het evtl. daar van KAN komen.

-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
ja ik denk dat de grootte van de hond er inderdaad toe doet!Iris123 schreef:Kan het ook wat met de maat van de hond te doen hebben? Zo kan ik me voorstellen dat een druif of een pinda bij een forse deense dog hap slik weg is een een kleine chihuahua er van kan stikken. En dat giftige stofen in een groot lijf minder kwaad doen als in een klein. Bijvoorbeeld een man van 2 meter kan beter tegen 1 glas alcohol als een man van 1.65 meter. Wat denken jullie?
Groetjes Lianne
- Moyodo
- Erelid
-
wendy1986
jazeker. inderdaad precies wat je zegt!
De ene hond is de andere niet natuurlijk.
Het heeft er denk ik ook mee te maken wat het verteringskanaal van de hond gewend is. honden die rauwvoer krijgen zijn meer gewend dan de honden die alleen brok krijgen. En waarschijnlijk heeft de omgeving er ook mee te maken.
Honden die altijd in een bosrijke omgeving zijn hebben misschien een ander afweersysteem als een hond of een flat midden in de stad?!
De ene hond is de andere niet natuurlijk.
Het heeft er denk ik ook mee te maken wat het verteringskanaal van de hond gewend is. honden die rauwvoer krijgen zijn meer gewend dan de honden die alleen brok krijgen. En waarschijnlijk heeft de omgeving er ook mee te maken.
Honden die altijd in een bosrijke omgeving zijn hebben misschien een ander afweersysteem als een hond of een flat midden in de stad?!
-
wendy1986
ok 5 op de 8 is inderdaad nergens op gebaseerd.Ennath schreef:Waar komt dat vijf van de acht honden vandaan?wendy1986 schreef:WEDEROM het gaat erom dat wanneer er grote hoeveelheden worden opgegeten dat het dan schadelijk kan zijn. niet iedere hond is hetzelfde. maar als je de artikelen leest waarbij zo'n 5 van de 8 honden ernstig ziek of overleden zijn door het eten van druiven vind ik het wel de vermelding waard.
Er is maar één casus die goed wetenschappelijk beschreven is: de rest komt uit het "moet je horen wat erg" circuit.
En als vijf van de acht honden (gemiddeld) overlijden aan het eten van druiven, dan zou ik meerdere dode honden hierdoor gehad moeten hebben.
(Bijna) al mijn honden aten/eten krenten/rozijnen/druiven, ik heb in totaal 37 honden gehad: dat betekent dus meerdere dode (vergiftigde) honden.![]()
Ik kan alleen al op grond hiervan stellen dat het 5 op de 8 cijfer onzin is.
En ik vind dit soort lijstjes niet "ter informatie"
Ik vind dit soort lijstjes ter "paniek veroorzaking".
maar:
Ok ik zou ook niet meteen gillend naar de dierenarts rennen wanneer mijn hond een druif eet. Maar er zijn dus wel honden aan overleden.Uit een onderzoek van dierenartsen van de Amerikaanse ASPCA en hun 'vergiften centrum' (APCC - Animal Poison Control Center) komt het volgende naar voren:
Van 10 honden wordt gemeld dat ze nierfalen ontwikkelden na het eten van een grote hoeveelheid druiven (5 honden ? verse druiven, of gedeeltelijk gegiste druiven, 3 honden aten pitloze blauwe druiven) of rozijnen (5 honden).
Twee honden overleden en drie honden moesten inslapen. De overige vijf honden kregen drie weken lang een zware behandeling. Van 4 honden was bekend hoeveel ze ongeveer gegeten hadden en dit varieert tussen 9oz (275 gram) en 2lbs (1 kilo). Volgens deze dierenartsen moet iedere hond, die meer dan een paar druiven of rozijnen eet, behandeld worden.
De oorzaak van de vergiftiging is nog niet bekend. Gedacht wordt aan: schimmels, overdosis Vitamine D3, o.i.d., milieuverontreiniging -pesticiden, zware metalen- of giftige stoffen in het fruit zelf.
-
mwillow
Mensen lezen niet verder en onthouden enkel, het is giftig. Zonder zich af te vragen waarom dat zo is en vooral wat de kwaliteiten van een dergelijke voeding kunnen zijn.
Dat chocolade in grote hoeveelheden giftig is, is een feit. Maar waardoor wordt dat veroorzaakt en bij welke hoeveelheden? Melkchocolade en bv. koetjesrepen bevatten veel minder van de schadelijke stof Theobromine dan bv. pure chocolade van bepaalde bekende merken.
Dat chocolade in grote hoeveelheden giftig is, is een feit. Maar waardoor wordt dat veroorzaakt en bij welke hoeveelheden? Melkchocolade en bv. koetjesrepen bevatten veel minder van de schadelijke stof Theobromine dan bv. pure chocolade van bepaalde bekende merken.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- *tweety*
- Zeer actief
Ik wist niet dat abrikozen kwaad kon voor honden.
Yvar krijgt wel eens yogurt of kwark waar stukjes abrikozen inzitten, ik heb nooit wat gemerkt.
Yvar krijgt wel eens yogurt of kwark waar stukjes abrikozen inzitten, ik heb nooit wat gemerkt.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

-
wendy1986
ja dat klopt inderdaad.
bijvoorbeeld wat je zegt over chocolade. ik ken genoeg mensen die wel eens een stukje chocolade aan de hond geven, een koetjesreep of melkchocolade.
het is pas gevaarlijk als ze bijvoorbeeld een hele reep pure chocola eten, en ook dan hangt het af van de grootte van de hond.
Het is natuurlijk angstaanjagend wanneer je de verhalen hoort, ''mijn hond is overleden aan het eten van druiven''. of ''mijn hond heeft een giftige plant gegeten''.
er zijn gewoon bepaalde gevallen die afschrikken, en iedereen bepaald voor zichzelf wat ie met de informatie doet.
Ik doe al lang niet meer krampachtig over dit soort dingen, als ik zie wat mijn hond allemaal al heeft gegeten of op straat oppikt (plastic, karton, keukenvloer, hele buffelhuidbotten, stukken handdoek, piepschuim, en ga zo maar door).... 9 van de 10 keer komt het er vanzelf uit, welke uitgang dan ook....
bijvoorbeeld wat je zegt over chocolade. ik ken genoeg mensen die wel eens een stukje chocolade aan de hond geven, een koetjesreep of melkchocolade.
het is pas gevaarlijk als ze bijvoorbeeld een hele reep pure chocola eten, en ook dan hangt het af van de grootte van de hond.
Het is natuurlijk angstaanjagend wanneer je de verhalen hoort, ''mijn hond is overleden aan het eten van druiven''. of ''mijn hond heeft een giftige plant gegeten''.
er zijn gewoon bepaalde gevallen die afschrikken, en iedereen bepaald voor zichzelf wat ie met de informatie doet.
Ik doe al lang niet meer krampachtig over dit soort dingen, als ik zie wat mijn hond allemaal al heeft gegeten of op straat oppikt (plastic, karton, keukenvloer, hele buffelhuidbotten, stukken handdoek, piepschuim, en ga zo maar door).... 9 van de 10 keer komt het er vanzelf uit, welke uitgang dan ook....
-
wendy1986
yoghurt met stukje abrikoos kan geen kwaad, want:*tweety* schreef:Ik wist niet dat abrikozen kwaad kon voor honden.
- kleine hoeveelheid
- abrikoos is van te voren bereid (dus verwarmd waardoor veel stoffen er niet meer in zitten)
- geen pitten
- Moyodo
- Erelid
Ik vind zo'n lijst wel handig, want als er ooit iets met de hond is wat je niet kunt plaatsten, dan gaat er misschien toch een lampje branden en kom je erachter dat hij toch een van die dingen heeft gehad en kunne ze sneller reageren met tegenmaatregelen. Antivries is ook dodelijk, dat heb ik op tv gezien en als je dan weet dat ze daar aan hebben gelikt en ook de link kunt leggen dat het gevaarlijk si, kan de da de hond misschien het leven redden ipv eerst uitzoeken wat er aan de hand is. Als je dan zegt dat er antivries gelekt heeft, dan zie hun wel aan de symptomen of dat overeen komt. Ik wist ook niet dat kerstster giftig is, maar heb die normaal nooit in huis. Nu had ik hem wel op een kast en heeft Eyes eraan zitten vreten en ineens plekken en blaasjes op haar snuit. Allergie dus. Kwam erachter toen da het over kerstster had.

- Jolande1961
- Zeer actief
Deze lijst komt van de Hondenbescherming, excuses voor de lengte.
Giflijst!!!
-1. Laat uw dier niet overgeven.
-2. Water drinken (geen zuivel) desnoods met een theelepeltje of een spuitje zonder naald in de wangzak gieten. Bewusteloze dieren nooit laten drinken.
-3. Laat uw dier overgeven.
- Vinger in de keel steken of bij dierenarts een injectie halen.
- Iets zout opgelost in warm water geven.
- Mosterd in lauw water oplossen en geven
-4. Norit geven. Tot 10 tabletten of capsules (grote dier) met water laten drinken of ingeven.
-5. Koffieroom of boter toedienen, dit om schuimvorming te voorkomen.
-6. Vloeibare paraffine gebruiken bij een dier 1 à 2 eetlepels.
A
Aanmaakblokjes - 2, 3, 4
Aardappelkiemremmers - 2, 3, 4
Abdijsiroop - 2, 3, 4
Aceton - 2, 3, 4
After shave lotions - 2, 3
Afvoerontstoppers - 1, 2
Afwasmiddelen (hand) - 1, 5
Afwasmiddelen (machine) - 1, 2
Aglukon plantenmest - 2, 3, 4
Aglukon plantenpijl - 2, 3, 4
Alcohol - 2, 3
Allesreinigers - 1, 2, 5
Ammoniak - 1, 2
Anticonceptiepil - 2, 3
Antispruitmiddelen - 2, 3, 4
Antistipmiddelen (vissen) - 2, 3, 4
Aronskelk - 2, 3, 4
Aspirine, Aspirine bruis,
Aspirine C, Aspirine Junior - 2, 3, 4
Aspro - 2, 3, 4
Azalea - 2, 3, 4 (eventueel warm houden)
Azijn - 1, 2
B
Benzine 1, 6
Bestrijdingsmiddelen 2, 3, 4
Bitterzoet 2, 3, 4
Bleekwater 1, 2
Boorwater 2, 3, 4
Brandspiritus 1, 6
Brasso (koperpoets) 1, 6
Buckley hoestsiroop 2, 3, 4
C
Carbolineum 1, 2
Castrix 2, 3, 4
Caustic soda 1, 2
Chefarine 4 2, 3, 4
Chemisch toilet (desinfect.) 1, 2
Chloorwater 1, 2
Christoffelkruid 2, 3, 4
Christusdoorn 2, 3, 4
Chroomreinigers 1, 6
Citronella olie 1, 6
Citrosan 2, 3, 4
Cyclamen 2, 3, 4
D
Deodorants voor het toilet - 2, 3, 4
Dettol - 1, 2
Dieffenbachia soorten - (1), 2, 3, 4
Dieselolie - 1, 6
Doornappel - 2, 3, 4
Douchebad - 1, 5
Dulcolax - 2, 3, 4
E
Eau de Cologne - 2, (3), 6
Eau de toilet - 2, (3), 6
Edelolie - 1, 6
Eucalyptusolie - 2, 3, 4
Euphorbia soorten - 2, 3, 4
F
Famelsiroop - 2, 3, 4
Finimal preparaten - 2, 3, 4
Fluortabletten - 2, 3
Formaldehyde - 1, 2, 6
Foto-ontwikkelaars - 1, 2
G
Gatenplant - 2, 3, 4
G 11-zeep - 2, 3, 5
Gelderse roos - 2, 3, 4
Gevlekte scheerling 2, 3, 4
(snel naar de dierenarts!)
Glifanan - 2, 3, 4
Gootsteenontstoppers - 1, 2
Gouden regen - 2, 3, 4 (ev. warme thee)
H
Haarbleekmiddel - 1, 2
Haarlotions - 2, 3
Haarontkrullers - 1, 2
Hart- en bloedvatenmiddelen - 2, 3, 4
Hasj - 2, 3, 4
Herfststijloos - 2, 3, 4
Hoestmiddelen - 2, 3, 4
Hondenband (vlooien) - 2, 3, 4
Hoofdpijnpoeders - 2, 3, 4
Hortensia - 2, 4
Huidlotions - 2, 3
Huisbrandolie - 1, 6
Hulst - 2, 3, 4 (snel naar dierenarts!)
I
Inkten - 2, 3, 4
Insecticiden - 2, 3, 4
Inweekmiddelen - 2, 3, 4
K
Kalmeringsmiddelen - 2, 3, 4
Kamerplantenmest (vast) - 2, 3, 4
Kamerplantenmest (vloeibaar) - 1, 2
Kamperfoeli - 2, 3, 4
Kardinaalsmuts - 2, 3, 4
Karmozijnbes - 2, 3, 4
Kattenband (vlooien) - 2, 3
Kerstster - 2, 3, 4
Kiemremmers - 2, 3, 4
Klimop - (2), 3, 4 (ev.ogen spoelen/arts)
Koelbox- en koeltasvloeistof - 2, 3
Koperpoets - 1, 6
Kunstgebitreinigers - 1, 2
Kwik (thermometer) - 2, 3
L
Lakken - 1, 6
Lampolie - 1, 6
Laxeermiddelen - 2, (3)
Lelietje der Dalen - (2), 3, 4
Librium - 2, 3, 4
Liguster - 2, 3, 4
Luchtverfrissers - 2, 3, 4
Lucifer (koppen) - 2, 3, 4
Lysoform - 1, 2
Lysol - 1, 2
M
Mahoniabessen - 2, 3, 4
Melrosum - 2, 3, 4
Mercurochroom - 2, 3, (4)
Meubelolie - 1, 6
Meubelwas - 1, 6
Mierenlokdoos - 2, 3
Mierenzuur - 1, 2
Mistletoe - 2, 4
Modelbouwlijm - 1, 6
Mollengif - 2, 3, 4 (snel naar dierenarts!)
Monnikskap - 3, 4
Motorolie - 1, 6
Mottenballen - 2, 3, 4
Muggenolie - 1, 6
Muggenstift - 2, 3
Muizentarwe - 2, 3, 4
N
Nachtschade (zwart) - 3, 4
Narcis - 2, 3, 4
Nasivin - 2, 3, 4
Natronloog - 1, 2
Natterman hoestmiddelen - 2, (3), 4
Neusdruppels - 2, 3, 4
Nootmuskaat - 2, 3, 4
O
Oleander - 3, 4
Ontkalkers - 1, 2
Oranjeboompje - 2, 3, 4
Otrivin - 2, 3, 4
Ovenreinigers - 1, 2
P
Paracetamol preparaten - 2, 3, (4)
Paraquat (grammoxome) - 2, 3
Parfums - 2, 6
Parketvloerreinigers - 1, 6
Pekelharing (lotion) - 2, (3)
Peperboompje - 2, 3, 4
Petroleum - 1, 6
Peut - 1, 6
Philodendron - 2, 3, 4
Plantenmest (vast) - 2, 3, 4
Plantenmest (vloeibaar) - 1, 2
Plaspillen - 2, 3
Pokon (vast) - 2, 3, 4
Pokon (vloeibaar) - 1, 2
Pijnstillers - 2, 3, 4R
Rattenverdelgers - 2, 3, 4
Rhodondendron - 2, 3, 4
Ruitenreinigers - 1, 2,
S
Scheerling - 2, 3, 4
(indien gevlekte scheerling: niet 2)
Schoonmaakazijn - 1, 2
Schuimbaden - 1, 5
Schuurmiddelen (vloeibaar) - 1, 2
Schuurpoeders - 1, 2
Shampoo - 1, 5
Sierpeper - 2, 3, 4
Sigaren (peuk) - 2, 3, 4
Sigaretten (peuk) - 2, 3, 4
Sinaspril - 2, 3, 4
Slaapmiddelen - 2, 3, 4
Slakkenverdelgers - 2, 3, 4
Sneeuwbes - 2, 3, 4
Soda - 1, 2
Spar (Kerstboom) - 2, 3, 4
Spiritus (brand) - 2, 3
Staalpillen - 2, 3, 4
T
Tabak -2, 3, 4
Tapijtreinigers - 1, 5
Taxus - 2, 3, 4
Teakolie - 1, 6
Tectyleermiddelen - 1, 6
Terpenti(j)n(e) - 1, 6
Tetrachloorkoolstof - 2, 3, 4
Textielwasmiddelen - 1, 2
Thermometer (kwik) - 2, 3
Thinner - 1, 6
Tri - 2, 3, 4
Tipp-Ex (vloeibaar) - 3, 4
Toiletblokken - 2, 3, 4
Toiletreinigers - 1, 2
Toiletverfrissers - 2, 3, 4
V
Vaatwasmiddel (hand) - 1, 5
Vaatwasmiddel (machine) - 1, 2
Venijnboom - 2, 3, 4
Verf - 1, 6
Verfverdunners - 1, 6
Verharders (verf, plastic) - 1, 2
Vim - 1, 6
Vingerhoedskruid - 3, 4
Vitamine A, AD, D - 2, 3
Vlido box - 2, 3, 4
Vlooienband - 2, 3, later 6
Voorwasmiddel - 1, 2
Vuurdoorn - 2, 3, 4
W
Wasbenzine - 1, 6
Wasmiddelen (textiel) - 1, 2
Wasverzachters - 1, 2
Waterscheerling - 2, 3, 4
W.C. blokken - 2, 3, 4
W.C. eend - 1, 2
W.C. reinigers - 1, 2
Wonderoliebonen - 2, 3, 4
IJ
IJzerpreparaten - 2, 3, 4
Z
Zilverpoets - 1, 2
Zoutzuur - 1, 2
Zuren - 1, 2
Zuurbaden (fotografie) - 1, 2
Zuurbes - 2, 3, 4
Zwarte Nachtschade - 3, 4
Zwavelzuur - 1, 2
Zymafluor - 2, 3
Giflijst!!!
-1. Laat uw dier niet overgeven.
-2. Water drinken (geen zuivel) desnoods met een theelepeltje of een spuitje zonder naald in de wangzak gieten. Bewusteloze dieren nooit laten drinken.
-3. Laat uw dier overgeven.
- Vinger in de keel steken of bij dierenarts een injectie halen.
- Iets zout opgelost in warm water geven.
- Mosterd in lauw water oplossen en geven
-4. Norit geven. Tot 10 tabletten of capsules (grote dier) met water laten drinken of ingeven.
-5. Koffieroom of boter toedienen, dit om schuimvorming te voorkomen.
-6. Vloeibare paraffine gebruiken bij een dier 1 à 2 eetlepels.
A
Aanmaakblokjes - 2, 3, 4
Aardappelkiemremmers - 2, 3, 4
Abdijsiroop - 2, 3, 4
Aceton - 2, 3, 4
After shave lotions - 2, 3
Afvoerontstoppers - 1, 2
Afwasmiddelen (hand) - 1, 5
Afwasmiddelen (machine) - 1, 2
Aglukon plantenmest - 2, 3, 4
Aglukon plantenpijl - 2, 3, 4
Alcohol - 2, 3
Allesreinigers - 1, 2, 5
Ammoniak - 1, 2
Anticonceptiepil - 2, 3
Antispruitmiddelen - 2, 3, 4
Antistipmiddelen (vissen) - 2, 3, 4
Aronskelk - 2, 3, 4
Aspirine, Aspirine bruis,
Aspirine C, Aspirine Junior - 2, 3, 4
Aspro - 2, 3, 4
Azalea - 2, 3, 4 (eventueel warm houden)
Azijn - 1, 2
B
Benzine 1, 6
Bestrijdingsmiddelen 2, 3, 4
Bitterzoet 2, 3, 4
Bleekwater 1, 2
Boorwater 2, 3, 4
Brandspiritus 1, 6
Brasso (koperpoets) 1, 6
Buckley hoestsiroop 2, 3, 4
C
Carbolineum 1, 2
Castrix 2, 3, 4
Caustic soda 1, 2
Chefarine 4 2, 3, 4
Chemisch toilet (desinfect.) 1, 2
Chloorwater 1, 2
Christoffelkruid 2, 3, 4
Christusdoorn 2, 3, 4
Chroomreinigers 1, 6
Citronella olie 1, 6
Citrosan 2, 3, 4
Cyclamen 2, 3, 4
D
Deodorants voor het toilet - 2, 3, 4
Dettol - 1, 2
Dieffenbachia soorten - (1), 2, 3, 4
Dieselolie - 1, 6
Doornappel - 2, 3, 4
Douchebad - 1, 5
Dulcolax - 2, 3, 4
E
Eau de Cologne - 2, (3), 6
Eau de toilet - 2, (3), 6
Edelolie - 1, 6
Eucalyptusolie - 2, 3, 4
Euphorbia soorten - 2, 3, 4
F
Famelsiroop - 2, 3, 4
Finimal preparaten - 2, 3, 4
Fluortabletten - 2, 3
Formaldehyde - 1, 2, 6
Foto-ontwikkelaars - 1, 2
G
Gatenplant - 2, 3, 4
G 11-zeep - 2, 3, 5
Gelderse roos - 2, 3, 4
Gevlekte scheerling 2, 3, 4
(snel naar de dierenarts!)
Glifanan - 2, 3, 4
Gootsteenontstoppers - 1, 2
Gouden regen - 2, 3, 4 (ev. warme thee)
H
Haarbleekmiddel - 1, 2
Haarlotions - 2, 3
Haarontkrullers - 1, 2
Hart- en bloedvatenmiddelen - 2, 3, 4
Hasj - 2, 3, 4
Herfststijloos - 2, 3, 4
Hoestmiddelen - 2, 3, 4
Hondenband (vlooien) - 2, 3, 4
Hoofdpijnpoeders - 2, 3, 4
Hortensia - 2, 4
Huidlotions - 2, 3
Huisbrandolie - 1, 6
Hulst - 2, 3, 4 (snel naar dierenarts!)
I
Inkten - 2, 3, 4
Insecticiden - 2, 3, 4
Inweekmiddelen - 2, 3, 4
K
Kalmeringsmiddelen - 2, 3, 4
Kamerplantenmest (vast) - 2, 3, 4
Kamerplantenmest (vloeibaar) - 1, 2
Kamperfoeli - 2, 3, 4
Kardinaalsmuts - 2, 3, 4
Karmozijnbes - 2, 3, 4
Kattenband (vlooien) - 2, 3
Kerstster - 2, 3, 4
Kiemremmers - 2, 3, 4
Klimop - (2), 3, 4 (ev.ogen spoelen/arts)
Koelbox- en koeltasvloeistof - 2, 3
Koperpoets - 1, 6
Kunstgebitreinigers - 1, 2
Kwik (thermometer) - 2, 3
L
Lakken - 1, 6
Lampolie - 1, 6
Laxeermiddelen - 2, (3)
Lelietje der Dalen - (2), 3, 4
Librium - 2, 3, 4
Liguster - 2, 3, 4
Luchtverfrissers - 2, 3, 4
Lucifer (koppen) - 2, 3, 4
Lysoform - 1, 2
Lysol - 1, 2
M
Mahoniabessen - 2, 3, 4
Melrosum - 2, 3, 4
Mercurochroom - 2, 3, (4)
Meubelolie - 1, 6
Meubelwas - 1, 6
Mierenlokdoos - 2, 3
Mierenzuur - 1, 2
Mistletoe - 2, 4
Modelbouwlijm - 1, 6
Mollengif - 2, 3, 4 (snel naar dierenarts!)
Monnikskap - 3, 4
Motorolie - 1, 6
Mottenballen - 2, 3, 4
Muggenolie - 1, 6
Muggenstift - 2, 3
Muizentarwe - 2, 3, 4
N
Nachtschade (zwart) - 3, 4
Narcis - 2, 3, 4
Nasivin - 2, 3, 4
Natronloog - 1, 2
Natterman hoestmiddelen - 2, (3), 4
Neusdruppels - 2, 3, 4
Nootmuskaat - 2, 3, 4
O
Oleander - 3, 4
Ontkalkers - 1, 2
Oranjeboompje - 2, 3, 4
Otrivin - 2, 3, 4
Ovenreinigers - 1, 2
P
Paracetamol preparaten - 2, 3, (4)
Paraquat (grammoxome) - 2, 3
Parfums - 2, 6
Parketvloerreinigers - 1, 6
Pekelharing (lotion) - 2, (3)
Peperboompje - 2, 3, 4
Petroleum - 1, 6
Peut - 1, 6
Philodendron - 2, 3, 4
Plantenmest (vast) - 2, 3, 4
Plantenmest (vloeibaar) - 1, 2
Plaspillen - 2, 3
Pokon (vast) - 2, 3, 4
Pokon (vloeibaar) - 1, 2
Pijnstillers - 2, 3, 4R
Rattenverdelgers - 2, 3, 4
Rhodondendron - 2, 3, 4
Ruitenreinigers - 1, 2,
S
Scheerling - 2, 3, 4
(indien gevlekte scheerling: niet 2)
Schoonmaakazijn - 1, 2
Schuimbaden - 1, 5
Schuurmiddelen (vloeibaar) - 1, 2
Schuurpoeders - 1, 2
Shampoo - 1, 5
Sierpeper - 2, 3, 4
Sigaren (peuk) - 2, 3, 4
Sigaretten (peuk) - 2, 3, 4
Sinaspril - 2, 3, 4
Slaapmiddelen - 2, 3, 4
Slakkenverdelgers - 2, 3, 4
Sneeuwbes - 2, 3, 4
Soda - 1, 2
Spar (Kerstboom) - 2, 3, 4
Spiritus (brand) - 2, 3
Staalpillen - 2, 3, 4
T
Tabak -2, 3, 4
Tapijtreinigers - 1, 5
Taxus - 2, 3, 4
Teakolie - 1, 6
Tectyleermiddelen - 1, 6
Terpenti(j)n(e) - 1, 6
Tetrachloorkoolstof - 2, 3, 4
Textielwasmiddelen - 1, 2
Thermometer (kwik) - 2, 3
Thinner - 1, 6
Tri - 2, 3, 4
Tipp-Ex (vloeibaar) - 3, 4
Toiletblokken - 2, 3, 4
Toiletreinigers - 1, 2
Toiletverfrissers - 2, 3, 4
V
Vaatwasmiddel (hand) - 1, 5
Vaatwasmiddel (machine) - 1, 2
Venijnboom - 2, 3, 4
Verf - 1, 6
Verfverdunners - 1, 6
Verharders (verf, plastic) - 1, 2
Vim - 1, 6
Vingerhoedskruid - 3, 4
Vitamine A, AD, D - 2, 3
Vlido box - 2, 3, 4
Vlooienband - 2, 3, later 6
Voorwasmiddel - 1, 2
Vuurdoorn - 2, 3, 4
W
Wasbenzine - 1, 6
Wasmiddelen (textiel) - 1, 2
Wasverzachters - 1, 2
Waterscheerling - 2, 3, 4
W.C. blokken - 2, 3, 4
W.C. eend - 1, 2
W.C. reinigers - 1, 2
Wonderoliebonen - 2, 3, 4
IJ
IJzerpreparaten - 2, 3, 4
Z
Zilverpoets - 1, 2
Zoutzuur - 1, 2
Zuren - 1, 2
Zuurbaden (fotografie) - 1, 2
Zuurbes - 2, 3, 4
Zwarte Nachtschade - 3, 4
Zwavelzuur - 1, 2
Zymafluor - 2, 3
- yuki
- Zeer actief
Waarom zou iemand in godsnaam chocolade van welke-kleur-dan-ook, aan zijn hond geven?wendy1986 schreef:ja dat klopt inderdaad.
Ik snap heus wel dat een labrador van een koetjesreep niet dood neervalt, maar de zin ervan ontgaat me dan weer volledig..........
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
-
Biene
- Zeer actief
Hier vorige week grote paniek! In de krant werd melding gemaakt over vergiftigde honden...3 zijn er overleden en 7 hebben het kantje boord gehaald door dagenlange dialyses. Koortsachtig werd er naar de "gek" gezocht die dit op zijn geweten had; wat blijkt vandaag; alle honden hadden van een bemest veld gegeten...wel te verstaan bemest met het afval van een wijnkelderij
Mag schijnbaar dus heel legaal uitgestrooid worden ondanks het gevaar voor honden. Blijf deze zaak volgen; ben benieuwd of er een verbod komt tegen deze ;natuurlijke; bemesting.