Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen hond aanschaffen i.v.m werktijden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Wel of geen hond aanschaffen i.v.m werktijden

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

heidie schreef:Qua nacht vind ik het een ander verhaal. De meeste honden zijn dan zolang alleen lijkt me toch?
Het gaat wel om en en. Dus en overdag acht uur alleen en 's nachts weer. Dan blijft er nog maar verrekte weinig tijd over. Bij jou ging het om uitzonderingen, in het geval van TS gaat het om twee keer per week een dag van acht uur. Bij een volwassen hond die vrij rond loopt in de kamer, zie ik het probleem niet. Bij een pup wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

's nachts lijkt mij ook geen probleem (integendeel, als je vroeger dan zes uur opstaat zie je Angel denken :piew: , en blijft ze mooi liggen in haar mand). Maar het telt wel mee in de uren waarbij de hond alleen is/geen contact heeft.

Dus als je hem dan nog eens overdag ook zoveel alleen laat zit je hond imo te lang zonder contact. Vind ik.
Hoewel het dan uiteraard een groot verschil maakt als je hond volwassen is of nog pup en hoeveel keer dat gebeurd.

Edit: Wat Zoekstok zegt dus :oeps: .
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

je zou eens op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen kijken wat er allemaal voor honden zitten en naar de verschillende redenen waarom de dieren zijn afgestaan. je kunt dan ook meteen zien dat er over heel veel honden heel veel bekend is. dan ziet je vriend ook dat honden niet door hun schuld in het asiel zitten. er hangt best nog wel een negatieve sfeer rondom herplaats honden ik snap dus erg goed dat je vriend dat zegt.

ik zou in jullie geval voor een leuke herplaatser gaan. als je die van een goede stichting of asiel haalt dan heb je ook altijd nog iets om op terug te vallen. ik ben vrijwilliger bij een asiel en wij zijn altijd bereid om mensen te helpen ookal hebben ze de hond al een half jaar of zelfs al een paar jaar. wij zijn er voor de dieren en willen dat de honden het goed hebben en dat de eigenaren veel plezier aan ze beleven.

heel veel succes met jullie zoektocht het is heel moeilijk met zoveel keus maar ik had graag gezien dat meer mensen zich zo goed lieten informeren en er mee bezig waren als jullie :ok: zou een hoop hondenleed voorkomen
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hier 3 honden, 1 hond is op de leeftijd van 4 ( herplaatser) gekomen en de andere 2 als pup.
Waar d ehond van 49 herplaatser) zich vrij moeiteloos aanpaste liep het met de laatste pup toch heel anders.. we hadden na elkaar vakantie genomen en waren dus in totaal 11 weken vrij... na deze weken kon ze een uurtje of 2 in huis blijven maar dat was het ... maximaal 4 uur haar plas en poep inhouden en langer echt niet...tot 7 maand heb ik er s'nachts ook uitgemoeten.
Een pup is zeker geen garantie op een mooi en makkelijke tijd, voor mij zelf nooit een pup meer maar altijd herplaatsers van minimaal 3 jaar oud.
De pup is inmiddels 3 jaar oud en ene mega stuiterbal die ik zeker geen 8 uur alleen zou kunnen laten want dat vind ze echt vreselijk en ze zou het hele huis verbouwen..ze is namelijk een megaslopert gebleven.

Denk heel goed na wat jullie willen en welke hond je nu neemt er zijn altijd consequenties aan verbonden maar een pup is niet altijd leuk en niet elke pup is makkelijk kneedbaar.. en wat je reserve betreft qua karakter van een herplaatser..mijn eerste hond ( nu 15) is als pup bij mij gekomen en dat is echt een etterbal eerste klas en ik heb het toch echt niet anders gedaan dan met de andere honden...zijn karakter zat er al in en na een bepaalde leeftijd is dat alleen maar erger geworden... voor mij een superhondje maar voor de rest van de wereld dus niet.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Ik heb zelf altijd volwassen herplaatsers uit het asiel gehad, Kaiou is nummer 3.
Ik werk fulltime en daardoor heb ik, vind ik, onvoldoende tijd voor een pup.
Drie of vier weken vakantie is naar mijn mening te kort en een half jaar- of langer verlof zit er niet in :wink: .
Bij het uitzoeken van mijn honden had ik eigenlijk maar één echte eis en die was dat ze redelijk tot goed alleen moesten kunnen zijn.
Dat is bij alle drie goed gegaan. Bij het asiel hebben ze e.e.a. goed ingeschat en geweten.
Ik heb voor alle drie de honden drie weken vakantie genomen en ben in de laatste week van die vakantie begonnen met alleen laten.
Eerste dag vijf minuten, tweede dag een kwartier, derde dag een uur, etc..
Ik werk drie van de vijf dagen thuis. Kaiou is dus twee hele dagen alleen thuis van 06.45 uur tot 15.45 uur.
Dat betekent wel dat mijn wekker op de dagen dat ik naar kantoor ga om 05.15 gaat zodat ik de tijd heb om, voor dat ik weg ga, uitgebreid met hem te lopen.
Wanneer ik thuis kom gaat niet eens mijn jas uit maar gaan we gelijk naar buiten (niet omdat Kaiou zo vreselijk nodig moet, maar omdat ik vind dat het gelijk moet).
's Avonds rond 19.00 uur doen we weer een lange wandeling en voordat ik naar bed ga gaan we nog eens een kort rondje.
Wanneer mijn hond alleen thuis is mag hij vrij door het hele huis, er is niets afgezet, hij mag gaan, staan en liggen waar hij wil (wat meestal op de bank is :smile1: ).
Ergens las ik een opmerking van Iris123 dat een hond die langere tijd in een asiel gezeten zou hebben niet zindelijk zou zijn.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. En mijn eerste hond heeft er toch acht maanden in gezeten.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Persoonlijk vind ik 2 dagen 8 uur alleen niet kunnen voor pups of jonge honden. Oudere bezadigdere honden (om het zo maar even te noemen) die alleen kunnen zijn kunnen dat in mijn ogen wel aan. Een jonge hond zal zijn energie kwijt willen en mogelijk dus lekker gaan slopen of blaffen en belandt zo al gauw in een bench. En ik vind 8 uur in een hokje waar je je net in kan omdraaien echt gewoon not done, dat kan niet.
Kortom, uitlaat regelen of een oppas.

Verder zou ik dus niet kiezen voor een pup. Er ontstaat dan tijdsdruk op wanneer de pup alleen moet kunnen zijn waardoor je gedwongen wordt niet het leertempo van de pup aan te houden, maar je eigen tempo met kans op gedragsproblemen. Als je een pup te snel overvraagt creeer je een onzekere hond. En juist onzekere honden hebben vaak problemen met alleen zijn. Als je eenmaal in zo'n cirkel terecht komt en je hebt een jammerende hond tijdens het alleen zijn én je baan waar je niet omheen kan heb je dus echt een probleem.

Een herplaatser is wie hij is. Het karakter staat. Vaak is er al veel bekend en kun je dus ook een inschatting maken of de hond in je situatie past.
Ik heb zelf herplaatsers en ik vind het een grote pre dat je weet wat je voor hond krijgt. De hond is wie hij is en dat klikt of niet. Je kan er nog van alles aan bijschaven als je wilt, maar als het eerste jaar achter de rug is heb je wel alle gevoelige periode's gehad waarin gruwelijk veel mis kan gaan. Je kunt veelal een goede indruk krijgen van hoe de hond is met bv bezoek en andere honden.
Bij pups ben je daarover echt nog totaal in het ongewisse. Je kan denken dat het mogelijk is een pup helemaal naar je hand te zetten, maar in mijn ogen is dat een droom.
De pup heeft zijn eigen karakter en doet allerlei ervaringen op waar jij echt niet altijd invloed op hebt. Zeker als je onervaren bent met het opvoeden van honden loop je bij een pup vaak achter de feiten aan en valt het vaak goed tegen om een pup "naar je hand" te zetten.
Verder past een oudere hond zich vaak best vlot aan en hoeft veelal dus ook niet in een bench. De periode van slopen is immers vaak voorbij.

Kortom; een hond kan in mijn ogen prima in jullie situatie, maar ik zou zelf wel kiezen voor een herplaatser en uitlaat regelen voor de dagen dat hij de hele dag alleen moet zijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ook ik vind dat een hond die (volwassen of niet) 8 uur overdag alelen moet zijn, ongeacht de hoeveelheid aandacht die hij daarvoor en daarna krijgt "niet goed".
Dan zou ik liever overwegen dat een van beide partners parttime gaat werken.
Het is anders als je al een hond hebt en gedwongen door omstandigheden 8 uur moet gaan werken (tel er vooral de uren woon-werkverkeer nog bij!) maar als uitgangspunt.. nee, zou ik niet doen/ willen.

Aanvullend: niet elke herplaatser komt uit een asiel!
Er zijn voldoende andere mogelijkheden om daaraan te komen, zelfs bij goede fokkers komen soms dieren terug die om elke reden dan ook niet meer bij hun bazen kunnen blijven. Heus niet altijd met gedragsproblemen... denk aan situaties rond scheiding enzo.....

Suzanne
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Ik heb beide gedaan...
Toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik Timber gekregen.
Tim was toen een pup va 8 weken oud en mijn ouders en ik wisselden elkaar af in de tijden dat we thuis waren. Hij is nu 6 jaar en kan nu pas een beetje normaal alleen thuis blijven.
Hij heeft altijd zoveel energie gehad dat hij alle kanten opging behalve de goede.

Magic daar integen heb ik gekregen toen ze 6 jaar was. Magic kon makkelijk alleen blijven en was/ is een heel stabiel hondje. Prima opgevoed door haar vorige eigenaar. Maar meost daar weg omdat die jongen in de ploegendiensten werkte en in scheiding lag magic moest toen dus soms wel 12 à 13 uur alleen thuis blijven dat wilde hij haar niet aan doen dus ter herplaatsing opgegeven via de rasvereniging.
We hebben een wereld hond eraan en ik weet bijna 100% zeker dat mijn volgende hond ook weer een herplaatser wordt. Ze heeft ontzettend veel geleerd (waaronder het loslopen en andere honden negeren) ondanks dat ze "al" 6 jaar was.
De drama's die ik met Timber heb gehad kan ik denk ik niet nog een keertje aan. Tim was een moeilijke hond om op te voeden en ik kan ondertussen lezen en schrijven met hem maar het kost andere mensen veel moeite om met zijn eigenwijze karakter om te gaan. Mijn vriend is nu al 3 jaar bezig om hem te kunnen sturen als hij los loopt en heb vandaagh pas voor het eerst gehoord dat hij naar hem luisterde.

Een pup kan dus ook vies tegen vallen en een herplaatser kan ontzettend meevallen.
Wij zitten qua tijden ook nog precies hetzelfde als jullie alleen mijn vriend gaat pas om 9 uur `s ochtends weg en ik ben als ik `s ochtends moet beginnen weer om 16:00 uur thuis de honden zitten dus maximaal 6 uur alleen 2 à drie dagen per week.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Even inhakend op hetgeen al gezegd is. Er staan een hoop vooroordelen over herplaatsers in dit topic.
Een herplaatser is zeker niet per definitie een probleem hond en al die honden die als pup ergens komen hebben later ook wel hun eigenaardigheden.
Elke hond heeft wel iets. De één jaagt, de ander vreet stront en de ander blaft teveel. De kreet die je vaak hoort van "een pup helemaal naar je hand zetten" is gewoon onwaar. Er is ook nog iets als een eigen karakter en de opvoedkundige skills van de baas.
Bij een herplaatser, die zeker niet altijd uit een asiel hoeft te komen, kun je al zien wat de mindere kanten zijn en weet je meteen of je daar mee kunt leven.
Ook voor gezinnen met kinderen zijn geweldige herplaatsers te vinden. Je ziet toch al heel snel hoe een hond met kinderen is en sommige stichtingen of asiels kunnen prima advies geven over al dan niet met kinderen plaatsen.

Er zijn zat pups die er heeeeeeel lang over doen om zindelijk te worden. Ik had er één die ik tot zijn 10 mnd s'nachts nog een keer buiten moest laten omdat hij het echt niet op kon houden. Terwijl de andere pups uit het nest heel snel zindelijk waren. Ook het alleen kunnen zijn is geluk hebben.
Ik vind 8 uur alleen voor een pup (ook voor een volwassen hond trouwens als dat heel vaak gebeurt) echt veel te lang.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Eline* schreef:Persoonlijk vind ik 2 dagen 8 uur alleen niet kunnen voor pups of jonge honden. Oudere bezadigdere honden (om het zo maar even te noemen) die alleen kunnen zijn kunnen dat in mijn ogen wel aan. Een jonge hond zal zijn energie kwijt willen en mogelijk dus lekker gaan slopen of blaffen en belandt zo al gauw in een bench. En ik vind 8 uur in een hokje waar je je net in kan omdraaien echt gewoon not done, dat kan niet.
Kortom, uitlaat regelen of een oppas.

Verder zou ik dus niet kiezen voor een pup. Er ontstaat dan tijdsdruk op wanneer de pup alleen moet kunnen zijn waardoor je gedwongen wordt niet het leertempo van de pup aan te houden, maar je eigen tempo met kans op gedragsproblemen. Als je een pup te snel overvraagt creeer je een onzekere hond. En juist onzekere honden hebben vaak problemen met alleen zijn. Als je eenmaal in zo'n cirkel terecht komt en je hebt een jammerende hond tijdens het alleen zijn én je baan waar je niet omheen kan heb je dus echt een probleem.

Een herplaatser is wie hij is. Het karakter staat. Vaak is er al veel bekend en kun je dus ook een inschatting maken of de hond in je situatie past.
Ik heb zelf herplaatsers en ik vind het een grote pre dat je weet wat je voor hond krijgt. De hond is wie hij is en dat klikt of niet. Je kan er nog van alles aan bijschaven als je wilt, maar als het eerste jaar achter de rug is heb je wel alle gevoelige periode's gehad waarin gruwelijk veel mis kan gaan. Je kunt veelal een goede indruk krijgen van hoe de hond is met bv bezoek en andere honden.
Bij pups ben je daarover echt nog totaal in het ongewisse. Je kan denken dat het mogelijk is een pup helemaal naar je hand te zetten, maar in mijn ogen is dat een droom.
De pup heeft zijn eigen karakter en doet allerlei ervaringen op waar jij echt niet altijd invloed op hebt. Zeker als je onervaren bent met het opvoeden van honden loop je bij een pup vaak achter de feiten aan en valt het vaak goed tegen om een pup "naar je hand" te zetten.
Verder past een oudere hond zich vaak best vlot aan en hoeft veelal dus ook niet in een bench. De periode van slopen is immers vaak voorbij.

Kortom; een hond kan in mijn ogen prima in jullie situatie, maar ik zou zelf wel kiezen voor een herplaatser en uitlaat regelen voor de dagen dat hij de hele dag alleen moet zijn.
Mooi verwoord :ok:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb 1 hond vanaf pup (Ragyo) en 1 herplaatser (Kiba). Kiba erop uitgezocht dat hij alleen kon zijn (met andere hond samen) en dat ging inderdaad prima. Ragyo had ik dan wel vanaf pup maar toen ik 8 uur moest gaan werken, heeft hij het hele huis opgevreten en alles bij elkaar geblaft en gejankt ivm verlatingsangst... dat is pas goed gekomen nadat ik verhuisd ben en een tijd vanuit huis gewerkt heb. hond vanaf pup hebben is dus geen garantie dat het goed gaat als je weg bent, werd al geschreven geloof ik. maar goed bij mij waren de omstandigheden ook niet stabiel toen en dat kan ook een rol gespeeld hebben.

Kiba kwam hier met 6 mnd maar kon nog niet zijn plas 8 uur ophouden, dat was denk pas tegen 8 mnd. Ragyo ook niet, die kon het rond 7 mnd ongeveer. dat is wel iets om rekening mee te houden. ik hoor ook van sommige mensen met volwassen honden dat het helemaal niet lukt langer dan een paar uur, met whippets of galgo's met name.

ik heb toen ik Kiba kreeg een tijdje extra veel thuis gewerkt zodat hij niet zo lang alleen was, dat kon gelukkig met mijn baan. nu zitten ze meestal 3 dagen 8 uur alleen, soms minder, en dat gaat prima. ze moeten dan wel lekker veel wandelen en bezig gehouden worden de rest van de tijd, anders willen ze wel eens wat kattekwaad uitvreten zoals kussens van de bank slopen of de planten kortwieken.

het is niet al te makkelijk denk ik om "de ideale herplaatser" te vinden, aangezien er best vraag is naar volwassen min of meer pobleemloze honden. kan best even tijd overheen gaan, maar voordeel is dan wel dat ie ieder moment kan komen en niet dat je per se in de zomer een pup van de goeie leeftijd moet zien te vinden die ook nog uit een verantwoord gefokt nest komt.

er zijn ook stichtingen die makkelijke buitenlandse honden bemiddelen, maar juist veel van de betere stichtingen geven weer geen honden mee als ze 8 uur alleen moeten zijn, heb ik ondervonden toen ik een tweede hond zocht. uiteindelijk ben ik zelf alsnog geeindigd met een probleemhond, maar ik wist wel waar ik aan begon, daar waren ze wel eerlijk in bij de opvang.

succes ermee!
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Waarom zou ze geen pub nemen?
Dat hebben wij ook gedaan toen wij Elmo in huis haalden.

Ik werk drie volle en twee halve dagen.
Toen hij er was, had ik wel het geluk dat ik die drie dagen pas om half tien moest beginnen. Dit jaar helaas niet meer (onderwijs: verandert elk jaar). Ik zorgde dat hij goed moe was tegen dat ik vertrok naar het werk. Zodra ik thuis was, was ik weer vollop met hem bezig. Ik ging ook vanaf twaalf weken drie keer naar de hondenschool 's avonds (op de volle dagen).

Ik heb Elmo gehaald vlak voor een vakantie van twee weken.
Na die twee weken ben ik gaan werken en kwam ik 's middags een uurtje naar huis op de volle dagen. Om het uur/ twee uur kwam mijn vader dan met de pub spelen en hem uitlaten. Elmo heeft nooit problemen gehad met alleen zijn.

Nu zit hij dus drie dagen 8 uurtjes alleen, mijn vader komt hem niet meer halen. Hij zit dan buiten in een ruime kennel (als pub zat hij uiteraard binnen in een ruime bench) met veel speeltjes. Zodra ik thuis ben, is het Elmo-tijd tot ik ga slapen!

Ik moet nu wel zeggen dat in het onderwijs de "werk"periodes niet zo lang zijn. Zo heb ik dit jaar 6 weken moeten werken, net 1 week vakantie gehad en binnen 4 weken zijn het examens en moet ik ofwel niet ofwel een halve dag gaan werken, daarna weer twee weken vakantie...

Schiet me dood, maar is het nu echt zo erg om een hond enkele dagen van de week acht uur alleen te laten? Zolang je zorgt dat hij in de overige tijd niets tekort komt van aandacht en wandelen (en zoals bij ons: 3x hondenschool: gehoorzaamheid en agility), is hij toch niet slecht af? Elmo is in onze omgeving net de verwenste hond ooit! Ik zie niet veel mensen wandelen in de sneeuw of in de regen, zoals ik doe!

Wij zijn ook naar asiels gegaan en daar zaten echt leuke honden, maar ik wou ook liever een pubje die ik vanaf het begin kon meemaken. Bovendien wou ik een aussie en die vind je niet zo snel in het asiel. Geen vooroordelen naar herplaatsers (ik vind mensen die zo'n hondje nemen 'helden'), maar mijn hart ging uit naar een pub.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik ben met Indy eerst 10 dagen vrij geweest. Toen 1,5 dag werken waarvan ze op z'n langst 2 uurtjes alleen geweest is toen. En daarna was ik nog 8 dagen vrij.
Na die vrije dagen was het weer gewoon aan de slag. Zoals ik schreef hebben wij wel mazzel dat we allebei onregelmatig werken en dan is Leon nog vaak in een avond of nacht even thuis, dus dat scheelt. Maar anders hadden we andere mensen in moeten schakelen.

Ik denk dat zeer weinig mensen meer een pup zouden kunnen nemen als je echt volledig vrij wilt zijn tig weken lang.
Je moet soms wat je best doen om ervoor te zorgen dat het hondje goed uitgelaten wordt en niet heel lang alleen zit. Maar als je wil lijkt me daar meestal wel een oplossing voor te vinden.

(En ons 'vangnet' is niet eens zo groot omdat Spike absoluut niet iedereen in huis wil als wij er niet zijn :wink: Zo liet onze buurman Daisy en Spike wel eens plassen, maar dan deed Spike absoluut niet gezellig tegen hem. Dus dat durft ik nu met Indy niet eens meer aan, omdat Spike giga beschermend is tegenover Indy.
Maar goed, het is soms even puzzelen met honden.)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik sluit me bij Eline aan dat een jonge actieve hond 8 uur alleen laten heel lastig kan zijn. Een Labje zal de eerste jaren hoogstwaarschijnlijk lichtelijk 'stuiter de stuiter' zijn, en erg veel energie hebben (en dus ook veel wandelen en veel uitdaging nodig hebben). Ik denk dat de kans dat zo'n hond in zijn jonge jaren aaneengesloten 8 uur alleen kan zijn zonder te gaan slopen niet zo ontzettend groot is.

Ik heb zelf een jonge, nogal actieve (soms ook stuiter de stuiter) Golden van nu bijna 2. Die kon tot voor kort alleen maar rustig 3-4 uur alleen zijn als ik daarvoor een dik uur gelopen en geapporteerd had. Deed ik dat niet dan zocht ze zelf wel vertier. Veel heeft ze niet gesloopt, maar als ze zich verveelde vond ze altijd wel ergens papieren om te versnipperen ofzo. Verder merkte ik het heel goed als ik thuis kwam. Had ze voordat ik wegging zich echt heel goed uit kunnen leven dan kreeg ik een vrij lauwe begroeting. Had ik haar korter uitgelaten dan sprong ze tegen me op van "in godsnaam, je bent er weer, ik heb de energie mijn oren uitspuiten hoor baas!". En dan is ze nooit helemaal alleen geweest, want ik heb nog een hond waar zij als pup bij is gekomen.
Dat betekende dus als ik om 7:30-8:00 uur naar mijn werk moest, dat ik om 6 uur opstond om met de honden te gaan lopen. Als je al voor 7 uur weg moet wil ik niet weten hoe vroeg ik dan op had moeten staan :N: :mrgreen:

Nu is ze dus bijna 2, en kan nu wel een aantal uren rustig gaan liggen slapen na alleen een kort rondje park van 20-25 minuten. Ze zitten hier ook weleens 8 uur alleen, maar dan kom ik tussendoor altijd thuis om ze weer uit te laten, en te ballen met de Golden. En ze zijn hier dus samen, en ik weet dat ze ook lekker samen spelen en dollen in huis als ik er niet ben.
Als ik zo'n dag heb dat ik 's middags dus ook weer moet werken sta ik overigens nog steeds om 6 uur op om een goed uur te lopen met de honden :wink: Na mijn werk gaan we dan vaak nog even fietsen ofzo.
Je leven gaat dus, als je het goed wil doen, erg om de hond draaien buiten je werk om. Dat is, vind ik, wel iets om je ook goed te realiseren :wink:

Maar ik denk dus dat een jonge Lab 8 uur zonder uitlaten tussendoor alleen willen laten best eens lastig kan zijn. Ook als je voor je werk al een uur loopt en speelt, want na een uurtje of 4-5 is hij/zij dan alweer opgeladen en klaar voor verdere actie. Tenminste, mijn Golden was/is wel zo :wink: (als hele jonge pup kon ze overigens wel gewoon uren liggen slapen, maar jonge pups slapen ook vaak best veel. het wordt pas 'lastig' als ze een maand of 6-7-8 worden met enorrrm veel energie en nog niet zoveel beheersing).
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zou het ook nooit doen als ik die dagen niemand had om de hond uit te laten. Maar als ik die wél had... dan ging ik ervoor.

Ik had vroeger m'n vader altijd achter de hand. Die kwam ze een aantal uren halen als ik een dagdienst had. Of die liet ze uit. Nu leeft hij niet meer... en toch is er weer een andere oplossing gekomen.
Moos
Zeer actief

Daisy@ schreef:Ik zou het ook nooit doen als ik die dagen niemand had om de hond uit te laten. Maar als ik die wél had... dan ging ik ervoor.

Ik had vroeger m'n vader altijd achter de hand. Die kwam ze een aantal uren halen als ik een dagdienst had. Of die liet ze uit. Nu leeft hij niet meer... en toch is er weer een andere oplossing gekomen.
Als de hond tussendoor ook uitgelaten kan worden zou ik er ook voor gaan hoor. Of, als je een herplaatser die niet meer piepjong is kan vinden die goed alleen kan zijn, dan moet het ook kunnen.
Maar een jonge Labrador 8 uur achter elkaar helemaal alleen laten zou ik niet aanraden omdat ik denk dat de kans op slopen en ander wangedrag dan best groot is :wink:

En ik dacht, ik meld nog even hoe erg je leven toch wel veranderd en hoe erg alles om de hond zal gaan draaien rondom je werk, als je het goed wil doen :mrgreen: :wink: Als je meer dan een paar uurtjes per dag werkt regelmatig, dan is het toch opeens wel heeeel erg vroeg opstaan, en na je werk niet op de bank ploffen, maar ook weer iets doen met de hond.
Ik heb me dat niet zo gerealiseerd toen mijn eerste hond kwam hoor zeg ik heel eerlijk. Maar ik zou het allemaal niet meer anders willen, ook al is om 6 uur opstaan niet mijn hobby, ik zou het voor geen goud opgeven en dan dus geen honden hebben. Moet er niet meer aan denken.
En TS is met zijn tweetjes, dat zal ook wel schelen, ook al werkt partner alle dagen van 9 tot 17 :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Chasing Clouds schreef:Waarom zou ze geen pub nemen?
Een pub is een engelse kroeg! :mrgreen:

Na die twee weken ben ik gaan werken en kwam ik 's middags een uurtje naar huis op de volle dagen. Om het uur/ twee uur kwam mijn vader dan met de pub spelen en hem uitlaten. Elmo heeft nooit problemen gehad met alleen zijn.
Je pup was dus geen dagen alleen, je vader kwam zeer veel langs, dat is toch anders.
Schiet me dood, maar is het nu echt zo erg om een hond enkele dagen van de week acht uur alleen te laten?
Erg is altijd relatief. Als een hond het niet kan, is het dus erg. Als je een hond hebt die zijn longen uit zijn lijf blaft de hele dag, jammert en jankt, je huis sloopt en van de zenuwen je huis onderpoept dan is dat erg..voor de hond wel te verstaan.
Je moet er dus in aanvang niet blind van uitgaan dat een hond dat kan. Het asiel zit behoorlijk vol met honden waarvan bazen dachten dat het wel kon.
Je moet hoe dan ook altijd een plan achter de hand hebben voor als dingen niet gaan zoals je hoopt.
Daarbij ben ik eigenlijk nogal rechtlijnig in mijn denken.

Een pup loopt verschillende ontwikkelingsfases door. Als wij niet ingrijpen ligt een pup totaan een week of 11/12 in het nest en pas vanaf die 11/12 weken ontwikkelt een pup enige zelfstandigheid. Dat is normaal gesproken het moment waarop de meeste pups dus mentaal klaar zijn om te leren even (even..dus geen uren) alleen te zijn. Vanaf dat moment kun je dus als je de ontwikkeling van de gemiddelde pup volgt gaan oefenen met minuutjes alleen laten, waardoor de pup het zelfvertrouwen kan opbouwen dat het niet eng is.

Hoe gaat het als we wel ingrijpen? Puppemans vertrekt met 7 weken naar zijn nieuwe paps en mams, die 2 of 3 weken vrij hebben en de ziel zit met 9 of 10 weken alleen in een hokje.
Vind je het erg dat ik daar dus echt niet enthousiast over ben? :ugh:
De gemiddelde pup wordt daarmee overvraagt, wordt onzeker en bang en dus gestoord in zijn ontwikkeling. Soms komt dat prima in orde, soms krijg je dus een hond met een levenslang trauma dat scheidingsangst heet, waar je leuk tijden mee kan trainen met hulp van een anti-depressiva.
Ik vind persoonlijk dat je dat soort risico's niet met levende dieren, die je als vriend neemt, moet nemen. Je laat een jong kind ook niet alleen.
Als je geen tijdsdruk hebt om je pup te leren alleen zijn kun je het tempo van de pup aanhouden. Merk je dat het te snel gaat, doe je een stapje terug.
Moet een pup met 3 weken 4 uur alleen in een hokje zitten, dan heb je wel tijdsdruk en doe je in mijn ogen een dier geweld aan.
Maar goed, dat is mijn visie en ik weet dat daar ook anders over wordt gedacht.
Ik ben van mening dat een hond uitgroeit tot een stabiele volwassen hond als hij de kans krijgt zich rustig te ontwikkelen, zelfvertrouwen op kan bouwen doordat hij niet wordt overvraagt en omdat hij zich veilig kan voelen. Ik vind dus ook dat je een pup niet moet laten piepen in een bench bv. Dan doe je iets niet goed. Een pup moet zich veilig voelen, klaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Wij hebben ook voor een pup gekozen.
Hadden eerst 2 weken vakantie en daarna zat ze maximaal 4 uur aan 1 stuk in de bench (4 dagen lang) daarna was er 6 dagen volledig iemand thuis. Dit gaat bij ons heel goed.
Onze buren hebben een volle labrador pup en die zit vanaf het moment dat de voordeur dicht gaat tot het moment dat er iemand komt om hem uit te laten of de eigenaars terug komen continue te blaffen.

Ik vind het ook geen aanraden om een pup 2x 8 uur in de bench te stoppen.
Ik sta zelf al niet lekker te werken als Bo 4 uur alleen zit. Hoewel zij er niks om geeft.
Het ligt ook wel aan de hond.
Maar met een labrador zou ik het zeker niet doen.

Herplaatser is in dat geval waarschijnlijk een veel beter idee..
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; zijn 2 Labrador teefjes voor herplaatsing met overal een 'ja'. Misschien een optie?
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Chasing Clouds schreef:
Waarom zou ze geen pub nemen?

Een pub is een engelse kroeg!
:oohja: :lol: :smile:
Wat schreef ik nu?
Gelukkig geef ik geen taalvakken! :smile:
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

Ik vind het ook echt te lang,en dan voor elke hond.jong of oud.
Als iemand zoveel werkt,waarom neem je dan een hond?
En dan zeggen ze :ja als ik thuis kom heb ik alle aandacht voor de hond.
Maar is dat wel zo?
je moet eten maken,wassen,strijken noem maar op.
Ik vind het gewoon niet eerlijk tegen over het hondje.
Wie doe je er een plezier mee??
Niemand denk ik.
Dat is mijn mening.
Ik vind 4 uur per dag al lang als het nodig is.
Je zal maar een hond krijgen die niet alleen kan blijven en heel de dag blaft.
leuk voor de buren...
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Zoek stok!
Zeer actief

yvonne dl schreef: En dan zeggen ze :ja als ik thuis kom heb ik alle aandacht voor de hond.
Maar is dat wel zo?
Dat is ook mijn vraagteken hoor. Ik breng mijn honden twee dagen naar de dagopvang. Ik haal ze op, ze krijgen te eten en gaan liggen pitten. Ik vind dat best lekker eigenlijk. Als je veel werkt en honden hebt, houd je weinig tijd voor andere dingen over. Dat is prima natuurlijk als je dat wilt, maar het is wel iets om je te realiseren. Dat je niet op de bank kunt ploffen als je thuis komt van een drukke werkdag :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
yvonne dl schreef: En dan zeggen ze :ja als ik thuis kom heb ik alle aandacht voor de hond.
Maar is dat wel zo?
Dat is ook mijn vraagteken hoor. Ik breng mijn honden twee dagen naar de dagopvang. Ik haal ze op, ze krijgen te eten en gaan liggen pitten. Ik vind dat best lekker eigenlijk. Als je veel werkt en honden hebt, houd je weinig tijd voor andere dingen over. Dat is prima natuurlijk als je dat wilt, maar het is wel iets om je te realiseren. Dat je niet op de bank kunt ploffen als je thuis komt van een drukke werkdag :wink:
Precies. Maar het scheelt dan ook wel om hoeveel dagen het gaat natuurlijk. Als het 2 dagen in de week 8 uur is, dan is dat, vind ik, voor zowel baas als hond wel goed te doen. Om die dagen dan dus extra vroeg op te staan, en na je werk niet op de bank te ploffen.
Mensen die dat 5 dagen in de week kunnen, achter elkaar, petje af, maar ik zou dat erg heftig vinden denk ik :wink:
Afbeelding
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

ja ik zou er ook niet aan moeten denken hoor,je komt moe thuis,boodschappen uitpakken enz,en naar buiten met de hond in de regen en kou.Dan eten voor de hond maken.
Ik vind het knap als mensen daar zin in hebben.
Na de hele dag weg geweest te zijn.
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

yvonne dl schreef:ja ik zou er ook niet aan moeten denken hoor,je komt moe thuis,boodschappen uitpakken enz,en naar buiten met de hond in de regen en kou.Dan eten voor de hond maken.
:O: en dan te bedenken dat sommige mensen nog kinderen hebben ook zeg. Hoe doen ze dat toch. :piew:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Zoek stok!
Zeer actief

smoekie schreef:
yvonne dl schreef:ja ik zou er ook niet aan moeten denken hoor,je komt moe thuis,boodschappen uitpakken enz,en naar buiten met de hond in de regen en kou.Dan eten voor de hond maken.
:O: en dan te bedenken dat sommige mensen nog kinderen hebben ook zeg. Hoe doen ze dat toch. :piew:
Alletwee full time werken, honden en kinderen? Ik denk niet dat het om heel veel mensen gaat :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LiekeB
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door LiekeB »

LéonieHonden schreef:Op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; zijn 2 Labrador teefjes voor herplaatsing met overal een 'ja'. Misschien een optie?
Bedankt voor de tip! Mijn vriend en ik hebben besloten dat we toch voor een hond gaan.
We gaan voor een herplaatser. We weten nu door iedereen hier dat een herplaatser net zo lief en leerbaar en "eigen" kan zijn als een pup en daarbij vinden we het een goed idee om een hond een "nieuw" leven bij ons te geven.

Mijn schoonmoeder heeft zelf aangegeven dat ze 1 á 2 dagen in de week dat ik dan vroege dienst heb voor onze toekomstige hond wil zorgen, dus dan is het probleem van 8 uur alleen ook opgelost.

Nu alleen nog die ene leukerd vinden en samen een fijne tijd hebben!

Bedankt voor alle reacties/tips/aanwijzingen en meningen.

We gaan verder met onze voorbereidingen.

Groetjes Lieke
Zoek stok!
Zeer actief

Heel veel succes met je zoektocht. Je komt je hond wel showen als het zover is he?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Als je zeker weet dat de hond alleen moet blijven zo nu en dan, dan zou ik kiezen voor twee honden, minimaal!
Een pup en een herplaatser…. :idea: :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

yvonne dl schreef:Ik vind het ook echt te lang,en dan voor elke hond.jong of oud.
Als iemand zoveel werkt,waarom neem je dan een hond?
Nou zóveel.. 2 dagen in de week vind ik nog meevallen eigenlijk. Met een goede uitlaat tussendoor lijkt t me voor een volwassen hond geen probleem over t algemeen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”