Nawosh schreef:Ik hoop niet dat ik tegen een zeer been schop maar ik ben benieuwd naar het referentiekader van de verschillende mensen die zo zeer stellig beweren dat bepaalde dingen/voeding goed of fout zijn. Heb je een medische achtergrond, ben je voedingsdeskundige,
heb je heel veel ervaring met verschillende voermethoden of ben je net als ik zelf en (ik denk) de grote meerderheid een goed bedoelende hondeneigenaar met ervaring met eigen honden en de kennis die o.a. in boeken, tijdschriften en op internet te vinden is?
Het zou me helpen de waarde in te schatten van de adviezen die worden gegeven.....
Ik leg met plezier nog eens uit waar mijn kennis en ervaring vandaan komen.
Ik woon vanaf 1999 in Suriname. In 1995 werden mijn honden ziek, maar niemand kon constateren wat er met ze aan de hand was. In 1997 bleek het een combinatie te zijn van babesiose en ehrlichia.
Wat kun je doen om je honden te beschermen tegen deze verraderlijke ziektes?
De weerstand verhogen, op een natuurlijke manier een klimaat scheppen waar de beestjes niet zo dol op zijn, enz. Mijn belangstelling voor voeding en natuurlijke middelen was gewekt.
Vorig jaar heb ik mezelf html geleerd. Vanaf begin januari staat de vernieuwde website online - en ben ik bezig om alles wat ik de afgelopen dertien jaar geschreven, geleerd en uitgezocht heb te verwerken voor de site. Het is nu veilig om dat te doen, want de wet op de copyrights is vorig jaar in werking getreden.
Ik heb een hondenpension, waar ook zieke honden komen logeren op advies van dierenartsen, die open staan voor ondersteunende therapie. Ik schrijf vanaf 1999 elke week een stukje over honden en alles wat daar mee te maken heeft in een Surinaamse krant.
Om een studie te doen, zou ik weer terug moeten naar Nederland voor een jaar of vijf - dat is veel te lang. En wat voor studie zou dat dan moeten zijn? Een HBO opleiding waar je klaar gestoomd wordt voor een of andere kaderfunctie in het bedrijfsleven, waar ik mijn ei niet kwijt kan? Een universitaire studie, waar je alleen verder mee komt als je onderzoeken doet voor de industrie - en ik dus ook mijn ei niet kwijt kan?
Het hoeft ook niet. In het kleine netwerk dat een jaar of tien geleden ontstond, zitten mensen met heel veel kennis en ervaring. Daar kan ik mijn theoretische kennis bijspijkeren. Wat praktijk en ervaring betreft, heb ik onderhand denk ik wel de status van ervaringsdeskundige bereikt.
Mijn doel is educatieve informatie over barf of natuurlijke rauwe voeding. Als je weet waar je aan begint, weet je ook welke risico’s er aan zitten – en kun je zelf bepalen wat je wilt en tot hoe ver je gaat.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.