Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gal spugen. update 20 febr. Voedselallergie ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Gal spugen. update 20 febr. Voedselallergie ?

Ongelezen bericht door MJ »

Niet echt medisch-medisch maar ik wist niet waar het beter onder te zetten.

Gijsje doet veel aan galbraken 'ochtends .
Nu werk ik van de 3 dagen 2 dagen vroeg en dat betekent dat Gijsje dan rond zes uur 's morgens eten krijgt. 's Avonds krijgen ze hier tussen 18 uur en 20 uur. Overdag en 's avonds nooit last van galspugen .
We gaan dan rond half 5 's morgens naar beneden, wandelen en dan eten. Niets aan de hand .
De andere dagen zijn dus rond 8 uur - half 9 eruit. Maar dan kan het dus zijn dat hij 's nachts tussen 3 en 8 gaat gal spugen. Ik heb het idee dat ie gewoon af en toe wakker wordt omdat ie wat misselijk is of zo.
Ik heb eerst voor het naar bed gaan een boterham met leverpastei geprobeerd. Geen effect.
Toen weer 3 maaltijden gaan geven waaronder de laatste maaltijd voor het naar bed gaan, dat was gister 0m 23 uur....maar zoals vanochtend heel vroeg werd ie ook wakker al smakkend en wangen blazend en gal spugend.
Ik heb hem dus maar eten gegeven en we zijn daarna terug naar bed gegaan.
Is het een idee om bijv een paar stukjes gedroogd rundvlees te verstoppen in mijn nachtkastje zodat als Gijsje wat misselijk en galbrakend wakker wordt midden in de nacht ik dat kan pakken en hem geven of hou ik het dan juist in stand /vererger ik het dan ?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Gal spugen

Ongelezen bericht door Rami »

Misschien kun je proberen om een van de twee maaltijden te verschuiven naar later op de avond. Dus een uur of 11 's avonds. Dan is de maag zowel om 6 uur 's morgens als om 9 uur nog niet helemaal leeg.

Billy heeft het ook een tijd gehad, maar dat is met één keer voeren per dag (ergens in de avond, geen vaste tijd) wel over gegaan. Ik heb het idee dat het verteringstelsel met een flinke barf-maaltijd goed (en ook best een tijd) aan het werk wordt gezet. :wink:
Afbeelding
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Hier doet onze reu het ook als ik hem later voer of een grote wandeling maak op een lege maag.
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Rami
Zeer actief

*Evie* schreef:Hier doet onze reu het ook als ik hem later voer of een grote wandeling maak op een lege maag.
En wat voer je dan, als ik vragen mag?
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Rami schreef:Misschien kun je proberen om een van de twee maaltijden te verschuiven naar later op de avond. Dus een uur of 11 's avonds. Dan is de maag zowel om 6 uur 's morgens als om 9 uur nog niet helemaal leeg.
Dat heb ik deze week gedaan. Gijsje had ik al een tijdje terug gezet op 2 maaltijden per dag maar sinds deze week weer op 3 maaltijden. 's morgens 100 , om 17 uur 75 gram en om 23 uur 75 gram.
Maar vanmorgen was hij rond half 6 misselijk. Zat er dus 6,5 uur tussen.
Billy heeft het ook een tijd gehad, maar dat is met één keer voeren per dag (ergens in de avond, geen vaste tijd) wel over gegaan. Ik heb het idee dat het verteringstelsel met een flinke barf-maaltijd goed (en ook best een tijd) aan het werk wordt gezet. :wink:
Gijsje is nu bijna 7 maanden ....die kan ik nog niet op 1 maaltijd zetten toch ?
Ik zat evt te denken om 's ochtends 75 gram te geven ( ze krijgen KVV) , 's middags rond 17 uur 75 gram en dan in de avond een zelf samengestelde maaltijd van 100 gram.
Maar dan ga ik al naar een gerekend menuutje of niet ? Oh grmbl.....daar blijf ik verdikkie onzeker in. Ik kan niet in schatten wat nu de procenten zijn van bijv een eendennek..hoeveel procent bot en hoeveel procent vlees. Ik blijf daar zo dom in. :oeps:
MJ
Zeer actief

*Evie* schreef:Hier doet onze reu het ook als ik hem later voer of een grote wandeling maak op een lege maag.
Dat deed Maxi ook ...dat is eigenlijk vanzelf overgaan. Ze krijgen bij mij 2 maaltijden per dag waarvan 's morgens een kleinere hap én 's avonds de grotere.
Rare bij Gijsje vind ik dat ie er wakker van wordt. :denken:
Rami
Zeer actief

MJ schreef: Gijsje is nu bijna 7 maanden ....die kan ik nog niet op 1 maaltijd zetten toch ?
Ik zat evt te denken om 's ochtends 75 gram te geven ( ze krijgen KVV) , 's middags rond 17 uur 75 gram en dan in de avond een zelf samengestelde maaltijd van 100 gram.
Maar dan ga ik al naar een gerekend menuutje of niet ? Oh grmbl.....daar blijf ik verdikkie onzeker in. Ik kan niet in schatten wat nu de procenten zijn van bijv een eendennek..hoeveel procent bot en hoeveel procent vlees. Ik blijf daar zo dom in. :oeps:
Oef, ik weet niet heel zeker of je een hond van 7 maanden al op één maaltijd kunt zetten. Maar als je barf/nrv gaat geven zou je het wel kunnen proberen, misschien? Tenminste, ik zou het wel aandurven. :wink: Ik ga er dan ook van uit dat Gijsje al behoorlijk 'uitgegroeid' is.

Eendennek (en kippennek en kalkoennek) kun je rekenen als 50% bot en 50% spiervlees.
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Als ik nu 's ochtends de KVV maaltijden blijf houden ( maxi krijg ik sowieso niet op zelf samenstellen ) en voor Gijsje (en Dust een paar avondmaaltijden, het blijft toch lastig zo'n friemeltje die maar 50 gr per dag eet) de avondmaaltijden op zelf samenstellen zet.Dan voor het gemak de maaltijden voor Gijsje op elk 125 gram zet = 250 gram, dat is wat hij nu op een dag eet, dan stel ik dus precies 50 % zelf samen voor Gijsje. 125 gra KVV 's ochtends en 125 gram zelf samenstellen 's avonds.

Mocht ik die avondmaaltijden zelf gaan samenstellen ben ik idd benieuwd of Gijsje dan nog gal spuugt. :U:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Kai heeft vanaf 7,5 week oud tot ongeveer dat hij 1,5 jaar oud was elke morgend gal gebraakt. Na lang zoeken en uittesten heb ik gevonden dat hij granen en rijst slecht verteerd, ook op kvv met rijst had hij dit probleem. Nadat hij op 1 maal per dag eten stond en volledig op zelf samenstellen is het probleem verdwenen. 1 week tijdens de overgang van voer verergerde het sterk, Kai was zelfs doodziek die week. Maar sinds maart 2009 heeft hij niet meer 's morgens gal gebraakt. Kai krijgt ook elke dag een beetje yoghurt met honing voor het slapengaan, maar nu heeft hij dat eigenlijk niet meer nodig want op vastendagen krijgt hij het niet en ook geen problemen. Kai heeft 2 vastendagen per week en ook dat lukt nu uitstekend.
Op gewone dagen krijgt Kai 's avonds eten ergens tussen 20u-23u.
Rami
Zeer actief

MJ schreef:Als ik nu 's ochtends de KVV maaltijden blijf houden ( maxi krijg ik sowieso niet op zelf samenstellen ) en voor Gijsje (en Dust een paar avondmaaltijden, het blijft toch lastig zo'n friemeltje die maar 50 gr per dag eet) de avondmaaltijden op zelf samenstellen zet.Dan voor het gemak de maaltijden voor Gijsje op elk 125 gram zet = 250 gram, dat is wat hij nu op een dag eet, dan stel ik dus precies 50 % zelf samen voor Gijsje. 125 gra KVV 's ochtends en 125 gram zelf samenstellen 's avonds.

Mocht ik die avondmaaltijden zelf gaan samenstellen ben ik idd benieuwd of Gijsje dan nog gal spuugt. :U:
Ja, of nog wat minder kvv geven in de ochtend en dan de late avond maaltijd wat groter (voor Gijsje dan). Dan heeft 'ie ook echt wat te verteren. :wink:

Ben benieuwd iig of het gaat uitmaken.
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Rami schreef:
Ja, of nog wat minder kvv geven in de ochtend en dan de late avond maaltijd wat groter (voor Gijsje dan). Dan heeft 'ie ook echt wat te verteren. :wink:
Euh ja...maar dan kom ik helemaaaaal aan het rekenen .(waar ik al zo'n ster in ben en de ballen van snap. :N:) Ik heb met moeite net iets in elkaar geprutst op basis van zijn 250 gram per dag ( en dan heb ik 125 gr KVV gedaan en 150 gram zelf samen gesteld en dat ter beoordeling naar iemand gestuurd. :oeps: :wink:
Ben benieuwd iig of het gaat uitmaken.
Ik laat het iig weten. Ik hoop dat wat ik elkaar gedraaid heb een beetje klopt , dan bestel ik de handel. :ok:

Wat de granen en rijst betreft Linsey....ook daar heb ik dus over na zitten denken. Ook zijn ontlasting is in het begin okay maar kan later ook weer dunnerig zijn. Tijdens een wandeling vaak zitten waarop het laatste ook redelijk dun is. Maar dat kan ook door de activiteit komen toch ?
Maar iig...het galbraken en ook zijn ontlasting heeft me oa tot het kopen van die droogmachine gebracht en hij krijgt sinds dat ik dat ding heb alleen nog maar zelfgedroogd spul.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

buster doet dat ook

ik geef 2 keer per dag kvv en hij krijgt nu s avonds een handje brokken :N:

nu is het over :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
MJ
Zeer actief

fenneke schreef:buster doet dat ook

ik geef 2 keer per dag kvv en hij krijgt nu s avonds een handje brokken :N:

nu is het over :mrgreen:
Hahahaha, daar hoef je toch geen :N: voor neer te zetten ! :smile:
Fijn dat het bij Buster zo over is ! :ok:
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

als hij er wakker van wordt lijkt het me dat hij wel beroerd ervan is.
Odin heeft het ook wel eens gedaan, dan gaf ik hem een stukje droog brood ertussendoor. Net alsof de maag gewoon te leeg was. Het hielp in ieder geval wel.
En ze krijgen later hun avondeten, rond half 8 ipv. rond 6 uur, scheelt toch weer.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MJ
Zeer actief

Ik ben gister bij de DA geweest met Gijsje om toch even te laten kijken.
De afgelopen nachten bleef het niet bij 1 keer misselijk zijn maar werd hij 3 keer tot 4 keer misselijk per nacht en wilde de eerste keer misselijk zijn wel een gedroogd stukje rundvlees aannemen maar de 2e en 3e keer in de nacht niet meer. Natte oortjes van het kwijlen, gal opgeven en als er geen gal uitkwam dan zat ie te kokhalzen. Iig erg sneu. :ugh:
DA denkt aan een lichte voedselallergie. Hmmm, misschien wel hoor, ik ben natuurlijk geen DA :mrgreen: maar omdat het alleen 's nachts gebeurt en overdag gewoon niet lijkt me dat een beetje vreemd. Heb dagopvang ook nog nagevraagd maar ook zij zien geen misselijk Gijsje.
Dat hij gal spuugt op de lege maag is iets wat we af kunnen strepen omdat Gijsje net voor het slapen gaan nog een maaltijd krijgt en 3 uur later in de nacht misselijk wordt. :U:

Zijn huidje was gister rood ...maar kan idd ook van de stress zijn. Gijsje en vreemde mensen die dan ook nog aan hem gaan zitten is geen goede combi....je kan daaraan toch echt wel zien dat ie heel wat gemist heeft de eerste weken.

Gedacht wordt aan kip en rund allergie omdat die het meest voorkomen.
Nou okay, toen dacht ik even bij mezelf van :denken: : ik heb sinds een paar weken een droogmachine om zijn beloningen te maken om uit te proberen of Gijsje misschien reageerde op granen of toevoegingen in snoepjes omdat ie toen ook al regelmatig 's nachts gal spuugde.
En wat heb ik gedroogd en als beloning gegeven ( en hij krijgt veel snoepjes met oefenen enzo) .....kipfilet en rund. :roll:
Het is verergerd sinds ik dat geef ..nu ik erover nadenk. :oeps:

Omdat ik het toch allemaal wat vaag vind wil ik (nog) niet over op een geheel eliminatiedieet. Wel wil ik kijken wat er gebeurt als ik de kip en rund geheel uit zijn menu haal voor een bepaalde tijd. DA kon daar goed inkomen en dat gaan we dus nu proberen. Ook compleet zelf samenstellen zodat ik exact weet wat hij binnen krijgt. Gijsje gaat aan de geit, lam, konijn, eend,fazant paard,haas en aan een vissie.

Gijsje krijgt voor een paar dagen primperan 3 -4 x daags 1,2 ml en heeft voor het eerst vannacht weer doorgeslapen...niet misselijk, niet spugen maar gewoon lekker geslapen.

Ben nu ook maar gelijk geit en lam aan het drogen voor beloningsnoepjes .
Ik ben heel erg benieuwd wat het gaat brengen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Re: Gal spugen. update 20 febr.

Ongelezen bericht door tekkel »

Eebje heeft het ook gehad. Ze bleek niet zo goed tegen rundvlees te kunnen (ik gaf meestal carnibest rund compleet). Ik ben de lam- en de kip-versies gaan geven en daar reageerde ze goed op. Nu geef ik meestal smuldier vlees/pens, dat is ook rund, maar daar heeft ze geen last van. Heeeeeel soms is ze 's nachts nog misselijk, dan word ik wakker van het gesjmeck en gedraai, en dan geef ik gauw een half boterhammetje. Dan is het eigenlijk altijd meteen over.
Sterkte met Gijsje :roos:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
MJ
Zeer actief

tekkel schreef:Eebje heeft het ook gehad. Ze bleek niet zo goed tegen rundvlees te kunnen (ik gaf meestal carnibest rund compleet). Ik ben de lam- en de kip-versies gaan geven en daar reageerde ze goed op. Nu geef ik meestal smuldier vlees/pens, dat is ook rund, maar daar heeft ze geen last van. Heeeeeel soms is ze 's nachts nog misselijk, dan word ik wakker van het gesjmeck en gedraai, en dan geef ik gauw een half boterhammetje. Dan is het eigenlijk altijd meteen over.
Ik hoop een beetje dat het idd weggaat nu met dit menu en wanneer ik dit een x-aantal weken gegeven heb ik of weer kip of rund toevoeg. Kijken wat er dan gebeurt. Dan weet je ook wat, nu is het zo vaag.
Fijn dat je er met Eebje achtergekomen bent :ok: ....tis toch maar niks, misselijke hondjes vind ik zo 's nachts. Ik had wel met die kleine te doen.
Sterkte met Gijsje :roos:
Overdag is Pietje Bel helemaal Pietje Bel hoor.....niks aan te merken en zo gek als een deur. Vol kattekwaad. :wink:
En vannacht heeft ie ook, dankzij de primperan , heerlijk geslapen ! We komen er hopelijk vast uit wat het nu is en dan Gijsje weer helemaal okay..ook 's nachts. :F:
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

wel typisch dat hij alleen 's nachts overgeeft dan als het om een voedsel allergie gaat. Ben benieuwd of het beter gaat als je het schrapt. Zielig he, zijn ze dan. :(:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MJ
Zeer actief

Ja, dat vind ik ook erg typisch. :U:
Gijsje heeft nu ook goed geslapen en is niet beroerd wakker geworden. Ik hoop dat dat zo blijft wanneer ik met de primperan stop.
Ik 'hoop' eigenlijk dat het een lichte allergie is tegen kip en rund en dat de verschijnselen weg blijven terwijl ik dit menu geef en wanneer ik ga stoppen met de primperan , niet dat ik blij ben daarmee en het is stom gezegd dat weet ik :oeps: maar dan weet je tenminste wat het is. Is dat het niet dan wordt het helemaal een vage zoektocht ben ik bang. :oeps:
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Mijn kat doet het ook en die heeft een te snelle schildklier. Die moet heel geregeld beetjes eten, want anders is zijn maag 's ochtends ook leeg en gaat hij ook gal spugen. Als hij goed aan de meds zit qua dosering en goed eet, is er niks aan de hand. Nu weet ik dat een te snelle schildklier best vaak voorkomt bij een oudere kat. Ik heb geen idee of dat bij honden ook wel eens voorkomt. Een simpele bloedtest kan dat aangeven. Allergie klinkt ook heel erg aannemelijk, alleen is het dan wel gek dat hij het alleen 's nachts heeft.

edit: ik lees net dat Hyperthyreoïdie bij honden niet vaak voorkomt, dus dat zal het wel niet zijn.
MJ
Zeer actief

Sinds zondag geheel op zelf samenstellen en geen kip of rund meer gehad.
Vanaf vrijdag heeft ie niet meer lopen spoken 's nachts dankzij de primperan.
Vanaf vandaag heb ik de primperan achterwege gelaten. Hopelijk ook vannacht zonder de primperan en op zijn nieuwe dieet een rustige nacht voor Gijsje.
Ik heb nog steeds werkelijk waar geen idee of het een kip of rund allergie is maar je moet wat proberen. :U:
Ik ben iig erg benieuwd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MJ schreef:Sinds zondag geheel op zelf samenstellen en geen kip of rund meer gehad.
Vanaf vrijdag heeft ie niet meer lopen spoken 's nachts dankzij de primperan.
Vanaf vandaag heb ik de primperan achterwege gelaten. Hopelijk ook vannacht zonder de primperan en op zijn nieuwe dieet een rustige nacht voor Gijsje.
Ik heb nog steeds werkelijk waar geen idee of het een kip of rund allergie is maar je moet wat proberen. :U:
Ik ben iig erg benieuwd.
En?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MJ
Zeer actief

ranetje schreef: En?
Ik zeg het heel zachtjes en stilletjes :engel: want 1 nachtje zonder primperan zegt nog niets natuurlijk....hoewel hij echt tijden 's nachts heeft overgegeven hiervoor dus het misschien dan toch wel weer iets zegt ? :denken:
Maar Gijsje is niet misselijk geweest en heeft geen gal gespuugd. Ik zet er maar geen juichsmiley achter want straks krijgen we aankomende nacht de rekening gepresenteerd. :oeps:

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

:cheer: ik doe het wel.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De eerste rustige nacht is er in ieder geval eentje :wink:
Misschien heeft hij last van een slecht sluiting van de slokdarm naar de maag en zou bijv. iets als een rennie voor honden ook helpen?

Zomaar een gedachte
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik hoop dat het de oplossing is voor Gijsje! Voor Diesel zou het een groot probleem zijn, want hij lust alleen rund, kip en lam.

Hij werd ook verdacht van rund/kip allergie omdat hij wat vachtproblemen had. Jeuk, schilfers, dof. Gelukkig was dit bij Diesel niet het geval want het is vanzelf weer overgegaan. Mijn da strooit er ook nogal snel mee. "Probeer maar eens een zakje hypoallergene brokken van Hills of Eukanuba" Nee, dank u!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
MJ
Zeer actief

De assistente is wel snel met de brok maar de DA zelf op zich niet. Ze was ook op de hoogte dat ik KVV met een x aantal maaltijden per week zelf samenstellen gaf aan de hondjes dus heel snel komt ze er zelf niet mee. Ze vindt het zelf ook een prima manier van eten geven, dat scheelt al .
Ik heb wel ongelooflijk mazzel met Gijsje in die zin dat ie echt alles eet en met smaak ook.
Hazenvlees, fazantkarkas, noem maar op....het gaat er lekker in dus dat maakt het een stuk makkelijker.

Wel gelezen dat wanneer een hond gal braakt wegens allergie dit in een paar dagen over zou kunnen zijn wanneer de hond een nieuw menu krijgt aangeboden zonder datgene erin waar hij allergisch voor is.
Nou ja, het is een vage toestand allemaal maar wie weet.

Ranetje : zou ie dat niet vanaf het begin af aan moeten hebben gehad dan ?

Jacky: niet te hard hoor ..het is nog maar 1 nachtje. :mrgreen:
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Re: Gal spugen. update 20 febr. Voedselallergie ?

Hoe gaat het nu, we zijn nu een paar dagen verder
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MJ
Zeer actief

Jacky schreef:Hoe gaat het nu, we zijn nu een paar dagen verder
Wat lief van je !
Jaaaaa, ik bouw toch een klein, ienieminie feestje. :wink:

Het eten vindt ie zalig, alles gaat erin als koek en......'s nachts gaat het nog steeds goed !
Niet meer overgegeven. Al 9 daagjes niet meer waarvan 5 zonder primperan. :cheer: :ok: ( windjes laten door bijv geit wel...kanonne, wat een lucht :N: :smile: )

Het is nog steeds kort dag en ik blijf voorzichtig maar ja...geen kip en rund meer krijgen en niet meer overgeven, het zet je wel aan het denken .
Hoe sceptisch ik in het begin ook was. :oeps:
Het is wel wat onhandig want in alle beloningssnoepjes uit de winkel zit zowat kip en rund.
Dus ben veel aan het drogen en lamspensstaafjes krijg ik hopelijk van de week binnen. Haha, gedroogde struisvogelnek vindt Gijsje ook erg lekker. Is ie lekker een tijdje mee zoet.

Vooralsnog gaan we de goede kant op !
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

wat fijn nieuws :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”