iones schreef:bouvierpoedel schreef:Maar ik vraag ook geld voor mijn pups en vind dat een prettige bijkomstigheid.
Ik houd niet van grote nesten.
Maar heb ik een groot nest dan vind ik het heeeel prettig als ik bijvoorbeeld 10 x 700 euro vang.
Ben ik dan ook een broodfokker.?
Ik weet het niet. Ik weet niet of jij meerdere rassen fokt of 1 ras. Ik weet niet hoeveel fokteven jij hebt, hoevaak een teef bij jou een nest moet krijgen, of je aangesloten bent bij een rasvereniging, in hoeverre je kijkt naar de gezondheid van jouw reu en teef en die van hun voorouders, of je er op let of de pups bij de juiste mensen komen, hoe en waar hun verblijf is, etc.
jij hebt dus zelf honden die uit een door jouw onder broodfok vallende situatie komen, maar "veroordeeld" hier wel fokkers
want dan zou ik ook een broodfokker moeten zijn volgens jouw eerdere genoemde beschrijving,
we hebben hier 2 rassen (mechelaars en x-hollanders ohja, en een DSL voor de jacht, dus eigenlijk 3 rassen)
fokken met de herder rassen zo af en toe een nestje....(dit jaar 3 of 4 gepland staan, volgend jaar 1 of 2....)
er zitten hier thuis 5 teven, waarvan 2 (nog) niet fok waardig ivm iets of leeftijd zodat je er nog niets van kan zeggen)
1 "oudere" fok teef die deze zomer haar laatste nestje krijgt, maar die ik nog wel zal "misbruiken" om het andere jonge grut op de voeden, vind ze heerlijk, geniet ze van.....
1 dochter van haar die nu 1 nestje heeft gehad (december 2008) en eerst verder afgericht gaat worden om daarna (eind 2011) weer een nestje te krijgen
1 x-hollander teef die nu een nestje onderweg heeft, haar eerste, daarna zal zij voor een jaar of 3 niet meer ingezet gaan worden voor de fok zodat de pups eerst op kunnen groeien en ontwikkelen en dat we haar afgericht krijgen
1 x-hollander teef waar nooit mee gefokt gaat worden, wordt mijn werk/sport hond, mist een P2.....verder medisch 100%
1 x-hollander teef van bijna 6 mnd, kan ik dus nog niets van zeggen, ontwikkeld zij zich goed en volledig (ook medisch, maar zeker ook werk) dan zal zij rond de 2 jr een nestje krijgen om daarna ook afgericht te gaan worden en dan pas weer verder te kijken
daarnaast zitten er nog 2 teven uitgeplaatst, 1 is nu drachtig van haar 2de en laatste nestje (eerste heeft ze gehad toen ze nog gewoon bij mij woonde) en de 2de teef wordt in augustus 2jr en zal rondom september gedekt worden (mits medisch 100%) voor haar eerste en laatste nestje, uitgeplaatste teven krijgen bij mij nl 1 nestje en zijn daarna volledig eigendom van degene waar ze uitgeplaatst zijn....
vraag dus idd geld voor de pups en ja er blijft nog wel eens wat over, wat ook weer in de honden terug gaat overigens.....in materiaal, medische kosten etc.....
alles is medisch gekeurd, ik ben zeer kritisch over waar de puppen terecht komen en als het dan als nog toch niet gaat kunnen ze gewoon terug komen.....
en ohja, ben wel lid van de RV, maar fok niet conform hun eisen.....ga nl niet met mijn honden naar shows....