Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer vind je een hond een werkhond?
Moderator: moderatorteam
-
chrico
- Zeer actief
Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?
Toch eline, ligt hier de fout bij de fokker, die had de hond nooit aan Jan moeten verkopen dus zo secuur word er dan niet met werklijnhonden omgegaan als elke persoon zo een hond in huis kan halen. Maar, ik denk dat jij gillend gek zou worden van mijn honden die zich benadeeld gaan voelen en gedrag gaan vertonen die niet wenselijk is, net als dat ik dat zou hebben bepaalde rassen die ook weer gedrag gaan vertonen dei niet wenselijk is. Dat heeft niets met werklijnen van doen, dat is een verkeerde keuze maken in het type hond. Als elke hond met problemen een werklijn zouden hebben zouden er nog meer werkhonden zijn dan wij hier op het forum al bedachten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Marion.
Laat maar Eline. Je wílt mijn definitie van werkhond gewoon niet begrijpen (en nee, iemand die dagelijks met zijn hond 10 km hardloopt noem ik niet eens een sporthond laat staan een werkhond).Eline* schreef:Geef mijn portie maar aan fikkie.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat geloof ik graag, je hoort toch niet dat ik zeg dat kruisingen niet zorvuldig gefokt worden? Heb zelfs nog een vb genoemd.Marion. schreef: Pups die opgeleid worden tot mogelijke hulphond, vind ik werkhonden (en ja Fenella, ook die kruisingen worden zorgvuldig gefokt).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- langehond1
- Zeer actief
Ik zie het verschil tussen werk en sport niet. De hond levert een bepaalde prestatie met een bepaald doel.
Alle niet noodzakelijke jacht is sport in de moderne wereld.
L
Alle niet noodzakelijke jacht is sport in de moderne wereld.
L
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ja, ik snap wat je bedoelt. Jij ziet - net als onder andere Marc- een 'werkhond' meer als een soort hond (dus met bepaalde eigenschappen) dan een hond die werkt.Eline* schreef:Ik zie de term werkhond dus ook anders dan wat ik van een aantal mensen hier lees.Rami schreef: Maarre... dan heb je het toch meer over een hond uit 'werklijnen' dan om een 'werkhond'? Hij werkt immers niet.
Dat het een slechte match is, dat ben ik - uiteraard - helemaal met je eens.![]()
Een hond die taken kan uitvoeren is voor mij niet per definitie een werkhond. Een hond die gefokt is vanuit een lijn waar geselekteerd is op werkeigenschappen en daardoor tevens extremen in gedrag kan laten zien wat hem eigenlijk bij voorbaad maakt tot een hond met gebruiksaanwijzing is dit wel.
Voor mij, hoe ik de term zie, is het dus niet van belang of een hond werkt ja of nee. Wel hoe de hond gefokt is en wat hij toont aan gedrag.
Ik haal in het voorbeeld een herder aan, maar je kan daar bv. ook bepaalde jachthonden invullen.
De boomer-achtige hond die met z'n baas de kudde schapen bij elkaar houdt die bij ons in het polderpark de bermen kort houden is dan - in jouw/jullie optiek - geen werkhond. Toch? (Of snap ik het toch niet...
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Je hebt gelijk en geen gelijk.malinois schreef:En toch halen ze zo goed als alle honden uit NL, en dat zijn toch voornl herders (mechelaars en duitsers) en enkele labjesNanna schreef: Ik denk JUIST dat de douane helemaal niet zit te wachten op hieperdepieperende honden. Ze moeten juist de wat bedachtzamere types hebben die hun werk geconcentreerd en grondig doen.
Volgens jou de oh zo hypere herders.......
Ze werken (ook internationaal) heel veel met herders.
Behalve daar waar de honden in een direct contract met het publiek werken.
Dus aankomst/vertrekhal van de (kleinere) vliegvelden en ferry's.
Niet dat ze daar geen herders hebben, maar die werken op de transportband, de vliegtuigen, de bagageafdelingen, de goederen afdelingen etc. etc.
Toevalligerwijs heeft een kennis van me een nest Flatcoats gefokt waarvan er twee naar de douane gingen voor het werk op de ferry.
Ze hebben er momenteel nog Mechelaars rondlopen die qua werk uitstekend voldoen maar wel eens een beetje heftig willen reageren in de vakantie vierende meute.
De Mechelaars gaan daar overigens niet weg, voor de transport kant voldoen ze uitstekend.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Sorry, maar ik denk dat Nanna geen verstand van herders heeft.malinois schreef:En toch halen ze zo goed als alle honden uit NL, en dat zijn toch voornl herders (mechelaars en duitsers) en enkele labjesNanna schreef: Ik denk JUIST dat de douane helemaal niet zit te wachten op hieperdepieperende honden. Ze moeten juist de wat bedachtzamere types hebben die hun werk geconcentreerd en grondig doen.
Volgens jou de oh zo hypere herders.......
Laatst gewijzigd door laeken op 18 feb 2010 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik denk dat er minder werk is dan honden, dus er zullen werkhonden ook als huishonden gesleten worden..en daar gaat het denk ik in ons hoofd anders.chrico schreef:Toch eline, ligt hier de fout bij de fokker, die had de hond nooit aan Jan moeten verkopen dus zo secuur word er dan niet met werklijnhonden omgegaan als elke persoon zo een hond in huis kan halen.
Voor mij blijft die hond een werkhond en zal een baas daar dus iets mee moeten. Bij jou wordt het een sporthond of een weet ik het wat voor hond.
Toch heb je van ontzettend veel rassen een showlijn en een werklijn. Puur gericht op de eigenschappen waarop je selecteert. Als je kijkt naar een akita, dat is een hele pure hond. Puur in die zin dat hij enorm is gelinkt aan zijn oorspronkelijke taak en de eigenschappen nauwelijks zijn afgezwakt tot gemiddelder gedrag.Maar, ik denk dat jij gillend gek zou worden van mijn honden die zich benadeeld gaan voelen en gedrag gaan vertonen die niet wenselijk is, net als dat ik dat zou hebben bepaalde rassen die ook weer gedrag gaan vertonen dei niet wenselijk is. Dat heeft niets met werklijnen van doen, dat is een verkeerde keuze maken in het type hond. Als elke hond met problemen een werklijn zouden hebben zouden er nog meer werkhonden zijn dan wij hier op het forum al bedachten.
Ik snap wel wat je bedoeld al tikkende moet ik zeggen.
Een pure akita is niet het type werkhond wat je voor ogen hebt als werkhond, maar toch zie ik dat dus wel zo.
Misschien moet ik een andere term bedenken voor wat ik bedoel met een werkhond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Gos
- Zeer actief
Ik vind in deze voorbeelden zowel de KNPV als de IPO nog steeds sport. Ik zie het als mogelijke voorbereiding op of als een soort toetsing van bepaalde voorwaarden van het eventueel later werken in de praktijk. Ten eerste omdat er volgens een bepaald vastgelegd programma geoefend en geexamineerd wordt, en de omstandigheden in de praktijk anders zijn. Om maar iets te noemen, burgerbijten is geen onderdeel van de knpv-training.Jip schreef: En gaat het je dan om het uiteindelijke resultaat ....dus dat de hond gaat werken in de praktijk
of gaat het je dan om de training die anders is?
als een hond aan het leren speuren is voor ipo dan is het sport?
als een hond aan het leren speuren is voor reddingswerk dan is het werken? ook al zou dat speuren misschien opdezelfde manier worden aangeleerd?
of vind je IPO sport omdat er uiteindelijk niks mee gedaan word dan misschien alleen een wedstrijd
en vind je dan bv KNVP weer wel werken?
Ten tweede omdat het ook nog eens zo is dat bepaalde manieren van aanleren en gewenste manier van uitvoeren daarin, misschien wel in het nadeel werken bij bepaalde inzetten in de praktijk. Een voorbeeld daarvan (gegeven door een praktijkman, ik geef het alleen maar door
En een kleinigheidje: het aanleren van speuren voor IPO heeft voor mij niet zoveel te maken met het speuren/revieren van reddingswerk, ook vanwege wat ik hierboven zei. Bij reddingwerk zijn er vele manieren/werkwijzes om bij het doel te komen, en het volgen van een menselijk spoor is daar een van. Bij IPO speuren is dat toch iets anders
(Edit: vele pagina's teruggebladerd)
Laatst gewijzigd door Gos op 18 feb 2010 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Elke fokker is anders. Als ik morgen twee boerboelreuen wil is dat zo te regelen. Binnen 1 dag heb ik ze als ik betaal en zoek. Je denkt toch niet dat iemand zomaar een hond meekrijgt van de fokker die jij kent van dit forum? Misschien krijgen jij of ik er niet eens een.chrico schreef:Toch eline, ligt hier de fout bij de fokker, die had de hond nooit aan Jan moeten verkopen dus zo secuur word er dan niet met werklijnhonden omgegaan als elke persoon zo een hond in huis kan halen.
-
Ennath
- Zeer actief
Ik geloof dat ik me hier helemaal bij aansluitEline* schreef:Ik zie de term werkhond dus ook anders dan wat ik van een aantal mensen hier lees.Rami schreef: Maarre... dan heb je het toch meer over een hond uit 'werklijnen' dan om een 'werkhond'? Hij werkt immers niet.
Dat het een slechte match is, dat ben ik - uiteraard - helemaal met je eens.![]()
Een hond die taken kan uitvoeren is voor mij niet per definitie een werkhond. Een hond die gefokt is vanuit een lijn waar geselekteerd is op werkeigenschappen en daardoor tevens extremen in gedrag kan laten zien wat hem eigenlijk bij voorbaad maakt tot een hond met gebruiksaanwijzing is dit wel.
Voor mij, hoe ik de term zie, is het dus niet van belang of een hond werkt ja of nee. Wel hoe de hond gefokt is en wat hij toont aan gedrag.
Ik haal in het voorbeeld een herder aan, maar je kan daar bv. ook bepaalde jachthonden invullen.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
In mijn optiek niet inderdaad.Rami schreef: De boomer-achtige hond die met z'n baas de kudde schapen bij elkaar houdt die bij ons in het polderpark de bermen kort houden is dan - in jouw/jullie optiek - geen werkhond. Toch? (Of snap ik het toch niet...![]()
).
Als je bv naar kruisingen tussen rasgroepen kijkt zie je veel gemiddeldere honden. Een herder gemixt met een lab zal zelden leiden tot extreem gedrag.
Als je een hond kiest uit een lijn die erop gericht is een zo goed mogelijk pakket genen door te geven waarmee de hond goed kan worden in zijn taak kun je dus wel meer extreem gedrag krijgen. Dat maakt een werkhond voor mij een ander soort hond dan een gewone hond.
Maar het is best een ingewikkeld gesprek. Leuk om te zien hoe anders een begrip geinterpreteerd kan worden!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Ennath
- Zeer actief
Nou mijn herder gemixt met retriever is toch een best wel heftig hondje geworden (wel leuk heftig).Eline* schreef:In mijn optiek niet inderdaad.Rami schreef: De boomer-achtige hond die met z'n baas de kudde schapen bij elkaar houdt die bij ons in het polderpark de bermen kort houden is dan - in jouw/jullie optiek - geen werkhond. Toch? (Of snap ik het toch niet...![]()
).
Een werkhond is een werkhond omdat hij gefokt is op gepaald gedrag, wat dus ook uitvergroot aanwezig mag zijn bij dit type hond.
Als je bv naar kruisingen tussen rasgroepen kijkt zie je veel gemiddeldere honden. Een herder gemixt met een lab zal zelden leiden tot extreem gedrag.
Als je een hond kiest uit een lijn die erop gericht is een zo goed mogelijk pakket genen door te geven waarmee de hond goed kan worden in zijn taak kun je dus wel meer extreem gedrag krijgen. Dat maakt een werkhond voor mij een ander soort hond dan een gewone hond.
Maar het is best een ingewikkeld gesprek. Leuk om te zien hoe anders een begrip geinterpreteerd kan worden!
Komt ie wel van een werkende BC papa x een werkende Chesapeake mama.
-
Gos
- Zeer actief
Ik heb een flauw vermoeden dat er traditioneel al niet zoveel belgische/duitse herders rondlopen in dat land en dat quarantainebepalingen en aanschaf/transportkosten er ook wel een rol bij zullen spelen. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. In Egypte zag je juist weer wel overal mechelaars/duiste herders om onder bussen en auto's te checken op explosieven. Maakt niet uit, je weet wat ze zeggen over een goede werkhond: "als-ie het maar doet" (en "een goede hond heeft geen kleur").Nanna schreef:Het zal allemaal best![]()
Er zullen gerust herders op Melbourne rondlopen, maar het enige dat ik over die transportbanden zie dribbelen/vliegtuigen zie doorzoeken op drugs zijn Beagles en Labradors
En ik heb toch al een paar afleveringen mogen aanschouwen![]()
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Nee okay maar dat zijn jouw honden dan ook gewend.Rami schreef:Nou ja, dat vind ik - eigenlijk - toch een heel andere discussie.Cash schreef:Nogmaals; er gebeurd toch wat met zo'n hond dan? Die kan toch zijn uitlaatklep kwijt in de behendigheid e.d.?
Ik heb het over honden die het daadwerkerlijk alleen maar moeten doen met 3x per dag een rondje, geen behendigheid, geen GG, helemaal niks, ja als he 25 graden is mogen ze ook eens mee naar het bos...
En dan denk ik dat er rassen zijn die zich daar prima in zullen schikken, die zie ik hier namelijk meer dan genoeg maar er zijn dan rassen die zich daar niet in kunnen schikken en ongewenst gedrag gaan laten zien.![]()
Ik ken maar heel weinig gezonde, volwassen honden die zich zo maar schikken met weinig tot geen geestelijke en lichamelijke activiteiten.
Zelfs mijn brave, oudere huishonden (11 en 8 jaar) zullen minder in hun vel steken als we niet lekker dagelijks (en gevarieerd) met ze op pad zouden gaan, zouden spelen, als we ze geen taakjes geven etc..
Maar een hond die niet beter weet? Ik zie ze hier toch genoeg die zich daar gewoon bij neerleggen. Ik zie het hier met een aantal goldens en labradors, een boxer, kleine kruisingen etc
Maar dat is misschien idd een andere discussie.
Al blijf ik dan wel vinden dat een werkhond meer nodig heeft dan wat vermaakt te worden. Die heeft uitdaging nodig , moet echt geestelijk bezig gehouden worden e.d.

Cash v Heiligental en Flow.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ga ook weer een duit in het zakje doen
.
Ik vind de voorbeelden die Eline aanhaalt geen werkhonden, maar honden uit werklijnen. Dat is voor mij wel degelijk een verschil. Dat er met die honden wel wat gedaan moet worden staat buiten kijf omdat ze anders de boel gaan terroriseren. Maar dat kan ook prima elke dag flyball zijn bijvoorbeeld. Een hond uit werklijnen is voor mij niet automatisch een werkhond.
Nanna, de beagles en labjes die jij aan het werk ziet zijn ook gewoon hieperdepieper honden van aard, anders hadden ze het namelijk nooit zo ver geschopt. Ze gaan sowieso pas met die honden de opleiding is als ze helemaal smoorgek zijn van een voorwerp en echt hysterisch doorgaan om dat voorwerpje te krijgen. Doen ze dat niet, dan beginnen ze er niet eens aan. Dat neemt niet weg dat ze vervolgens heel geconcentreerd aan het werk gaan, maar in aanleg moeten ze een hysterische drift hebben anders redden ze het niet. Dat ze de herders uit het publiek halen zal vooral met het uiterlijk te maken hebben, veel mensen zijn toch minder bang voor een flaporig beagletje.
Een werkhond hoeft trouwens niet de hele dag door hysterisch liggen te wezen, ze moeten (in mijn ogen dan hè) gewoon een aan hysterie grenzende drift tentoon spreiden op momenten dat dat gevraagd wordt. Om het nog ingewikkelder te maken hoeft de hond dan niet eens hysterisch te tonen. Als ik dan (toch mijn referentiekader) kijk naar een Cento, daar zie je niet zoveel aan, totdat je hem in zijn ogen kijkt op het moment supreme, dan zie je ineens een heel andere hond.
Maar dat is dus wel een "praktijk"hond
met een uitknop. Die kon 's nachts tijdens rellen met uitgaanspubliek zo een man of wat het ziekenhuis in bijten terwijl hij 's middags doodgemoedereerd tussen schijnvechtende vriendjes van een jaar of 15 kon liggen, en dan konden ze nog zo over hem heen vallen ook zonder één enkel probleem. Maakt dat hem dan ineens géén werkhond
.
Een Mikey daarentegen voldoet volledig aan het beeld van wat, volgens sommigen hier, een werkhond moet zijn. Hysterisch, altijd aan het werk, volkomen van het pad af als mensen zich ook maar iets verdacht gedragen en als hij een week minder traint, zo stik chagrijnig dat ik het meestal moet bezuren. Maar is hij dan wel een werkhond en Cento niet
Ik vind van niet. Maw ook tussen werkhonden/praktijkhonden/honden uit werklijnen zit onderling nog weer zoveel verschil dat ze eigenlijk niet in één woord te vangen zijn.
Zo en nu ga ik nog even een paar uurtjes pitten, want ik moet vannacht nog met mijn praktijkhond uit werklijnen aan het werk
Ik vind de voorbeelden die Eline aanhaalt geen werkhonden, maar honden uit werklijnen. Dat is voor mij wel degelijk een verschil. Dat er met die honden wel wat gedaan moet worden staat buiten kijf omdat ze anders de boel gaan terroriseren. Maar dat kan ook prima elke dag flyball zijn bijvoorbeeld. Een hond uit werklijnen is voor mij niet automatisch een werkhond.
Nanna, de beagles en labjes die jij aan het werk ziet zijn ook gewoon hieperdepieper honden van aard, anders hadden ze het namelijk nooit zo ver geschopt. Ze gaan sowieso pas met die honden de opleiding is als ze helemaal smoorgek zijn van een voorwerp en echt hysterisch doorgaan om dat voorwerpje te krijgen. Doen ze dat niet, dan beginnen ze er niet eens aan. Dat neemt niet weg dat ze vervolgens heel geconcentreerd aan het werk gaan, maar in aanleg moeten ze een hysterische drift hebben anders redden ze het niet. Dat ze de herders uit het publiek halen zal vooral met het uiterlijk te maken hebben, veel mensen zijn toch minder bang voor een flaporig beagletje.
Een werkhond hoeft trouwens niet de hele dag door hysterisch liggen te wezen, ze moeten (in mijn ogen dan hè) gewoon een aan hysterie grenzende drift tentoon spreiden op momenten dat dat gevraagd wordt. Om het nog ingewikkelder te maken hoeft de hond dan niet eens hysterisch te tonen. Als ik dan (toch mijn referentiekader) kijk naar een Cento, daar zie je niet zoveel aan, totdat je hem in zijn ogen kijkt op het moment supreme, dan zie je ineens een heel andere hond.
Maar dat is dus wel een "praktijk"hond
Een Mikey daarentegen voldoet volledig aan het beeld van wat, volgens sommigen hier, een werkhond moet zijn. Hysterisch, altijd aan het werk, volkomen van het pad af als mensen zich ook maar iets verdacht gedragen en als hij een week minder traint, zo stik chagrijnig dat ik het meestal moet bezuren. Maar is hij dan wel een werkhond en Cento niet
Ik vind van niet. Maw ook tussen werkhonden/praktijkhonden/honden uit werklijnen zit onderling nog weer zoveel verschil dat ze eigenlijk niet in één woord te vangen zijn.
Zo en nu ga ik nog even een paar uurtjes pitten, want ik moet vannacht nog met mijn praktijkhond uit werklijnen aan het werk
Gr. Aniek

-
Marion.
Maar zo zie ik hier de Duitser van de overkant ook. Helemaal blij en gefocust op bal en tak (inclusief stemvolume) loopt hij voor/naast de baas naar het veldje. En op de terugweg van dat veldje (neem ik het ruim, 150 meter verderop) is hij wat minder vocaal, maar nog steeds blij genoeg.Cash schreef:Maar een hond die niet beter weet? Ik zie ze hier toch genoeg die zich daar gewoon bij neerleggen. Ik zie het hier met een aantal goldens en labradors, een boxer, kleine kruisingen etc
Die hond legt zich er blijkbaar ook bij neer, misschien omdat hij ook niet meer gewend is? Ik geef grif toe dat een Golden zich makkelijker zal schikken in dat lot, maar ik weet wel dat als ik dagelijks even met mijn honden ga ballen aan steeds hetzelfde watertje, dat ze dan thuis toch echt vervelend zullen worden (nou ja, Miep misschien niet, maar Saar heel zeker).
Maar goed. Ik vind dat inderdaad een discussie van een héél andere orde.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
een hond uit de pure werklijnen heeft nog een groot instinct om zijn oorspronkelijke taak uit te voeren.
ik denk dat een hond die gefokt is voor een specifieke taak/werk zelf echt geen verschil ziet in sport/realiteit of betaald werk
de hond zal bloedfanatiek zijn taak uitvoeren....want dat is zijn instinct
het zal de hond een worst wezen of ze nu een sport of (betaalde)werkhond zijn, ze nemen hun taak gewoon serieus. je moet dus een hond uit de werklijnen (geestelijk)bezig houden met sport of werk.
ik denk dat een hond die gefokt is voor een specifieke taak/werk zelf echt geen verschil ziet in sport/realiteit of betaald werk
de hond zal bloedfanatiek zijn taak uitvoeren....want dat is zijn instinct
het zal de hond een worst wezen of ze nu een sport of (betaalde)werkhond zijn, ze nemen hun taak gewoon serieus. je moet dus een hond uit de werklijnen (geestelijk)bezig houden met sport of werk.

-
chrico
- Zeer actief
Vreemd he, je heb een beeld in je hoofd en toch kom je er achter dat het beeld niet bij een woord klopt. Daarom vind ik dit juist een leuke discussie. Ik vind het woord werkhond een ruim begrip. Het is niet rasgebonden, het is niet type gebonden maar functiegebonden. Een jachthond die gefokt is met een bepaald doel en daar voor gebruikt word is in mijn ogen dus een werkhond al voldoet het meestal niet aan het beeld dat je heb bij het woord werkhond. Een herder die gefokt uit werklijnen maar gaat fyballen is geen werkhond in mijn beleving dan. Pffff het blijft ingewikkeldEline* schreef:Ik denk dat er minder werk is dan honden, dus er zullen werkhonden ook als huishonden gesleten worden..en daar gaat het denk ik in ons hoofd anders.chrico schreef:Toch eline, ligt hier de fout bij de fokker, die had de hond nooit aan Jan moeten verkopen dus zo secuur word er dan niet met werklijnhonden omgegaan als elke persoon zo een hond in huis kan halen.
Voor mij blijft die hond een werkhond en zal een baas daar dus iets mee moeten. Bij jou wordt het een sporthond of een weet ik het wat voor hond.![]()
Toch heb je van ontzettend veel rassen een showlijn en een werklijn. Puur gericht op de eigenschappen waarop je selecteert. Als je kijkt naar een akita, dat is een hele pure hond. Puur in die zin dat hij enorm is gelinkt aan zijn oorspronkelijke taak en de eigenschappen nauwelijks zijn afgezwakt tot gemiddelder gedrag.Maar, ik denk dat jij gillend gek zou worden van mijn honden die zich benadeeld gaan voelen en gedrag gaan vertonen die niet wenselijk is, net als dat ik dat zou hebben bepaalde rassen die ook weer gedrag gaan vertonen dei niet wenselijk is. Dat heeft niets met werklijnen van doen, dat is een verkeerde keuze maken in het type hond. Als elke hond met problemen een werklijn zouden hebben zouden er nog meer werkhonden zijn dan wij hier op het forum al bedachten.
Ik snap wel wat je bedoeld al tikkende moet ik zeggen.
Een pure akita is niet het type werkhond wat je voor ogen hebt als werkhond, maar toch zie ik dat dus wel zo.![]()
Misschien moet ik een andere term bedenken voor wat ik bedoel met een werkhond.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- yuki
- Zeer actief
Ik vraag me dan wat af. Mijn schoonvader in Oostenrijk is jager. Is zijn Bayrischer Gebirgsschweisshund ook een werkhond?
Hij zit in ieder geval alle dagen in de open achterbak van zijn auto te wachten of ze eindelijk gaan jagen. En als er wat geschoten is, gaat Aaron het zoeken. Hij is enorm fanatiek en doet zijn werk (naar verluid) goed. Maar de dagen dat er niet gejaagd wordt, ligt hij vooral te pitten. Sloopt niets of draait niet door.
Hij zit in ieder geval alle dagen in de open achterbak van zijn auto te wachten of ze eindelijk gaan jagen. En als er wat geschoten is, gaat Aaron het zoeken. Hij is enorm fanatiek en doet zijn werk (naar verluid) goed. Maar de dagen dat er niet gejaagd wordt, ligt hij vooral te pitten. Sloopt niets of draait niet door.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
-
chrico
- Zeer actief
In mijn optiek wel 
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Marion.
Ik vind van wel. En een goeie ookyuki schreef:Ik vraag me dan wat af. Mijn schoonvader in Oostenrijk is jager. Is zijn Bayrischer Gebirgsschweisshund ook een werkhond?
- yuki
- Zeer actief
Maar hij is aartsluiMarion. schreef:Ik vind van wel. En een goeie ookyuki schreef:Ik vraag me dan wat af. Mijn schoonvader in Oostenrijk is jager. Is zijn Bayrischer Gebirgsschweisshund ook een werkhond?
Esther
Esther
-
Marion.
Mag dat niet? Zijn alleen maar de bikkels de werkers? Bouwvakkers, de ME, de zware beveiliging?yuki schreef:Maar hij is aartslui
- yuki
- Zeer actief
Nee hoor. Maar ik kreeg dat idee wel een beetje in dit topic. Aaron doet idd waar deze honden voor bedoeld zijn, van oorsprong.Marion. schreef:Mag dat niet? Zijn alleen maar de bikkels de werkers? Bouwvakkers, de ME, de zware beveiliging?yuki schreef:Maar hij is aartslui
Maar een willekeurig ras wat (daar niet voor gefokt wordt) lijken opspoort, lawines uitgraaft enz. is net zo goed een werkhond in mijn optiek. Dus je hoeft niet met die bedoeling gefokt te worden om een werkhond te zijn.
Esther
Esther
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Ik weet niet of het al gemeld is door iemand. Maar Nederland kent wel gebruikshondenmalinois schreef:Oke (knuppel in het hoenderhok) wat doen we dan met deze lijst? Bij de RvB niet meer gehanteerd maar zover ik kan terugvinden nog wel voor de FCI bestaand:
LIJST VAN WERKHONDENRASSEN DER FCI
(Zoals aan de FCI voorgesteld in FCI/GHK vergadering 26/3/94 te Varese Italie).
Kelpie
Belgische Herders
- Groenendaeler
- Laekense
- Mechelse
- Tervuerense
Duitse Herder
Beauceron
Briard
Picardische Herder
Pyrenese Herder
- à poil long
- à fase rase
Australian Cattle Dog
Bouvier des Ardennes
Bouvier des Flandres
Airedale Terrier
Dobermann
Riesenschnauzer zwart
Riesenschnauzer peper en zout
Boxer
Rottweiler
Anatolische Herdershond
Hovawart
In Nederland kan verder de Hollandse Herder aan examens en wedstrijden deelnemen als zijnde "werkhond".
*Herdershonden: IPO I, II en/of III;
*Jachthonden + lopende honden: moet ORWEJA kaart kunnen overleggen. In Nederland op officiële veldwedstrijden behaalde kwalificaties G t/m U en CQN in Kampioenschaps-, novice- en jeugd-veldwedstrijden geven
toegang tot de gebruikshondenklasse op tentoonstellingen;
*Windhonden: Het bewijs dat tenminste vier maal aan CACIL-rennen of -coursings is deelgenomen gedurende een periode van tenminste een jaar plus een dag. Bij zowel de rennen als de coursings moet bewezen worden dat de hond twee maal in de bovenste helft van de uitslag is geëindigd; daarbij moet bij coursing de hond tenminste tweederde van het maximaal behaalbare puntenaantal hebben.
Zie: http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/g ... g/?type=98" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn dus echt wel meer 'werkhonden rassen' dan de herders

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
denk dat een gemiddlede golden uit werklijnen ook niet in huis handelbaar is als brave huishond zonder geestelijke uitdaging.....en dat werd door een artikel in de jachthond voor mij toch wel bevestigd.....(toevallig vd week een heel artikel gelezen)yuki schreef:Dus zo'n "brave Golden" die zijn werk als lawinehond doet, is dan geen werkhond bijvoorbeeld?tobyke schreef:Ik vind honden 'werkhonden' als ze niet geschikt zijn om alleen als huishond gehouden te worden. Als je er niks mee doet worden ze redelijk onhandelbaar.
Je kunt lekker sporten, trainen, wandelen enz enz met je hond en als dat een keer een paar weken niet kan merk je dat je hond wat ongeduriger wordt, maar ach, het gaat wel.
Je kunt sporten, trainen, wandelen enz met je hond en als dat een paar kéér niet kan wordt je hond echt oervervelend. Druk, dingen slopen, veel blaffen. teveel energie om met een uurtje boswandeling te ontladen. Maakt niet uit wat voor ras. Meestal zijn dat wel de rassen die oorspronkelijk ook voor werk gefokt zijn. Herdershonden, jachthonden, waak-verdedigingshonden. Geen doetjes.
Ik vergelijk honden wel eens met auto's. Een gezellige huis-Golden Retriever met een Opel Astra en een pittige (nu ja, 'kep er zelf een) Australian Cattledog met een Ferrari. Daar zit gewoon meer power in. Zonder andere rassen te willen afkammen. Maar zo'n Energy-bom is als huishond toch wel wat lastiger te houden dan die brave Golden. Je móet zo'n hond wel geestelijk en lichamelijk meer prikkelen voordat ie tevreden in zijn mandje gaat liggen maffen. Zijn lijf en koppie moeten gewoon meer werk verstouwen voordat ze een keer moe zijn. Dat noem ik dan werkhonden. Ook meer werk voor de baas, want die komt niet weg met een paar uurkes door het bos struinen per dag.Is toch best hard werken hoor!
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Marion. schreef:Nee, heb ik al gezegd volgens mij. Een diensthond (in wording) op pakwerktraining is aan het werk. Een niet-diensthond is aan het sporten. Een speurtraining voor de leuk is sporten, voor een speurhond die daadwerkelijk ingezet wordt is het werk. Een pup kunstjes leren is recreatief, als een hond opgeleid wordt tot hulphond is het werk. Schapen drijven op training is sport, de Borders op de Veluwe doen werk.Jip schreef:En een Herder die voor het echhie bijt is dat dan een Sporthond of werkhond volgens jou?
Dus voor jou bepaalt de omgeving waarin de hond bezig is of het werken of sporten is?
Het gaat er toch om wat hij aan het doen is?
Het soort werk, bepaalt niet 'werkhond' of niet. Voor mij.
ehm, de meeste geleiders trainen hun honden niet zelf, maar deze honden worden bij sporters grootgebracht en opgeleid.....dus een diensthond in wording op pakwerktraining zit vaak bij sporters, alleen wat is die diensthond in wording dan volgens jou, een hond die sport of een hond die werkt?
-
Marion.
Wie die hond traint maakt niet uit. Een hond die in potentie een diensthond kan worden is op dat moment aan het werk. Vind ik.crutz schreef:ehm, de meeste geleiders trainen hun honden niet zelf, maar deze honden worden bij sporters grootgebracht en opgeleid.....dus een diensthond in wording op pakwerktraining zit vaak bij sporters, alleen wat is die diensthond in wording dan volgens jou, een hond die sport of een hond die werkt?
Een supersofte golden/lab kruising die het eerste jaar bij een gastgezin "in training" is als hulphond vind ik ook aan het werk. Slagen ze niet, slagen ze niet. Gaan ze verder als sporthond. Of als haardkleedje. Kan mij het verrotten.
-
jeanine
- Actief
een onmisbare werkhond!!yuki schreef:Ik vraag me dan wat af. Mijn schoonvader in Oostenrijk is jager. Is zijn Bayrischer Gebirgsschweisshund ook een werkhond?