Gezien ik getipt werd dat mijn hond hier op het internet prijkt, is het ook voor mij tijd om nog eens te verschijnen
De bouvier op leeftijd is dus mijn Fix, die inmiddels 10,5 is. Fix heeft wel degelijk een ruwe plukvacht, op die foto had ik hem net (half) onder handen genomen, 't was nog niet allemaal bijgeplukt. Fix is werkelijk de droom van elke trimmer, hij plukt ontzettend makkelijk. Zijn vacht vraag ook nauwelijks onderhoud. 't Is een echte ouderwetse ruwe bouvier, zoals ze ze tegenwoordig niet meer maken.
Naast Fix heb ik nog 2 andere bouviers, Darco en Goa, allebei afkomstig uit een werklijn (ouders zijn actief in de Belgische gehoorzaamheid en het IPO en werken actief mee op de boerderij (koeien drijven). Zowel Darco als Goa hebben een ruwe vacht, al is de vacht van Goa wel merkelijk zachter dan die van Darco en Fix. Toch plukt ook Goa heel makkelijk, er komt geen schaartje aan te pas. Ik sta er ook op dat ze van jongs af aan de juiste vachtbehandeling krijgen.
Darco
Goa hoognodig toe aan een trimbeurt, de vorige trimbeurt was 4 maanden geleden. Langer dan dit wordt haar vacht niet, en zelfs in dit stadium is er nauwelijks onderhoud aan.
Goa (eerder die dag getrimd, dus pluizig)
Goa 2 weken na de trimbeurt en dus opnieuw wat ingegroeid
Goa ongeveer 1,5 maand na de trimbeurt, opnieuw ingegroeid. Op die lengte vind ik haar vacht persoonlijk het mooist.
Ik vind het vreselijk, die evolutie van de vachten. Ik ben met Goa gaan showen toen ze 14 maanden was, en het minste dat ik kan zeggen is dat we opvielen, tussen de andere bouviers

We waren de enige werkbouvier in een ring vol opgetutte showbouviers en werden uiteraard ook laatste (maar dat had ik ook wel verwacht, het was me vooral te doen om de "G"

). Goa is een kleine maand voor de show getrimd, een week ervoor nog bijgewerkt en de dag zelf had ik alleen mijn harkje bij om eventjes door te kammen voor we de ring in moesten. De andere honden daarentegen, daar werd aan geknipt dat het een lieve lust was
Mocht je bouviers echt naar de rasstandaard gaan keuren, dan zouden de honden die nu BOB worden er op show geeneens meer aan te pas komen. Een bouvier hoort een ruwe warrelige vacht te hebben met onderwol, niet uitsluitend onderwol.