Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Allergische reactie, update

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Allergische reactie, update

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Vanmorgen moest ik om 7 uur beginnen, dus daarvoor de honden goed uit gelaten.
Leon is om 8 uur thuis gekomen, alles laten plassen. Eind van de ochtend Indy nog een keer omdat ze het nog niet zo héél lang op kan houden soms.
Ik kwam om 3 uur thuis en trof Indy aan met een mega dik oog! Schrok er wel van.
Gelijk de da gebeld en kon gelukkig snel terrecht.
Ze dacht aan een allergische reactie omdat het ooglid aan de bovenkant ook rood zag, en het andere oogje op het ooglid ook wel iets rood zag.

Ze heeft natuurlijk nog wel goed ín het oog gekeken, maar zag daar niets schokkend gelukkig!

Ze heeft nu druppels. Het ene oogje, waar het mee begon was na een uurtje thuis heel mooi geslonken. Nu is het andere oogje heel dik. Ik had al gevraagd of ik daar ook mocht gaan druppelen als dat ook begon, dat was goed, dus dat ook gelijk gaan doen.

Maar goed, je gaat nadenken.... hoe komt zoiets.
Nu is onze douche beneden en daar lopen de honden ook gewoon in en uit. Als ik met haispray etc bezig ben moeten ze naar buiten de douche. Later kwam Indy weer binnen en begon te niezen.
Mijn idee is nu dat ze dan toch een allergische reactie heeft gehad op spray die toch nog in de lucht hing.
Is dat gek gedacht? Nog even gebeld naar de da, had de assistente. Die had het nog nooit gehoord, maar mij lijkt het wel logisch.
Voortaan gaat de deur nóg langer dicht na spuitbussen. Of ik ga buiten spuiten, haha.

Ze moet nu wel even een kapje op, ze mag er niet aankomen. Verder is ze gelukkig wel levendig en zichzelf hoor.
Hopen dat dit oogje nu ook snel slinkt.
Laatst gewijzigd door Daisy@ op 16 feb 2010 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Re: Allergische reactie

Ongelezen bericht door Ceseman »

Klinkt logisch dat het van de hairspray kan komen. Vaak zijn het planten, maar de meeste voorkomende planten die een reaktie geven zijn nu nog niet aanwezig.

Beterschap voor de dame!
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Aan planten heb ik ook al zitten denken. Moet dan buiten zijn, binnen heb ik geen planten.

Hopelijk trekt het snel weg. Is maar niets hoor. :ugh:
Ceseman
Zeer actief

Je hebt natuurlijk wel de wintergroene planten/struiken die ook een reactie kunnen geven. Zoals hulst, mahonie-struik, buxus, conifeer, enz. , maar in de winter zijn ook die planten in zeg maar een ruststand.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Ja, is ook zo. Ik zit ook wel in die richting te denken hoor.
M'n eerst idee is toch wel die hairspray, zou toch wel kunnen.

Als ze het weer krijgt, zonder dat er hairspray aan te pas is gekomen, dan sta ik natuurlijk weer bij de da.
Nu maar hopen dat ze het niet meer krijgt.
Haar andere oogje, wat als 2e begon, lijkt nu ook weer wat dunner te worden.

Het arme ding, het was net een klein chineesje. En maar gewoon vrolijk en druk blijven :wink:
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

Eyes had laatst ook een allergische reactie, tenminste daar gaan wij van uit, want het zou heel misschien nog kunnen dat zij klappen op haar neus heeft gehad van de kat en dat dat de dag erop is op gaan zetten. Ik vond het ook rot dat wij dus niet wisten wat de oorzaak was en je blijft maar zoeken naar de mogelijke oorzaak. Ik las ook dat schoonmaakmiddelen oorzaak kunnen zijn en idd planten, wij hadden wel een kerstster in huis en daar zit van dat melkachtige sap in die dat kan veroorzaken.Eyes heeft ook eerder een keer een opgezette plasser gehad, echt groot en rood gezwollen, mijn dochter belde mij toen op het werk en ik kon gelijk bij de da terecht. Kreeg toen Dermalgin om erop te smeren, waarschijnlijk was zij met haar geval ergens op of in gaan zitten , brandnetel of distel o.i.d.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Waarschijnlijk dus niet de haarlak.
Vannacht werd haar bekje ook behoorlijk dik, ze ging op Spike lijken :ugh: , en dat is toch niet de bedoeling.
Vannacht de da nog gebeld. Volgens hem echt een allergische reactie en moest ik gelijk om 8uur komen.

Dus om 8uur stond ik op de stoep.
Ze heeft nu 2 prikken gehad, doorgaan met de oogdruppels.
En volgens hem kon het echt niet van de haarlak komen omdat dat s'morgens vroeg is geweest, en de reactie die ze nu pas s'nachts had zou daar véél te laat op zijn.

Dus ja.... dan ga je denken.
Leon en ik kwamen thuis tot de conclusie dat het iets moest zijn geweest wat ze van buiten heeft meegenomen. Aangezien het volgens de da de hele tijd bij haar moet zijn geweest gezien de constante reactie erop.
Nu zat ze gisteren wel veel aan haar ene poot te likken. Dus iets van buiten zou goed kunnen denken wij.
Binnen is er absoluut niets veranderd!

Ze is en blijft vrolijk en speels, eet en drinkt goed en poept en plast goed. Dus echt last heeft ze er niet van.
Afwachten of het nog eens terug komt dus.... hoop van niet.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Allergische reactie, update

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ja vind het maar, :oohja: , in ieder geval sterkte met de zoektocht, en beterschap met die arme Indy
Daisy@
Zeer actief

Ja.... is gewoon gokken.
Volgens de da moest het iets zijn wat de hele dag bij haar was.
Leon en ik hebben onze hersens laten kraken... maar we kunnen echt niets vinden wat anders is dan anders wat gisteren de hele dag bij haar is geweest. Echt hélemaal niets!

Dus het enige wat voor ons dan overblijft is iets van buiten wat ze aan haar vacht mee naar binnen heeft genomen.
Omdat ze ook veel aan haar pootje zat te bijten.

Mw zelf schijnt er weinig last van te hebben :ok: alleen wat jeuk, al is dat nu ook minder.
Alleen was ze vannacht wel wat onrustig, maar dat kan ook komen doordat ze een kapje op moest zodat ze niet in haar oogje kon krabbelen en ik in de kamer sliep. Ze is nu gewend om alleen beneden te slapen.
Durfde ze eigenlijk niet alleen te laten. Omdat ze nog zó jong is en het zo dik was die oogjes. En later dus ook het bekkie.
Nu is alles wel weer in redelijk normale proporties gelukkig.

T'is wat met het spul. :ugh:
Ceseman
Zeer actief

Dat is minder dus :hmmm: Hopelijk slaat de behandeling aan en is ze snel weer zoals het hoort. :ok:
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Daisy@ schreef:En volgens hem kon het echt niet van de haarlak komen omdat dat s'morgens vroeg is geweest, en de reactie die ze nu pas s'nachts had zou daar véél te laat op zijn.
En daar slaat je dierenarts toch wel aardig de plank mis volgens mij. Ik heb zelf een allergische reactie gehad op een bijensteek en heb jaren met een epi-pen (epinefrine, voorkomt hartstilstand door anafalytische shock) rondgelopen. Er is mij altijd door de dermatoloog en de huisarts op het hart gedrukt dat je tot 24 uur na het voorval allergisch kan reageren.

Dus de conclusie dat het alleen daarom de haarlak niet kan zijn, is mijns inziens onjuist.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Daisy@
Zeer actief

Ik weet het eigenlijk ook niet. Lijkt mij dat als dat op haar huid/vacht is gekomen dat altijd nog een reactie zou kunnen geven ja, heb jij ook weer gelijk in. Zo blijf ik ook verzinnen..... Spul zou ook op haar pootje terrecht gekomen kunnen zijn, waar ze zat te bijten.

We wachten af. Voorlopig wordt er alleen buiten met bussen gespoten! :wink:
Als het goed is gaat ze toch van het voorjaar de kennel in, dan hoef ik binnen niet meer zo op te passen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kan je me de INCI (ingredienten lijst) van je haarspray doorgeven?
Ik maak zelf zeep en cosmetica en ben daarom goed op de hoogte van ingredienten die een vrij grote kans hebben om allergische reacties op te wekken.
Verder heb ik nog hulptroepen; ben moderator van een Amerikaans zeep & cosmetica forum en ons mod team heeft heel veel expertise op dit gebied.
Daisy@
Zeer actief

Rent gelijk even om de bus haispray....

Alcohol, Denat, Dimethyl, Ether, Aqua, Propane/butane/isobutane, Cotylacryl, Amide/Acrylkates/Butylaminoethyl, Mehacary, Late Copolymer, VP/VA Copolymer, Isopropyl, Alcohol, Amoinomethyl Propanol, Panthenol, Parfum, Limonene, Coumarin, Linalool, Geraniol.

Wat spuit ik allemaal wel niet op m'n haar..... :N: Heb er niet zo veel verstand van, maar wat daar nu allemaal staat.
Moyodo
Erelid

IK krijg jeukplekken op mijn hoofd en soms ademnood van sommige haarlak.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Heel m'n gevoel zegt dat de haarspray de oorzaak is geweest.
De da kan dan wel zeggen dat het dan raar is dat er de nacht erop nog een reactie is.
Maar als de nevel toch nog in die lucht hing, en dat was zo want ze ging acuut niezen, dan kan diezelfde nevel toch ook op haar vacht terrecht gekomen zijn.
En ze heeft zichzelf regelmatig zitten wassen, vooral aan één pootje.

Voor mij als gigantische leek op dit gebied is het heel logisch....
Benieuwd wat dagmar88 te zeggen heeft.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

MirandaH schreef:
Daisy@ schreef:En volgens hem kon het echt niet van de haarlak komen omdat dat s'morgens vroeg is geweest, en de reactie die ze nu pas s'nachts had zou daar véél te laat op zijn.
En daar slaat je dierenarts toch wel aardig de plank mis volgens mij. Ik heb zelf een allergische reactie gehad op een bijensteek en heb jaren met een epi-pen (epinefrine, voorkomt hartstilstand door anafalytische shock) rondgelopen. Er is mij altijd door de dermatoloog en de huisarts op het hart gedrukt dat je tot 24 uur na het voorval allergisch kan reageren.

Dus de conclusie dat het alleen daarom de haarlak niet kan zijn, is mijns inziens onjuist.
Dat denk ik niet, want haarlak inhaleer je, of komt in je traanvocht terecht, dat komt dus op een heel andere manier je lijf binnen, dan een steek van een dier. Dus ik weet niet dat je die vergelijking helemaal kunt maken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hey Daisy; het is tegenwoordig ook haast onmogelijk om te kunnen begrijpen wat je op je lichaam/haar gebruikt. Zou willen dat het anders was...

Alcohol Denat- oplosmiddel
Dimethyl ether- drijfgas
aqua- water
propane/butane/isobutane- drijfgas/oplosmiddel
cotyl acryl- niet erkend door de Internationale Naamgeving voor Cosmetische Ingredienten; dus geen idee in dit geval.
amide/acrylates/butylaminoethyl- maakt antistatsisch, haarversteviger.
Mehacary- zelfde als cotyl acryl
late copolymer- antistatisch, filmvormer
PVP/VA Copolymer-Antistatisch, Bindmiddel, Emulsiestabilisator, Filmvormer, Haarversteviger
Isopropyl Alcohol- Antischuim, Oplosmiddel
Aminomethyl Propanol- stabiliseert de PH waarde

Panthenol- Antistatisch, Hairconditioner, Huidverzorger

Parfum- Geheime receptuur, bevat de volgende allergenen:

Limonene- Bekende allergeen, kan zeker zo'n reactie opleveren als bij Indi!

Coumarin- Bekende allergeen, kan astma, buikpijn, hoofdpijn, eczeem en in het naarste geval shock tot reactie hebben; maskeert de waarschijnlijk zeer chemische geur van de ingredienten tot aan 'panthenol'.

linalool- Bekende allergeen, deodorant; kan huidklachten opwekken.

Geraniol- Tonic, zelfde eigenschappen als coumarin

Ben toevallig zelf allergisch voor limonene. Wanneer het in mijn tandpasta zit zwellen m'n lippen op en krijg ik blaren aan de binnenkant van m'n mond.
Heb ooit op vakantie niet goed op de INCI van scheerolie gekeken en daar bleek het ook in te zitten. Heb ik na het scheren van m'n bikinilijn een paar dagen alleen nog wijde jurken kunnen dragen... :oeps:

Anyway; een product waar zo veel chemische ingredienten (worden dus door het lichaam niet herkend) en ook een aantal allergenen in zitten kan
in mijn ogen zeker een vergrote productie van anti-lichamen en histamine, en dus een allergische reactie tot gevolg hebben.

@ Aimee, inhalatie is volgens mij de meest voorkomende vorm van het binnenkrijgen van allergenen, denk maar aan hooikoorts.
Daisy@
Zeer actief

Oké bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het de haarspray is geweest.

Omdat zet ook zo zat te likken aan haar pootje en zo de rest heeft binnen gekregen waarop ze s'nachts met haar bekje gereageerd heeft.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, hoop dat het bij deze ene keer blijft.
Dat het troep is weet ik... maar als je het dan zo eens leest.... :N: Wat een rotzooi gebruikt een mens op z'n huid en haar hé....

Het gaat vandaag weer prima met haar. We druppelen haar ogen nog wel, nog een aantal dagen.
Ze heeft nu last van haar gebit... aan het wisselen, maar dat is een gezond iets hé :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène heeft het als jonge pup 2x gehad.
Niet schrikken van de foto's...

Afbeelding
Afbeelding

Vermoedelijke oorzaak in haar geval....de Yucca. Ze kauwde weleens op het blad ervan.

Afgelopen zomer hebben zowel Nika als Biène opnieuw een allergische reactie gehad. Waarschijnlijke oorzaak in dat geval was rode mieren.
Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Daisy@
Zeer actief

Oh gunst ja.... zo zag Indy er ook uit! Ik schrok er wél van. Darmen en gewrichtsproblemen weet ik nu wel, maar dit is écht nieuw.

Ga jij dan naar de da of wacht jij tot het weg trekt? Want het schijnt ook vaak vanzelf weg te trekken geloof ik.
Wilde daar maandag toch echt niet op wachten...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Daisy@ schreef:Oh gunst ja.... zo zag Indy er ook uit! Ik schrok er wél van. Darmen en gewrichtsproblemen weet ik nu wel, maar dit is écht nieuw.

Ga jij dan naar de da of wacht jij tot het weg trekt? Want het schijnt ook vaak vanzelf weg te trekken geloof ik.
Wilde daar maandag toch echt niet op wachten...
Ik had al ervaring met allergische reacties bij Nika (die wel altijd vrij accuut waren trouwens) dus heb telefonisch contact gehad met de dierenarts. Advies was afwachten maar direct komen als het verslechterde. Eventueel wat koelen met een natte doek oid en ik mocht eventueel ook wat prednislon geven (had ik voor Nika standaard in huis) maar omdat dat eigenlijk ook weer afgebouwd moest worden heb ik dat nooit gedaan.

Paar uur later zag het er zo uit
Afbeelding

Dag later zo
Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nah geen haarspray meer dan he, eng spul eigenlijk als je die reactie nagaat :oeps:
Moyodo
Erelid

Eyes had een maand geleden dit zomaar binnen ruim een dag gekregen en ik ben zo gauw mogelijk naar de da gegaan ook omdat zij erg jeuk had. ZIj heeft toen een kuur gehad van 10 dagen Synulox en Dermalgin lotion. Ik heb voor een paar dagen extra mee gekregen mocht het niet beter zijn na 1o dagen. Maar toen was het wel beter geworden en vanavond zagen wij ineens dat het weer tergu komt. Het haar was nog niet eens helemaal weer terug gegroeid. Onderstaande foto's zijn van een maand geleden.
Veel vocht op de wond
Afbeelding
Snuit opgezet
Afbeelding
Dus morgen weer naar de da als het lukt en ik wil vragen of ze dan toch een allergietest doen, want ik heb geen idee hoe zij eraan komt. Planten staan hier altijd al en nooit last van gehad. Voer niet veranderd. Ben erg benieuwd, heb hara gelijk weer de tabletten gegeven voordat zij zich weer suf krabt.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Hé, dat ziet er ook niet echt prettig uit.
En Inge, ik weet nu een beetje hoe of wat. Dus als ze het nog een keer krijgt zal ik niet zó hard schrikken.

Toen ik maandag naar de da ging wilde ze ook niet te veel troep geven. Alleen maar dextametason oogdruppels.
Maar tja... toen ging die nacht haar snuit ook behoorlijk meedoen, dus toen heeft ze wél 2 prikken gehad.
Hoop dat het nooit meer komt, maar dan schrik ik niet zo hard meer. Misschien dat ik dan ook wel bel en afwacht of het vanzelf weg zakt.

Vond het wel een rot gezicht. Wel precies als op de foto's van jou!
Ik sta, uit voorzorg, nu buiten met de bus haispray, of in de schuur. Dán maar kou. Het is eigenlijk gewoon hartstikke troep!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”