Nanna schreef:Inge schreef:
Ja maar....dit werd geloof ik door 1 persoon gezegd. Diegene staat toch niet meteen model voor álle herdereigenaren? Dus waarom als reactie zeggen dat herders subliem en zaligmakend zouden zijn, of zelfs goddelijk? Ik vind dat niet maar ik ben wél een herdereigenaar.

Er zijn wel degelijk teckels die ik als werkhond zou kwalificeren, een sledehond kan ook een werkhond zijn etc.
Lees even wat Martijn hierboven geschreven heeft

Een jachtopziener moet zijn jachthond maar wegdoen want die is láng zo geweldig veelzijdig niet als de eerste de beste herder. Dat ze dát nou niet al honderden jaren geleden hebben ingezien, ik snap dat niet. Maar Martijn klaarblijkelijk wel

Ik lees wat Martijn zegt maar het is niet mijn mening.
Bij een werkhond maak je in mijn opinie vooral gebruik van aanwezige driften. Wat heb ik eraan om Biène te leren om een rat op te graven en te mollen? Dat maakt haar geen werkhond, dat is een kunstje wat ik haar misschien zou kunnen leren. Een kunstje kunnen leren is niet mijn definitie van een werkhond.

Je kan een mechelaar wellicht best leren aangeschoten wild op te zoeken en te apporteren, maar het blijft een kunstje, het zit er van nature niet echt in.
Ik vind juist dat een werkhond iets al van nature in zich moet hebben. Bij de border is dat bv. het drijven, bij de mechelaar de wil om te bijten, bij een sledehond de wil om iets voort te trekken, bij de bloedhond het volgen van een spoor. Ze hebben dat van nature, jij als eigenaar hoeft dat alleen nog maar te stimuleren en te reguleren. Een werkhond heeft die uitlaadklep nodig om "compleet" te zijn.
Dat wil niet zeggen dat een mechelaar moet bijten, maar wel dat je een alternatief moet bieden om je hond gelukkig te houden. Dat kan bv. best behendigheid zijn, of flybal, of apporteersport oid. Maar doe je er niets mee, dan krijg je een hond die onhandelbaar kan worden thuis.
Zo kan ik me voorstellen dat dat ook het geval is als je geen alternatief biedt voor het trekken bij een sledehond, of een alternatief voor het drijven bij een border, of een alternatief voor het vangen van ratten bij een teckel.