Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ruggegraat steeds meer voelbaar, maar niet mager
Moderator: moderatorteam
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ruggegraat steeds meer voelbaar, maar niet mager
Zarah's ruggegraat is steeds beter te voelen, bijna eng zelfs. Ze is absoluut niet mager. Het is vooral het achterste gedeelte van haar rug. Je ziet het niet echt, maar als ik haar knuffel of aai, dan is het echt bot met een vachtje eroverheen.
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Leeftijd misschien? Ze is een jaar of 6/7. Hoewel, bij de andere (vooral oudere) honden die hier zijn geweest voelde ik het niet zo duidelijk.
We fietsen de laatste tijd iets minder vanwege de sneeuw en gladheid, maar zo heel veel spierafbraak zal het niet zijn lijkt me? Volgens het laatste uitgebreide bloedonderzoek was ze helemaal gezond, dus ik zoek er verder niets achter, maar het is gewoon vreemd.
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Leeftijd misschien? Ze is een jaar of 6/7. Hoewel, bij de andere (vooral oudere) honden die hier zijn geweest voelde ik het niet zo duidelijk.
We fietsen de laatste tijd iets minder vanwege de sneeuw en gladheid, maar zo heel veel spierafbraak zal het niet zijn lijkt me? Volgens het laatste uitgebreide bloedonderzoek was ze helemaal gezond, dus ik zoek er verder niets achter, maar het is gewoon vreemd.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Re: Ruggegraat steeds meer voelbaar, maar niet mager
Max heeft het ook sinds een jaartje ongeveer.
Zijn ribben zijn moeilijker te voelen dan zijn ruggegraat.
Hij is wel slank maar echt niet mager, en toch steekt zijn ruggegraat best wel uit.
Bij hem zie je hem soms zelfs een beetje.
Ik denk dat het (bij Max in ieder geval) toch de leeftijd is.
Zijn ribben zijn moeilijker te voelen dan zijn ruggegraat.
Hij is wel slank maar echt niet mager, en toch steekt zijn ruggegraat best wel uit.
Bij hem zie je hem soms zelfs een beetje.
Ik denk dat het (bij Max in ieder geval) toch de leeftijd is.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vind het bij een hond van 6 a 7 niet bepaald normaal. Als je het nou over een berghond heb zeg ik oke, maar het is een dobermann toch? Osa kreeg dat zo rond haar 12de
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is meestal leeftijd.
Dus dan kun je je in dit geval afvragen of die leeftijd wel klopt?
Dus dan kun je je in dit geval afvragen of die leeftijd wel klopt?
- dagmar88
- Zeer actief
Ik zie dat met wandelen heel veel bij oudere herders; maar die zijn dan toch de leeftijd van 6 jaar al flink gepasseerd...
- Youp
- Zeer actief
Hoe zeker ben je van haar leeftijd?
De Shih-Tzu van mijn ouders heeft dit ook en die is toch al 13.
De Shih-Tzu van mijn ouders heeft dit ook en die is toch al 13.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Volgens de DA is ze hooguit 7,8. Degene die afgelopen zomer een reading heeft gedaan schat haar op een jaar of 5.
Heb 2 paspoorten gekregen bij haar (Belgisch asiel), met 2 verschillende geboortedata. De DA zei toen (3 jaar geleden) al dat ze jonger is/lijkt dan dat er in de paspoorten staat. Volgens de 1 is de 10, en volgens de andere is ze 8. Grijs is ze ook nog niet, hoewel dat natuurlijk lang niet alles zegt.
Heb 2 paspoorten gekregen bij haar (Belgisch asiel), met 2 verschillende geboortedata. De DA zei toen (3 jaar geleden) al dat ze jonger is/lijkt dan dat er in de paspoorten staat. Volgens de 1 is de 10, en volgens de andere is ze 8. Grijs is ze ook nog niet, hoewel dat natuurlijk lang niet alles zegt.

- asani
- Zeer actief
Heeft ze verder nog klachten zoals uitval naar de achterpoten moeilijker opstaan of zo?
Groetjes Rian
Groetjes Rian
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, niks van gemerkt.asani schreef:Heeft ze verder nog klachten zoals uitval naar de achterpoten moeilijker opstaan of zo?
Groetjes Rian

- dagmar88
- Zeer actief
Als Zarah altijd goede voeding of misschien zelfs gebitsreinigingen heeft gehad bij haar vorige eigenaar kan het heel moeilijk worden om tot een goede schatting te komen.
Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat ze inderdaad 10 jaar is.
Als voorbeeld, onze poes Punky is ooit weggelopen op bijna 21 jarige leeftijd. Een buurtbewoner heeft haar gevonden en naar de dierenarts meegenomen. Omdat haar gebit nog in perfecte staat was, ze goed op gewicht was, mooi in haar vacht zat en behalve een klein hartruisje geen gezondheidsklachten had werd ze 7 jaar geschat...
Het blijft een schatting en die kunnen behoorlijk uiteenlopen met de echte leeftijd van een dier.
Als voorbeeld, onze poes Punky is ooit weggelopen op bijna 21 jarige leeftijd. Een buurtbewoner heeft haar gevonden en naar de dierenarts meegenomen. Omdat haar gebit nog in perfecte staat was, ze goed op gewicht was, mooi in haar vacht zat en behalve een klein hartruisje geen gezondheidsklachten had werd ze 7 jaar geschat...
Het blijft een schatting en die kunnen behoorlijk uiteenlopen met de echte leeftijd van een dier.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze heeft als erfhond geleeft, in een laboratorium gezeten en in een asiel.dagmar88 schreef:Als Zarah altijd goede voeding of misschien zelfs gebitsreinigingen heeft gehad bij haar vorige eigenaar kan het heel moeilijk worden om tot een goede schatting te komen.
Dus denk niet dat ze goede voeding gehad heeft, laat staan een gebitsreiniging. In het lab werd ze gebruikt om voer te testen (wat ik begrepen heb).

- Youp
- Zeer actief
Denk ik ook. Diesel wordt ook altijd jonger geschat. Zelfs mijn nieuwe da vindt het onvoorstelbaar hoe Diesel er uit ziet en zich gedraagt voor een dog van 5. Hij zou hem 2 a 3 jaar hebben geschat. Hij heeft nooit gebitsreinigingen gehad maar wel altijd goede voeding.

-
Mojuan
- Zeer actief
Ik denk dat ze ouder is en dat dat de oorzaak is.
Onze Romeo wordt 3 maart negen jaar.
Maar mensen schatten hem altijd op een jaar of vier/vijf.
Zou hij nou niet gechipt zijn, en weglopen en gevonden worden, dan is de kans groot dat hij dus vier/vijf jaar wordt geschat, terwijl hij toch al bijna negen is.
Onze Romeo wordt 3 maart negen jaar.
Maar mensen schatten hem altijd op een jaar of vier/vijf.
Zou hij nou niet gechipt zijn, en weglopen en gevonden worden, dan is de kans groot dat hij dus vier/vijf jaar wordt geschat, terwijl hij toch al bijna negen is.

-
heidie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/ - Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Hier bij marie voel je het ook duidelijk, Maar die is al 13.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Wat ik vooral heel vreemd vind is dat het in zo'n korte periode ineens zo duidelijk wordt. In december was er nauwelijks iets zichtbaar/voelbaar. En nu ineens heel duidelijk.
Wat ik vooral heel vreemd vind is dat het in zo'n korte periode ineens zo duidelijk wordt. In december was er nauwelijks iets zichtbaar/voelbaar. En nu ineens heel duidelijk.

- Youp
- Zeer actief
Wanneer je het niet vertrouwt zou ik toch even langs de da gaan.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het fietsen weer aan het oppakken sinds een week, en hoop dat het daarmee te maken heeft, dat het toch (welliswaar hele snelle) spierafbraak is. Mocht het niet verbeteren dan ga ik gewoon even langs.

-
miekmiek
tom heeft het ook! hij word zeven en ook hij heeft er sinds een aantal maanden 'last' van. Je merkt verder niets aan hem, maar zijn ruggengraat steekt wat uit. Ik ben hem meer gaan voeren, heb hem ontwormt, maar tot nu toe geen verschil. Hij is gecastreerd (hij had er daarvoor al last van) en ik hoopte dat hij daarna misschien wat steviger zou worden, maar ook dat is niet gebeurd. Wat het nou is??? Hij is verder nog gewoon zichzelf, speelt veel met miah en loopt nog prima mee.