Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulphonden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Hulphonden.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wie heeft er op de 1 of andere manier te maken met hulphonden in allerlei functies.
Als gastgezin.
Trainer.
Gebruiker of gewoon als fokker van.??

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hulphonden.

Ongelezen bericht door Belle »

Niet met hulphonden, maar wel met therapiehonden, twee van mijn scriptiestudenten zijn bezig met een onderzoek naar de effecten van therapiehonden bij kinderen met een stoornis in het autismespectrum.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
bouvierpoedel
Zeer actief

Wat leuk en mooi.
Heb toevallig een aantal pups geleverd voor kinderen met autisme .
2 zijn klaar met training/opleiding en geplaatst bij hun baasje en gezin.
En dat gaat zo goed ,je ziet die kinderen echt veranderen.
En op dit moment worden er nog 2 van mij opgeleid als begeleidings hond voor autisme.
Belle
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Wat leuk en mooi.
Heb toevallig een aantal pups geleverd voor kinderen met autisme .
2 zijn klaar met training/opleiding en geplaatst bij hun baasje en gezin.
En dat gaat zo goed ,je ziet die kinderen echt veranderen.
En op dit moment worden er nog 2 van mij opgeleid als begeleidings hond voor autisme.
Het onderzoek van dit jaar gaat niet om therapiehonden die bij het gezin wonen, maar honden die samen met de therapeut het kind op regelmatige basis bezoeken. Misschien dat ik volgend jaar iets ga doen met honden die wel bij het kind in huis wonen. Wil je eventueel meewerken?
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
bouvierpoedel
Zeer actief

Natuurlijk.

http://www.boeffieskamp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Belle
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Natuurlijk.

http://www.boeffieskamp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Fijn! Ik heb je site meteen gebookmarked.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik heb wel met hulphonden stage gelopen, telt dat ook? :mrgreen: Maar dan heb ik alleen de training van ze gezien dus tja.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Twee van onze springers zijn opgeleid voor eigen gebruik (Paul heeft een spierziekte) verder zijn onze 4 mannen aaihond in een verpleeghuis.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

bouvierpoedel schreef:Wie heeft er op de 1 of andere manier te maken met hulphonden in allerlei functies.
Als gastgezin.
Trainer.
Gebruiker of gewoon als fokker van.??

.
Mag ik dan weer vragen waarom je dat wil weten :engel:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ja ik heb op het moment een Labrador pup in huis om op te leiden voor hulphond/therapiehond.. :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

Waarom ik dat wil weten.?
Gewoon de verhalen hoe ,waarom en wat leek mij wel leuk.
Dus graag iets meer vertellen mensen .
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Schuin tegen over ons huis zit een novo-school. De kinderen die daar opzitten zijn allemaal meervoudig gehandicapt. Ik kom altijd langs de school als ik naar het losloopgebied ga met mazzel.

Mazzel reageerd heel goed op die kinderen maar de kinderen ook op hem. Dus ik sta daar heel vaak even te kletsen met de begeleiders en dan mogen de kinderen even aaien. Maar ik vind het heel mooi om te zien hoe die kids reageren op een hond. Sommigen kunnen hun handen slecht openen maar als ze een hondje mogen aaien kan het wel.

Ik ben zeker voor therapie met dieren.Ik ben nog zoekende zeg maar wat ik hierin kan betekenen.

Natuurlijk ken ik brigitte van gestel van dogdance enzo. En weet ik ook dat zij hier heel veel mee doet. Ik vind het top.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

een vage kennis van me heeft een hulphond-to-be sinds kort. zij zit in een rolstoel. kwam haar tegen bij een etentje met de hond die ze toen net 1 week had, en wat mij verbaasde was dat die helemaal nog niet opgeleid was. hij was net 2. ik dacht altijd dat ze met een flinke dosis training werden "afgeleverd", maar deze had alleen een puppycursus gedaan en ging dus bijv ook zelf actief op Kiba af ipv hem te negeren. zij zou begeleiding krijgen bij de training. maar ik weet dus niet hoe die hond daar kwam, of dat via een stichting is ofzo of op een andere manier.
verder heb ik eens iemand ontmoet met een blindengeleidepoedel, die negeerde dus wel alles om zich heen als ze "in functie" was.
en ooit een blinde man op straat gezien, wiens hond (labrador) hem meetrok richting een zak friet op het trottoir. dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me :N:

dat is alles wat ik van officiele hulphonden weet.
Ragyo deed het wel goed toen ik hem eens meenam naar een groep met autistische jongeren en ook met ADHD-kids. hij loopt weg bij kinderen die heel druk doen - dus als ze hem wilden aaien, moesten ze wel rustig bewegen en praten anders ging het niet, en ze wilden hem zo graag aaien dat ze er erg hun best voor deden :mrgreen: en de twee autisten zocht hij juist op omdat die niet heel hard probeerden contact te maken.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik ben wel benieuwd wat voor zichtbaar effect het hebben van een hulphond heeft op kind met autisme. Iemand ook ervaring met voor en na?
Belle
Zeer actief

Carmen schreef:Ik ben wel benieuwd wat voor zichtbaar effect het hebben van een hulphond heeft op kind met autisme. Iemand ook ervaring met voor en na?
Dat is precies waar ik ook benieuwd naar ben, vandaar het onderzoek van de scriptiestudenten.
bouvierpoedel
Zeer actief

Dat effect is heel groot en zie je soms gelijk al met een paar dagen.
Zo'n kind leert zich te focussen op de hond ,dus zal ook minder snel met zijn eigen gedrag er van door gaan.
Hond is getraint om bepaalde stemmingen te herkennen en op te zoeken.
Bijvoorbeeld kind is nogal uit balans en de hond gaat contant zoeken en het kind word daarmee uit zijn agressie gehaald of eigen wereldje door het contact en knuffelen.
Soms dan heeft een hond ook geleerd om aan een kind gekoppelt te worden.
Sommige autisten willen nog wel eens in hun eigen wereldje zitten en weg lopen ,en niet zien dat ze een gevaarlijke weg of water in lopen.
De hond die gekoppelt aan kind zit zorgd dat kind bij gevaar weg gehouden word .
Door hem de weg te blokkeren of weg te trekken.
Door het contact kind/hond worden er onbewust sociale vaardigheden aan geleerd en zal een kind ook beter aanspreekbaar zijn en functioneren.

Ja sommige hulphonden scholen gaan uit van het eerste contact met de hond/gebruiker.
Dus geen gastgezin als basis.
Door dat het contact met de baas/gebruiker er is zal de hond met behulp van een trainer samen met de baas/gebruiker getraint worden.
Hierdoor krijgt de gebruiker ook meer inzicht en gevoel voor zijn hond.
En begrijpt bij weigering en dergelijk ook beter een oplossing/insteek te vinden om het toch te vereiken.
Maar niet iedereen komt op zo'n manier in aanmerking om zijn eigen hond te trainen.
Begrijpelijk.

Ja er worden soms hulphonden afgeleverd die blijkbaar niet voldoen.
dat kan liggen aan de hond baas combi.
Ook blinden en mensen met een beperking zijn niet altijd even zaken kundig of gek met honden.
Of niet gewend.
En net als bij een valide persoon kan een hond rotstreken gaan ontwikkelen.
Een blinde heeft natuurlijk niet zo snel in de gaten waarom en waardoor de hond dit gaat doen of al doet,
Hij kan door zijn beperking ook niet zo snel ingrijpen als een ziende .

En natuurlijk is een hond een hond en niet alle honden zijn perfect ,dus ook hulphonden niet.
Een blinde of iemand met een beperking krijgt een hond die past bij zijn situatie.
Dus een hond die iets sneller is afgeleid zal niet bij iemand in de stad geplaatst worden.
Maar bij iemand die zijn hond alleen gebruikt om op de hoek boodschappen te doen en op de andere hoek in het dorp naar zijn werk te gaan.
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Ja hier ervaring met een singalen hond, dat is een hond voor dove en slechthorende
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik heb tien jaar geleden bij Martin Gaus Lelystad gewerkt en daar trainen ze Blindegeleidehonden (nu meer soorten hulphonden, dacht ik). Daar heb ik vaak meegelopen met training en heb zelf ook wat getraind. Het was niet mijn primaire taak, dat was dierverzorging en training van de interne schoolhonden. Later heb ik voor de lol mijn Rottweiler 'zoek stoep' geleerd. Had ie zo te pakken, maar meer heb ik met hem niet gedaan. Het is wel erg leuk om te doen, vind ik.
Carmen
Zeer actief

Belle schreef:
Carmen schreef:Ik ben wel benieuwd wat voor zichtbaar effect het hebben van een hulphond heeft op kind met autisme. Iemand ook ervaring met voor en na?
Dat is precies waar ik ook benieuwd naar ben, vandaar het onderzoek van de scriptiestudenten.
Ga je daar nog wat over posten als dat klaar is?
Ik vraag het me namelijk af dat het hebben van dieren op Ramon (mijn zoontje met autisme) helemaal niet altijd een positief effect heeft. Nou zijn zij natuurlijk geen hulphonden. Maar waar hij last van heeft is dat als hij slecht in zijn vel zit hij zijn wereld wil gaan "regelen" en naar zijn hand zetten om de situatie veilig te maken. En dieren zijn toch dieren en daardoor onvoorspelbaar, ben dus benieuwd hoe dat reageert op elkaar. Maar ik ben ook benieuwd naar een gemeten effect overall na een bepaalde tijd.
Carmen
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Dat effect is heel groot en zie je soms gelijk al met een paar dagen.
Zo'n kind leert zich te focussen op de hond ,dus zal ook minder snel met zijn eigen gedrag er van door gaan.
Hond is getraint om bepaalde stemmingen te herkennen en op te zoeken.
Bijvoorbeeld kind is nogal uit balans en de hond gaat contant zoeken en het kind word daarmee uit zijn agressie gehaald of eigen wereldje door het contact en knuffelen.
Soms dan heeft een hond ook geleerd om aan een kind gekoppelt te worden.
Sommige autisten willen nog wel eens in hun eigen wereldje zitten en weg lopen ,en niet zien dat ze een gevaarlijke weg of water in lopen.
De hond die gekoppelt aan kind zit zorgd dat kind bij gevaar weg gehouden word .
Door hem de weg te blokkeren of weg te trekken.
Door het contact kind/hond worden er onbewust sociale vaardigheden aan geleerd en zal een kind ook beter aanspreekbaar zijn en functioneren.

Ja sommige hulphonden scholen gaan uit van het eerste contact met de hond/gebruiker.
Dus geen gastgezin als basis.
Door dat het contact met de baas/gebruiker er is zal de hond met behulp van een trainer samen met de baas/gebruiker getraint worden.
Hierdoor krijgt de gebruiker ook meer inzicht en gevoel voor zijn hond.
En begrijpt bij weigering en dergelijk ook beter een oplossing/insteek te vinden om het toch te vereiken.
Maar niet iedereen komt op zo'n manier in aanmerking om zijn eigen hond te trainen.
Begrijpelijk.

Ja er worden soms hulphonden afgeleverd die blijkbaar niet voldoen.
dat kan liggen aan de hond baas combi.
Ook blinden en mensen met een beperking zijn niet altijd even zaken kundig of gek met honden.
Of niet gewend.
En net als bij een valide persoon kan een hond rotstreken gaan ontwikkelen.
Een blinde heeft natuurlijk niet zo snel in de gaten waarom en waardoor de hond dit gaat doen of al doet,
Hij kan door zijn beperking ook niet zo snel ingrijpen als een ziende .

En natuurlijk is een hond een hond en niet alle honden zijn perfect ,dus ook hulphonden niet.
Een blinde of iemand met een beperking krijgt een hond die past bij zijn situatie.
Dus een hond die iets sneller is afgeleid zal niet bij iemand in de stad geplaatst worden.
Maar bij iemand die zijn hond alleen gebruikt om op de hoek boodschappen te doen en op de andere hoek in het dorp naar zijn werk te gaan.
Leuk om te lezen. Ook een hulphond is en dier en geen machine, dus ik kan me voorstellen dat er niet altijd een klik is. M.i. zou je toch een dierenvriend moeten zijn om baat te hebben bij een hulphond, je moet elkaar toch ook echt vertrouwen m.n. als je blind bent.
Belle
Zeer actief

Carmen schreef:
Belle schreef:
Ga je daar nog wat over posten als dat klaar is?
Ik vraag het me namelijk af dat het hebben van dieren op Ramon (mijn zoontje met autisme) helemaal niet altijd een positief effect heeft. Nou zijn zij natuurlijk geen hulphonden. Maar waar hij last van heeft is dat als hij slecht in zijn vel zit hij zijn wereld wil gaan "regelen" en naar zijn hand zetten om de situatie veilig te maken. En dieren zijn toch dieren en daardoor onvoorspelbaar, ben dus benieuwd hoe dat reageert op elkaar. Maar ik ben ook benieuwd naar een gemeten effect overall na een bepaalde tijd.
Ja, wil ik wel doen, maar dat gaat nog wel even duren, ze zijn net begonnen. Ook gaat het onderzoek niet over dieren in huis bij het autistische kind, maar honden die of het kind bezoeken of waar het kind bij op bezoek gaat.
Ik wil dat de studenten sowieso een samenvatting van hun scriptie maken voor alle mensen die meegewerkt hebben, dus als die er is, zal ik die hier ook plaatsen.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Interessant topic. Ik twijfel nog of wij voor een therapiehond zullen proberen te gaan of een 'gewone' hond zullen nemen (dan wel in overleg met de fokker uiteraard zodat die weet van onze achtergrond en zo kijken welke hond het beste bij ons past). Ik wil niet een hond in eerste instantie voor mijn oudste zoontje namelijk. De hond hoeft niets te doen voor het kind, zoals dus contact zoeken bij bepaalde stemmingen en vastkoppelen hoeft ook niet. Ik wil alleen graag een stabiele hond die niet op mn kind afvliegt als die gilt, springt en kwijlt omdat er weer eens iets gebeurt dat hij niet 2 km vantevoren aan kon zien komen.
Op zn best zal mn zoontje de hond negeren en af en toe eens een botje geven oid. Hij houdt niet van lichamelijk contact, en reageert ook zo op onze poes. Hij zal haar nooit pijn doen, maar zal haar ook nooit aaien.
Ik wil dus vooral een hond voor ons als gezin.

Ik volg dit topic dus met interesse :wink:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
bouvierpoedel
Zeer actief

Dat soort honden zijn ook gewoone huishonden hoor.
Maar dan met een extra'tje.
Ik geloof dat een kat opdringeriger kan zijn dan een hond.
De hond gaat gewoon contact zoeken door bij het kind te gaan liggen.
Verder niets.
Als ik zie hoe Timmie op zijn hond reageert en functioneert.
Hij heeft niet het gevoel dat zijn handelen word gecorrigeert en niet geoordeeld/veroordeeld word door de hond zoals bij een mens.
Een hond oordeelt en dringt niets op zoals mensen wel doen voor zijn gevoel.

Je moet ook niet zien dat de hond een slaaf is van een autist en daar 24 uur per dag achter aan loopt.
Hij gaat ook lekker op de bank bij zus liggen en word gekamt /gespeeld en uit gelaten door pa of ma.
En als het te erg word qua emotie en de autist is even niet te stoppen dan heeft de hond ook geleerd om rustig op een afstand te blijven.
hildevdburg
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door hildevdburg »

Ik heb zelf een hulphond. Ik ben er erg door opgeknapt. Mijn bewegingsruimte is veel groter, Kom het huis weer uit enzovoort.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Inge O schreef:
ik heb deze combinatie (hulphond - autist) nog niet gezien in de praktijk en kan dus ook alleen maar vanuit mijn gevoel en kennis over honden oordelen, maar ik krijg bij deze hulphondensoort altijd een heel naar gevoel.
Ik wel, 1x. En ik kan mij je nare gevoel voorstellen. Het kind was niet lief voor de hond, eigenlijk gewoon gemeen. De hond werd gewoon pijn gedaan en moeders vond dat de hond er door zijn training maar tegen moest kunnen. Ik had Milk nog, di evertrouwde ik voor 98% en heb ze hier uitgenodigt. Kind ging hondje pesten (in ogen van moeder contact zoeken) en kindje kreeg na het knijpen een mep van Milk. (okee wat toen gebeurde wil je niet weten, mijn oren tuten nog).
Ik probeerde uit te leggen dat dit een normale reactie was van een hond, alhoewel de meeste hun tanden erin zouden zetten. Moeders is het daarna gelukkig anders gaan zien en bleef bij het contact maken van het kind en de hond. Bah het ging mij zo aan het hart om te zien hoe dat labje onder het mom van hulphond in principe mishandeld werd. Ik weet wel dat het niet de normale gang van zaken is en dat dit niet het principe hoort te zijn maar toch gebeuren dit soort dingen ook.

Mijn oude pony was voor een zwaar gehandicapt kindje een contactpony. Wij hadden een constructie bedacht waardoor zij op de pony kon liggen/hangen. Je zag haar helemaal opbloeien. Buiten dat uiterlijk merkte de ouders dat er andere dingen ook veranderde. Haar ontlasting ging beter, nam voeding beter op enz. Ik vond het heel jammer dat wij dit meisje niet eerder hebben leren kennen en niet wisten dat zij op de wachtlijst stond voor paarden. Ongeveer een half jaar na ons eerste contact is het meisje overleden en ben blij dat zij dit toch nog heeft meegemaakt.

Over hulphonden, ik ben blij dat ik een hulphond gehad heb. Mijn eigen hond bleek geschikt te zijn en wij hebben heel veel aan elkaar gehad. De honden van nu zijn er tot een bepaalde hoogte geschikt voor, als het moet kunnen zij helpen al is het met enige haken en ogen :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bouvierpoedel
Zeer actief

Dat hoord niet en is ook niet geoorloofd dat een kind de hond gaat beulen of slaan.
Daar zullen ze ook op aangesproken worden ,want er is altijd controle ,bijscholing en hulp .
Dit is natuurlijk ook niet standaard zo.
Net als in een gezin ook niet alle huishonden getreitert of geslagen worden.
Het zijn natuurlijk wel honden die goed tegen stress kunnen en daar ook nog op getraint worden.
Maar ook niet constant onder stress staan.
Een autist houd van regelmaat en planning.
En die zit niet ieder uur of minuut in een spanningsveld.
En de zwaardere gevallen die onbetrouwbaar zijn/worden wat ook voorkomt bij autisten daar is geen 1 hond op zijn plaats.
Ook geen huishond.
Carmen
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Dat hoord niet en is ook niet geoorloofd dat een kind de hond gaat beulen of slaan.
Daar zullen ze ook op aangesproken worden ,want er is altijd controle ,bijscholing en hulp .
Dit is natuurlijk ook niet standaard zo.
Net als in een gezin ook niet alle huishonden getreitert of geslagen worden.
Het zijn natuurlijk wel honden die goed tegen stress kunnen en daar ook nog op getraint worden.
Maar ook niet constant onder stress staan.
Een autist houd van regelmaat en planning.
En die zit niet ieder uur of minuut in een spanningsveld.
En de zwaardere gevallen die onbetrouwbaar zijn/worden wat ook voorkomt bij autisten daar is geen 1 hond op zijn plaats.
Ook geen huishond.
Precies. Dat is ook zeker niet wat hier gebeurt heeft alles met opvoeding te maken want ook autisten voed je op ;-)
Kan het niet omdat het niet te leren is, is een hulphond m.i. niet zinvol en zielig en moet je er niet aan beginnen.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ik ken iemand die hulphonden opleidt (voorheen Stichting Hond Kan de Was doen, nu Click). En bij mij in de straat woont een vrouw met MS die al jaren een hulphond via haar heeft. Hondje wordt nu eigenlijk te oud en zal mettertijd met pensioen gaan. Bij haar baasje weg. Dat is dan wel weer sneu. Want buiten haar hulpje, is het ook haar maatje....
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
bouvierpoedel
Zeer actief

Niet alle hulphonden hoeven weg als zij te oud worden.
Daar mag de gebruiker zelf over beslissen.
Vriendin van mij heeft net haar nieuwe hulphond gekregen en haar oudje die nu 10 is blijft gewoon lekker bij haar wonen.
Maar soms dan is het niet mogelijk ivm de gebruikers woonomstandigheden.
Voor deze gepensioneerde hulphonden is een wachtlijst van mensen die zo'n hond een fijne ouwe dag willen geven.
Dus het is niet per definitie zo dat ze hun oudje in moeten leveren.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

bouvierpoedel schreef:Niet alle hulphonden hoeven weg als zij te oud worden.
Daar mag de gebruiker zelf over beslissen.
Vriendin van mij heeft net haar nieuwe hulphond gekregen en haar oudje die nu 10 is blijft gewoon lekker bij haar wonen.
Maar soms dan is het niet mogelijk ivm de gebruikers woonomstandigheden.
Voor deze gepensioneerde hulphonden is een wachtlijst van mensen die zo'n hond een fijne ouwe dag willen geven.
Dus het is niet per definitie zo dat ze hun oudje in moeten leveren.
Dat klopt, haar hondje is eigenlijk al op een leeftijd dat ze met pensioen zou gaan. Maar omdat ze nog zo fit is en alles nog goed doet en wil doen, blijft ze. Omdat ze een kleine aangepaste woning heeft waarin ze in een grote stoel moet rondrijden, zie ik het niet gebeuren dat haar hondje daarbij blijft, als er ooit een andere komt. Bovendien is het met vergoedingen en het ziektezorgstelsel erg lastig tegenwoordig voor een hond in aanmerking te komen.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”