Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer vind je een hond een werkhond?
Moderator: moderatorteam
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?
Mijn vriend jaagt met al zen terriers nog op hetgeen waar ze voor ontstaan en gebruikt werden. Hij wordt ingehuurd en betaald en doet het elk weekend en af en toe door de weeks.
Honden die in de bewaking zitten of honden die bij herders op de schapen werken noem ik werkhonden.
Ik doe agility, flyball, reddingswerk, GG en frisbee. En heel af en toe eens schapendrijven. Dit noem ik gee werkhond en het is mijn hobby. zirka is een sporthond. Wel zeg ik voor de grap nu gaan we werken he meid, maar het is gewoon spelen en bezig zijn met haar.
Honden die in de bewaking zitten of honden die bij herders op de schapen werken noem ik werkhonden.
Ik doe agility, flyball, reddingswerk, GG en frisbee. En heel af en toe eens schapendrijven. Dit noem ik gee werkhond en het is mijn hobby. zirka is een sporthond. Wel zeg ik voor de grap nu gaan we werken he meid, maar het is gewoon spelen en bezig zijn met haar.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
nog niet verder gelezen, maar een goede herder hoef je niet te leren bijten, die doen dat al van nature, alleen de oefeningen (niet bijten, blaffen) zit een aanleerfase in.....Nanna schreef:
Een goede terriër kan meteen een grote rat doodschudden, maar voordat je de mechelse herder zover hebt dat ie een pakwerker aan de mouw hangt moet je een trajectje doorlopen.
Maakt dat de ene werkhond meer werkhond dan de andere?
zo, ga nu verder lezen....
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
met dat verschil dat die directrice heeft moeten bewijzen wat ze waard is om op die stoel te komen en een showhond om daar prijzen te winnen alleen maar mooi hoeft te zijnbouvierpoedel schreef:Dat vind ik wel een kromme redenering.
Showen is gewoon rondje ringhuppelen en effe mooi staan.
Dan is het gewoon een goede werkhond die ook nog mooi is.
Zou net zijn of dat die goed werkende directrice ,mooi en blond.
Dus alleen maar een mooi wijf is en geen goede directrice .
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
niet altijd, maar er zit natuurlijk ook gewoon verschil in waar de hond terecht komt,Zoek stok! schreef:Het is ook helemaal geen kwaliteitsstempel, werkhond. Maar ja, ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen een hond die daadwerkelijk ingezet wordt als politiehond of een hond die IPO doet. Bij het laatste gaat het om punten, daar is het een sport voor. Bij het eerste gaat het om de echte wereld. Maar nogmaals, ik geef daarmee geen kwalificatie in de zin dat het ene beter is dan het andere.Jip schreef:Er is natuurlijk wel verschil tussen honden die werken (hulphonden en politiehonden bv) en honden die sporten........zoals bv IPO
Maar het verschil is volgens mij alleen dat de ene baas toevallig bij de politie werkt en de andere baas niet en daarom ter vervanging gaan sporten met hun hond maar dat maakt de hond niet minder werkhond in mijn ogen......
zo is 1 van mijn puppen uit het D nest nu als diensthond in Dld aan het werk, maar had hij net zo makkelijk (was ook interesse uit die hoek) als sporthond in de IPO, KNPV of BHN terecht kunnen komen.....
overigens (nog steeds dus niet uitgelezen, maar inmiddels wel al een "beeld" gevormd voor mezelf) vind ik dat een werkhond/werklijnhond dat is op het moment dat de hond zelf geen voldoening meer haalt uit alleen fysieke inspanning, maar dat de hond ook een vorm van geestelijke uitdaging (jagen in alle vormen, zoekwerk, sorteerwerk, drijven etc) nodig heeft om niet te "ontsporen" , waken specifiek zie ik dan niet als "echt" werken, alhoewel ook wel duidelijk is dat sommige echte wakers (dus niet de keffers) ook niet houdbaar zijn in een stadsomgeving door hun ingefokte gedrag, deze honden hebben de uitdaging van het waken en hoeden dus ook nodig, heb het dan wel nog over de rassen alla boerboels, kangals etc....de echte zelfstandige wakers die dus ook niet voldoende hebben aan dagelijkse wandelingen, omdat ze dan ook daar "waak-werk" gaan zoeken....
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
niet aan mij gevraagd, maar wel een mening over,Zoek stok! schreef: Maar dan vind je dus elke hond die sport een werkhond? Dan hebben we veel werkhonden in NL
ik vind van niet, want niet met alle honden waar aktief mee gesport wordt hebben dat sporten ook echt nodig om handelbaar te blijven.......als je snapt hoe ik dat bedoel....(zie ook mijn reactie boven
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
t bewaken van vee.....Zoek stok! schreef:Maar waar is nou dat vee gebleven?
-
chrico
- Zeer actief
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor dus ik vraag het maarcrutz schreef:
met dat verschil dat die directrice heeft moeten bewijzen wat ze waard is om op die stoel te komen en een showhond om daar prijzen te winnen alleen maar mooi hoeft te zijn
Jij gaat nu denk ik alleen uit van de werkhondenklasse op show neem ik aan, maar maakt dat showhonden waarvan er geen werkhondenklasse is dan geen werkhond?
Ik show met een werkhond
Ik vind het op zich een leuk topic maar verwarrend doordat er zoveel verschillende uitgangspunten genomen kunnen worden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
denk dat je me verkeerd begrijpt,chrico schreef:Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor dus ik vraag het maarcrutz schreef:
met dat verschil dat die directrice heeft moeten bewijzen wat ze waard is om op die stoel te komen en een showhond om daar prijzen te winnen alleen maar mooi hoeft te zijn![]()
Jij gaat nu denk ik alleen uit van de werkhondenklasse op show neem ik aan, maar maakt dat showhonden waarvan er geen werkhondenklasse is dan geen werkhond?
Ik show met een werkhondmaar er is op show geen klasse waar ik hem voor in kan schrijven. Door het werk heb ik een droge hond in vergelijking met zijn soortgenoten. Hij is mooi en heeft zich in de praktijk (werk) bewezen, dus in jouw bewoording heb ik wel een werkhond die op show alleen maar mooi moet wezen dus, ook al is hij zelfstandig in zijn werk
of juist niet omdat er geen werkhondenklasse is en ik daarom een showhond heb?
Ik vind het op zich een leuk topic maar verwarrend doordat er zoveel verschillende uitgangspunten genomen kunnen worden.
bedoel dat de hond op dat moment, op de show, alleen maar "mooi" hoeft te zijn (binnen het plaatje) om hoog geplaatst te worden
terwijl die directrice om haar baan te krijgen toch echt inhoud zal moeten hebben, iets wat ze niet had hoeven hebben als ze op een modellenwedstrijd mee deed, tenminste niet voor de plaatsing daar,
hoop dat je t zo ff snapt.....
-
chrico
- Zeer actief
Ik heb denk ik de context gemist en ga het nogmaals lezen
Je hoort mij zo weer
Je hoort mij zo weer
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Ik heb het nogmaals gelezen, pagina 1 laatste stuk en pagina 2 met de reactie van boevierpoedel.
In mijn beleving zegt zij wat ik zeg
Dat een werkhond die geshowd word mooi kan zijn maar dat dat niets zegt over zijn werk dus een prima werkhond kan zijn.
Vertaald naar de directrice:
Een mooie directrice, zij heeft zich in haar werk moeten bewijzen wat los staat van haar mooi zijn. Als zij buiten haar functie ook nog eens een modellenwedstrijd wint is alleen maar mooi meegenomen.
Nu even weer zonder de directrice.
Ik show, dat had ook gekund zonder dat hij zou werken. Ik doe niet aan puntjes halen in zijn werk, hij moet gewoon de praktijk goed doen, doet hij dat niet dan kan het hem zijn leven kosten. Het feit dat ik hem dus uitbreng op show houd in dat hij goed is anders had ik hem al niet mee kunnen nemen
Maar en daar komt denk ik wat ik lees in jouw bericht.
Een mechel (even als voorbeeld) moet voor hij in de werkhondenklasse komt een aantal proeven hebben afgelegd voor hij daarin mag uitkomen. Voldoet hij niet dan mag hij daar niet eens zijn.
Alleen telt dat niet voor alle rassen en kan daarom een werkhond ook werkhond genoemd worden zonder deze klasse op show.
(hum weet het weer eens niet goed uit te leggen dus HELP
)
Weer terug naar de directrice, zowel jouw hond als mijn hond bekleden dus dezelfde functie, beide zijn directeur want beide hebben zich bewezen alleen doet de mijne daarnaast ook mee met een modellenwedstrijd
pf snap je hem nog, ik bijna al niet meer 
In mijn beleving zegt zij wat ik zeg
Dat een werkhond die geshowd word mooi kan zijn maar dat dat niets zegt over zijn werk dus een prima werkhond kan zijn.
Een mooie directrice, zij heeft zich in haar werk moeten bewijzen wat los staat van haar mooi zijn. Als zij buiten haar functie ook nog eens een modellenwedstrijd wint is alleen maar mooi meegenomen.
Ik show, dat had ook gekund zonder dat hij zou werken. Ik doe niet aan puntjes halen in zijn werk, hij moet gewoon de praktijk goed doen, doet hij dat niet dan kan het hem zijn leven kosten. Het feit dat ik hem dus uitbreng op show houd in dat hij goed is anders had ik hem al niet mee kunnen nemen
Een mechel (even als voorbeeld) moet voor hij in de werkhondenklasse komt een aantal proeven hebben afgelegd voor hij daarin mag uitkomen. Voldoet hij niet dan mag hij daar niet eens zijn.
Alleen telt dat niet voor alle rassen en kan daarom een werkhond ook werkhond genoemd worden zonder deze klasse op show.
(hum weet het weer eens niet goed uit te leggen dus HELP
Weer terug naar de directrice, zowel jouw hond als mijn hond bekleden dus dezelfde functie, beide zijn directeur want beide hebben zich bewezen alleen doet de mijne daarnaast ook mee met een modellenwedstrijd
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
hey, ehhhhh, t is wel zondag he......chrico schreef:Ik heb het nogmaals gelezen, pagina 1 laatste stuk en pagina 2 met de reactie van boevierpoedel.
In mijn beleving zegt zij wat ik zeg![]()
(hum weet het weer eens niet goed uit te leggen dus HELP)
Weer terug naar de directrice, zowel jouw hond als mijn hond bekleden dus dezelfde functie, beide zijn directeur want beide hebben zich bewezen alleen doet de mijne daarnaast ook mee met een modellenwedstrijdpf snap je hem nog, ik bijna al niet meer
![]()
(hum, weet het weer eens niet goed uit te leggen)
maar goed, snap je, maar ik bedoelde dus dat het showen helemaal los staat van het werken en vv.....eneh, ikke mag mijn KNPV mechel niet eens in de werkklasse uitbrengen, want dat is niet erkend......
-
chrico
- Zeer actief
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Tsja, wanneer vind je een hond een werkhond.
Ik heb hier een werkende werkhond.
Een ge-pensioneerde werkhond en een als werkhond gefokte niet werkende hond.
De eerste, Mikey dus, daar bestaat, lijkt me, geen enkele twijfel over, hij komt uit een werkhondenlijn, is KNPV afgericht en werkt 30 uur in de week bij de politie (tegen geringe vergoeding, dat dan weer wel
voor Mikey dan hè, ik krijg natuurlijk een riant salaris...)
De tweede, Cento dus, is combinatie gefokt, dwz. kynologisch x werk. Is KNPV afgericht en heeft 4 jaar lang 30 uur in de week gewerkt. In mijn ogen valt hij wel onder de werkhonden, maar dat vind hij zelf eigenlijk niet meer
De derde, Perry dus, is uit werklijnen gefokt voor het werk, maar werkt niet. Perry's ma is volledig in dienst van de jachtopzichter en verdient haar eten met jagen op de vos, paps jaagt ergens anders. Qua karakter is Perry een waardige opvolger van zijn ouders, maar er wordt niet met hem gewerkt. (Simon is veuls te bang dat Perry niet ongeschonden uit de strijd komt :N: ) Tsja, ik zou eigenlijk niet weten waar ik hem onder zou moeten laten vallen. Werkhond in aanleg ?? Werkhond in spé ?? Werkloze werkhond ?? Afvallige werkhond ?? Geen idee.
Ik heb hier een werkende werkhond.
Een ge-pensioneerde werkhond en een als werkhond gefokte niet werkende hond.
De eerste, Mikey dus, daar bestaat, lijkt me, geen enkele twijfel over, hij komt uit een werkhondenlijn, is KNPV afgericht en werkt 30 uur in de week bij de politie (tegen geringe vergoeding, dat dan weer wel
De tweede, Cento dus, is combinatie gefokt, dwz. kynologisch x werk. Is KNPV afgericht en heeft 4 jaar lang 30 uur in de week gewerkt. In mijn ogen valt hij wel onder de werkhonden, maar dat vind hij zelf eigenlijk niet meer
De derde, Perry dus, is uit werklijnen gefokt voor het werk, maar werkt niet. Perry's ma is volledig in dienst van de jachtopzichter en verdient haar eten met jagen op de vos, paps jaagt ergens anders. Qua karakter is Perry een waardige opvolger van zijn ouders, maar er wordt niet met hem gewerkt. (Simon is veuls te bang dat Perry niet ongeschonden uit de strijd komt :N: ) Tsja, ik zou eigenlijk niet weten waar ik hem onder zou moeten laten vallen. Werkhond in aanleg ?? Werkhond in spé ?? Werkloze werkhond ?? Afvallige werkhond ?? Geen idee.
Gr. Aniek

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Rhodins opa's en oma's rennen in Amerika nog achter koeien en wilde zwijnen aan en speuren wasbeertjes en eekhoorns op. Hij komt dus wel uit werkhondenlijnen, maar om nou te zeggen dat Rhodin een werkhond is, dat doe ik niet. We moeten wel wat met hem doen want anders wordt hij ontzettend vervelend en dat is logisch, maar een werkhond vind ik toch wat anders. Als ik het over werkhonden heb, dan heb ik het over honden die nu moet werken voor de kost. Ongeacht welke taak eigenlijk. En daar valt voor mij hobby niet echt onder, ik zou dan eerder de term "hond uit werkhondenlijnen" gebruiken o.i.d.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Een werkhond.. Ja, de politiehonden en de hulphonden komen dan als 1e in mij
Een werkhond is denk ik een hond die uitvoert waar hij oorspronkelijk voor gefokt is en waarbij het ook nog wat opleverd (zoals wild is binnen, huplhond die zn baas gegeven heeft wat nodig was, boef gepakt, vee bijelkaar gehouden, erf bewaken)
Verder heb je in nederland heel erg veel sporthonden. Dat zijn de mensen die (recreatief) speuren met hun (jacht)hond, die IPO oid doen of die flyball/behendigheid doen. Allemaal sport, maar imo geen werk.
De rest wat overblijft is gewoon huishond, gezelschapshond enz enz.
En ach, wat maakt het nu allemaal eigenlijk uit
Een werkhond is denk ik een hond die uitvoert waar hij oorspronkelijk voor gefokt is en waarbij het ook nog wat opleverd (zoals wild is binnen, huplhond die zn baas gegeven heeft wat nodig was, boef gepakt, vee bijelkaar gehouden, erf bewaken)
Verder heb je in nederland heel erg veel sporthonden. Dat zijn de mensen die (recreatief) speuren met hun (jacht)hond, die IPO oid doen of die flyball/behendigheid doen. Allemaal sport, maar imo geen werk.
De rest wat overblijft is gewoon huishond, gezelschapshond enz enz.
En ach, wat maakt het nu allemaal eigenlijk uit
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
wanneer zijn baas dat zegt
het zal mij koud laten verder
De mijne vind ik sporthonden, maar ook gezelschapshonden, knuffelhonden, wandelhonden, kuthonden bij momenten... :N:
De dag dat ik er iets anders mee gaan doen wat ik onder werken versta, ga ik ze werkhonden noemen (op die moment).
De mijne vind ik sporthonden, maar ook gezelschapshonden, knuffelhonden, wandelhonden, kuthonden bij momenten... :N:
De dag dat ik er iets anders mee gaan doen wat ik onder werken versta, ga ik ze werkhonden noemen (op die moment).
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik lees veel over werkhonden die werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt worden, maar wat vinden we dan van een spanieltje die werkt op schiphol als narcoticahond? Is dat een werkhond of werkende hond?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dat is ook een werkhond;Spaniels (de Engelse) zijn tenslotte jachthonden.Carmen schreef:Ik lees veel over werkhonden die werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt worden, maar wat vinden we dan van een spanieltje die werkt op schiphol als narcoticahond? Is dat een werkhond of werkende hond?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik niet, hij is voor die taak niet meer gefokt... wel om te werken in het verdedigingswerk....Jip schreef:
En een Herder die super is in IPO maar die als je hem bij de schapen zet er shoarma van maakt is voor mij ook geen werkhond hoor.....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Dat vind ik een werkhond.Carmen schreef:Ik lees veel over werkhonden die werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt worden, maar wat vinden we dan van een spanieltje die werkt op schiphol als narcoticahond? Is dat een werkhond of werkende hond?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar wat is jouw definitie van een werkhond dan? Gewoon een hond die werkt of kan een hond ook een werkhond zijn zonder officiële baan? Het lijkt mij nl dat een hond die de volle broer is van een narcoticahond dan eigenlijk in de aanleg net zo goed een werkhond is. Dus dat werkhond dan de titel voor een type hond is of is het meer een titel voor een werkende hond. Dan was de vraagstelling vrij overbodig.marian* schreef:Dat is ook een werkhond;Spaniels (de Engelse) zijn tenslotte jachthonden.Carmen schreef:Ik lees veel over werkhonden die werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt worden, maar wat vinden we dan van een spanieltje die werkt op schiphol als narcoticahond? Is dat een werkhond of werkende hond?
Ik lees van veel mensen hier dat ze een werkhond een werkende hond vinden. Volgens mij is dat de vraag niet.
-
laeken
- Zeer actief
Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond. Ik denk dat werkhonden bepaalde eigenschappen hebben die de hond een werkhond maken. Dat mis ik in veel verhalen nu en als ik het dan aangeef heb ik het helemaal mis. Dat kan, maar wat maakt dan een hond een werkhond? Draai ik het even om en vraag ik jullie een werkhond te beschrijven zonder globaal of in termen van hij moet een baan hebben te verzanden. 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kort samen gevat.
Een werkhond is een hond die goed is in waar hij voor opgeleid/aangeschaft is.
Ongeacht of hij nu daarnaast nog een goede show hond is en een lieve huisgenoot.
Ongeacht of hij nu eigenlijk qua ras voor een ander doeleind gefokt is.
Kijk maar naar al die bastaard herders in de africhting die het goed doen.
Ongeacht of hij nu echt werkt voor de politie of jacht opziener.
Ongeacht of hij nu aan de ras standaard voldoet.
Ongeacht of hij nu uit showlijn komt of uit werklijn.
.
Een werkhond is een hond die goed is in waar hij voor opgeleid/aangeschaft is.
Ongeacht of hij nu daarnaast nog een goede show hond is en een lieve huisgenoot.
Ongeacht of hij nu eigenlijk qua ras voor een ander doeleind gefokt is.
Kijk maar naar al die bastaard herders in de africhting die het goed doen.
Ongeacht of hij nu echt werkt voor de politie of jacht opziener.
Ongeacht of hij nu aan de ras standaard voldoet.
Ongeacht of hij nu uit showlijn komt of uit werklijn.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Mijn definitie van een werkhond is die zoals Nanna die aan het begin van het topic heeft geponeerd.De narcoticahond gebruikt nog steeds zijn neus en dus werkt hij.Alleen op een ander vlak dan waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.MARC_S schreef:Maar wat is jouw definitie van een werkhond dan? Gewoon een hond die werkt of kan een hond ook een werkhond zijn zonder officiële baan? Het lijkt mij nl dat een hond die de volle broer is van een narcoticahond dan eigenlijk in de aanleg net zo goed een werkhond is. Dus dat werkhond dan de titel voor een type hond is of is het meer een titel voor een werkende hond. Dan was de vraagstelling vrij overbodig.marian* schreef:Dat is ook een werkhond;Spaniels (de Engelse) zijn tenslotte jachthonden.Carmen schreef:Ik lees veel over werkhonden die werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt worden, maar wat vinden we dan van een spanieltje die werkt op schiphol als narcoticahond? Is dat een werkhond of werkende hond?
Ik lees van veel mensen hier dat ze een werkhond een werkende hond vinden. Volgens mij is dat de vraag niet.
Maar deze hond zou waarschijnlijk ook nog steeds goed kunnen jagen met de baas.Als een broer of zus van die hond dat niet (meer) in zich heeft is dat dus geen werkhond.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
chrico
- Zeer actief
Wat was de vraag dan volgens jou? (Ben ik echt benieuwd naar want het zou inhouden dat niemand anders de vraag begrijpt)MARC_S schreef:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Gos
- Zeer actief
Na het hele topic doorgelezen te hebben, kan ik me nog steeds het beste vinden in de omschrijving van Zoek stok!
Een sport is voor mij niet altijd vrijblijvend, ook daar komt een deel plicht bij kijken. Maar het is toch anders dan dat een hond de taken die getraind worden in een sport, daadwerkelijk in de praktijk onder wisselende omstandigheden tot uitvoer moet brengen met een bepaald vooropgesteld nut (of dat nu om jachthonden, narcotica-, explosievenhonden, reddingshonden of "bijt"-honden zijn, ze worden allemaal met een heel specifiek doel ingezet). Daarom is voor mij een echte werkhond een hond die in de praktijk heeft aangetoond zijn taken te kunnen vervullen.
Nu hebben wij toevallig enkele honden die opgeleid worden binnen de programma's van de KNPV. Alledrie uit ruim bewezen werklijnen, allemaal met het potentieel om echte werkhond te worden. Maar het blijven sporthonden. Bij mijn teef is het al nooit aan de orde geweest dat ze na certificering weg zou gaan en ik werk niet als hondengeleider, dus haar kans is allang verkeken
Onze andere teef zou nog wel "echte" werkhond kunnen worden na het behalen van haar PH1, maar ondanks dat ze er de eigenschappen en opleiding (grotendeels) voor heeft, is ze het nog niet. En ook haar zoon (en diens nestgenoten) laten goede geschiktheid zien in de PH1, maar blijven sporthonden tot ze daadwerkelijk het werk in zouden gaan.
En dan is er voor mij ook nog wel verschil in sporten en sporten: sommige sporten zijn een daadwerkelijke (basis) voorbereiding of gedeeltelijke test voor "praktijkwerk" (schapendrijven, reddingswerk, jacht, IPO, KNPV), en andere sporten zijn in wezen puur sport. Daar zit trouwens geen waardeoordeel aan vast, maar er zit wel een verschil in.
Ik vind trouwens dat een goede werkhond juist helemaal niet "slaafs" moet doen wat hij geleerd heeft en wat de baas hem aangeeft. Een goede werkhond zal juist in de praktijk in bepaalde situaties zijn eigen problemen moeten kunnen en durven oplossen en daarin niet continu zijn aandacht op de baas moeten hebben. Die baas moet er in z'n achterhoofd wel de hele tijd zijn, maar in de meeste gevallen is de hond wel wat meer dan een werktuigje dat je op afstand bedient. Het mooie van werken met een hond is juist de taakverdeling tussen geleider en hond, waarin de geleider wel controle en appèl heeft over de hond maar dat juist alleen inzet daar waar nodig. Daarom zou voor mij een hond die enkel geweldig is in appèl niet gezien worden als een potentiële werkhond. Het brengt je namelijk niks op. Appèl in combinatie met het inzetten van natuurlijke driften dan weer wel omdat je daarmee die driften kunt gebruiken voor je eigen voordeel
Met een paar kanttekeningen erbijZoek stok! schreef:Ik maak onderscheid tussen werkhonden en werklijnhonden. Echte werkhonden vind ik alleen honden die een taak hebben uit te voeren. Niet vrijblijvend zoals bij een sport, maar omdat ze een baas hebben die dat werk doet. Een politiehond dus (zowel bijten als speuren), een BC van een schapenhoeder, een jachthond van een jager, een blindegeleidehond, een husky voor een slee (maar dan waar het echt nodig is) etc. Maar geen BC die als sport aan schapendrijven doet. En geen Mechelaar die IPO doet etc.
Dan zijn er nog werklijnhonden. Wat dat is, verschilt per ras. Ik heb een werklijnhond bij de Aussies. Een hond die afstamt van voorouders die gefokt zijn om de oorspronkelijke taak uit te voeren en zich daar ook flink in bewezen hebben. En die deze geschiktheid zelf ook toont.
Nu hebben wij toevallig enkele honden die opgeleid worden binnen de programma's van de KNPV. Alledrie uit ruim bewezen werklijnen, allemaal met het potentieel om echte werkhond te worden. Maar het blijven sporthonden. Bij mijn teef is het al nooit aan de orde geweest dat ze na certificering weg zou gaan en ik werk niet als hondengeleider, dus haar kans is allang verkeken
En dan is er voor mij ook nog wel verschil in sporten en sporten: sommige sporten zijn een daadwerkelijke (basis) voorbereiding of gedeeltelijke test voor "praktijkwerk" (schapendrijven, reddingswerk, jacht, IPO, KNPV), en andere sporten zijn in wezen puur sport. Daar zit trouwens geen waardeoordeel aan vast, maar er zit wel een verschil in.
Ik vind trouwens dat een goede werkhond juist helemaal niet "slaafs" moet doen wat hij geleerd heeft en wat de baas hem aangeeft. Een goede werkhond zal juist in de praktijk in bepaalde situaties zijn eigen problemen moeten kunnen en durven oplossen en daarin niet continu zijn aandacht op de baas moeten hebben. Die baas moet er in z'n achterhoofd wel de hele tijd zijn, maar in de meeste gevallen is de hond wel wat meer dan een werktuigje dat je op afstand bedient. Het mooie van werken met een hond is juist de taakverdeling tussen geleider en hond, waarin de geleider wel controle en appèl heeft over de hond maar dat juist alleen inzet daar waar nodig. Daarom zou voor mij een hond die enkel geweldig is in appèl niet gezien worden als een potentiële werkhond. Het brengt je namelijk niks op. Appèl in combinatie met het inzetten van natuurlijke driften dan weer wel omdat je daarmee die driften kunt gebruiken voor je eigen voordeel
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik zie totaal geen relatie met rassen of de importantie van het werk.
Voor mij is een werkhond een hond die binnen een bepaald kader op betrouwbare wijze practische opdrachten (taken) uit kan voeren zonder dat hij/zij zich daarbij laat afleiden van die taken.
Voor mij is een werkhond een hond die binnen een bepaald kader op betrouwbare wijze practische opdrachten (taken) uit kan voeren zonder dat hij/zij zich daarbij laat afleiden van die taken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
laeken
- Zeer actief
De vraag was, wanneer vindt je een hond een werkhond. En dat was denk ik bedoeld als omschrijf eigenschappen die een werkhond volgens jou heeft. Toen beschreef ik wat ik een werkhond noem en daar zei ik bij dat ik het dan wel over herders had. Als ik alle rastypen moet beschrijven praat je over verschillende eigenschappen die je niet allemaal op elk rastype kan toepassen. Helaas is mijn verhaal uit zijn verband gerukt omdat ik zgn alleen herders werkhonden zou vinden. Dat komt denk ik omdat bepaalde mensen een gevoelige snaar hebben rondom herders.chrico schreef:Wat was de vraag dan volgens jou? (Ben ik echt benieuwd naar want het zou inhouden dat niemand anders de vraag begrijpt)MARC_S schreef:
Ik beschreef herders maar dat maakt ze niet de enige werkhonden. Ik zeg nl ook dat ik een blindegeleidehond een werkhond vind. En als ik bepaalde honden geen werkhonden vind omdat ik er een andere definitie op na houd dan lijkt me dat nu net de essentie van dit verhaal. Wat vindt JIJ is de vraag
Het antwoord "wanneer hij werkt" zegt nog niets over wanneer een hond een werkhond is. Denk bv aan fokken van werklijnen. Zijn de pups met aanleg in die nesten niet gewoon een werkhond zonder dat ze politiehond of geleidehond zijn. Wat zijn dan werklijnen? Honden die generaties lang echt gewerkt hebben of honden gefokt op werk?
Verder moet ik even iets rechtzetten. Jij schreef eerder dat Eva geen IPO kon ondanks dat ik het geprobeerd had. Dat klopt niet. Ze kon prima IPO, ik trok die lui en de methodes echter niet en daarnaast werd Eva er agressief van. Dat laatste kan je ook wegtrainen en als het hoort erbij zien. Eva zou lang de enige hond niet zijn in IPO die scherpe kantjes had als jonge hond. Talent had ze nl wel en ik werd zo aangenomen wat helemaal niet vanzelfsprekend is en met een niet geschikte hond ook niet zal gebeuren. In Belgie is er nogmaals naar gekeken en ze was weer zeer geschikt en door de leeftijd ook veel stabieler inmiddels. Eva bijt zonder aanmoediging op de mouw, gaat niet weg bij dreiging en kan heel goed appel. De hond was dus wel ok voor in ieder geval de basis, alleen de sport paste niet bij wat ik met de hond wil. Ze zeiden, zet in een kennel en maak er een sporthond van. Dan geeft het niet dat ze zo scherp is/wordt. Dat was echter ons doel niet en dus zijn we gestopt. Eva wilde best wel door met IPO en ik ook als het daar iets gemoedelijker was en de hond er niet zo scherp van werd. Een laekense is geen mechelaar en weinig mensen kennen het ras echt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De broer en zussen van mijn reu zijn allemaal aan het werk bij de politie in het buitenlandMARC_S schreef:Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond. Ik denk dat werkhonden bepaalde eigenschappen hebben die de hond een werkhond maken. Dat mis ik in veel verhalen nu en als ik het dan aangeef heb ik het helemaal mis. Dat kan, maar wat maakt dan een hond een werkhond? Draai ik het even om en vraag ik jullie een werkhond te beschrijven zonder globaal of in termen van hij moet een baan hebben te verzanden.
Evenals de zus en de broer van mijn teef.
Mijn honden zitten dus bij mij en zijn dan ineens geen werkhond omdat ik eerste keus had en hun gekozen heb voor de sport...
Dat blijf ik dus een rare beredenering vinden, zowel sporthonden die voldoen als honden die echt aan het werk zijn, zijn voor mij werkhonden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Marc: nou ja.. uit z'n verband gerukt? ik vond je redelijk denigrerend doen over bv een teckel of "een meute terriers achter de ratten" ( ahum) aan.
maar goed, ik snap je idee erachter wel, vindt hem alleen een beetje warrig
verder sluit ik me aan bij Jaap, mooie omschrijving
maar goed, ik snap je idee erachter wel, vindt hem alleen een beetje warrig
verder sluit ik me aan bij Jaap, mooie omschrijving